Bukefalos 28 år!

Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag skitledsen - det var inte alls en tå som bråkade på Polly som jag trodde, utan hon har pajjat en sena i bogen :( Operation nästa måndag. Ser fram mot en väldigt lång och trist sensommar, där jag ska försöka hålla en superaktiv hund still :cautious: och sen en höst där hon ska vara lugn och troligtvis även rehabas. Känns sisådär lagom kul när hon även i halvsövt tillstånd försöker busa med sina valpar :banghead: och en av dom ska vara kvar här.

Nu lagt undan varendaste boll i huset, för Polly kommer försöka hämta och vilja leka - det är hennes bästa belöning och det lär dröja länge innan hon får använda en boll alls :(
Nej vad tråkigt!
 
Blev separata promenader för hundarna idag, lite kvalitetstid :)
Först var Sigge med och träffade (och lekte med) en pudel som behöver hundvakt, sen blev jag lite nedstämd över hur mycket lättare allt är när jag bara har honom så medan Stojas spår låg till sig tog vi en miljöträningspromenad och tränade även lite koppelgående. Hon skötte sig jättebra och höll sig lugn, och spåret var årets bästa :)
 
Nu är jag skitledsen - det var inte alls en tå som bråkade på Polly som jag trodde, utan hon har pajjat en sena i bogen :( Operation nästa måndag. Ser fram mot en väldigt lång och trist sensommar, där jag ska försöka hålla en superaktiv hund still :cautious: och sen en höst där hon ska vara lugn och troligtvis även rehabas. Känns sisådär lagom kul när hon även i halvsövt tillstånd försöker busa med sina valpar :banghead: och en av dom ska vara kvar här.

Nu lagt undan varendaste boll i huset, för Polly kommer försöka hämta och vilja leka - det är hennes bästa belöning och det lär dröja länge innan hon får använda en boll alls :(

Nej, så himla onödigt :( Stackars Polly!
 
Nej, så himla onödigt :( Stackars Polly!
Ja och inte tusan vet jag hur hon lyckats heller då ortopeden sa att det är en typisk skada för en kutande hund som inte ser en grej och smäller i - men det har inte hänt på flera år (för typ 3 år sen kutade hon efter en hundkompis i snö med full rulle och såg inte stocken som den stora hunden sprang över och Polly kutade rätt in i den med en smäll och voltade), utan det är nog troligtvis att hon landat snett vid sina galna hopp efter bollbelöning eller nåt sånt som gått illa. Hon är liksom ingen lugn hund...
 
Ja och inte tusan vet jag hur hon lyckats heller då ortopeden sa att det är en typisk skada för en kutande hund som inte ser en grej och smäller i - men det har inte hänt på flera år (för typ 3 år sen kutade hon efter en hundkompis i snö med full rulle och såg inte stocken som den stora hunden sprang över och Polly kutade rätt in i den med en smäll och voltade), utan det är nog troligtvis att hon landat snett vid sina galna hopp efter bollbelöning eller nåt sånt som gått illa. Hon är liksom ingen lugn hund...

Stackaren :( Krya-kramar till Polly!
När jag var på föreläsning för Stefan Rosén sa han att just bollkastning är orsak till väldigt många skador, eftersom hundarna ofta kastar sig okontrollerat för att komma åt bollen.
Men vad gör man när det är överlägset bästa sättet att belöna på liksom? :(

Det kan inte varit så att hon blivit påsprungen av någon annan hund?
 
13715323_1803332029903799_1902867466_n.jpg


Otis tycker det där med fjärilsim och OS är rätt fjantigt.. Hundsim däremot, det är lajban! :banana:
 
Det finns vanligtvis i princip aldrig vuxna corgis för omplacering. Min egen behöver betydligt mer mental stimulering än rulta runt i trädgården, men det är förstås enklare när man kikar efter vuxna individer att hitta någon med den aktivitetsnivå de söker. Är sällskapsraser helt uträknade? Det låter ju annars ganska passande. En nerklippt bichon-variant? :)

Fast det finns ju rätt ofta fd avelstikar som behöver få egen familj?
Jag skulle maila runt om det var en corgi jag ville ha:) @lady_vip
 
Stackaren :( Krya-kramar till Polly!
När jag var på föreläsning för Stefan Rosén sa han att just bollkastning är orsak till väldigt många skador, eftersom hundarna ofta kastar sig okontrollerat för att komma åt bollen.
Men vad gör man när det är överlägset bästa sättet att belöna på liksom? :(

Det kan inte varit så att hon blivit påsprungen av någon annan hund?
Hon och hennes stora års-dotter Cookie har ju tacklats en del tidigare, men har ändå svårt tro att det kan ha skapat skadan - men som sagt Polly är bollgalen och tyvärr har väl jag fortsatt använda det som belöning då hon verkligen älskar det. En snörboll kommer både högt och långt, vilket nu kanske visar sig inte är så himla bra :( Snabb acceleration, snäva svängar och ibland snabba inbromsningar och höga hopp. Hon är även en hund som själv hoppar högt upp på stubbar, grenar, klättrar uppför branta småberg osv så hon är en hund som älskar fart, fläkt och utmaningar. Vi får nog ta och vända dom utmaningarna till mer kontrollerade former i höst - jag har ju fått hem eukalyptus essens så det blir till at börja med nosework. Dock behöver hon även få springa om hon inte ska bli knasig, men jag får hitta en bättre form att få sträcka ut på när hon är läkt än efter bolljäkel.
 
Och till råga på allt så blev jag halvt ihjälskrämd senare på eftermiddagen idag. Jag hade tagit två steg ut på altanen då jag hörde en av valparna skrika i högan sky och den slutade inte - alltså inte bara brorsan som bet henne. In snabbt och kolla, lyfte upp henne och hon skrek fortfarande och ena benet såg skumt ut. Panikläge - har valpen brutit benet på nåt mysko sätt ????? :nailbiting:
Gick runt med henne i famnen och försökte lugna, då dom vuxna hundarna blev uppeldade. Mini ville kolla vad som felade, men då fick Polly för sig att det var Mini som gjort hennes valp illa och började muttra - hej och hå :cautious: När jag gick runt med valpen, så såg jag helt plötsligt en geting som kröp på golvet - precis bredvid fanns en rejäl utspridd kissfläck. Valpen hade alltså blivit stucken av en geting när den velat pinka på tidningen och hoppat iväg fortsatt kissande av rena förskräckelsen.

Nu har det lugnat sig här hemma. Jag smörjde in tassen med kortisonsalva då den irriterade henne galet (sved väl rejält) och började svullna. Lite svullet är det fortfarande, men nu går hon normalt. petar inte mot tassen och äter - dock lite dämpad. Vilken jäkla dag :banghead:
 
Fast det finns ju rätt ofta fd avelstikar som behöver få egen familj?
Jag skulle maila runt om det var en corgi jag ville ha:) @lady_vip

"Ofta" vet jag inte, när jag började kika skedde det i princip aldrig att vuxna fanns för omplacering. En viss uppfödare verkar dock ha några på lager at the moment, sen har ju rasen ökat ganska snabbt i intresse. Tror aldrig att jag sett så många vuxna ute som det varit det senaste halvåret under de år jag kikat på rasen! Men de verkar gå åt fort, alla vill ju inte ha valpar.
 
"Ofta" vet jag inte, när jag började kika skedde det i princip aldrig att vuxna fanns för omplacering. En viss uppfödare verkar dock ha några på lager at the moment, sen har ju rasen ökat ganska snabbt i intresse. Tror aldrig att jag sett så många vuxna ute som det varit det senaste halvåret under de år jag kikat på rasen! Men de verkar gå åt fort, alla vill ju inte ha valpar.


Alla kommer ju inte ut på annons, men mailar man och meddelar intresse kan man få napp:)
Håller med om den du noterat, ingen som intresserar mig dock, det har dock inget med hundarna att göra ska tilläggas!
 
Usch, en av Professorns bästa hundkompisar finns inte mer :cry:
Hon var en gammal (10+) och jättesnäll jämthundstik, hans första kompis och han avgudade henne. Han kommer ju inte sakna henne men gör ju lite ont i hjärtat på mig ändå. Hon var så himla rolig och blev alldeles sådär valpig runt Professorn. Man kunde definitivt inte se hennes ålder så fort de fick lalla runt.
Hon hade inget lätt liv den damen. Hon ägdes av grannens hemska föräldrar och hos dem bodde hon i en rakt av farlig hundgård och de hade ingen koll på nånting som ens kommer i närheten av godkänt hundägande (ja jag har försökt få dem att anmäla men det hände nog inget på den fronten tyvärr).
Turligt nog hade grannen tiken hemma hos sig mesta delen av tiden senaste två åren eller så och hon mådde gott där. De har hela tiden försökt få ta över henne helt eftersom föräldrarna inte brydde sig om henne men blivit nekade. "Det är ju våran hund." :banghead:
Häromdagen så skulle grannen iväg på nåt event och då hämtar föräldrarna hunden i smyg och avlivar henne :confused: :eek: :yuck:
Sen får grannen veta det i efterhand, bara sådär. "Nu har vi avlivad din bästa kompis för vi ville inte ha henne mer". Fyfan. :turd:
 
Usch, en av Professorns bästa hundkompisar finns inte mer :cry:
Hon var en gammal (10+) och jättesnäll jämthundstik, hans första kompis och han avgudade henne. Han kommer ju inte sakna henne men gör ju lite ont i hjärtat på mig ändå. Hon var så himla rolig och blev alldeles sådär valpig runt Professorn. Man kunde definitivt inte se hennes ålder så fort de fick lalla runt.
Hon hade inget lätt liv den damen. Hon ägdes av grannens hemska föräldrar och hos dem bodde hon i en rakt av farlig hundgård och de hade ingen koll på nånting som ens kommer i närheten av godkänt hundägande (ja jag har försökt få dem att anmäla men det hände nog inget på den fronten tyvärr).
Turligt nog hade grannen tiken hemma hos sig mesta delen av tiden senaste två åren eller så och hon mådde gott där. De har hela tiden försökt få ta över henne helt eftersom föräldrarna inte brydde sig om henne men blivit nekade. "Det är ju våran hund." :banghead:
Häromdagen så skulle grannen iväg på nåt event och då hämtar föräldrarna hunden i smyg och avlivar henne :confused: :eek: :yuck:
Sen får grannen veta det i efterhand, bara sådär. "Nu har vi avlivad din bästa kompis för vi ville inte ha henne mer". Fyfan. :turd:

Va, men va... Vad hemskt gjort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Trassel12
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: _Elly_
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp