Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

ni med tjockisar till hästar. detta är kanske en underlig tanke,men kan hästen få för lite hö för att gå ner i vikt?
ska det finnas en viss mängd energi över, för att bränna fett??
undrar bara,då min häst (isis) nog visserligen gått ner i vikt,men hon får bara (??)4,5 kilo hö per dag..+ lite linfrökross (samt mineraler)..vad är för lite?
borde man ge nåt annat,när man dragit ner på högivan? fläsket sitter ganska hårt..nu har hon gått ner 20 kilo under vintern.

Du motverkar ju syftet om du ger något annat.

Men ang om de kan få för lite för att gå ner i vikt, så teoretiskt nej. Samtidigt så hästar är programmerade för att klara perioder med dålig tillgång på föda/halvsvält. Precis som människor kan de dra ner sin ämnesomsättning för att klara det och behöva ta så lite av reserverna som möjligt.

Så vissa gånger och vissa hästar kan det vara så att man får bättre resultat med lite mer än minimi. Det är bara prova och mäta/kolla. Jag har märkt det där flera ggr med L, jag ökar maten liten och viktnedgången tar fart igen. Samtidigt så andra gånger går han ner just för jag drar ner. Så, men får nog kolla på sin egen häst. Jag har grundresonemanget att jag struntar eg i hur så länge det inte är skadligt, bara han går ner. Om ge lite mer mat får honom att gå ner, då ger jag lite mer mat. Om lite mindre mat får honom att gå ner, då ger jag lite mindre mat (förutsatt det fungerar praktiskt då, det finns ju en gräns som inte går att underskrida)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

Bilddags!
Vi börjar med några gamla bilder:
sida._juli_-08.jpg

Juli 2008

sida._mars_-09.jpg

Mars 2009

sida._november_-09.jpg

November 2009

Idag:
sida._mars_-10.jpg


Såå? Någon skillnad? Han har tappat minst 50 kg bara nu i vinter, så att det är skillnad vet jag. Frågan är om det är fler än jag som ser den!


Har även en liten fundering ang foderstat. Jag räknar på lysinbehov mer än proteinbehov, och för en häst på ca 400 kg. Jag är väl medveten om riskerna, men vad säger ni, han ser väl inte så sjåpig ut på de senaste två bilderna?
Vintern har ju förhindrat träningen en hel del, så muskelbristen kommer förmodligen därifrån.
Lysin är ju första begränsande aminosyra, vilket är "tvåa"? Metionin? Om lysinbehovet är uppfyllt, hur stor är egentligen sannolikheten för brist på protein hos en frisk, vuxen häst?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Stor skillnad ju!

Han ser mycket jämnare ut, och mycket lättare framtill. På första bilden ser han ju ut att ha mycket övervikt lagd på framdelen tycker jag.
Och självklart har ju magen blivit mycket mindre!

Han är ju bara så skitsnygg din kille. :love:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Rent färgmässigt är han snyggast på första bilden :D Jättefin sommarskrud. Men jag tycker man ser viktnedgången, bogbladen ser ut att titta fram lite.

Men hur har du klippt på rumpan? :D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nej det är en blixt! :D För han är så snabb :angel:

Ja, jag saknar färgen han hade den sommaren. Han är färgväxlare, så det blir lite olika varje år. Första hösten var han mörkt musblack, supersnyggt! Men det har inte kommit tillbaka...
Visst börjar han bli snygg i hullet! Jag är riktigt stolt över min lilla häst :laugh:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Du motverkar ju syftet om du ger något annat.

Men ang om de kan få för lite för att gå ner i vikt, så teoretiskt nej. Samtidigt så hästar är programmerade för att klara perioder med dålig tillgång på föda/halvsvält. Precis som människor kan de dra ner sin ämnesomsättning för att klara det och behöva ta så lite av reserverna som möjligt.

Så vissa gånger och vissa hästar kan det vara så att man får bättre resultat med lite mer än minimi. Det är bara prova och mäta/kolla. Jag har märkt det där flera ggr med L, jag ökar maten liten och viktnedgången tar fart igen. Samtidigt så andra gånger går han ner just för jag drar ner. Så, men får nog kolla på sin egen häst. Jag har grundresonemanget att jag struntar eg i hur så länge det inte är skadligt, bara han går ner. Om ge lite mer mat får honom att gå ner, då ger jag lite mer mat. Om lite mindre mat får honom att gå ner, då ger jag lite mindre mat (förutsatt det fungerar praktiskt då, det finns ju en gräns som inte går att underskrida)

tack för svaret!
det gäller att ta foton nu,o se vad ni tycker...jag har inga före bilder men ska ta med kameran i moron!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag håller med Elina8, han börjar se riktigt fin ut. Ser mer slimmad ut i kroppen, rumpan och magen har minskat, och bogbladet har kommit fram :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

*KL*

Tråden har stegat över 2000 inlägg, jag stänger därför den här tråden. Finns intresse att fortsätta får man starta en ny tråd.

Boj/moderator.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
197
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp