Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Misstänker (för andra gången) foderallergi på Sigge. Denna gången är mer trolig än förra. Han äter Vom Puppy och började på inrådan blanda ut med lite torrfoder, Robur för valp, bara för att få honom att faktiskt tugga maten och inte kasta i sig den. Har efter ungefär en vecka fått röda utslag i ena armhålan och på bröstet som kliar :( Tog bort torrfodret igår och avvaktar för att se om det faktiskt är fodret som han reagerar på!
Har du testat matskålar som är gjorda som labyrinter och liknande? Är nog en bättre lösning för snabbätande hundar än att blanda ut färskfodret med torrfoder.
 
Har du testat matskålar som är gjorda som labyrinter och liknande? Är nog en bättre lösning för snabbätande hundar än att blanda ut färskfodret med torrfoder.
Tänkte precis på detsamma! Går ju även att blanda med grönsaker för vissa hundar. Min Aysu tex pillar mer med maten om jag blandar i lite broccoli. Hackar den inte eller något utan blandar i som hyfsat stora bitar.
 
Misstänker (för andra gången) foderallergi på Sigge. Denna gången är mer trolig än förra. Han äter Vom Puppy och började på inrådan blanda ut med lite torrfoder, Robur för valp, bara för att få honom att faktiskt tugga maten och inte kasta i sig den. Har efter ungefär en vecka fått röda utslag i ena armhålan och på bröstet som kliar :( Tog bort torrfodret igår och avvaktar för att se om det faktiskt är fodret som han reagerar på!
Jag skulle omedelbart byta till VoH utan lax i - alltså någon/några av vuxenvarianterna. Den odlade laxen har gett problem hos många hundar.
 
Har du testat matskålar som är gjorda som labyrinter och liknande? Är nog en bättre lösning för snabbätande hundar än att blanda ut färskfodret med torrfoder.
Jag får för mig att det är svårare att få ner färskfodret på ett smidigt sätt i en sådan skål, men jag kanske har fel? Det är i alla fall nästa steg i processen nu :)
 
Jag får för mig att det är svårare att få ner färskfodret på ett smidigt sätt i en sådan skål, men jag kanske har fel? Det är i alla fall nästa steg i processen nu :)
Nädå, trottna ned färskfodret ordentligt i formeringarna så att det verkligen är hårt packat mot botten och kanterna. Häll upp färskfodret i en bunke först och finfördela det, sen trotta i det i skålen med händerna.
 
Nädå, trottna ned färskfodret ordentligt i formeringarna så att det verkligen är hårt packat mot botten och kanterna. Häll upp färskfodret i en bunke först och finfördela det, sen trotta i det i skålen med händerna.
Då blir det ett försök med det :) Hinner inte till någon öppen djuraffär idag men på måndag så!
 
En lite roligare uppdatering! Vi har precis kommit in efter att ha jobbat med sökrutor. Det gick mycket bättre idag än förra gången och han klarade det galant i både med- och motvind :)
 
Något här som vet något om arion hundfoder? Min svärmor har tingat en valp idag och uppfödaren ger detta till sina hundar, så hon vill veta om det är ett bra foder att fortsätta med eller inte :)
 
Något här som vet något om arion hundfoder? Min svärmor har tingat en valp idag och uppfödaren ger detta till sina hundar, så hon vill veta om det är ett bra foder att fortsätta med eller inte :)
Vad jag vet är det ett helt okej torrfoder. Men det är nog lättare att svara om man vet vilken sort det är. Dom har ju flera olika varianter.
 
Åh vad jag är stolt över min Aysu! Nu vid kvällsraastningen sprang en hare över vägen framför oss. Aysu tvärstannade, fick beröm och kom då självmant till mig. Vi lekte lite och som tur var hittade jag lite godis i fickan som hon kunde få. Därefter kunde vi lugnt fortsätta vår promenad åt ett annat håll än det haren sprang åt. Vi mötte en liten hund också, men den brydde sig Aysu inte om det minsta. Kopplet blev aldrig ens lite sträckt, varken när haren dök upp eller när vi mötte hunden.

Det är sådana här kvällar som jag förstår varför jag tränat dagligen i snart två år med henne, varför jag tränar även när hon får syn på fåglar utanför fönstret osv. Varje sekund av träning blir väl värt det när allt fungerar sedan, när vi i själva verket skulle kunnat gå en promenad med kopplet glömt hemma. :love:
 
Jag har beslutsångest. Caoimhes bajs har gått från gult till grönt för andra gången den här veckan och jag vet inte om jag bör ringa veterinären imorgon, på måndag eller inte alls. Får nog skjuta upp beslutet till imorgon iaf, nu verkar min hjärna vara avstängd. :wtf:
 
Jadu, många BC's är ju svart och vita, vilket dom har gemensamt med zebror... och zebror är ju rätt kamoflerade i grupp, så om det tillkommer en ny så märker man inte riktigt det.

Ja, nog för att det mest är ett "stim" med hundar när man har fem bcs, men en sjätte tror jag märks. Olik de andra är hon tyvärr ;)

Sörjer lite att jag har så svårt att sälja hundar, hade varit jättekul och lärorikt att träna upp och sen sälja henne vidare. Finns enorm efterfrågan på utbildade hundar...
 
Idag la jag ett helt annorlunda spår mot vad jag brukar.

Jag började i högt gräs i skogsdungen bakom vår gård (bor i lägenhet). Gick över den asfalterade parkvägen in i "skogen" där jag gick både i blåbärsris, över berghällar och på stigar. Ut på den klippta gräsmattan runt nästa bostadsrättsförening och in i skogsdungen igen. Över en hög med sand och sedan en bit grus. Ner för berget och sedan upp på den asfalterade gångvägen bara någon meter förbi flera portingångar för att göra en 90-graders vinkel på asfalten och ner tvärs över en backe där gräset var nyklippt och sedan in i skogen igen där spåret slutade. Ca 300 meter långt med lätt vind. En del folk och hundar i rörelse överallt där spåret gick. Lät det ligga ca 40 min sedan var det dags.

Tjoho vad kul der var tyckte schnauzerfröken som spårade klockrent över första asfaltsdelen trots att hon aldrig gått ett hårt spår innan.
Den svåraste delen var absolut där det växlade från skogsmark till sand och sedan grus samt sista asfaltsdelen då det stod en collie och skällde i ena porten vi gick förbi, trots det fortsatte hon att spåra efter små korta avbrott där hon var tvungen att kika vem det var som skällde så dant på henne.
Genade lite i 90-gradersvinkeln på asfalten men vinden låg på åt det hållet så spåret hade ju "flutit ut" lite.

Ett jättefint avslut blev det trots den stora, läskiga schäferblandisen som dök upp ur skogsdungen bara några meter bort.

Riktigt jäkla stolt över min arbetsglada Dahlia :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
65 66 67
Svar
1 325
· Visningar
88 016
Senast: Brie
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
663
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 130
· Visningar
74 707
Senast: Bapelsin
·
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp