Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Började det nya året med långpromenad med gammeltiken, skägget och svärmors uråldriga colliemix. Här har inga smällare smällt över nyår. Tur för collimixen som har en katastrofal metalitet och besitter typ alla ljudrädslor man kan komma på. Nu mera är han halvdöv och tack vare det hyffsat till freds.

Har fått rapporter från ungtiken. Det funkar kanon och tjejen börjar citat "bli allt mer kär i denna härliga hund". Känns skönt. Har fått biler på olika situationer och det ser väldigt trevligt ut. Nu håller vi bara tummarna att hon klarar L-testet!!!!
 
Nu blev jag lite bestört.

Med jämna mellanrum ser jag bilder på fb av hundar eller katter som inte har några bakben/är förlamade och istället dras på nåt slags ställning med hjul under bakkärran, medan de går med frambenen. Och jag blir ledsen varje gång och fattar inte varför de inte avlivats.

Nu såg jag just nåt liknande från mitt fönster. :cry: En större hund som drogs fram med hjul under bakdelen. Det var långt avstånd så jag såg dåligt - men tror ni att det var en sån där anordning? Eller finns det liknande för hundar som tillfälligt inte kan gå pga t ex ett brutet bakben?
 
Nu blev jag lite bestört.

Med jämna mellanrum ser jag bilder på fb av hundar eller katter som inte har några bakben/är förlamade och istället dras på nåt slags ställning med hjul under bakkärran, medan de går med frambenen. Och jag blir ledsen varje gång och fattar inte varför de inte avlivats.

Nu såg jag just nåt liknande från mitt fönster. :cry: En större hund som drogs fram med hjul under bakdelen. Det var långt avstånd så jag såg dåligt - men tror ni att det var en sån där anordning? Eller finns det liknande för hundar som tillfälligt inte kan gå pga t ex ett brutet bakben?

Oj. Aldrig sett i Sverige, görs det ens? Fast djuret kan ju vara importerat...
men jag håller med, i såna fall borde djuren avlivas.
 
Nu blev jag lite bestört.

Med jämna mellanrum ser jag bilder på fb av hundar eller katter som inte har några bakben/är förlamade och istället dras på nåt slags ställning med hjul under bakkärran, medan de går med frambenen. Och jag blir ledsen varje gång och fattar inte varför de inte avlivats.

Nu såg jag just nåt liknande från mitt fönster. :cry: En större hund som drogs fram med hjul under bakdelen. Det var långt avstånd så jag såg dåligt - men tror ni att det var en sån där anordning? Eller finns det liknande för hundar som tillfälligt inte kan gå pga t ex ett brutet bakben?
Tycker sånt är vidrigt!!!!
Såg på tv ett program typ "djursjukhuset" där en hund hade ett bortamputerat framben. Visst, den tog sig fram å så men.....nä. Jag skulle aldrig göra det valet.
 
Nu blev jag lite bestört.

Med jämna mellanrum ser jag bilder på fb av hundar eller katter som inte har några bakben/är förlamade och istället dras på nåt slags ställning med hjul under bakkärran, medan de går med frambenen. Och jag blir ledsen varje gång och fattar inte varför de inte avlivats.

Nu såg jag just nåt liknande från mitt fönster. :cry: En större hund som drogs fram med hjul under bakdelen. Det var långt avstånd så jag såg dåligt - men tror ni att det var en sån där anordning? Eller finns det liknande för hundar som tillfälligt inte kan gå pga t ex ett brutet bakben?
Fyfan. Jag har aldrig sett sådasådant på riktigt. De hundar jag vet om som haft komplicerade benbrott har avlivats. Eller ja, jag vet en som fått sitt bakben amputerat. Den verkar ha klarat det ganska ok trots allt men matte har sagt att hon med facit i hand inte skulle ha gjort det ändå, det var för mycket med all vård som behövdes efter benbrottet osv. Skulle jag själv tvingas välja mellan amputation och avlivning så skulle jag välja sistnämnda utan tvekan.
 
Allt har känts lite jobbigt med hundarna på sistone... Nu var de hos föräldrarna, långt ute på landet, på nyår och jag tänkte det skulle gå fint. Gubben sov sig igenom tolvslaget, men lillpumin var tydligen lite orolig :( Trots att smällarna knappt hördes, enligt pappa, så sprang han runt och sen in under sängen.

Hade ingen lust att göra nåt alls med dem idag, men bestämde mig sen för att lägga personspår. Har inte gjort det på jättelänge - innan jag påbörjade gubbens rehab i höstas. När jag plockade fram spårlinan blev båda hundarna alldeles vilda! Flög ut i bilen. Lillpumin tog första lilla spåret okej, var framförallt imponerad över hur taggad han var. I somras var han inte alls lika ivrig. Som förväntat löpte gubben amok i första "uppvärmningsspåret". Ville galoppera med nosen i marken, sprang i cirklar, sicksack... ja. Det är därför första spåret är uppvärmning :p Han hittade iallafall målet (burk med ett par köttbullar).

I vanliga fall brukar jag byta hund sen, men nu beslöt jag mig för att ta gubben direkt istället. Betydligt svårare och längre spår genom ris, över en stock och sen korsa en asfaltsväg. Helt rätt beslut att inte låta honom ladda om i bilen! Han tog det klockrent över asfaltsvägen! :love: Lillpumin gick också fint andra spåret, ett till enkelt på typ 150 meter. Vill verkligen att han ska få lyckas nu och fortsätta känna att det är kul.
 
Tycker folk på allvar att det är eftersträvansvärt att göra såna vansinniga ingrepp??

En del - absolut! De ser det på TV där det förskönas och inga nackdelar tas upp. De tänker inte ett steg längre. För många är avlivning inte ett alternativ, vilket är hemskt! Det är tur att vi har de lagar vi har här att luta sig emot i de fallen.
 
Nån som sett den där med jycken som springer omkring på fyra proteser? Eller minns ni jycken som föddes utan framben som inte avlivades utan adopterades av någon tokig kärring som tyckte det var gulligt med en hund som gick på bakbenen?
 
Nu blev jag lite bestört.

Med jämna mellanrum ser jag bilder på fb av hundar eller katter som inte har några bakben/är förlamade och istället dras på nåt slags ställning med hjul under bakkärran, medan de går med frambenen. Och jag blir ledsen varje gång och fattar inte varför de inte avlivats.

Nu såg jag just nåt liknande från mitt fönster. :cry: En större hund som drogs fram med hjul under bakdelen. Det var långt avstånd så jag såg dåligt - men tror ni att det var en sån där anordning? Eller finns det liknande för hundar som tillfälligt inte kan gå pga t ex ett brutet bakben?
Det är enligt svensk lag inte tillåtet att ha "rullstol" till hundar/katter mer än i rehabiliterande syfte (efter t ex ryggoperation) - åtminstone senast jag läste :)
 
Det är enligt svensk lag inte tillåtet att ha "rullstol" till hundar/katter mer än i rehabiliterande syfte (efter t ex ryggoperation) - åtminstone senast jag läste :)
Ah, tack! Då KAN det ha varit något sådant jag sett alltså. Jag blev lite chockad för jag såg inga bakben men det var grått ute, det var på långt håll och de försvann snabbt utom synhåll.

Jag googlade nu när jag läst ditt svar och hittade bilder på något som såg ut ungefär, men inte exakt, som anordningen jag såg. De är på en sajt som är holländsk men som vill sälja till Sverige och där sägs inget om rehabilitering, bara att hundar som är lite rörelsehindrade ska kunna springa och leka som förr :meh:

http://www.hundrullvagnen.se/?page=vilken_hund
 
Åh, Aysu löper nu och det finns faktiskt en mycket bra grej med det. Hon har lite kortare tålamod med valpen nu och det är SÅ skönt. Hon har länge låtit valpen göra "vad som helst" i evigheter och valpen har varit riktigt pain in the ass ibland just för att hon "fått" göra vad som helst. (Hon tar ju en tillsägelse från Aysu en miljard gånger bättre än mina försök till att styra upp situationerna) Har jag tur kanske valpen blir lite mer ordentlig av sig efter det här ;)
 
Åh, Aysu löper nu och det finns faktiskt en mycket bra grej med det. Hon har lite kortare tålamod med valpen nu och det är SÅ skönt. Hon har länge låtit valpen göra "vad som helst" i evigheter och valpen har varit riktigt pain in the ass ibland just för att hon "fått" göra vad som helst. (Hon tar ju en tillsägelse från Aysu en miljard gånger bättre än mina försök till att styra upp situationerna) Har jag tur kanske valpen blir lite mer ordentlig av sig efter det här ;)
Hoppet är det sista som lämnar människan... ;)
 
Hoppet är det sista som lämnar människan... ;)
Just nu ligger valpen på en kudde bredvid mig, har en tass mot mig för att få lite kroppskontakt men är i övrigt bara stilla, söt, tyst och lugn. hon planerar nog att fortsätta vara sådan! :D (nejnej, inte alls så att hon samlar energi för att kunna flyga åt tusen håll samtidigt imorgon...)
 
Just nu ligger valpen på en kudde bredvid mig, har en tass mot mig för att få lite kroppskontakt men är i övrigt bara stilla, söt, tyst och lugn. hon planerar nog att fortsätta vara sådan! :D (nejnej, inte alls så att hon samlar energi för att kunna flyga åt tusen håll samtidigt imorgon...)
Haha :D Ja, hon verkar verkligen vara en lugn och behaglig valp av det du skrivit här på buke :D
 
Är det här man kan gnälla av sig?? :D
Jag vill ha Humlas löp överstökat nu! Hon har betett sig löpigt i en månad, markeringskissar på varenda sten och tjurar på mina andra tikar. I februari ska vi kursa en helg och jag har ingen lust om hon ska ha lingonmånad just då... Tävlingslydnaden är svår som den är, behöver inte en k't hund som luktar skunk! :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 214
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
906
Senast: Mint
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
27 505
Senast: ginnies
·
Övr. Katt Då sparkar vi igång tråd nummer 3 om våra fantastiska pälsklädda härskare Megara solar magen och kräver mat
2
Svar
22
· Visningar
658
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp