Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Inte märkt minsta skillnad i kroppstemp/normaltemp på L beroende på om det varit lite mer snurr och viktnedgång eller ej. Iofs har jag inte riktigt lyckas räkna ut vad som gett plus eller minus så rent allmänt, mer än att vintern verkade ge en neddragen metabolism, men när jag klippte och täckade etc lyckades lura igång den. Typ. Mest verkar det bete sig lite som det vill iofs.

Jag tror din petade i sig halm innan, och tidigare lyckades hitta tre gröna strån i kors i hagen, dvs att det du nu ser är när du verkligen lyckats kontrollera hela matintaget till varje strå =)

Vi har ju fortfarande nya viktrekord hela tiden, och nu känner jag revbenen hur lätt som helst, som man ska, dvs med ett lätt tryck bara. Fast det hjälper inte riktigt när han är rund och har depåer på alla andra ledder. Ska nästan bli intressant att se vad som händer när han går ner mer - får man en fet häst med revbenen synliga, det skulle ju vara en ny variant i sådana fall :crazy:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag vet inte. Jag har faktiskt ingen aning om vad som är "normalt" för shettisar :o

Som sagt var, det är vad jag har räknat med nu under bantningen. Jag kan rapportera så fort jag åkt o vägt henne :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag undrar hur stor påverkan fodermedel i sig har på fysiologin (ffa metaboliska processer).. Undrar om det gjorts några studier på häst, jag vet att man forskat en hel del på produktionsdjur och hur tillväxt/produktion påverkats beroende på foderstatens sammansättning.

(För att blidka Axel tänkte jag förklara att frågeställningen endast handlar om en vilja att öka kunskapen om näringsfysiologi, inte att hitta några genvägar med bantningen! Jag är en kunskapstörstande individ som anser att ju mer man vet om hur saker hänger ihop ju bättre är det. Huvudsaken är att man aldrig tappar helheten!)


Jag vet inte hur jag ska ställa mig till hästens "feber". OM han har en förhöjd kroppstemperatur är det allvarligt, då har han haft 2 graders feber i snart en vecka utan att bli bättre.
Men på samma gång, OM det är metabolismen som startat (vilket inte kan vara helt otänkbart, i och med att förutsättningarna förändrats och "svältstadiet" (?) försvunnit) så är det ju lugnt och bara bra allting. Det är i så fall snarare ett tecken på att hästen börjar bli normal!
Veterinären kan ju ändå inget göra, och dessutom tror de inte riktigt på mig när jag säger att 37,5 är feber. Normalt sett är det ju inte det.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Verkar hästen febrig/allmänpåverkad/hängig? Om inte skulle jag inte 'bry mig' om det, utan fortsätta ha koll, och om 2 veckor till typ konstatera att 'vi har en ny normaltemp' helt enkelt?

Vet inte riktigt hur du menar ang foderfrågan? Det finns studier ang GI etc och GI-värde på oliak fodermedel på häst och så, men antar det inte var riktigt så du menade?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

knapp

Bah, jag har kommit ur gängorna! Han har ju haft två tappskor så jag har inte ridit. Sen har jag inte haft tid riktigt heller och framöver är det en del prov... Dock kommer jag inte vara borta så många helger precis just nu.

Men nu är det ju apmkt snö överallt... Men tänka stanna idag och köpa spån.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Har han alltid legat så lågt i temp, även på icke-svält diet?

Annars är det ju ganska logiskt att de sparar in på krutet när de får för lite mat, sänker kroppstempen. Vid svält så sparar ju kroppen på resurserna, och det hade ju inte varit helt otroligt att de även kan sänka kroppstempen för att spara energi. Så gör ju vi människor när vi sover.

För som jag förstod det så höjdes tempen EFTER att han fick mer att äta? Stämmer det? Äter man mycket så blir man varm, så är det ju för människor också. Ökar han plötsligt matintaget så borde han ju också bli varmare? Människor som hetsäter kan ju bli riktigt svettiga, bara av att äta. Så det kan ju ligga nåt i det.

Är det bara förhöjd temp och ingen allmänpåverkan så skulle jag inte bry mig allt för mycket, avvakta och se hur han verkar. Är han pigg och glad så är det nog ingen fara.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Han har alltid varit låg, oavsett årstid och mattillgång.
Nu har han visserligen mer halm än tidigare, men han äter inte upp allt. Ger ca 6 kg per dag, han äter kanske 4.

Problemet är att han inte verkar allmänpåverkad även om han uppenbart är dålig. Sist han hade fång var han superdålig, men dolde det mycket, mycket väl. Man ser väldigt sällan på honom när han mår dåligt, jag får gå mycket på känsla. Nu vill han inte vara kvar i boxen mer, så han är heltokig varje gång någon kommer in i stallet. Inte lätt att göra en bra bedömning då..

Tempen höjdes i samband med fången, innan matförändringar, medicinering och installning.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag undrar hur stor påverkan fodermedel i sig har på fysiologin (ffa metaboliska processer).. Undrar om det gjorts några studier på häst, jag vet att man forskat en hel del på produktionsdjur och hur tillväxt/produktion påverkats beroende på foderstatens sammansättning.

Jag förstår inte vad du menar.
Om du har en häst med anlag för IR så har det helt klart en ganska stor betydelse vad du stoppar i den. Det är stor risk att den får fång om du inte är mkt uppmärksam just på detta med IR och GI för olika foder.
Det finns massor av studier om IR och EMS och GI värden osv använd google den engelska versionen.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tänkte mest på skillnader hö/ensilage, kort/lågnstråigt, skillnader i olika proteinfoder osv där fodermedlen har likvärdigt näringsinnehåll.
Hos produktionsdjur har man visat skillnader beroende på vad och hur de äter, men där vill man ju att de ska växa så fort som bara möjligt utan att förstöra det som ska produceras.
Det har nog inte riktigt funnits ett intresse att kolla sånt på häst, hästen producerar ju inte. Prestationsfoder borde i och för sig ha kollats.. Ja, jag ska vetenskaps-googla lite och se vad jag hittar!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ok, men då borde det ju som du säger bero på fången.
Är medicinen febernedsättande? Eller bara smärtstillande och inflammationshämmande?
Det var väl inte så länge sen han fick fången? Det brukar väl ta ett tag innan de börjar återhämta sig?
Vad säger vet om febern?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vanlig Finadyne, inte febernedsättande.
Veterinären tyckte inte det var feber, i och med att 37 är normalt för normala hästar.. Ska ringa en annan imorgon, han skulle visst vara extra bra på fång.
Jag hoppas hästen snart är på benen igen!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ok, hoppas att nästa vet är bättre. Det där med att det inte är feber trots normaltemp kan jag bli så :devil: förbannad på. Vet inte hur många gånger jag ringt till VC efter flera månaders förkylning med feber (för mig) till och från, och får svaret av nån snorkig kärring att man inte har feber förrän man har 38.:mad:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Väger du inte maten varje gång? :eek: :p Jag står och plockar strå för strå i min ponnys höpåsar som jag gör iordning varje dag :p alla gram räknas! ;)

Jag väger inte heller varje gång för ibland är det jätte tort och ibland är det mycket våtare (vi har hösilage) så jag tycker att det är lättare att se på mängden för annnars får hon ju mycket mer ibland.:p
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Men om det skiljer väldigt mycket i hur blött det är så måste du väl ändå ge mer när det är blötare? Annars får ju hästen för lite TS.

Om det är 60% en dag, och den får en påse, och 40% en annan dag och får samma volym, så får ju hästen egentligen mindre foder, eftersom det är mer vatten i ena dagen. Ju mer vatten, desto fler kg måste den ju ha för att få tillräckligt med TS
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kan hända att det är jag som är snurrig nu...
Men volymen ändras väl inte för att det är t.ex. blötare, det är väl vikten på samma volym som ändras... Eller?:confused:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det där är ju lite en kuggfråga. Om jag tar '1 kaka' av silage med TS 40% så väger den 2 kg säger vi, medan om jag tar '1 kaka' av silage med TS 60% så väger den 1 kg. Och tar jag '1 kaka' halm väger den ½ kg.

Så på så sätt, om man går på ögonmåttet/volymmåttet 1 kaka skiljer sig vikten stort. Men det beror på att det blir hårdare pressat ju blötare det är.

Skulle man packa det precis lika hårt, så skulle det blir annorlunda.

Ger jag en påse blött silage får de hiskeligt många kilo jämfört med en påse torrt silage.

Samtidigt så om jag ger 2 kg blött normalt, och det sen är en torrare bal, så kan jag inte ge 2 kg av den om de ska få lika mycket MJ, utan får räkna om och ge kanske 1.7 kg. Vilket i påsen kommer se mer ut, men väga mindre. Men de får lika mkt TS och MJ i båda fallen.

Jag väger all mat, går aldrig på volym, men justerar alltid i de få fall när jag får en torrare bal, då får mindre antal kilo.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Oj, nu blev jag också jättesnurrig. Förstår inte ens hur jag själv menar.

Men jag var inne lite på samma spår som Alexandra.

Om man tar 1 kaka så kanske den väger 2 kg. Om TS är 50% så är det ju 1 kg vatten och 1 kg TS. Men om man jämför med hö, om man tar en kaka kanske en kaka väger 1 kg, och då kanske 0.8 kg är TS och 0.2 kg är vatten. Hästen får i sig nästan lika många kg TS, trots att man bara gett hälften i vikt.

Volymen fick jag inte riktigt koll på hur jag brukar tänkte. :confused::angel:
Jag låtsas att jag tänkte på hur tätt packat det var så låter det logiskt:D
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det var inte jättemånga år sen jag slutade med löshö... Det är ett jäkla gissel! Men man fick snabbt haj på hur stor voyl x antal kilon var. :) Det är jobbigt med vissa grovfoder, att de tar sån jäkla plats. Vårt hösilage är riktigt torrt (märks att det är hästfamilj som har jordbruket och hästägare som köper...). Så det blir mycket volym jämfört med när det är blött.


Hann inte köpa spån idag, får se om det blir av i helgen. Tycker faktiskt han ser tunnare ut nu än för nån vecka sen? Pinsamt muskelfattig. Lite mage, men över bogen tycker jag han tunnat ur. Eller så är det sådär att det kommer och går fram dag till dag. Nu är det ju inte så kallt så pälsen ligger ner lite mer istället för att stå rakt ut, men tycker bogbladet känns mer benig än det gjort...
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

Hur går det för alla blivande smalisar? Tycker tråden behöver puffas på lite :p


Här går det framåt tror jag. Rumpan ser lika stor ut, tror jag. Men när jag kände på den igår så var den inte dallrig som en geleklump längre, utan mer mjuk som en bulldeg :D:rofl: (för att dra lite fina jämförelser)

Jippie! Det händer saker även på rumpfronden:banana:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag tycker min har blivit smal:):

P2090024.jpg


Hon får i nuläget, och har fått rätt länge nu, 7 kg hö + 0,5 kg lucernhack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
187
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp