Uppdatering och snackistråd 4

Lycka till @GardenAngel ! :up:
Har precis själv skickat in en jäkla rapport till högskolan, full av.. Ja, jag vet inte vad.. Läser till F-3 lärare så kan väl relatera lite iaf.. :p
Hehe, jag har successivt under utbildningen tänjt gränserna när det gäller hur mycket man kan ordbajsa. Sluttentan i förra kursen hade inte ens referenser i diskussionen utan bara 100% ordbajs. Skriven av mig i vild panik kvällen och med ett par glas vin innanför väst. Men jag blev godkänd. :D
The power of ordbajs is strong :D
 
Hehe, jag har successivt under utbildningen tänjt gränserna när det gäller hur mycket man kan ordbajsa. Sluttentan i förra kursen hade inte ens referenser i diskussionen utan bara 100% ordbajs. Skriven av mig i vild panik kvällen och med ett par glas vin innanför väst. Men jag blev godkänd. :D
The power of ordbajs is strong
Hahaha!! Det låter precis som jag! :rofl: En examinerande rapport på 5 sidor skrevs ihop på 7 timmar (med referenser).. Fick VG... Hur nu det gick till... :confused: Lovade mig själv att inte göra så nästa gång.. Gick sådär.. :angel:
Ja, ordbajsandet är riktigt användbart... :turd::bow:
 
Jag hade samma bekymmer när jag skrev mitt examensarbete förra året. Satt i flera veckor och fick fan i mig inte ut en enda vettig mening. Rätt som det va dagen innan inlämning så klack det till och jag skrev ett tio sidors arbete på bara ett par timmar. Så gå ut och stäng av hjärnan en timme och sen sätter du dig och sträck skriver.
 
@BobberiBoo @Dammtuss

Detta summerar mina första sju terminer på högskolan väldigt väl.

images

ec13a6d2c42e60c3b03a034270a80641.jpg
 
Tränade precis lite rallylydnad med hundarna. Jätteduktiga var de :D

Har kommit på att varje gång jag visar "framför" med handen som är längst bort från Ebrah så ställer hon sig spikrakt framför mig (och varje gång jag tar handen på den sidan hon är så blir hon hur sned som helst..). Hon blir bara duktigare och duktigare på att göra flera moment på raken utan belöning mellan och jag försöker lära henne att kommandona för stå, sitt och ligg faktiskt gäller tills jag säger åt henne att göra något annat :p

Aysu börjar lära sig att både hon och jag kan gå baklänges i fotgåendet. Bortsett från att backa så testade jag nästan alla olika moment på både höger- och vänstersida. Allt gick hur bra som helst och jag är SÅ pepp på att tävla igen nu!

Om Ebrah, som ju tycker att okända hundar är roliga och inte läskiga, kan bli lika duktig som Aysu, då kommer det nog gå riktigt bra på tävlingar framöver.
 
Tränade precis lite rallylydnad med hundarna. Jätteduktiga var de :D

Har kommit på att varje gång jag visar "framför" med handen som är längst bort från Ebrah så ställer hon sig spikrakt framför mig (och varje gång jag tar handen på den sidan hon är så blir hon hur sned som helst..). Hon blir bara duktigare och duktigare på att göra flera moment på raken utan belöning mellan och jag försöker lära henne att kommandona för stå, sitt och ligg faktiskt gäller tills jag säger åt henne att göra något annat :p

Aysu börjar lära sig att både hon och jag kan gå baklänges i fotgåendet. Bortsett från att backa så testade jag nästan alla olika moment på både höger- och vänstersida. Allt gick hur bra som helst och jag är SÅ pepp på att tävla igen nu!

Om Ebrah, som ju tycker att okända hundar är roliga och inte läskiga, kan bli lika duktig som Aysu, då kommer det nog gå riktigt bra på tävlingar framöver.

Härligt! Vi tränade stadga med omvänt lockande på kursen i helgen. Det kanske kan vara något+ (om ni inte redan gör det :D )
 
Absolut. Skägget väger 9 kg och tiken 36. Dessutom är han bara 3 år och hon är 8. Och de älskar verkligen varandras sällskap. Är oskiljaktiga. Tiken är egentligen helt inte speciellt förtjust i hundar men skägget älskar hon.
De sover ihop, springer sida vid sida när de är lösa, drar i samma pinnar och grenar när de busar. Helt klart ett team :p
Låter härligt. Är nämligen lite fundersam vad jag egentligen ska satsa på som andra hund. Vill egentligen ha en liten hund, typ knähund, samtidigt har jag en stor jäkel på 40 kilo och jag vet inte om jag ska backa gällande tankarna på en lliten hund och köra på en större eller om jag ska fortsätta på småttingspåret.
 
Här snöar det.... Inte så att det ligger kvar på backen men vita flingor singlar ner från skyn...

Min nakenfis till schnauzer (nysnaggad på hela kroppen bara lugg och skägg fick vara kvar) får jag klä på fleeceoverallen nu när vi ska till stallet.

Jag vill ha sommar och värme typ nu!
 
Vi fick snö igår som ligger kvar. Dock är det soligt idag så det har tinat bort där solen kommer åt men det som är i skuggan är fortfarande kvar. Gräsmattan som precis kommit fram :cry:
 
Låter härligt. Är nämligen lite fundersam vad jag egentligen ska satsa på som andra hund. Vill egentligen ha en liten hund, typ knähund, samtidigt har jag en stor jäkel på 40 kilo och jag vet inte om jag ska backa gällande tankarna på en lliten hund och köra på en större eller om jag ska fortsätta på småttingspåret.
Det är inte storleken som spelar roll. Det är typen. Skägget och tiken är i grunden ganska lika. De är lågtempererade, lite halvlata, ogillar flams, uppskattar samma typ av lek och övningar.
När vi hade ungtiken hemma som var högtempererad, intensiv, flamsig och deras raka motsatts var det uppenbart att ingen av dem uppskattade henne, även om tikarna var jämnstora.
Personligen tycker jag att det är ett utmärkt sällskap att ha en miniatyr av den stora. Skulle jag fundera på en sällskapshund till en stor hund hade jag valt en liten ras med liknande egenskaper.

Egentligen tror jag våra hundar är mer som katter. Och de hänger även gärna med katterna :D
 
Låter härligt. Är nämligen lite fundersam vad jag egentligen ska satsa på som andra hund. Vill egentligen ha en liten hund, typ knähund, samtidigt har jag en stor jäkel på 40 kilo och jag vet inte om jag ska backa gällande tankarna på en lliten hund och köra på en större eller om jag ska fortsätta på småttingspåret.

Jag är helt övertygad om att det är som @Voff skriver, att det beror mer på hur hundarna är mentalt än hur de är storleksmässigt. Sedan kanske det inte är helt optimalt att skaffa en chihuahua och låta den leka lös ute med en jättehund, tänker på risken att den lilla blir trampad på eller liknande och då skadar sig illa.

Mina hundar är ju inte såå stora, men ändå betydligt större än tex papillon och andra småhundar, och det är småhundarna de trivs bäst med. Många av de större hundarna brukar vara så buffliga i sin lek, så hårdhänta och jobbiga. Det har ingen av mina uppskattat (Ebrah har visserligen aldrig fått chansen, hon skulle väl bli överlycklig om någon kom och försökte brotta ner henne... :cautious: ). Skulle jag skaffa något annat än saluki så hade det troligtvis blivit en mindre hund av något slag.
 
Jag är helt övertygad om att det är som @Voff skriver, att det beror mer på hur hundarna är mentalt än hur de är storleksmässigt. Sedan kanske det inte är helt optimalt att skaffa en chihuahua och låta den leka lös ute med en jättehund, tänker på risken att den lilla blir trampad på eller liknande och då skadar sig illa.

Mina hundar är ju inte såå stora, men ändå betydligt större än tex papillon och andra småhundar, och det är småhundarna de trivs bäst med. Många av de större hundarna brukar vara så buffliga i sin lek, så hårdhänta och jobbiga. Det har ingen av mina uppskattat (Ebrah har visserligen aldrig fått chansen, hon skulle väl bli överlycklig om någon kom och försökte brotta ner henne... :cautious: ). Skulle jag skaffa något annat än saluki så hade det troligtvis blivit en mindre hund av något slag.
Tror också att man får ta lite hänsyn till hur hundarna är byggda fysiskt. Skägget har blivit påsprungen och även omkullsprungen många gånger, dock av ungtiken. Men han har en kompakt och tålig kropp. Självklart kan även han gå sönder, men nog är han tåligare än en del andra småhundar.
 
Vi har varit ute på en dagstur idag på 1,6 mil, så nu sover hundarna nöjt medan matte och husse sitter och klagar över onda fötter och ben:angel:
Att gå en vandringsled runt en sjö tillsammans med två badtokiga hundar är minst sagt en utmaning, så det slutade med premiärdopp för hundarna idag också:D
Vi mötte även två hundar under vandringen och Hamlet gav inte ifrån sig något skall. Höll nästan på att svimma av chock!
 
Det är jättebra om just de här råttorna var trygga (det låter inte som de var det rent praktiskt när det fanns risk för den din hund kunde plocka upp, men det gick ju i alla fall bra) och tyckte det var roligt. Jag är dock mycket skeptisk till att det inte är stor risk för att råttornas behov och upplevelse prioriteras ner i många sammanhang i en sådan sport. (Såväl som att tolkningen av vad råttorna upplever lätt blir skev.)

Varför använda levande bytesdjur på det här sättet när en söktävling funkar lika bra med andra "fynd"?

Darfor att hundarna inte har nagra problem att se skillnaden pa vilka ror som har halm med levande rattor eller halm med ratt doft. Att hitta ratt ror ar sjalva skillnaden har. Det gar ut pa att vara sa "forsiktig" med rattorna som mojligt ... Det vill saga att man blir diskvalificerad om foraren lyfter roret fel, om hunden tar roret, etc, etc, etc ... men precis som med sokhundar som soker efter ohyra ar det stor skillnad mellan bara doften och ett levande 'target'.

Det ar tamligen ovanligt att hundar har sa mycket "drive" som Mandy, hon har tillrackligt mycket "skarpa" for flera stycken. Nar det galler hennes bemotande av rattor sa beror det ocksa pa att jag hade en musinvation i stallet for nagra ar sedan. De sma jaklarna sprang glatt over gangarna framfor fotterna pa bade manniskor, hastar och hundar.
Da jag ju hade hund kunde jag inte lagga ut gift, Den opossum som gillade att hanga i stallet nattetid var allt for langsam for att ta moss, daremot tog den ormar och annat som ville ha mossen. Miss Mandy larde sig sjalv (men fick veta hur duktig hon var) att fanga moss. Hon tog dem, en och en, tryckte ihjal dem i munnen (alldrig nagra bit marken eller blod) och spottade ut dem igen. Hon lyckades rensa stallet utan att fa ga in i boxarna, utan bara i allmanna omraden. (sedan hjalpte jag till att fylla haligheter efter vaggarna med kalk sa de inte kom tillbaka)
 
@Voff och @Red_Chili, ni har ju rätt såklart, att det är typen (individ inräknat) mer än fysiken som spelar in. Min är inte speciellt bufflig när han leker. Han kan upplevas som "in your face m*therf*cker!" för att han vill trigga den andra hunden till jaktlek, men jag har aldrig varit med om att han gått på en annan hund fysiskt med kroppen utan han vill mest springa rundor och skutta även om olyckor såklart kan hända om hundarna springer och missbedömer varandra. Nu är han ju snart 2 år så man får se vart utvecklingen går när han landar i den vuxna rollen mer ordentligt, just nu är han som vilken stöddig tonårskille som helst, klappar sig för bröstet och kaxar sig men när det kommer till kritan behöver man uppbackning från mamma fortfarande... Det är ju dock inte det absolut lättaste att hitta en liten sällskapshund som har samma mentalitet som en borzoi...
 

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 794
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
563
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: cewe
·
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
66 67 68
Svar
1 356
· Visningar
38 915
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp