Unghäst som reser sig

M

Martiniq

Hej, jag har en unghäst (islandshäst) på fem år som jag håller på att rida in. Jag började rida honom i somras (bara sitta upp, skritta och trava ute på raksträcka etc. Han har nu vilat sedan i oktober.). Problemet är dock att han gärna ställer sig upp när jag skall sitta upp... Han ställer sig rakt upp och jag bara flyger av:( Inte möjligt att sitta kvar. Han är kollad av veterinär och utrustningen passar. Vi provade att binda fast honom i ett stadigt staket när jag sitter upp så att han inte kan resa sig om han försöker. Han har dock inte försökt resa sig efter detta (har dock inte försökt sitta upp utan att ha honom fastbunden igen).

Dessa tendenser att resa sig - är det något som ni tror försvinner med tiden? Är det bara unghästfasoner? Har också märkt att när jag är ute och rider (rider alltid tillsammans med andra) så stannar han plötsligt ibland och vill inte gå fram (kan även hända på väg tillbaka till stallet), försöker jag då smacka fram honom blir han irriterad och jag känner att han funderar på att resa sig...

Vad göra?:crazy:
 
Sv: Unghäst som reser sig

Det låter ju som om han har kommit på att om han reser sej så slipper han undan,hade jag varit som du så hade jag backat ett par steg i utbildningen...
arbetat ett tag från marken och sedan börjat om med uppsittningen och då varit mkt försiktig kanske först bara hängt beroende på hur hästen reagerar..
och ett tips är att när du sitter upp att alltid fånga stigbygeln på andra sidan innan du sätter dej i sadeln så att man inte dunsar ner i sadeln på hästen..
Går det sedan bra att sitta upp så nöj dej med det och avsluta där utan att rida.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 287
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 046
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 344
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp