Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fritte blev biten i tassen på fjället för ett par år sedan. Rejält svullen men i brist på veterinär i närheten så fanns ingen behandling att få. Han var fullt återställd efter ca 10 dagar.

Det kan med andra ord gå jättebra!
Oftast går ju allting bra. En bekants hund (samma ras som min) blev biten för några veckor sedan, men hon blev så dålig att dom fick ge serum till slut - hjärtat sviktade och hon blödde i tandkött mm. Hon låg inlagd i flera dagar. Men hon är 11 år, så det kan ju ha gjort skillnad - och hur mycket gift dom får i sig.
 
@russinbulle Stackars Polly :(

Jag avskyr ormar, tycker att de är lömska. Det rasslade undan en liten jäkel när jag och Floyd var ute och tränade häromdagen, vi gick därifrån direkt. Usch, får rysningar bara jag tänker på det :p
 
Vilken tur! Det kan gå illa även om de är på kliniken. Jag förstår självklart att det inte gick i ditt fall men annars skulle jag aldrig våga ta hem en huggormsbiten hund. Har sett allt för många blir riktigt dåliga under de första 1-3 dygnen och även hundar som dött trots all intensivvård inklusive antiserum. Det lömska är att allt kan se ut att gå jättebra och sen säger det plötsligt pang.
Det är så himla olika och det har säkerligen också med huggormen i sig att göra, var den biter och hur mycket gift den sprutar in.
Vill bara uppmana alla här inne som läser att genast åka till veterinär om de misstänker att hunden blivit biten.
Ja, självklart ska man åka in om hunden blir biten. Min situation var minst sagt extrem.
 
Vilken tur! Det kan gå illa även om de är på kliniken. Jag förstår självklart att det inte gick i ditt fall men annars skulle jag aldrig våga ta hem en huggormsbiten hund. Har sett allt för många blir riktigt dåliga under de första 1-3 dygnen och även hundar som dött trots all intensivvård inklusive antiserum. Det lömska är att allt kan se ut att gå jättebra och sen säger det plötsligt pang.
Det är så himla olika och det har säkerligen också med huggormen i sig att göra, var den biter och hur mycket gift den sprutar in.
Vill bara uppmana alla här inne som läser att genast åka till veterinär om de misstänker att hunden blivit biten.
Jo han sa ju det veterinären att dom även kan hamna i chock flera timmar efter bettet, så allt beror på hur hunden reagerar, hur mycket gift, hundens kondition osv. Är tacksam för att det än så länge verkar gå åt rätt håll och hon mår bättre. men jag håller givetvis fortsatt uppsikt över henne och jag är hemma på heltid, så hon lämnas inte. Dom andra hundarna får nöja sig med att gå runt huset med oss och sen roa sig i trädgården tills jag vågar gå en lite längre sväng med bara unghunden. På sätt och vis rätt bra att det är superhett idag, så ingen av dom friska hundarna orkar protestera över uteblivet bus mm :)
 
Alltså, igår var på gränsen till för varmt :p ! TUR att det blåste på bra så det inte kände riktigt så mycket att det var 27 grader varmt när vi var och spårade :p !

18527930_1354696924620436_2582978688406756494_n.jpg


På kvällen blev det lite mer humana grader (SÅ underbart när det fortfarande är runt 20 grader efter kl 20 på kvällen :love: , så då tog vi ett kort dragpass med bägge aussiesarna :) . Det var längesen vi gjorde det, men nu känner jag att det är dags att ta upp det mer som en del i styrketräningen :up: ! Fick göra en lite provisorisk tyngd för dem att dra, men det gick ju toppen det med :D .

18485996_1354737814616347_8594820079558460272_n.jpg
 
Alltså, igår var på gränsen till för varmt :p ! TUR att det blåste på bra så det inte kände riktigt så mycket att det var 27 grader varmt när vi var och spårade :p !

18527930_1354696924620436_2582978688406756494_n.jpg


På kvällen blev det lite mer humana grader (SÅ underbart när det fortfarande är runt 20 grader efter kl 20 på kvällen :love: , så då tog vi ett kort dragpass med bägge aussiesarna :) . Det var längesen vi gjorde det, men nu känner jag att det är dags att ta upp det mer som en del i styrketräningen :up: ! Fick göra en lite provisorisk tyngd för dem att dra, men det gick ju toppen det med :D .

18485996_1354737814616347_8594820079558460272_n.jpg

Men vilka smarta lösningar för draget, på nomeselen! Hur är de gjorda?
 
Men vilka smarta lösningar för draget, på nomeselen! Hur är de gjorda?

Ja visst är de :banana:!? Supersmidigt att kunna göra om nomeselen till en dragsele med lägre dragpunkt :up: ! Och att de är rosa är ju ett extra plus :D !

Och jag har INTE gjort dem själv :rofl:!! De är köpta från lillaliam.se :up: ! Vet inte om hon gör och säljer längre, det var ett tag sen jag köpte dem :) .
 
Jo han sa ju det veterinären att dom även kan hamna i chock flera timmar efter bettet, så allt beror på hur hunden reagerar, hur mycket gift, hundens kondition osv. Är tacksam för att det än så länge verkar gå åt rätt håll och hon mår bättre. men jag håller givetvis fortsatt uppsikt över henne och jag är hemma på heltid, så hon lämnas inte. Dom andra hundarna får nöja sig med att gå runt huset med oss och sen roa sig i trädgården tills jag vågar gå en lite längre sväng med bara unghunden. På sätt och vis rätt bra att det är superhett idag, så ingen av dom friska hundarna orkar protestera över uteblivet bus mm :)
Jag tänker framförallt även på hjärtat. Det är ju svårt för de flesta att monitorera hemma.
Vi lyssnar och känner på pulsen dygnet runt minst en gång i timmen för att upptäcka eventuella extraslag, oregelbundenheten och att hjärtat börjar rusa. EKG vid behov samt sätter in antiserum och hjärtmediciner vid minsta hjärtpåverkan. Det är inte helt ovanligt att hjärtat blir påverkar tyvärr.
Håller tummarna för att allt går bra med Polly!
Skulle rekommendera dig att känna och räkna pulsen några gånger per dag för att upptäcka om pulsen stiger kraftigt eller är oregelbunden.
Om du inte vet så är det oftast lättast att känna på insidan av låret vid ljumsken :)
 
Ja visst är de :banana:!? Supersmidigt att kunna göra om nomeselen till en dragsele med lägre dragpunkt :up: ! Och att de är rosa är ju ett extra plus :D !

Och jag har INTE gjort dem själv :rofl:!! De är köpta från lillaliam.se :up: ! Vet inte om hon gör och säljer längre, det var ett tag sen jag köpte dem :) .

Så smart! Ska kolla upp det :D Visst är det hon med riesenschnauzer?
 
Nu har Aysu fått ett nytt bandage, ett blått den här gången :p
När vi kom till Strömsholm började de med att fråga var hennes tratt var, och blev mycket förvånade när jag sa att hon inte har någon. Sedan tog de med henne, skulle ge henne lugnande och byta bandget. Jag fick höra att det skulle ta ca 2 timmar och gav mig ut på en promenad med Ebrah. Det blev därför mycket oro hos mig när de ringde redan efter en halvtimme!

Tydligen hade Aysu varit så otroligt snäll och lätthanterlig att de inte behövde ge något lugnande, allt hade gått perfekt och hur lätt som helst med bytet ändå, så därför kunde jag hämta henne jättesnabbt :) Allt kring såret har läkt fint, men vi väntar till nästa fredag med att ta röntgenplåtar. Har det läkt ok då så får hon gå utan bandage framöver, annars får hon ett nytt att ha i ytterligare några dagar. Jag har redan pratat med min arbetsgivare som själv hoppar in och jobbar de sista timmarna den dagen så att jag kan sluta tidigt och hinna åka till Strömsholm. Så tokigt snällt allting.

Dessutom är det lure coursing-tävling nästa lördag. Jag har klurat mycket på hur jag ska göra med det, för vi åker såklart inte om det finns risk att det blir obekvämt/obehagligt/jobbigt för Aysu med all tid i bil osv. När jag pratade med en uppfödarbekanting om det så erbjöd hon sig att åka till tävlingen (trots att hon inte har någon tävlande hund nu) för att hjälpa mig med hundarna och hålla Aysu sällskap när jag är iväg och startar Ebrah. Det var tillräckligt nära henne för att hon skulle ha möjlighet att göra det.

Jag kommer nog aldrig sluta förvånas över hur hjälpsamma och snälla alla är nu kring det här.
 
Och en annan sak...

För ett tag sedan var jag i telefonkontakt med en jaktgoldenuppfödare, mest för att reka inför framtiden. Man kan väl säga rent generellt att samtalet inte alls var särskilt lockande. En sak som uppfödaren sa som jag reagerade på var att hon ALDRIG skulle låta sina valpar gå på asfalt. Då syftar hon inte på valpar under 8 veckor utan även de valpar som stannar kvar och bor hos dem. För mig låter det ganska bisarrt att aldrig låta sin valp gå på asfalt, eller är det kanske ett vanligt och smart tänk??

Jag tänker liksom som så att jag givetvis skulle vilja lära min valp att vistas i de miljöer och gå på de underlag som de kommer att vara i även i det vuxna livet. Ligger det något i det uppfödaren sa, eller är det som jag uppfattade bara väldigt udda? :confused:
Har aldrig hört något sådant tidigare. Att inte låta valpen gå på asfalt? Möjligvis inte när asfalten jättevarm men att inte låta hunden gå på asfalt i överlag låter ju konstigt. O_o Lite svårt ibland att lixåm undvika asfalt. :angel:
Undrar inte om jag vem uppfödaren är....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp