Uppdatering och snackistråd 4

Filimon är rasen trogen väldigt tyst. Ibland kan han mullra till om han ska visa sig stöddig mot någon annan hund men han skäller aldrig till vardags, inte ens när han leker vilket jag är tacksam över. Han kan "voffa" lite när han sover men så länge han inte gör det på natten och väcker mig är det lugnt :cautious:
Mina är inte tysta alls, men ja, skäller gör de knappt :D Mina lekmorrar, pratar och har sig så mycket att folk ibland tror att de är skitförbannade när de bara leker med varandra... Ebrah har dessutom skrämt en del människor genom att eh.. låta en del samtidigt som hon hoppat mot dem för att försöka hälsa (hur kort jag än håller kopplet så kan hon ju fortfarande lyfta benen och försöka flyga).
 
Vi kommer ge Bravecto även till tiken här i år igen. Enligt FASS är det säkert för dräktiga och digivande tikar och jag har frågat ett par uppfödarkollegor som kört på som vanligt med Bravecto utan problem. Känner mer oro ifall nått från tikens päls kladdar av sig på valparna.
Jo hon var ju på sluttampen med Bravecto förra gången (var inne på typ vecka 9-10 eller så) hon parades - men känner mig inte helt tillfreds med att peta i en ny dos i början av en ev dräktighet. Bravecton höll henne fästingfri i nästan 5 månader då, så jag gav inget mer under valptiden utan lite senare.
Det känns som om Bravecto funnits lite för kort tid för att utvärdera - eller så är jag bara fånig :o Det får bli Frontline imorgon och är hon dräktig, så blir det ju inget medel alls första tiden efter förlossning (har inga fästingar i trädgården och längre lär hon inte gå för rastning första veckan med smått och det finns inga runt kvarteret heller). Så jag kan ge Bravecto igen när eventuella små är runt 2-3 veckor. Då känner jag mig lite mer säker denna gång :p
 
I gar provade Miss Mandy och Diva nagot nytt. Att soka efter levande rattor. Mandy var helt hysterisk ... hon fixade 'instinkt provet' med bravur och jag fick kasta mig over henne for att hon inte skulle kasta omkring roret med rattan ... Sedan missade hon tyvarr Forsta tavlingen for att jag lyckades dampa hysterin och skicka henne att leta pa fel stalle sa tiden gick ut. Kul hade hon i alla fall och min kompis Liz (som hade rattor) ar nu Mandy's basta van.:p
Princess Diva tyckte att roren med rattor var laskiga. De tomma roren som innehaller halm med ratt spilling var ratt kul, men rattorna var laskiga, sa hon avgick mitt i for att titta pa agility pa banan bredvid. LOL
 
I gar provade Miss Mandy och Diva nagot nytt. Att soka efter levande rattor. Mandy var helt hysterisk ... hon fixade 'instinkt provet' med bravur och jag fick kasta mig over henne for att hon inte skulle kasta omkring roret med rattan ... Sedan missade hon tyvarr Forsta tavlingen for att jag lyckades dampa hysterin och skicka henne att leta pa fel stalle sa tiden gick ut. Kul hade hon i alla fall och min kompis Liz (som hade rattor) ar nu Mandy's basta van.:p
Princess Diva tyckte att roren med rattor var laskiga. De tomma roren som innehaller halm med ratt spilling var ratt kul, men rattorna var laskiga, sa hon avgick mitt i for att titta pa agility pa banan bredvid. LOL

Det låter visserligen kul för hundarna, men hur är det för råttorna?
 
Rattorna ar mycket valtranade och hoppar glatt in i roret. De tranas precis som hundar ... och bara rattor som har "fallenhet" for det och inte har nagot emot att hundar kommer och nosar far vara med och "leka" ... resten saljs som husdjur. Rattorna ar jatte tama och alskar godis ... och det gar at mycket godis till dem nar de ar med i roret och hundar hittar dem. :p
Min kompis brukar he en pa axeln nar hon gar omkring i traningslokalen. Ibland som "distraction" nar hundar ar med och rattorna har inget alls emot det.
 
Precis som man kan tro om hundar som "jagar" far da?
Ja, om hundarna går in med attityd som gör att ägarna måste kasta sig efter dem för att det inte ska bita fåren.

Ingen av mina råttor var det minsta rädd för Boss, men de pös och gömde sig under soffan om de ens trodde att Frodo var inne när de var lösa. De är inte dummare än att de förstår när någon ser dem som bytesdjur!
 
Det ar latt att vara fordommande nar man inte vet. I det har fallet ar rattorna vana och helt coola ... de "retas" garna med hundar som ser dem som byte ... de VET att de ar sakra i sina ror.
 
Ni med markant olika stora hundar, upplever ni att de får ut samma eller nästan samma utbyte av varandra jämfört med jämnstora hundar?
 
Det ar latt att vara fordommande nar man inte vet. I det har fallet ar rattorna vana och helt coola ... de "retas" garna med hundar som ser dem som byte ... de VET att de ar sakra i sina ror.

Det är jättebra om just de här råttorna var trygga (det låter inte som de var det rent praktiskt när det fanns risk för den din hund kunde plocka upp, men det gick ju i alla fall bra) och tyckte det var roligt. Jag är dock mycket skeptisk till att det inte är stor risk för att råttornas behov och upplevelse prioriteras ner i många sammanhang i en sådan sport. (Såväl som att tolkningen av vad råttorna upplever lätt blir skev.)

Varför använda levande bytesdjur på det här sättet när en söktävling funkar lika bra med andra "fynd"?
 
Skällande hundar är satans påfund... jag tål inte hundar som larmar obefogat och orimligt mycket. Är väldigt förskonad från det här där jag bor nu. Vet inte om det beror på bra isolation i väggarna eller om det bara råkar vara så att hundarna här inte skäller så ofta. Mina föräldrars grannar har två schäfer-liknande hundar och när tiken löper så bor hanen utomhus i kätting på nätterna. Då står han såklart där ute, skäller och vrålar mitt i natten för att han vill in.

Mina grannar har hundgård till sina jakthundar och när de byggde den var det sas på villkoret att de är tysta. Gapar de får de inte vara där. Det fungerar (ja, ok unghunden piper ibland men det misstänker jag kommer att ordna sig när den blir äldre och de har alltid koll på dem när de är ute där).
 
Ni med markant olika stora hundar, upplever ni att de får ut samma eller nästan samma utbyte av varandra jämfört med jämnstora hundar?
Absolut. Skägget väger 9 kg och tiken 36. Dessutom är han bara 3 år och hon är 8. Och de älskar verkligen varandras sällskap. Är oskiljaktiga. Tiken är egentligen helt inte speciellt förtjust i hundar men skägget älskar hon.
De sover ihop, springer sida vid sida när de är lösa, drar i samma pinnar och grenar när de busar. Helt klart ett team :p
 
Vad handlar ditt examensarbete om??
Engelskdidaktik. Jag ifrågasätter glosläxans existens, om den faktiskt är ett effektivt sätt att lära ut ordförståelse i engelska och om det finns forskning som stödjer användandet av den sortens läxa/inlärning. Alla elever verkar ju onekligen få glosläxor i engelska (på mellanstadiet), men ingen lärare jag har pratat med vet egentligen varför dom använder den. Den är bara en självklar del av engelskundervisningen, och har varit det i sååå många år! Så det är det jag försöker forska i. Och ska skriva arbetet på engelska, vilket kan vara det dummaste beslutet någonsin :banghead:

Pluggar alltså till mellanstadielärare :)
 
Ska skriva ca 6 sidor på mitt examensarbete tills imorgon eftermiddag. Har skrivit.. 86 ord.. :banghead: Satt som ram att det enda jag får göra (utom att ta korta raster) är att gå ut med Alice. Redan varit ute 45 minuter.. Dags att ta en långrunda nu? :angel:
Känner igen det där från när jag pluggade! :rofl:

Lycka till med skrivandet!
 
Engelskdidaktik. Jag ifrågasätter glosläxans existens, om den faktiskt är ett effektivt sätt att lära ut ordförståelse i engelska och om det finns forskning som stödjer användandet av den sortens läxa/inlärning. Alla elever verkar ju onekligen få glosläxor i engelska (på mellanstadiet), men ingen lärare jag har pratat med vet egentligen varför dom använder den. Den är bara en självklar del av engelskundervisningen, och har varit det i sååå många år! Så det är det jag försöker forska i. Och ska skriva arbetet på engelska, vilket kan vara det dummaste beslutet någonsin :banghead:

Pluggar alltså till mellanstadielärare :)
Herregud.. Det låter ju onekligen...jätte drygt :D Lycka till eller något:confused::laugh: Du vet i självaste verket är såna uppgifter mest ordbajseri med lite fakta ändå :D:D

Skämt åt sido. Jag hoppas den blir bra! :up:
 
Herregud.. Det låter ju onekligen...jätte drygt :D Lycka till eller något:confused::laugh: Du vet i självaste verket är såna uppgifter mest ordbajseri med lite fakta ändå :D:D

Skämt åt sido. Jag hoppas den blir bra! :up:
Hehe, ja och jag är fan professor i Ordbajseri! Meen, det går ju inte riktigt att göra det här för ca varje mening måste luta på en referens.. :banghead: Och eftersom mitt område är typ "man gör så", så finns det ingen forskning om detta. Såatteh. Fan. :arghh:
 

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 788
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
560
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: cewe
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 084
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp