Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apporten är ett sånt där moment som jag har haft ångest över för att vi inte fått det funka. Det har bara slutat med en frustrerad matte och en desto mer frustrerad hund som står och skäller på matte för att hon (uppenbarligen) är sjukt otydlig.

Men igår! Ååh, igår. :love: Efter ett par dagars roligheter med apporten där han fått gå med den själv och även dragit en runda eller två (från att i princip inte velat ta den alls), så testade jag en riktig apportering - kommenderade, bra fart mot apporten, fint grepp OCH KOMMER IN TILL MINA HÄNDER! Jag: :banana:

Tre gånger i rad. Två gånger med kast och en gång startklassens apportering. Alltså den känslan kommer jag leva på en vecka framöver! :bump:
 
Idag har vi varit och tränat jaktapportering. Trots att jag har aussie får jag vara med, eftersom jag varit och tränat med Benji förut :D

Fick finaste berömmet man kan få av retrieverfolk. "Det är nog lite retriever i henne!" :love: Hon ÄLSKAR verkligen apportering!
 
Idag har vi varit och tränat jaktapportering. Trots att jag har aussie får jag vara med, eftersom jag varit och tränat med Benji förut :D

Fick finaste berömmet man kan få av retrieverfolk. "Det är nog lite retriever i henne!" :love: Hon ÄLSKAR verkligen apportering!

Jag skulle också vilja prova med Tonto. Han älskar att apportera!
 
Jaha, då sitter jag med en huggormsbiten hund då - en liten rackare som jag först trodde Polly hoppade undan ifrån när hon såg den....eller ja, hon gjorde det (dom brukar undvika orm) men den hade redan bitit för bara några minuter efter hon hade kutat iväg efter sin boll så stannade hon och släppte ner bollen och såg miserabel ut. Då förstod jag att ormen faktiskt hade bitit :( Dock visste jag först inte var, då det tog rätt lång tid innan det blev någon svullnad någonstans men det var över nosryggen.

Upp med hunden över axlarna och bära henne 1,5 km tills jag kom till en kompis och hojtade "kor oss hem" och sen kastade jag in dom andra två hundarna, gav dom mat och satte på mig en torr tröja.....Polly hade nämligen simmar innan hon blev biten så hela jag var full i sumpigt åvatten :cautious:
Nu är jag slut. Jag som inte ens kan bära 2 liter mjölk utan att knät blir skitont, försöker låta bli att känna efter hur det mår för även om jag har små hundar så är ändå 8 kg jävligt tungt en längre sträcka :crazy: Men jag har gott hopp då hon inte blev minsta sämre i måendet hos veterinären och med morfin så är hon relativt smärtlindrad.

Ormeländet som bet (fotade den innan jag visste hon blivit biten)
IMG_6992 by heffalklumpens, on Flickr

Nu efter 5 timmar har svullnaden krupit neråt och läpparna och hakan är svullna.
IMG_7002 by heffalklumpens, on Flickr
 
Jaha, då sitter jag med en huggormsbiten hund då - en liten rackare som jag först trodde Polly hoppade undan ifrån när hon såg den....eller ja, hon gjorde det (dom brukar undvika orm) men den hade redan bitit för bara några minuter efter hon hade kutat iväg efter sin boll så stannade hon och släppte ner bollen och såg miserabel ut. Då förstod jag att ormen faktiskt hade bitit :( Dock visste jag först inte var, då det tog rätt lång tid innan det blev någon svullnad någonstans men det var över nosryggen.

Upp med hunden över axlarna och bära henne 1,5 km tills jag kom till en kompis och hojtade "kor oss hem" och sen kastade jag in dom andra två hundarna, gav dom mat och satte på mig en torr tröja.....Polly hade nämligen simmar innan hon blev biten så hela jag var full i sumpigt åvatten :cautious:
Nu är jag slut. Jag som inte ens kan bära 2 liter mjölk utan att knät blir skitont, försöker låta bli att känna efter hur det mår för även om jag har små hundar så är ändå 8 kg jävligt tungt en längre sträcka :crazy: Men jag har gott hopp då hon inte blev minsta sämre i måendet hos veterinären och med morfin så är hon relativt smärtlindrad.

Ormeländet som bet (fotade den innan jag visste hon blivit biten)
IMG_6992 by heffalklumpens, on Flickr

Nu efter 5 timmar har svullnaden krupit neråt och läpparna och hakan är svullna.
IMG_7002 by heffalklumpens, on Flickr
Men usch.. Nu när vi bor omringat av åker är ju detta en mardröm jag har. Hoppas hon kryar på sig snabbt.
 
Jaha, då sitter jag med en huggormsbiten hund då - en liten rackare som jag först trodde Polly hoppade undan ifrån när hon såg den....eller ja, hon gjorde det (dom brukar undvika orm) men den hade redan bitit för bara några minuter efter hon hade kutat iväg efter sin boll så stannade hon och släppte ner bollen och såg miserabel ut. Då förstod jag att ormen faktiskt hade bitit :( Dock visste jag först inte var, då det tog rätt lång tid innan det blev någon svullnad någonstans men det var över nosryggen.

Upp med hunden över axlarna och bära henne 1,5 km tills jag kom till en kompis och hojtade "kor oss hem" och sen kastade jag in dom andra två hundarna, gav dom mat och satte på mig en torr tröja.....Polly hade nämligen simmar innan hon blev biten så hela jag var full i sumpigt åvatten :cautious:
Nu är jag slut. Jag som inte ens kan bära 2 liter mjölk utan att knät blir skitont, försöker låta bli att känna efter hur det mår för även om jag har små hundar så är ändå 8 kg jävligt tungt en längre sträcka :crazy: Men jag har gott hopp då hon inte blev minsta sämre i måendet hos veterinären och med morfin så är hon relativt smärtlindrad.

Ormeländet som bet (fotade den innan jag visste hon blivit biten)
IMG_6992 by heffalklumpens, on Flickr

Nu efter 5 timmar har svullnaden krupit neråt och läpparna och hakan är svullna.
IMG_7002 by heffalklumpens, on Flickr

Men lilla skrutt! Krya på sig!
Jag är inte ett dugg rädd för orm själv, men när det gäller hundarna har jag i princip fobi. Här hemma får hundarna inte vara ute själva annat än morgon- och kvällstid och jag undviker längre rundor på dagen eftersom jag verkligen inte orkar bära 16 kilo hund flera kilometer tillbaka. :crazy:
 
Bukefalister, jag behöver er expertis!

Tiken har varit deppig under löpet, inget konstigt det. Men nu när hon är på väg ut löpet och jag känner att jag verkligen behöver lära känna henne bättre och se vad hon gillar att göra.

Så jag tar tacksamt emot tips på roliga övningar som man lätt kan göra i hemmet eller ute på promenad. Nivån ska vara lätt, jag har en Eurasier och ingen av oss är några proffs på något ännu (vad jag vet). :p

Dogparkour har vi försökt, men det resulterade bara i att jag fick en blick som på en halv sekund förklarade för mig att jag är världens tjatigaste och tråkigaste person. :angel:

Så vad mer? Vad för lätta övningar/lek/etc kan man hitta på med sin hund? Syfte är främst för att knyta kontakt oss emellan, men vill även få upp självförtroende/lek/initiativtagande hos min hund.
 
Men lilla skrutt! Krya på sig!
Jag är inte ett dugg rädd för orm själv, men när det gäller hundarna har jag i princip fobi. Här hemma får hundarna inte vara ute själva annat än morgon- och kvällstid och jag undviker längre rundor på dagen eftersom jag verkligen inte orkar bära 16 kilo hund flera kilometer tillbaka. :crazy:
Nä jag är heller inte rädd för orm, men nu fick jag min första hund biten. Skit.
 
Jaha, då sitter jag med en huggormsbiten hund då - en liten rackare som jag först trodde Polly hoppade undan ifrån när hon såg den....eller ja, hon gjorde det (dom brukar undvika orm) men den hade redan bitit för bara några minuter efter hon hade kutat iväg efter sin boll så stannade hon och släppte ner bollen och såg miserabel ut. Då förstod jag att ormen faktiskt hade bitit :( Dock visste jag först inte var, då det tog rätt lång tid innan det blev någon svullnad någonstans men det var över nosryggen.

Upp med hunden över axlarna och bära henne 1,5 km tills jag kom till en kompis och hojtade "kor oss hem" och sen kastade jag in dom andra två hundarna, gav dom mat och satte på mig en torr tröja.....Polly hade nämligen simmar innan hon blev biten så hela jag var full i sumpigt åvatten :cautious:
Nu är jag slut. Jag som inte ens kan bära 2 liter mjölk utan att knät blir skitont, försöker låta bli att känna efter hur det mår för även om jag har små hundar så är ändå 8 kg jävligt tungt en längre sträcka :crazy: Men jag har gott hopp då hon inte blev minsta sämre i måendet hos veterinären och med morfin så är hon relativt smärtlindrad.

Ormeländet som bet (fotade den innan jag visste hon blivit biten)
IMG_6992 by heffalklumpens, on Flickr

Nu efter 5 timmar har svullnaden krupit neråt och läpparna och hakan är svullna.
IMG_7002 by heffalklumpens, on Flickr

Usch vilken otur!
Blev hon inte kvar hos veterinären?
 
Nä jag är heller inte rädd för orm, men nu fick jag min första hund biten. Skit.
Fritte blev biten i tassen på fjället för ett par år sedan. Rejält svullen men i brist på veterinär i närheten så fanns ingen behandling att få. Han var fullt återställd efter ca 10 dagar.

Det kan med andra ord gå jättebra!
 
Jaha, då sitter jag med en huggormsbiten hund då - en liten rackare som jag först trodde Polly hoppade undan ifrån när hon såg den....eller ja, hon gjorde det (dom brukar undvika orm) men den hade redan bitit för bara några minuter efter hon hade kutat iväg efter sin boll så stannade hon och släppte ner bollen och såg miserabel ut. Då förstod jag att ormen faktiskt hade bitit :( Dock visste jag först inte var, då det tog rätt lång tid innan det blev någon svullnad någonstans men det var över nosryggen.

Upp med hunden över axlarna och bära henne 1,5 km tills jag kom till en kompis och hojtade "kor oss hem" och sen kastade jag in dom andra två hundarna, gav dom mat och satte på mig en torr tröja.....Polly hade nämligen simmar innan hon blev biten så hela jag var full i sumpigt åvatten :cautious:
Nu är jag slut. Jag som inte ens kan bära 2 liter mjölk utan att knät blir skitont, försöker låta bli att känna efter hur det mår för även om jag har små hundar så är ändå 8 kg jävligt tungt en längre sträcka :crazy: Men jag har gott hopp då hon inte blev minsta sämre i måendet hos veterinären och med morfin så är hon relativt smärtlindrad.

Ormeländet som bet (fotade den innan jag visste hon blivit biten)
IMG_6992 by heffalklumpens, on Flickr

Nu efter 5 timmar har svullnaden krupit neråt och läpparna och hakan är svullna.
IMG_7002 by heffalklumpens, on Flickr
Fy! Detta är min mardröm när vi är ute och ränner i skogen. :nailbiting:

Hoppas hon kryar på sig snabbt! :heart
 
@russinbulle Hu, stackars Polly! Jag blev huggormsbiten för några år sedan så jag vet hur jävligt det är, jag är livrädd att mina småttingar ska råka ut för det. Vi håller tummar och tassar för att hon ska repa sig fort utan några komplikationer. :heart
 
Och en annan sak...

För ett tag sedan var jag i telefonkontakt med en jaktgoldenuppfödare, mest för att reka inför framtiden. Man kan väl säga rent generellt att samtalet inte alls var särskilt lockande. En sak som uppfödaren sa som jag reagerade på var att hon ALDRIG skulle låta sina valpar gå på asfalt. Då syftar hon inte på valpar under 8 veckor utan även de valpar som stannar kvar och bor hos dem. För mig låter det ganska bisarrt att aldrig låta sin valp gå på asfalt, eller är det kanske ett vanligt och smart tänk??

Jag tänker liksom som så att jag givetvis skulle vilja lära min valp att vistas i de miljöer och gå på de underlag som de kommer att vara i även i det vuxna livet. Ligger det något i det uppfödaren sa, eller är det som jag uppfattade bara väldigt udda? :confused:
 
Fritte blev biten i tassen på fjället för ett par år sedan. Rejält svullen men i brist på veterinär i närheten så fanns ingen behandling att få. Han var fullt återställd efter ca 10 dagar.

Det kan med andra ord gå jättebra!

Vilken tur! Det kan gå illa även om de är på kliniken. Jag förstår självklart att det inte gick i ditt fall men annars skulle jag aldrig våga ta hem en huggormsbiten hund. Har sett allt för många blir riktigt dåliga under de första 1-3 dygnen och även hundar som dött trots all intensivvård inklusive antiserum. Det lömska är att allt kan se ut att gå jättebra och sen säger det plötsligt pang.
Det är så himla olika och det har säkerligen också med huggormen i sig att göra, var den biter och hur mycket gift den sprutar in.
Vill bara uppmana alla här inne som läser att genast åka till veterinär om de misstänker att hunden blivit biten.
 
Usch vilken otur!
Blev hon inte kvar hos veterinären?
Egentligen har dom som praxis att lägga in dom ett dygn, men jag frågade själv om jag kunde sitta där några timmar och vänta och se hur det utvecklades. Dom har inte nattöppet, mer än någon sköterska som är kvar om dom har akutfall (veterinär får då komma in om det behövs).
Eftersom Polly var så pigg när dom skulle stänga, så fick jag ta med henne hem och vaka över henne hemma - och åka iväg igen om det behövdes.
 
@russinbulle Hugaligen, läskigt. Hoppas hon mår bra snart, och att du klarade knät någorlunda.
Hon har sovit lugnt inatt och idag är svansen gladare - men hon ser bedrövlig ut för hon svullnade ännu lite till under natten. Mitt knä däremot är åt helsicke och inte många timmars sömn fick jag pga smärtan därifrån :banghead: Jag hade behövt få lite morfin även till mig själv från veterinären tror jag :meh:
 
Lite mer svullet blev det under natten, så Polly ser rätt bedrövlig ut just nu - men mår bättre :)
Nu hoppas jag innerligt att inga inre organ har tagit stryk. Prover ska tas om 4 veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp