Bukefalos 28 år!

Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Ja, alltså, det är väl rätt väl beforskat att pojkar får mer av lärarens tid (och av talutrymmet) i skolan. Samtidigt som det skiljer i snitt 26 meritpoäng till flickornas fördel när det gäller slutbetyg i år nio. Kort sammanfattat. Det är ju något vi, i alla fall på min arbetsplats, arbetar mycket medvetet med att åtgärda. Men det är uppenbarligen inte så lätt, för då hade det ju inte varit ett problem...

Sen tror jag iofs inte att det finns några bevis för att pojkarnas resultat skulle nedvärderas på så sätt att de får lägre betyg för samma kunskaper/förmågor. Men finns det studier som visar det läser jag dem gärna!
 
Det finns givetvis jättebra rektorer som stöttar sina lärare till 100% men också de som alltid väljer att okritiskt tro på det elever och föräldrar påstår. Tyvärr ökar anmälningarna av bådd skolor och enskilda lärare och leder till som jag ser det -att lärare alltid inte orkar ta de konflikter som de borde ta ..
 
Det är också hårt mellan killar. Tex så är det helt sonika så att jag får lära min son att inte reagera på att pojken vid hans bord välter bordet så hans macka åker i golvet och slänger mandariner i hans mjölk. De andra barnen reagerar inte lika mycket så de klarar det bättre enligt läraren och pojkens mamma säger att han retas med lillasyster också och det är inget att göra någonting åt. Han är sådan. (Mitt barn blir väldigt argt och förorättat och det är ju ett problem enligt läraren.). De kommer ju överens ibland, absolut, så det är inget riktat "elakt" sannolikt. Men trist att det liksom inte går att göra på annat vis än att säga till sitt barn att lida i tystnad (för då är det inte lika roligt att retas).

(Alltså läraren är väldigt bra i övrigt och engagerar sig och försöker reda ut.)

Det är också väldigt svårt att vara ensam som lärare. Om den pojkens betende ska förändras måste föräldrarna vara mycket delaktiga. Inte bara ''jaja men han gör så''.
 
Ja, alltså, det är väl rätt väl beforskat att pojkar får mer av lärarens tid (och av talutrymmet) i skolan. Samtidigt som det skiljer i snitt 26 meritpoäng till flickornas fördel när det gäller slutbetyg i år nio. Kort sammanfattat. Det är ju något vi, i alla fall på min arbetsplats, arbetar mycket medvetet med att åtgärda. Men det är uppenbarligen inte så lätt, för då hade det ju inte varit ett problem...
De studier jag sett har varit väldigt dåligt underbyggda och med tydlig politisk färgning av vad som var avsikten med studien. Dessutom är det ologiskt, pojkarna skall vara gynnade med mer talutrymme, mer uppmärksamhet osv. samtidigt ges flickorna högre betyg vilket är det i princip enda som i slutändan ger en reell fördel.
 
När kvinnor och mäns kunskaper mäts utan att subjektiva bedömningar är inblandade får män generellt ett bättre resultat. Högskoleprovet är ett direkt bevis på hur pojkars kunskaper generellt nedvärderas, trots att provet flera gånger ändrats för att gynna kvinnor mer får män genomgående bättre resultat än kvinnor, och särskilt tydlig är skillnaden för de allra bästa.

Hur kan det inte vara en direkt betygsdiskriminering av pojkar i skolan när flickor ges i genomsnitt betydligt högre betyg?
 
När kvinnor och mäns kunskaper mäts utan att subjektiva bedömningar är inblandade får män generellt ett bättre resultat. Högskoleprovet är ett direkt bevis på hur pojkars kunskaper generellt nedvärderas, trots att provet flera gånger ändrats för att gynna kvinnor mer får män genomgående bättre resultat än kvinnor, och särskilt tydlig är skillnaden för de allra bästa.

Hur kan det inte vara en direkt betygsdiskriminering av pojkar i skolan när flickor ges i genomsnitt betydligt högre betyg?


Du får som sagt väldigt gärna dela med dig av dessa undersökningar. Jag är i egenskap av pedagog mycket intresserad.
 
De studier jag sett har varit väldigt dåligt underbyggda och med tydlig politisk färgning av vad som var avsikten med studien. Dessutom är det ologiskt, pojkarna skall vara gynnade med mer talutrymme, mer uppmärksamhet osv. samtidigt ges flickorna högre betyg vilket är det i princip enda som i slutändan ger en reell fördel.
Jag tycker det är rätt intressant, när undersökningar som inte passar den egna åsikten, kallas för politiskt färgade...

Vi närmar oss konceptet "alternativa fakta" här...
 
Jag tycker det är rätt intressant, när undersökningar som inte passar den egna åsikten, kallas för politiskt färgade...

Vi närmar oss konceptet "alternativa fakta" här...
Det inte bara närmar sig utan det är där i den typen av undersökningar som jag refererade till.
 
När kvinnor och mäns kunskaper mäts utan att subjektiva bedömningar är inblandade får män generellt ett bättre resultat. Högskoleprovet är ett direkt bevis på hur pojkars kunskaper generellt nedvärderas, trots att provet flera gånger ändrats för att gynna kvinnor mer får män genomgående bättre resultat än kvinnor, och särskilt tydlig är skillnaden för de allra bästa.

Hur kan det inte vara en direkt betygsdiskriminering av pojkar i skolan när flickor ges i genomsnitt betydligt högre betyg?
Flickor brukar skriva bättre på alla dom nationella proven
 
Högskoleprovet känner du väl till utan att jag behöver länka till någon sida?


Än så länge har du inte länkat till någon undersökning alls vad jag sett.

Jag är som sagt pedagog och försöker hålla mig uppdaterad på den pedagogiska forskningen. Det du skriver i exempelvis inlägg 21 och sedan även i fler inlägg, stämmer inte riktigt med de studier som jag mött på universitetet, vilket ex @Badger kommenterat.

Har du några länkar till forskning, eller sammanfattande artiklar, så är jag uppriktig intresserad av att läsa dem.
 
Än så länge har du inte länkat till någon undersökning alls vad jag sett.

Jag är som sagt pedagog och försöker hålla mig uppdaterad på den pedagogiska forskningen. Det du skriver i exempelvis inlägg 21 och sedan även i fler inlägg, stämmer inte riktigt med de studier som jag mött på universitetet, vilket ex @Badger kommenterat.

Har du några länkar till forskning, eller sammanfattande artiklar, så är jag uppriktig intresserad av att läsa dem.
Jag har i flertalet inlägg angivit vilken källdata jag syftar på, så svårt är det inte att googla på dessa och få fram mera detaljerad information om du är seriöst intresserad.
 
Ang rektorer så är elever och föräldrar 'kunder' i dagens skola och 'kunden' har ju alltid rätt ...
Jag har bara undervisat på universitetet och även där har den synen på kunskap trängt in Första gång jag hörde det hajade jag verkligen till, studenterna är "kunder" och det är kundernas nöjdhet som eftersträvas - tala om kunskapsförakt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp