Uppdateringstråd 29

Rallykurs med gamlingen som inhoppare igår gick jättebra 🤩 det var kul att få köra övningarna lite och inte som förra gången kämpa med en 1åring full med hormoner och en löptik brevid, fick ju inte ut något vettigt av träningen då, jag hade fullt upp att bara få honom att röra sig framåt 😒
Mina gamla agilitykompisar körde agility på banan brevid igår, och jag kan inte låta bli att snegla där åt. Har ju tänkt att jag inte ska köra agility med Toke då jag är rädd för skaderisken eftersom det blev en större ras än jag tänkt och lite för att jag vet att han skulle bli väldigt galen av sån aktivitet och vi jobbar ju mycket med att hålla det där lugnet och fokuset 🙈 Men jag tycker ju det är så kul och saknar det verkligen. Kanske man kunde satsa på lite hoppklass i framtiden i alla fall :angel:
Gamlingen fick i alla fall springa några tunnlar efter träningen och han blev så glad.
 
Ja jag börjar väl så smått inse jag kanske får anmäla mig längre bort än 3 h enkel resa. Men bara så drygt man måste betala 700 kr vid varje anmälan, fast man inte ens vet om man kommer med. Blir galet dyrt att anmäla sig till några stycken då.

Jag väntar och håller tummarna kring besked för min anmälan…
 
Alltså han e så fin med sina små min stora klump :love: Här umgås han med sin son Jinx som e en rymningsexpert av dess like :meh: Lilla Jinx kan nog hyras ut för o kontrollera säkerheten på högsäkerhetsanstalter för han hittar vägar ut :banghead::rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_8461.jpeg
    IMG_8461.jpeg
    196,8 KB · Visningar: 68
Fårhagen med bc killarna idag. Passade på att klippa några klövar också så nu ska väl de flesta vara fina i fötterna. Klipper några i taget när andan faller på så det tar en stund att ta igenom alla.
Väldigt nöjda vallhundar hemma nu, jag och Spock har intagit soffläge för resten av kvällen 😆.

Lilla M har den dåliga smaken att börja löpa idag, jag hade hoppats på att det skulle dröja lite längre.. Får planera om hela helgen kanske, hade tänkt ta med henne på tävling imorgon och mäta in henne när Spock ska tävla men vi får se. Hon skulle gått bph på söndag förmiddag och nu hamnar hon sist istället så jag måste ändra om planerna för söndag eftermiddag pga det också 😅.

Hon har inte skvätt mer än vanligt och killarna är inte heller nämnvärt intresserade men hon blöder 🤷‍♀️. Typiskt..


Tay
20240407_173128.jpg
 
Kan en död räv smitta hundar med rävskabb? Hundarna hittade ett välbevarat rävkadaver (förutom att halva magen var uppäten) nu på kvällspromenaden på isen. De hade sprungit en bit i förväg till den lilla ön i älven, då jag såg att de hade hittat något. De gick bara runt och luktade lite runtom kadavret. Räven såg väldigt fluffig ut i pälsen, på den halvan man kunde se i alla fall. Finns det risk att hundarna har smittats om räven hade rävskabb? Den har nog legat där i ett par dagar. Funderar på om jag ska duscha av hundarna när jag kommer hem. 🤔
 
Kan en död räv smitta hundar med rävskabb? Hundarna hittade ett välbevarat rävkadaver (förutom att halva magen var uppäten) nu på kvällspromenaden på isen. De hade sprungit en bit i förväg till den lilla ön i älven, då jag såg att de hade hittat något. De gick bara runt och luktade lite runtom kadavret. Räven såg väldigt fluffig ut i pälsen, på den halvan man kunde se i alla fall. Finns det risk att hundarna har smittats om räven hade rävskabb? Den har nog legat där i ett par dagar. Funderar på om jag ska duscha av hundarna när jag kommer hem. 🤔
Kvalster kan klara sig rätt så länge utan ett värddjur, speciellt om det är gynnsamt väder som det är nu. Några dagar till veckor säkert. Och man vet ju aldrig om räven hade tecken på skabb på delarna som försvunnit…

Hade duschat hundarna!
 
Kvalster kan klara sig rätt så länge utan ett värddjur, speciellt om det är gynnsamt väder som det är nu. Några dagar till veckor säkert. Och man vet ju aldrig om räven hade tecken på skabb på delarna som försvunnit…

Hade duschat hundarna!
Ja, det får bli en dusch för dem när vi kommer hem.
 
Kan en död räv smitta hundar med rävskabb? Hundarna hittade ett välbevarat rävkadaver (förutom att halva magen var uppäten) nu på kvällspromenaden på isen. De hade sprungit en bit i förväg till den lilla ön i älven, då jag såg att de hade hittat något. De gick bara runt och luktade lite runtom kadavret. Räven såg väldigt fluffig ut i pälsen, på den halvan man kunde se i alla fall. Finns det risk att hundarna har smittats om räven hade rävskabb? Den har nog legat där i ett par dagar. Funderar på om jag ska duscha av hundarna när jag kommer hem. 🤔
Får de fästingtablett? Annars hade jag köpt och gett det. En dusch hjälper inte eftersom skabbdjuren lever i huden inte ovanpå.
 
Bestämde mig för att ta en tidig morgonpromenad med damerna, för att hinna umgås med sambon innan det är dags för mig att jobba. Det var ett väldigt bra beslut! Helt lugnt ute och jag hittade en lämplig gräsplätt där damerna kunde springa av sig lite en och en, Ebrah sprang i cirklar runt Lily och vrålade, sedan rusade Lily runt i helt hysteriskt tempo :D Det var jättefint ute och allt var mentalt avkopplande.

Nu ligger vi och vilar i soffan och jag ser hur det har börjat snöa ute. Eller regna. Vem vet? Något kommer ner från himlen och det ser ytterst otrevligt ut. Jag är väldigt glad både åt att sitta inomhus, och att redan ha varit ute så att hundarna är nöjda.
 
Svor för mig själv igår morse när snöflingor föll på vägen till årets första utomhus tävling i agility.

Känner mer och mer att svårigheten har ökat betydligt i klass 1 än när jag tävlade med Nessie innan covid. Har kört en tävling med Tay i klass 1 förr förra året och de banorna var ändå lätta och vi tog faktiskt en pinne. Visade husse dagens bana och han höll med om att det mer nåt han förväntat sig i klass 2. Körde bara ett lopp och strök mig sen då det var så förbannat kallt.

Jag säger inte att det omöjligt att ta sig igenom men det kommer kräva betydligt mer träning på en nivå jag inte hade tänkt mig för att vara ute och tävla i lättaste klassen.. Husse menar på att vi bara behöver träna mer men jag hade aldrig nån tanke på att satsa på agility utan köra lite för skojs skull. Har ju liksom ändå inte de bästa förutsättningarna då jag inte kan springa.

Lilla fröken M fick hänga på då varken killarna eller Nike tycker att hon är nämnvärt intressant trots löp,.. Hon är nu inmätt i x-small klassen med lite marginal också så det känns skönt :p . Husse och jag kommer väl åka på en del klass 1 tävlingar tillsammans då i sommar då vi har varsin klass 1 hund så fårvi väl se om jag känner att jag släpper agilityn sen när de kommit upp i klass 2. Det kommer ju inte bli jättelätt för husse heller för corgin är snabb som en vessla och är han inte snabb så har hon tagit ett hinder på vägen av bara farten som det inte var tänkt :laugh:.
 
Nu e vi så less på all is… Går inte ens att gå ut i trädgården utan att benen på både människa o hundar far åt alla håll o att ens tänka tanken på att låta hundarna få jobba e förenat med skador… Senaste två dagarna har de blivit mycket träning inne för skaderisken e alldeles för stor ute just nu :arghh: Grusvägen e hopplös, skogen e hopplös o grannhunden har börjat springa här igen (tydligen har jag legat på latsidan när de gäller skytteträningen) så just nu hade jag gärna bott någonstans isfritt :rofl:
 
Vi tog en promenad med lurchervännen nu på förmiddagen. Det blev åter igen en promenad till den tvådelade rastgården. Lily och Ebrah i ena halvan, lurchern i andra. Vi hade med oss leksaker till hundarna och alla sprang som galningar. Vad det tagit åt Ebrah fattar jag inte, det måste vara vårkänslor, men alltså hon är helt vild mest hela tiden när vi är ute :rofl: Idag sprang hon som en galning, hoppade, skuttade och flög, lät sig jagas i full fart av Lily och passade på att springa ännu mer när jag kopplat Lily.

Lily, ja hon var vild och glad som vanligt. Sedan när vi skulle skiljas från lurchern så försökte hon leka med honom. Det är så kul att se dem tillsammans ändå. Lurchern har nu börjat förstå att man inte kan hoppa rätt upp i luften och landa på andra, det uppskattas inte, så nu håller han sig för det mesta på marken och då tycker Lily att det är jättekul att putta, pussa och fjanta runt med honom.

Nu har de fått lite lunch, och Ebrah har lagt sig bakom mig i soffan. Lily vilar och spanar på fåglar :)
 
Några dumma frågor men jag har alltid själv vela valla. Ända sen jag var barn och såg på Babe den modiga lilla grisen för där var det två bc som hette Rex och Fly. Jag började helt enkelt dra med några trogna vänner som spelade hundarna och så vallade jag antingen påhittade saker eller andra kompisar:rofl:

Nu till dom okunniga frågorna. Hur ofta behöver en bc valla för att må bra? Tröttnar dom aldrig under tiden om ni är ute länge eller har dom ork och koncentration hela tiden eller tar man pauser ? Blir dom glada varje gång dom ska valla eller ser dom det som ett jobb och bara gör det?

Shelties är ju också vallhundar från början, kan man valla med dom som finns kvar nu? Eller är det för bortavlat?
 
Nu till dom okunniga frågorna. Hur ofta behöver en bc valla för att må bra?

Hur långt är ett snöre? Utgår jag från mina två pojkar så skulle den ena kunna leva ett fullvärdigt liv utan vallning, även om jag då skulle ta bort det absolut bästa han vet från honom. Han måste dock inte valla för att må bra, han kan gå längre perioder utan vallning om han får annan aktivering.
Den andra behöver se djur regelbundet för sitt mående. Han måste inte nödvändigtvis aktibt valla men han behöver få vara runt djur och iaktta dem. Nån vecka utan kontakt med djur och han blir reaktiv, grinig och utvecklar problembeteenden. Efter ett pass i fårhagen är han som en solstråle i humör och världens lättaste hund att ha men utan vallning är han inte en rolig hund att leva med.
Skulle du fråga dem så vill de valla varje dag.
Tröttnar dom aldrig under tiden om ni är ute länge eller har dom ork och koncentration hela tiden eller tar man pauser ?
När man lär in brukar man köra korta pass. Precis som i annan träning så är korta pass där det blir rätt att föredra framför längee pass där det blir fel. Jag tror att det så de flesta tränare lägger upp det som är rutinerade att deras unghundar kör korta, korta pass som sen ökas upp.
Nej, de tröttnar aldrig, mina skulle jobba tills de stupar och de behöver ju kunna jobba hela dagar. Dock så kommer mina aldrig säga nej till jobb och då får ju jag tänka på att inte jobba dem till utmattningsgränsen eller så att de överhettas på sommaren tex.
Sen finns det ju border collies som i enstaka fall inte vill valla och ett gäng som inte är bra på det. I vissa fall är det ett handhavande fel och i andra fall så har hunden inte det som krävs för att jobba med djur.
Blir dom glada varje gång dom ska valla eller ser dom det som ett jobb och bara gör det?
Mina bc killar är otroligt olika i många avseenden men det dom har gemensamt är att jobba med djur är det bästa som finns. Det finns inget annat när de jobbar, inte mat, inte vilt, inte kompisar, inte löptikar mm utan vallningen är deras starkaste drift som slår ut allt annat när de är I jobb.

Shelties är ju också vallhundar från början, kan man valla med dom som finns kvar nu? Eller är det för bortavlat?
Jag som sett en hel del kroppsvallare skulle säga att vallningen är väldigt urvattnad i de flesta raser som inte aktivt används till det. Man kan ha tur och få en begåvad individ men då är det just tur.
Sen är kroppsvallar vallningen väldigt mycket annorlunda än vad man gör med bc. Jag tycker det intressant att man tagit ett gäng raser som har olika användningsområden ursprungligen och att de ska tryckas in i en mall och helt enkelt göra prov på samma sätt allihopa...
Jag har sett några shelties valla men inte stött på eller hört talas om nån som är nåt att ha i riktigt arbete.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 935
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
191
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 025
· Visningar
67 753
Senast: Tonto
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
667
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp