Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

bollen__

Trådstartare
Eftersom gamla tråden strax är full så skapar jag en ny här där vi kan fortsätta att tjattra!
 
Appropå @Red_Chili inlägg i den förra tråden, och även andras inlägg, så tänker jag att det där med att möta lösa hundar som kommer fram till de egna hundarna måste vara olika på olika platser i landet?

Jag har haft hund i 5 år nu och det är egentligen bara en gång en lös, främmande hund har kommit fram till oss som jag minns? Det var en schäfer utan ägare inom synhåll som tack och lov inte var aggressiv, men situationen var lite otäck eftersom jag var ensam och som sagt inte hade någon aning om var hunden kom ifrån. Jag fick tag i hundens halsband och lyckades få den att förstå att den inte var välkommen så den travade iväg (vad jag antar var) hemmåt. Vid ett par tillfällen har vi stött på nån lös, mindre hund på parkeringen som har kommit fram till oss men det har aldrig känts otäckt eftersom den hunden hade ett fint kroppsspråk och ägaren ändå hade någon sorts kontakt med den.

En gång fick vi en ovälkommen påhälsning av en dalmatiner med rastare i kopplat släptåg när vi var i ett friluftsområde. Jag tror inte att det var ägaren som höll i kopplet och rastaren var helt enkelt inte nog stark för att hålla borta hunden från min hund. Jag tycker att stora dalmatinerhanar är lite läskiga men den var hyfsat snäll och accepterad att jag tog tag i halsbandet och styrde den åt ett annat håll. Min hund höll sig bakom mig och lät mig sköta situationen, jag blev rejält sur på den som höll i hunden men tror inte att jag direkt sa något till personen?

Det här får mig iaf att fundera lite, är det så att hundägare där jag bor är väldigt väluppfostrade, att andra hundar väljer att inte komma fram till min hund eller är det jag som är den som andra hundägare tycker inte har koll på sin hund?

Min hund går oftast lös, även när vi möter andra hundar, och jag tycker att jag har koll på henne men när jag läser era historier kan jag inte låta bli att fundera :nailbiting:

Sedan jag blev hundägare har jag bott i Enköping, Gävle och nu Skellefteå.

Edit: kom på en till sak. Jag bodde i ett ganska ruffigt område med hyreshus när jag bodde i Enköping. Där fanns det en del yngre killar med olika typer av kamphundar. Det gick rykten om att nån av hundarna skulle vara rejält aggressiv och att nån hade förlorat sin hund för att den hade attackerat någon hund (eller var det människa?) men att han nu hade skaffat en by hund. En av killarna hade en vit tik som såg ut som en pitbull, den gick oftast lös och kunde gå ganska långt från sin ägare. Den kom aldrig fram till oss (eller nån annan som jag såg) men det var otäckt att möta dem.

Jag som tyckte att jag hade bra koll på min hund ( :angel: ) hade henne ibland lös även i det området och en gång var hon på bushumör och gick fram till några av dessa killar och deras hundar och bjöd in till lek :banana::banana:

Jag höll typ på att dö :nailbiting: men dom hade koll på sina hundar och min kom tillbaka till mig när hon inte fick nån respons. Huvva, jag skäms bara jag tänker på det!
 
Senast ändrad:
:rage:

Släppte ut hundarna i trädgården lite och när jag tittar ut genom köksfönstret ser jag Bentley trava nere på bygatan. Hundjäkel! Jag vet inte hur många gånger jag sett över staketet men det är uppenbarligen dags att förstärka ännu mer tills jag kan bygga ordentligt i vår. Jag vet inte hur han tar sig ut men misstänker att han knör sig genom någon liten glipa.
När jag vrålade från trappen så kom han lubbandes och kröp in med svansen mellan benen. Nu ligger han och sneglar för att se om jag fortfarande är sur. Skithund.

På tal om lösa hundar då... :mad: :o
 
Försökte träna med Ammo idag, men han var upptagen med ungefär allt annat här på jorden förutom att träna. När jag äntligen fick lite kontakt med hundskrället så kom det en barnfamilj och kastade boll 10m ifrån oss. Att de hade en hel fotbollsplan till att hålla till på verkade inte duga, utan PRECIS vid mig skulle de vara... (Det är en dubbel fotbollsplan typ, som de på vår/sommar halvåret har korpfotboll på men på vintern är den helt tom). Då gick jag till slut, tro fan barnfamiljen skulle gå då med. :rage: (I normala fall har jag inget imot störning, men när det redan går skit..)
Gav iaf upp och tvingade upp Ammo för en gallertrappa istället, så vi fick lite miljötränat istället.:sneaky:
 
Vilken dag!
Har besökt "vår" uppfödare. Dels för att titta på en hane men också för att få tips och nya infallsvinklar. Underbart tacksamt att de ödmjukt delar med sig av sin kunskap och erfarenhet :heart
De kunde dock inte förstå vårt beslut att inte ta en sista kull på gammeltken (Hon blir 8 nu i år). Hon är kärnfrisk, fin kondition, har haft lätta parningar, lätta dräktigheter och lätta valpningar och varit en exemplarisk mor. Och dessutom lämnat fint. Vi har dessutom fått en förklaring till kullen som fick en lite trist ledstatistik. Allt hittar man inte på avelsdata:meh:
Så med all denna nya infon har vi bestämt att även ta en kull på "gammeltiken" vid nästa löp (april) om hon inte får något emot sig vid vetkoll.
Ny hane till tiken om 5 v är bestämt. Offentligörs så fort vi fått tag på den fd tilltänkta hanens ägare (julen är lite i vägen...)
Om gammeltiken får ok så har vi fått tips på en bra kandidat till henne med.
Och i morgon åker ungtiken på prov!
Mycket nu:o

Men allt känns väldigt bra i magen. Jag tror allt hände av en mening.
 
Vilken dag!
Har besökt "vår" uppfödare. Dels för att titta på en hane men också för att få tips och nya infallsvinklar. Underbart tacksamt att de ödmjukt delar med sig av sin kunskap och erfarenhet :heart
De kunde dock inte förstå vårt beslut att inte ta en sista kull på gammeltken (Hon blir 8 nu i år). Hon är kärnfrisk, fin kondition, har haft lätta parningar, lätta dräktigheter och lätta valpningar och varit en exemplarisk mor. Och dessutom lämnat fint. Vi har dessutom fått en förklaring till kullen som fick en lite trist ledstatistik. Allt hittar man inte på avelsdata:meh:
Så med all denna nya infon har vi bestämt att även ta en kull på "gammeltiken" vid nästa löp (april) om hon inte får något emot sig vid vetkoll.
Ny hane till tiken om 5 v är bestämt. Offentligörs så fort vi fått tag på den fd tilltänkta hanens ägare (julen är lite i vägen...)
Om gammeltiken får ok så har vi fått tips på en bra kandidat till henne med.
Och i morgon åker ungtiken på prov!
Mycket nu:o

Men allt känns väldigt bra i magen. Jag tror allt hände av en mening.
Vad skönt att det kommer lite glada nyheter för er, mitt i besvikelsen!
 
Vilken dag!
Har besökt "vår" uppfödare. Dels för att titta på en hane men också för att få tips och nya infallsvinklar. Underbart tacksamt att de ödmjukt delar med sig av sin kunskap och erfarenhet :heart
De kunde dock inte förstå vårt beslut att inte ta en sista kull på gammeltken (Hon blir 8 nu i år). Hon är kärnfrisk, fin kondition, har haft lätta parningar, lätta dräktigheter och lätta valpningar och varit en exemplarisk mor. Och dessutom lämnat fint. Vi har dessutom fått en förklaring till kullen som fick en lite trist ledstatistik. Allt hittar man inte på avelsdata:meh:
Så med all denna nya infon har vi bestämt att även ta en kull på "gammeltiken" vid nästa löp (april) om hon inte får något emot sig vid vetkoll.
Ny hane till tiken om 5 v är bestämt. Offentligörs så fort vi fått tag på den fd tilltänkta hanens ägare (julen är lite i vägen...)
Om gammeltiken får ok så har vi fått tips på en bra kandidat till henne med.
Och i morgon åker ungtiken på prov!
Mycket nu:o

Men allt känns väldigt bra i magen. Jag tror allt hände av en mening.

Så skönt att det börjar ordna upp sig för er!

Jag blir så lättad och glad när jag läser hur ni resonerar i ert tänk kring avel. Det som oroar mej lite är det som nu verkar ha kommit fram om ledstatistiken, vad är det som har mörkats och hur har det gått till?
 
Så skönt att det börjar ordna upp sig för er!

Jag blir så lättad och glad när jag läser hur ni resonerar i ert tänk kring avel. Det som oroar mej lite är det som nu verkar ha kommit fram om ledstatistiken, vad är det som har mörkats och hur har det gått till?
Inget som mörkats. Men det kan vara svårt att hitta alla uppgifter man behöver när det kommer till importerade linjer. Har i dag fått lärt mig hur man gräver i de utländska registren som ser väldigt annorlunda ut mot SKK.
Och vilket fantastiskt verktyg RSV är!!!
Här har SKK mycket att lära sig!
 
Inget som mörkats. Men det kan vara svårt att hitta alla uppgifter man behöver när det kommer till importerade linjer. Har i dag fått lärt mig hur man gräver i de utländska registren som ser väldigt annorlunda ut mot SKK.
Och vilket fantastiskt verktyg RSV är!!!
Här har SKK mycket att lära sig!

Då förstår jag. Tolkade det du skrev innan som att nåt inte gått rätt till, blev lite orolig där ett tag. ;)
Vad är RSV?
 
Låter härligt @Voff! Hoppas på att få se fina valpbilder sedan då ;)
Och ang att para äldre tikar så parades min första tik strax efter att hon fyllt 7 år, det gick utmärkt på alla sätt och vis. Även hennes dotter (Ebrahs mor) parades andra gången efter 7årsdagen, det gick också bra. Är ganska säker på att det inte är enda gångerna uppfödaren parat äldre tikar heller, de tar normalt sett första kullen när tikarna är 4-5 år och visar de kullarna sig bli ovanligt bra så händer det att de parar tiken igen.
 
Bästa sättet att undvika köldkramp och snö mellan trampdynorna?
Snöklumpar tycker jag att det blir mindre av om man klipper ner pälsen mellan trampdynorna (tack för påminnelsen! Jag måste fixa det på Ebrah, hon skrek högt när jag försökte ta bort snöklumpar idag, orkade inte med att hon hoppade på tre ben och vägrade gå så jag tänkte hjälpa henne.. :meh:)

Köldkramp däremot vet jag inte... Har för mig att mina hundar klarat sig något bättre om de haft ordentligt med täcken på sig, hela de blir ju varmare då.
 
Då förstår jag. Tolkade det du skrev innan som att nåt inte gått rätt till, blev lite orolig där ett tag. ;)
Vad är RSV?
Tysk databas för schäfer. Här frågar man om allt ifrån vad hunden äter för foder, noggranna hälsoundersökningar som avslöjar röda tassar, hur hunden lever (tex i hundstall) träning, vaccinationer, vilket fästingmedel du använder, ja allt!!! Tom vilka övriga husdjur hundarna lever med! Uppfödaren blir synad och utfrågad och allt står med. Men framförallt så har de otroligt mycket mer utförliga tester när det gäller hundens egenskaper. Hundarnas röntgenplåtar kan även läggas ut så man kan se själv (om man nu förstår något:angel:)
Väldigt användbart när man vill titta på importblod.
 
Det där med vitaminpulver på köttportionerna var fint i teorin. I praktiken tog det nästan en halvtimma för dem att noga sortera bort varenda mineralkorn och lämna dem i skålen.

Tror den burken kommer bli stående...
Du får blanda ordentligt :p Här lämnas inte ens ett dammkorn kvar i skålen ;)
 
Det där med vitaminpulver på köttportionerna var fint i teorin. I praktiken tog det nästan en halvtimma för dem att noga sortera bort varenda mineralkorn och lämna dem i skålen.

Tror den burken kommer bli stående...

Ungefär som min första häst då. Oavsett vad och hur man blandade låg det alltid en hög mineraler i krubban :D
 
Idag tog vi en långpromenad på ett nästan nytt ställe :) Vi var egentligen på väg till vårt "gamla vanliga" ställe men en liten avstängd väg gjorde att jag tvingades improvisera lite. Slutade med att vi gick en dryg timme i en jättefin skog, hundarna kunde vara lösa hela tiden och allt kändes fint. Det enda som inte var perfekt var när det precis mot slutet av promenaden dök upp en annan hund. Ingen av mina sprang fram och jag kunde snabbt koppla dem, men sedan blev det aldrig riktigt lämpligt att släppa dem igen. Nu när de var så duktiga så vill jag gärna belöna med mer lösspring... Menmen, det är inte alltid det går att få till det så.

Såhär fint var det när vi var ute!
10576198_926072054154566_1985390166_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
247
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 788
Senast: Lingon
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
191
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp