Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Snyggt jobbat!

Bilder från mig kommer imorgon. Han ser fortfarande rätt rund ut, men man känner revbenen lättare och lättare för varje dag. Idag la jag på rengtäcket (han fick komma ut i hagen några timmar), och det satt otroligt mycket bättre! Han såg nästan ut som en slank häst ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag är på jakt efter fler hönät med små maskor. Någon som har några tips?

Jag har hittat ett från Shires som verkar bra med 4 cm stora maskor. Jag tror jag ska chansa på ett par såna :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu är det skitsvårt att se på en häst som rör sig samt fotoläget, men jag skulle nog ge henne lite mer hö- sålänge det är kallt, om hon rids, o rör sig i större hage- fodra efter läget som råder.

Det går inte att se att det är samma häst:love:

Är hon mkt piggare att rida?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu är det skitsvårt att se på en häst som rör sig samt fotoläget, men jag skulle nog ge henne lite mer hö- sålänge det är kallt, om hon rids, o rör sig i större hage- fodra efter läget som råder.

Det vet jag inte om jag vågar. Det är ju inte jättekallt längre (några plusgrader idag). Hon rids inte i nuläget tyvärr. Började sätta igång i början av december, och hann hålla på en månad. Sedan satte stenhårda grusvägar stopp för ridningen - jag vågade helt enkelt inte riskera något med hennes säkerligen fortfarande ömtåliga hovar. Någon jättehage går hon inte i, men rör sig en del.

Det går inte att se att det är samma häst:love:

Nej, det håller jag med om :)!

Är hon mkt piggare att rida?

Hon var jättepigg och glad när vi var igång så smått i december. I och för sig har hon alltid varit rättså framåt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vilken snygging!

Jag tycker inte att du behöver ge mer foder nu än vad du gjort tidigare i vinter, det är ju mycket varmare nu!

Äntligen har snön börjat smälta undan hos oss, så snart behöver man inte krångla så mycket med högivor på dagen.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Min häst va sjukt fet efter allt sommarbete. Nu har ja motionerat han 6 dagar i veckan ända sen dess. Han börjar nu bli jättefin. Det är i D-ponny. han får 2 kg hö morgon och kväll 1 kg lunch men ja blandar även i halm så han har lite mer att pilla med men som bara ger bukfylla.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

ni med tjockisar till hästar. detta är kanske en underlig tanke,men kan hästen få för lite hö för att gå ner i vikt?
ska det finnas en viss mängd energi över, för att bränna fett??
undrar bara,då min häst (isis) nog visserligen gått ner i vikt,men hon får bara (??)4,5 kilo hö per dag..+ lite linfrökross (samt mineraler)..vad är för lite?
borde man ge nåt annat,när man dragit ner på högivan? fläsket sitter ganska hårt..nu har hon gått ner 20 kilo under vintern.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag har ju också en liten islänning och såhär ser hans foderstat ut:

Morgon: 0.75 kg hö, 0.25 kg lusern
Lunch: 0.5 kg hö
Insläpp: 0.5 kg halm
Kväll: 1.75 kg hö, 0.25 kg lusern.

Ibland måste jag ändra på lunchen och insläppet lite och då händer det att han får mer halm på kvällen istället. Men jag försöker ge mellan 0.5-1 kg halm/dag, beroende på hur vi löser det med fodringarna. Jag måste fodra min själv på dagen, eftersom de andra hästarna i hagen får MYCKET mer, så då måste jag ta in min vid lunchfodring. Vissa dagar får vi kompromissa på tiderna helt enkelt och hoppa över lunchen och ge lite halm eller tallgrenar ute i hagen istället.

Så min får totalt 3 kg hö, 0.5 kg lusern och ca 0.5 kg halm per dag.

Han har bantants med bra resultat sen i januari på ungefär samma foderstat (har bytt ut lite hö mot lusern), rids 5-6 dagar i veckan.

Jag har en målvikt på ca 300 kg på min, han är en liten en.:)
Jag tycker att 4-5 kg låter rimligt, man får testa sig fram lite. Man får hålla koll på magen, och hur de verkar må i övrigt. En del får ju fula ovanor när de inte får tillräckligt att pilla med.
Jag har inte haft några problem med min, det han lämnar efter sig i boxen ser i alla fall fint ut.:angel:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

tydligen är 4,5 inte så litet..är det så att 1 kg /100 kg hästvikt? då skulle ju min klara sej med under 4 kg...min målvikt är kanske 350 o lite uppåt..hon behöver inte vara så mager,men i gott skick! (nu e hon 385, i somras var hon 420:o, efter några veckor på deltidsbete)hon är ca 137 i mankhöjd,eller nåt i den stilen.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

tydligen är 4,5 inte så litet..är det så att 1 kg /100 kg hästvikt? då skulle ju min klara sej med under 4 kg...min målvikt är kanske 350 o lite uppåt..hon behöver inte vara så mager,men i gott skick! (nu e hon 385, i somras var hon 420:o, efter några veckor på deltidsbete)hon är ca 137 i mankhöjd,eller nåt i den stilen.

Den minsta grovfodermäng man bör ge är 1 kg ts/100 kg kroppsvikt.
Dvs att om hästen ska väga 350 kg så är det minst 3,5 kg men omräknat i ts vilket altså betyder mer än 3,5 kg,

Men
man ska vara medveten om att detta verkligen är minsta möjliga mängd som är hälsosam att ge. Det är lätt att hästens matspjälkningssystem och även psyke inte klarar av detta så man bör nog veta vad man gör. Sedan handlar det naturligtvis inte bara om antal kg hö utan även om att den ska få i sig tillräckligt med proteiner, energi, mineraler osv.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

1 kg är väl minimum, jag ser gärna att de får så mycket som möjligt. Helst 1.5 kg/100 kg kroppsvikt.

Jag förväntar mig inte heller någon elitslimmad häst, men han ska inte vara överviktig pga sjukdomsrisk. Jag vill inte att han ska vara underviktig, bara lagom, så att jag förhoppningsvis kan minimera risken att han blir sjuk eller skadad.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL
Jag som tyckte det gick så bra men nu känns det trögt:(

Hon fick problem med en bakhov, kändes när jag red en dag, var trög och blev sur när jag ville ha mer aktivitet i stegen. Var lite varm i karleden när jag kände efter, men jag är så nojjig att jag känner tills min hand värmt upp det så det verkligen känns varmt:crazy:. Såg ingen hälta dock och ingen förstärkt puls.
Lät henne vila några dag sen fick dottern skritta ut och nu och var då sitt vanliga jag igen:)

Men nu när det börjat töa känns väglaget sämre så det blir mest skritt, vi som var igång i princip fullt ut:( På fälten går inte att vara längre, det är FÖR mycket snö som nu dessutom är för tung. Tror många kilon förvann där tidigare i säsongen.

Tog fram måttbandet och det visade +10 kg sen sist....

Håhå jaja, bara att bita ihop.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vad tråkigt. Ni kan inte dra ner lite på energin i maten på nåt sätt?
Det kan ju ta ett tag innan man hittar en nivå som funkar. 3:e försöket passade bäst för min ponny.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja, jag håller på att titta på det men jag tycker hon redan får så lite så det känns svårt.

Längtar efter våren med grusvägar och paddock:(
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Här händer inte så mycket. Nu är det ju tö och grabben har inga snösulor. Men funderar på att slå tre flugor i en smäll och promenera 2 hästar + hund idag ;) Om det är funkis kan man ju göra det oftare. Pållarna är goda vänner och har promenerats ihop efter att de varit ute på bus :devil: På grusvägen är det halt men iaf ingen snö i de mängdernas om packar sig. Känns liksom inte lockande att rida fullblodet heller trots snösulor.

Hade ju en idé om att ha C som handhäst men har inte vågat slå slag i det än. Men men snart kommer våren och från april har jag mycket mer tid över :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
188
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp