Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är det! :love: Hon har sovit konstant sedan vi kom hem. Ska bli SÅ skönt att kunna sova ut imorgon.


Hon ramlade på tävling i söndags och splittrade patellan (knäskålen) samt har fått något fel på någon muskel. Krånglig operation men i nuläget är veterinär + rehabavdelning på Strömsholm positiva. "Min egna" fysioterapeut är också positiv, men precis som mig funderar hon på hur det alls kunde bli en skada. Vi har röntgenbilder + foton från loppet och just nu funderar jag och fotografen på om det inte kan ha varit ett hål i marken där på banan... Vi lär väl aldrig få veta, men det är svårt att inte fundera!
Men usch då! Vad bra att det ser positivt ut ändå. Hoppas innerligt att det läker bra och att hon snart är i form igen.
 
Då var fodertiken hemma hos sin familj igen och Mamma Mu tillbaka här.
Tre veckors hundbyte, 5 dejter med hanen, åtskilliga mil i bil, en sambo som fått stå över sömnen 2 ggr efter nattjobbet pga åka till hanen, ett progtest och åtskilliga pengar senare....allt förjäves. Inga puppisar.

Nu siktar vi in oss på oktober och annan hane. Nu kan vi kanske ta den där vandringsturen iaf i sommar.

Usch så tråkigt det blev :( Hoppas på bättre lycka i höst!
 
Han blir två år i sommar. Så vi har ju tid att vänta. Vi avbröt utbildningen förra året pga skada.

Jag funderar på att ringa och talas vid lite med de som ska hålla utbildningen och se vad dom tycker.
3 år känns som en markör när det plingar till i huvudet på de flesta och de blir vuxna.
Jag hade avvaktat för att se hur han utvecklas.
 
3 år känns som en markör när det plingar till i huvudet på de flesta och de blir vuxna.
Jag hade avvaktat för att se hur han utvecklas.

Ja, det känns som det! Han är en jäkligt trevlig hund annars, men har inte den där förmågan att fokusera hela tiden. Han lär sig nya saker på 2-3 försök från min sida och sedan sitter det, däremot så kan han bara "Ja jag fattar vad du säger, men mitt sätt är bättre!". :cautious:
 
Hur lång tid brukar det ta innan MH resultat publiceras på SKK?
Var och tittade på MH i söndags och såg hundar som i mina ögon var så tråkiga att klockorna stannade och det vore spännande att se protokollen medans jag fortfarande minns hur det såg ut IRL.
 
Hur lång tid brukar det ta innan MH resultat publiceras på SKK?
Var och tittade på MH i lördags och såg hundar som i mina ögon var så tråkiga att klockorna stannade och det vore spännande att se protokollen medans jag fortfarande minns hur det såg ut IRL.

Resultat från MH och MT går även att se på SBKtävling numera, där går det oftast rätt fort för klubbarna att rapportera in dem :up: .
 
Nja. Jag vill inte att folk ska slösa tid på att utbilda en hund som kanske inte vill. Jag vill, men jag är inte säker på att Tonto vill, det är ju inte bara jag dom förlorar tid och pengar utan försvarsmakten lägger ner resurser på det, så testa och chansa är inget jag vill göra.

Hade inte ens tänkt på att det skulle kunna gå att göra det här med valpen. :p
Om du vill, och din hund har blivit antagen till utbildningen tycker jag att du ska gå den. Du får lita på att de personer som väljer ut patrullhundskandidater vet vad de gör. Ett visst svinn är medräknat i deras kalkyler. Om ni inte når ända fram har du och hunden ändå fått lära er saker som ni kan ha nytta av privat i framtiden, så det är inte slöseri med någons tid. Kör på.
 
Om du vill, och din hund har blivit antagen till utbildningen tycker jag att du ska gå den. Du får lita på att de personer som väljer ut patrullhundskandidater vet vad de gör. Ett visst svinn är medräknat i deras kalkyler. Om ni inte når ända fram har du och hunden ändå fått lära er saker som ni kan ha nytta av privat i framtiden, så det är inte slöseri med någons tid. Kör på.

Han blev antagen för ett år sedan, så han lär troligtvis bli antagen i år igen. Dom borde ju veta vad dom gör, precis som du säger, och jag kan ju alltid diskutera det jag känner mig osäker på ang. hunden. Tack!
 
235 poäng, andrapris och en fjärdeplacering.

Vi hade sån jäkla känsla på banan. Sen att jag glömde säga ligg åt henne i rutan så hon trodde att hon skulle tillbaka, och att jag glömde säga stanna vid hoppet så hon följde med, det tar jag. Jag tar neddragen för dk när hon inte satte sig upp först i läggande och sen fjärren.
Men alltså jag är så jävla ledsen över vår sketna sjua på fria följet. Hon har aldrig gått ett så fint fritt följ förut, fina vändningar, hängde med, fint fokus, satte sig i normal takt och rakt.

Men en jävla sjua fick vi, för hunden innan hade raketsittningar och var så jäkla snabb med allt, men trots hopp i fotgåendet fick den en nia. Och då får Tinja en sketen sjua, trots att hennes fria följ var jättefint! Inte ens bättre poäng än vårt personbästa, och det fria följet var knappt ens mediokert!

Är så himla ledsen nu. Känns inte alls kul :cry:

Ta inte det här fel nu, men jag får en känsla av att du tar det lite väl hårt? Om jag inte minns helt fel är det inte första gången du blir nere och ledsen av poäng/att tävla. Klart att man får surna till på domare men för din egen skull kanske du borde rycka på axlarna och tänka "jaja, bättre lycka nästa gång". :)
 
Ta inte det här fel nu, men jag får en känsla av att du tar det lite väl hårt? Om jag inte minns helt fel är det inte första gången du blir nere och ledsen av poäng/att tävla. Klart att man får surna till på domare men för din egen skull kanske du borde rycka på axlarna och tänka "jaja, bättre lycka nästa gång". :)

Jag håller faktiskt med. Det är en bedömningssport och alla domare dömer inte lika. Dessutom kan domaren se saker som inte du ser därifrån du står som påverkar poängen.
Det låter ju ändå som att ni blivit bättre sedan förra tävlingen så varför vara ledsen och surna till? Kan du inte ta vara vid den fina känslan ni hade och de bitar som faktiskt gick bättre än sist?
Ni kommer aldrig komma framåt i ert tävlande om du bara ska ta fasta vid det negativa. Hunden kommer känna av pressen förr eller senare.
Nästa gång är det ny domare och nya tag :)
 
Jag är fan dum i huvudet. Anmälan har inte gått igenom till den tävling jag nu åkt till. Står jag där som ett jäkla fån. En jubelidiot till människa som inte ens kan anmäla sig till en tävling och hålla koll på att jag faktiskt är anmäld.

Och jag är en känslig person. Jag har skyhöga krav på mig själv. Aldrig känt mig tillräcklig. Det är inte så lätt för mig att bara gå vidare, så är det bara. Men jag har tagit både disk och dåliga poäng på andra tävlingar utan att gräma mig, jag har firat allt som var bra, så inte så himla kul att få höra att jag aldrig kommer komma någonvart när jag för första gången på länge blir ledsen över något.
 
Jag är fan dum i huvudet. Anmälan har inte gått igenom till den tävling jag nu åkt till. Står jag där som ett jäkla fån. En jubelidiot till människa som inte ens kan anmäla sig till en tävling och hålla koll på att jag faktiskt är anmäld.

Och jag är en känslig person. Jag har skyhöga krav på mig själv. Aldrig känt mig tillräcklig. Det är inte så lätt för mig att bara gå vidare, så är det bara. Men jag har tagit både disk och dåliga poäng på andra tävlingar utan att gräma mig, jag har firat allt som var bra, så inte så himla kul att få höra att jag aldrig kommer komma någonvart när jag för första gången på länge blir ledsen över något.

:( Inte är du en idiot för att anmälan inte gick igenom; ibland glitchar internet, ibland är man för snabb, ibland glömmer man saker. Men det är okej; man behöver inte vara perfekt. Man måste inte vara bäst på allting.

Att vara ledsen är helt ok också. Somliga är känsligare än andra, och det är det inget fel på. Jag är själv överkänslig så jag vet hur det känns med press från sig själv och tja, press överallt helt enkelt. (Fast den kanske inte ens "finns".)

Självklart får du gräma dig över att tävlingen inte gick som du tänkte dig! Men sen är det ju så, när man är såpass känslig så får man lära sig själv (vilket är svårt, jag vet) att inte hålla för hårt i det negativa.

Ta bara allt i din egna takt, träna, träna, träna (både dig själv och hund) så ska det gå bra! :)
 
Och jag är en känslig person. Jag har skyhöga krav på mig själv. Aldrig känt mig tillräcklig. Det är inte så lätt för mig att bara gå vidare, så är det bara. Men jag har tagit både disk och dåliga poäng på andra tävlingar utan att gräma mig, jag har firat allt som var bra, så inte så himla kul att få höra att jag aldrig kommer komma någonvart när jag för första gången på länge blir ledsen över något.
Jag vet precis hur du känner dig, har samma problem själv och det är så otroligt frustrerande ibland att man inte kan styra sina känslor och tankar utan allt bara kommer på samma gång och gnager på en länge. :(
Enda jag kan säga är, kram. :heart
 
@Nux @Wenniz Tack :heart
Det som hände ikväll är ju något av mina största skräckscenarion. Dessutom var det absolut första tävlingen där jag skulle vara helt själv, långt bort.. Och så fuckar jag upp det hela. :(

Alla måste tro att jag är helt patetisk som blir så ledsen över saker, men jag är en person som har snabbt till och från starka känslor, sen kan det ligga och småbubbla i evigheter. Skriver jag av mig går det dock över bra mycket fortare än att jag bara går och bär med mig det i tysthet. Och nej, jag kan inte prata med folk irl, för då blir det bara värre :cautious:
 
@Fisherling Tycker verkligen inte du är patetisk på något vis. Men utifrån ditt inlägg kunde jag bara tyda att din känsla från tävlingen var riktigt bra. Att du helt enkelt fått en bra känsla över er prestation och fotgåendet kändes bra trots att poängen inte var vad du önskade. Så jag tycker du ska glädjas åt känslan, du hade en jäkligt bra känsla och det räcker! Att känslan är riktigt bra är en vinst, oavsett om vinsten genererar i titlar eller inte. Sedan laddar du bara om, tar med dig den positiva känslan från din senaste tävling och kör gärnet på nästa. Någon gång kommer det sluta i riktigt bra poäng och rättvis bedömning :up:
 
235 poäng, andrapris och en fjärdeplacering.

Vi hade sån jäkla känsla på banan. Sen att jag glömde säga ligg åt henne i rutan så hon trodde att hon skulle tillbaka, och att jag glömde säga stanna vid hoppet så hon följde med, det tar jag. Jag tar neddragen för dk när hon inte satte sig upp först i läggande och sen fjärren.
Men alltså jag är så jävla ledsen över vår sketna sjua på fria följet. Hon har aldrig gått ett så fint fritt följ förut, fina vändningar, hängde med, fint fokus, satte sig i normal takt och rakt.

Men en jävla sjua fick vi, för hunden innan hade raketsittningar och var så jäkla snabb med allt, men trots hopp i fotgåendet fick den en nia. Och då får Tinja en sketen sjua, trots att hennes fria följ var jättefint! Inte ens bättre poäng än vårt personbästa, och det fria följet var knappt ens mediokert!

Är så himla ledsen nu. Känns inte alls kul :cry:
Ni har ju gjort en jättefin prestation! Ung hund, ny klass. Det är nästan omöjligt att få ett förstapris om man nollar något moment. Med betyg på rutan hade ni antagligen klarat det.

Bedömningssporter är som de är, själv har jag fått mellan 5,5 och 9 på fria följ som jag var nöjd med medan de pågick. Det är domaren som dömer, och något snett sättande i kombination med lite varierande position kan ge en sjua, fast hunden är koncentrerad och känslan är bra. Det är bara att bryta iihop och komma igen. Poängen ni fick visar tydligt att ni är färdiga för klassen, och att förstaprisen kommer att rulla in under året om ni fortsätter att tävla.
 
Åhh, då ska jag genast kika lite.
Trodde inte att schäfrar kunde vara så tråkiga men det kunde de visst :mad:

Jag såg en schäfer på ett MH rätt nyligen som verkligen var tråkig. Kamplusten fanns där, men det var också allt - i övrigt så hade man kunnat byta ut den mot en stor mjukishund, så lite gjorde den. När det var dags för spökena så tänkte man att man kanske äntligen skulle få se någon slags reaktion - och så sätter sig hunden bara ner och tittar på dem. :meh:
 
Min lille skrutt var så duktig på kursen igår. :) En massa skällande hundar tränade agility på andra ändan av planen, trots det var han koncentrerad på det vi gjorde. Och han var lös! Inte bara släpande koppel utan losskopplad. Det har jag inte vågat innan (ja jag är en fegis). Han börjar bli stor och verkar tycka att matte hittar på kul saker ibland. :love: Han blir fortfarande trött i huvudet rätt fort, men det är stor skillnad på honom sedan början på året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp