Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och kollar videos på duktiga vallhundar och taggar för att kunna börja med Floki så småningom om. Så pepp! Hoppas på att jag kan skaffa får redan nästa år. :love:

Får man länka här? Vill du tipsa? Jag har fått dille på att titta på vallhundar (menar: border collie vallar får), och ju mer jag tittar, desto mindre tror jag att jag nånsin kommer att skaffa bc och får! :laugh: Men jag är så fascinerad, så jag tittar gärna. Och javisst, det är Migos filmsnuttar som trillat dit mig. ;)
 
Får man länka här? Vill du tipsa? Jag har fått dille på att titta på vallhundar (menar: border collie vallar får), och ju mer jag tittar, desto mindre tror jag att jag nånsin kommer att skaffa bc och får! :laugh: Men jag är så fascinerad, så jag tittar gärna. Och javisst, det är Migos filmsnuttar som trillat dit mig. ;)

Får man säkert, men jag bara är på YT och kikar, vet inte om folk uppskattar att deras videos blir länkade till random forum? :laugh:
 
Jo jag vill ju avla, men för att kunna avla behöver jag bra avelsmaterial. De som gör riktigt lovande kombos ska behålla själva, uppfödarvänner ska ha, tidigare valpköpare, andra intressenter som de haft längre kontakt med... Jag som ung och oerfaren utan kontakter hamnar väldigt långt ner på listan.

Så då står jag där utan potentiellt avelsmaterial men vill fortfarande träna och tävla mer än vad som är schysst att göra enbart med Tinja. Jag skulle köra slut på henne om jag tränade så mycket som jag ville. Men så kan jag ju inte göra, så då sitter jag och rullar tummarna. Därför vill jag gärna ha en till hund, helst typ nu. Men eftersom det är fattigt med bra Aussies, ja då tittar jag efter andra raser.

Jag har haft kontakt med olika kennlar i Europa, men har inte fått någon bra känsla från dem.

@Nux Jo det hade det nog! Men jag vill helst ha medellång päls. :p Kelpiepäls är ju nästan slät!
Är avelsbiten viktig för dig hade jag köpt en aussie igen. Har du ändå plats för en extra hund är det nog lättare att få tag på en bra hane (valp eller vuxen). Eftersom du verkligen verkar vilja bedriva aussieavel tycker jag att du ska skaffa dig så stor erfarenhet av rasen som du bara kan genom att träna/tävla/arbeta/leva med just aussies. Erfarenhet av att träna med hundar av andra raser vet jag inte om det kan klassas som en merit i avelssammanhang? Jag skulle snarare tycka att meriter med aussies väger tyngre och speciellt om man har erfarenhet av fler än en. (Kompisars hundar tycker jag nog inte riktigt räknas såvida man inte är extremt delaktig.)

Så tänker jag iallafall. :) Och släpp tankarna på utseendet, det är arbetande hundar vi talar om. ;) Spela roll hur lång pälsen är såvida den är funktionsduglig.:p

För övrigt - se till att överösa oss med goa valpbilder sen! :up:
 
Är avelsbiten viktig för dig hade jag köpt en aussie igen. Har du ändå plats för en extra hund är det nog lättare att få tag på en bra hane (valp eller vuxen). Eftersom du verkligen verkar vilja bedriva aussieavel tycker jag att du ska skaffa dig så stor erfarenhet av rasen som du bara kan genom att träna/tävla/arbeta/leva med just aussies. Erfarenhet av att träna med hundar av andra raser vet jag inte om det kan klassas som en merit i avelssammanhang? Jag skulle snarare tycka att meriter med aussies väger tyngre och speciellt om man har erfarenhet av fler än en. (Kompisars hundar tycker jag nog inte riktigt räknas såvida man inte är extremt delaktig.)

Så tänker jag iallafall. :) Och släpp tankarna på utseendet, det är arbetande hundar vi talar om. ;) Spela roll hur lång pälsen är såvida den är funktionsduglig.:p

För övrigt - se till att överösa oss med goa valpbilder sen! :up:
Jo jag vet, jag vill ju egentligen inte gå ifrån aussie för jag VET att en bra aussie passar mig perfekt. Hane är nog enklare att få tag i, men det finns flertal anledningar till att det är uteslutet.

När jag talar om merit menar jag mer å mina vägnar - alltså att jag kan bevisa att jag tränar och tävlar med framgång, det är inget flyktigt intresse ect.

Medellång päls är ingen utseendegrej, det är mest för att jag är uppvuxen med kortpälsade hundar och de fäller helt galet mycket! Jag slipper helst det :rofl:

Och klart det ska överrösas med valpbilder!
 
Jo jag vet, jag vill ju egentligen inte gå ifrån aussie för jag VET att en bra aussie passar mig perfekt. Hane är nog enklare att få tag i, men det finns flertal anledningar till att det är uteslutet.

När jag talar om merit menar jag mer å mina vägnar - alltså att jag kan bevisa att jag tränar och tävlar med framgång, det är inget flyktigt intresse ect.

Medellång päls är ingen utseendegrej, det är mest för att jag är uppvuxen med kortpälsade hundar och de fäller helt galet mycket! Jag slipper helst det :rofl:

Och klart det ska överrösas med valpbilder!
Jag förstår. Jag tror dock ändå att det är lättare att få köpa en bra aussietik om man redan har aussies (ju fler desto bättre). Då vet man vad det innebär, man har (oftast) ett starkt intresse för rasen och av att arbeta med hunden. Jag tror det är mer fördelaktigt att köpa en aussie igen än att byta ras, men som sagt det är bara vad jag tror. Har man dessutom fått god kontakt med en uppfödare kan man säkert få både referenser eller förtur i en eventuell valpkö hos sin uppfödare.

Har du kikat på omplaceringar? Kanske kan du hitta en bra tik på så sätt?

Äh, det är en petitess om man får en jäkligt bra arbetshund! ;)
 
Jo jag vet, jag vill ju egentligen inte gå ifrån aussie för jag VET att en bra aussie passar mig perfekt. Hane är nog enklare att få tag i, men det finns flertal anledningar till att det är uteslutet.

När jag talar om merit menar jag mer å mina vägnar - alltså att jag kan bevisa att jag tränar och tävlar med framgång, det är inget flyktigt intresse ect.

Medellång päls är ingen utseendegrej, det är mest för att jag är uppvuxen med kortpälsade hundar och de fäller helt galet mycket! Jag slipper helst det :rofl:

Och klart det ska överrösas med valpbilder!
Om du börjar med att meritera det du har så blir det nog lättare,då har du något att visa upp som du gjort :idea:
 
:up:
@JosseMandy Nej alltså jag förstår @Fisherling här. Jag skulle inte gärna ha en korthår alltså. Det är så jäkla skönt med långhårspälsen. Den är sååå lättskött och mysig :D
Nej fast ska man ha en hund att arbeta med så värderar åtminstone jag andra egenskaper betydligt högre. En halvdan långhårig hund eller en bra korthårig arbetshund? Svaret är självklart, man struntar i hårlag såvida pälsen är funktionsduglig. :up:

Med en hobbyhund eller en hund där man inte behöver ställa så många krav på arbetsegenskaper, då kan man gott kika på hårlag, färg eller vad man nu tilltalas av. :) Men ja, lång päls är mjuk och mysig, det tycker jag också.
 
:up:
Nej fast ska man ha en hund att arbeta med så värderar åtminstone jag andra egenskaper betydligt högre. En halvdan långhårig hund eller en bra korthårig arbetshund? Svaret är självklart, man struntar i hårlag såvida pälsen är funktionsduglig. :up:

Med en hobbyhund eller en hund där man inte behöver ställa så många krav på arbetsegenskaper, då kan man gott kika på hårlag, färg eller vad man nu tilltalas av. :) Men ja, lång päls är mjuk och mysig, det tycker jag också.

Det håller jag med om!

Jag föredrar korthåriga Border Collies, och hela kullen Floki kommer ifrån blev också korthåriga, men jag skulle aldrig tackat nej om det visat sig att uppfödaren skulle ha gett mig en långhårig valp om det dök upp en sådan i kullen.
 
:up:
Nej fast ska man ha en hund att arbeta med så värderar åtminstone jag andra egenskaper betydligt högre. En halvdan långhårig hund eller en bra korthårig arbetshund? Svaret är självklart, man struntar i hårlag såvida pälsen är funktionsduglig. :up:

Med en hobbyhund eller en hund där man inte behöver ställa så många krav på arbetsegenskaper, då kan man gott kika på hårlag, färg eller vad man nu tilltalas av. :) Men ja, lång päls är mjuk och mysig, det tycker jag också.

Nu skrev jag visserligen det jag skrev med glimten i ögat. :D
 
Det håller jag med om!

Jag föredrar korthåriga Border Collies, och hela kullen Floki kommer ifrån blev också korthåriga, men jag skulle aldrig tackat nej om det visat sig att uppfödaren skulle ha gett mig en långhårig valp om det dök upp en sådan i kullen.
Han är så galet fin! :love: Jag har alltid tyckt att långhåriga BC:s är snyggast. Sedan fick jag smak för korthåren men nu sitter jag med en långhårig iallafall och jag kan inte bry mig mindre. Jag bara hopps att han kan bli en bra arbetande vallhund.
 
Jag vet, men jag ser att man kan tolka det som att jag inte uppfattade det! :o

Visste väl att du var klok. :D

Men jag håller med dig! Och andra sidan, nu när jag tänker efter... kan faktiskt inte komma på många kortshårsraser alls som attraherar mig (sett till andra faktorer dvs). Alla raser jag anser vara intressanta är antingen krulliga, långhåriga eller strävhåriga :angel:
 
Han är så galet fin! :love: Jag har alltid tyckt att långhåriga BC:s är snyggast. Sedan fick jag smak för korthåren men nu sitter jag med en långhårig iallafall och jag kan inte bry mig mindre. Jag bara hopps att han kan bli en bra arbetande vallhund.

Långhåriga helsvarta BCs är så jävla snygga. Sen så gillar jag korthåriga som är svartvita.

Han ser ut som en jäkla husalf. :rofl: Får se om öronen åker upp eller om dom stannar nere, hans mamma har verkligen dobby-öron.

Hur gammal är din nu? :love:
 
Det är iallafall skönt att få lite inputs här. Snackar jag med vänner får jag bara höra "ja men vilken bra idé" och "du vet ju bäst" och jag bara "eh, nej, jag vet INTE bäst det är därför jag frågar! :arghh:"

Men har tittar runt mer nu. Har ju sållat bort vissa kombinationer ur ett väldigt tidigt (och naivt) skede och nu kollar jag igenom dem igen och hittade en där jag bara varit kräsen med utseendet (ah, ungdomens önsketänkande, trodde väl jag kunde hitta något "perfekt":angel:) Så vi får se! Förhoppningsvis är det vi lyckats med hittills nog för att imponera :p
 
Långhåriga helsvarta BCs är så jävla snygga. Sen så gillar jag korthåriga som är svartvita.

Han ser ut som en jäkla husalf. :rofl: Får se om öronen åker upp eller om dom stannar nere, hans mamma har verkligen dobby-öron.

Hur gammal är din nu? :love:
Ja, det är jäkligt snyggt! :love:

:rofl: Nej öronen är gulliga!

Min blir fem månader i slutet av veckan. Han är så galet snygg, men tydligen feminin. :D Precis alla människor säger "hon" och "henne" om honom. Det är inte alltid de märker att jag säger "han" eller reagerar på namnet. Fast så gör jag det lite diskret då jag inte vill vara oartig och rätta dem. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp