Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gullan86

Trådstartare
Hej alla, nu startar jag tvåan, så vi kan följas åt med uppdrag bantning av våra tjockis hästar.
Här hjälps vi åt med tips osv och berättar hur det går även disskuterar allt kring tjocka hästar, metoder osv osv osv....
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

jag kan börja med att berätta att jag kommit på (igen ;)) hur bra det är att faktiskt väga hästens grovfoder varje gång, eller iaf med jämna mellanrum. Jag tycker shettisen har gått upp lite grann, jag har inte sett/känt bogbladet lika bra som jag gjort tidigare. Det är kanske inte så konstigt när hönätet vägde 3 kg när det bara ska vara 1,5 :angel:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

då fortsätter jag (fast jag är ny) att berätta att min valack var som en tunna efter han kom hem från betet så nu börjar uppdrag viktminskning :D började fundera när sadeln gled över manken för magen var så stor... så nu blir det tömkörning för hela slanten tills magen gått ihop så sadeln passar igen :P
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

:)


mumin;

Att begränsa hästens möjligheter att röra sig genom liten hage och stall största delen av dygnet känns bakvänt ur bantningssynpunkt.

Min häst rör sig mer när hon går från hage till stall än vad hon gör i sin hage, oavsett om det är gräs eller grus, stor eller liten.
Så jag förstår inte skillnaden, förutom att hon inte får gräs.

Vilken människa skulle få bantningsrådet att ligga på soffan och äta sallad, istället för att röra på sig och äta vettigt?

Min häst ligger sannorligen inte på soffan och äter dålig mat, hon äter en noga uträknad foderstat som inte innehåller gräs - är det då "inte vettig"
mat? Bara för att gräset inte finns med? Hon går ju ner i vikt och motioneras så mycket som hon får :)

Min häst har munkorg ibland när det periodvis i vissa hagar är lite mer gräs. Varför det skulle vara hemskt jämfört med att alternativet är att han ska stå stilla i en grushage har jag svårt att se?

Jag kan bara utgå från min egen häst, och jag vill inte att hon ska behöva utstå en munkorg för att kunna peta i sig några futtiga strån med gräs. :idea:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Väger du inte maten varje gång? :eek: :p Jag står och plockar strå för strå i min ponnys höpåsar som jag gör iordning varje dag :p alla gram räknas! ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag vägde jättenoga i månader, sen hann jag inte göra det en gång, som blev två och tre gånger :o Sen har jag gjort vägt lite då och då, men nu... nu ska det vägas!! ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag har ju en islänning som är sjukt fet efter att ha varit avställd för kotledsinflammation hela sommaren(känns det som). Nu går hon i sin stora hage, men med en nättare variant av munkorg, och promeneras dagligen, mest i skritt, men börjat lägga in lite trav oxå. Även suttit på henne och skrittat nån enstaka gång.
Hade en annan munkorg, men då var hon inte lycklig. Tänkte att om den här munkorgen kan reducera liite ätande iaf, är det bättre än ingenting. Får man bort 10% av intaget är det ju bra!
Nattetid får hon 2 kg hö, morgon 1,5. Känns galet lite, och gillar inte de där många timmarna utan mat. halmen vi har är inte rolig, men ibland får en tuss av det med, som slinker ner.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

IronWill Jag blev lite nyfiken på hur det funkar att ha hästen i grushage.

I stallet har gjorts en rundcorral som det var meningen att min kunde få använda som hage också, men det har inte riktigt blivit av än. Eftersom han springer runt som en tok därinne.

Det gjorde ju inget om han skulle banta, men han får ju inte belastas för mycket i nuläget pga fången, så jag vågar inte ha honom där just nu.

Går din ensam i grushage eller med sällskap?
Hur ofta fodras den och hur mycket?
har du upplevt någon risk med sandkolik?

Min häst är en sån som älskar att gå o leta mat o småpilla hela tiden. Det är lite terapi för honom och det är väl därför han har sån tendens att bli tjock också.

Men det känns svårt att ta bort denna möjligheten helt och hållet känner jag. Det kan hända att jag är lite blödig, men man vill ju gärna ha en häst som trivs, men det märks att han blir mer 'stressad' när han inte får utlopp för sitt 'födosöksbeteende'.

Hur beter sig din häst på bete jämfört med i grushagen?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det går emot islandshästens natur att banta på hösten så jag tillåter mina att få hösthull. Ridhästar försöker jag hålla någorlunda slanka över sommaren och sedan får de lägga på sig lite under hösten då de rids mindre/vilar.

valack 04a ridits regelbundet under sommaren, mer sällan senaste månaden
Rodi.jpg


hingst 07a
Spaddockupp.jpg


De går 9 hästar på 8 ha, delvis skog. Får lite hö, inget kraftfoder.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag har en nordsvenk som alltid dragits med några extra kilon. Jag har väl blundat lite för det men sedan han diagnostiserats med artros (som han ännu inte har besvär av)har jag sannerligen gjort mitt yttersta för att hålla honom lite smalare. Detta har varit lite problematiskt då han går på lösdrift med fri tillgång på ensilage. Nu är han dock hyfsat fin och upplägget för att uppnå detta har sett ut så här. Hela grönsäsongen har han gått i en mindre, men ändå fullt acceptabel skogshagehage med kuperad terräng och liiiite bete(och sällskap av en annan bantarhäst). Har fodrat med hö med bra kvalitet och motionerat endast i skritt. Har varit ute på 1,5 till 2,5 timmes långa skrittturer i skogen varje dag alternativt skrittat honom 2*40 minuters turer per dag för att stärka muskler och leder och behålla rörligheten. Nu vankas det inflyttning till lösdriften igen då han behöver vindskydd i vinter, men där är också det förbaskade ensilaget. Någon som har några kreativa lösningar?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL


Har en sjukt fet b-ponny som jag måste banta. Längtar verkligen till SNÖN så det inte finns det minsta extra att tugga på ute i hagen! (har bara gräshagar...)

Longerar honom varannan dag i ca 30 min då han är så ur kondition så jag inte vill sitta på honom. både skritt o trav. Tror ni detta räcker? Han är 24 år o har stått i ett år...

Har så svårt att begränsa maten åt honom! Tycker synd om honom he he he... får ca 2 kg hö om natten. Ska jag ge mindre?
Bete om dagarna plus högiva då fölungen kräver mer mat.
När fölungen växt förbi honom så ska hon få en egen krubba där vi kan proppa ned hö utan att b-ponnyn kommer åt så vi verkligen kan kontrollera hans matintag. Men nu är de lika stora så då går det ju inte :( vill helst inte sära på dem heller då jag anser att hästar mår bäst av att kunna klia varandra osv.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag skulle promenera off road med honom och hellre tömköra än longera. Har du paddock/ridhus kan du låta honom springa lös.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag skulle hellre använda mycker raka spår och skritt. Skritt är en riktig fettförbrännare, se till att han går aktivt bara! Ut och led den i terrängen och så kan du ju tömköra på ridbanan ibland. Använd fyrkanten och ridvägarna mycket istället för att ha hästen på en volt, det sliter i längden, speciellt om den är tjock.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

mumin;

Min häst rör sig mer när hon går från hage till stall än vad hon gör i sin hage, oavsett om det är gräs eller grus, stor eller liten.
Så jag förstår inte skillnaden, förutom att hon inte får gräs.


Det gör i alla fall inte min häst. Mina hästar promenerar omkring i hagarna på dagarna, går från vattnet till maten till träden till vattnet till maten osv. Dessutom springer de ju omkring och leker och har sig.
Anledningen till att jag inte ser samma möjlighet till rörelse i en grushage/alt söndertrampad gräshage är att jag hittills aldrig sett en grushage som är minst 800 kvadrat, och en större gräshage blir aldrig så söndertrampad att där inte finns gräs.
Ställer jag min häst ensam i en liten hage så rör han sig inte många meter för det har han ingen anledning till, han går mellan vattnet och maten (som då kan bli max 30 meter) och tillbaka igen, resten av tiden står han o hänger.



Min häst ligger sannorligen inte på soffan och äter dålig mat, hon äter en noga uträknad foderstat som inte innehåller gräs - är det då "inte vettig"
mat? Bara för att gräset inte finns med? Hon går ju ner i vikt och motioneras så mycket som hon får :)


I min värld finns det två saker som är helt naturligt för en häst - rörelse och att äta gräs. Att ta ifrån den möjligheten att 1. "Ströva fritt" och 2. helt ta bort möjligheten att äta gräs - då har jag skaffat mig fel djur helt enkelt.

Jag kan också bara utgå från mina egna hästar, och ingen av dem har några problem med munkorgen, de kan äta gräs men i begränsad omfattning och får jobba lite för det, och får därmed på konstgjord väg det som är naturligt för en häst, begränsad tillgång till mat men under lång tid. Mina hästar kommer gärna och stoppar huvudet i munkorgen eftersom det för dem då oftast betyder att gå från den nedbetade hagen till gräshagen, dvs att få mat. Så lidande ser de inte ut. Och nej, givetvis har de aldrig munkorg dygnet runt, och vad de gör när de inte har munkorg beror helt på hur gräset är då.
Mina hästar äter hellre gräs än hö och/eller halm, i annat fall hade jag blivit förvånad.

För mig får andra göra som de vill men för mig finns bara en gång jag skulle ställa en häst konstant i grushage och det skulle vara om jag hade en akut/kronisk fånghäst eller en häst med stor risk för fång. Skulle grushagetillståndet bli bestående skulle jag dock fundera både en och två gånger om det är ett värdigt liv för min häst.

Det som är väsentligt för mig är att mina hästar i möjligaste mån kan leva "hästliv", dvs inte behöver stå i en liten jord/sandruta och definitivt inte under längre tid behöver gå ensam i hagen. När jag inte kan erbjuda mina hästar det livet så kommer jag att välja bort att ha häst och för mig är det valet enkelt. För mig är det inte självklart att en häst inte kan vara häst, bara för att den t ex tävlar och ska hållas "fit", då det t ex är ett vanligt argument för att hästar inte kan äta gräs.

Så länge hästar och ryttare är lika trimmade så stör det mig inte ett dugg, men de gånger det kommer slimmade hästar som jag vet lever ensamma liv i små hagar just för att hållas i trim, och i grimskaftet hänger deras feta ägare med noll kondis. Det ser jag ganska ofta ute tyvärr :cool:

Nej, mina hästar är tyvärr inte i perfekt hull vilket tyvärr inte jag heller är, då vi båda har problem med vikten. Men mina hästar mår bra och är glada och kan och vill utföra det jag ber dem om, och jag är inte och behöver inte vara orolig för fång, så för mig är det inget problem. Vill nån annan störa sig på att det inte går att räkna min hästs revben så är det deras problem, liksom jag låter andra sköta sitt så länge inte djuren lider.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Böjda spår och kraftig övervikt är ingen bra kombo. Som flera sagt. Tömkör istället och ge er ut och kör lite "power walk". Skritt är sannerligen en underskattad och bortglömd gångart!

Har själv en islandsvalack, och att ens försöka banta honom nu, föresvävar mig icke ens. Han roar sig ju med att lagra för den kommande vargavintern! :devil: Hans rondör stör mig inte så länge den inte är värre än vad den är nu.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

hade gärna gjort det men då måste 6månaders fölis följa med och det blir för tufft för henne :( Vill inte lämna henne ensam då hon bara bott hos mig i två veckor.

Jag longerar honom i hagen och går/springer mer vid hans sida så det blir inga voltspår utan mer en fyrkantslongering eller vad jag ska kalla det :D just för att inte gå på böjda spår. Han är skrittad i över en månad och har smått börjat att trava men kanske får låta honom fortsätta skritta då... Känns som att det skulle ge mer att trava i lugnt tempo än skritta i segt tempo.

de har stor hage så de rör ju sig på dagarna oxå även om man önskade att det var mer ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ahhh... just ja! Jag glömde ju utav din lilla fölis! :crazy:
Då kan Du ju ha det som målsättning lite senare att ta med fölis vet jag!
I alla fall på lite kortare promenader!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Går din ensam i grushage eller med sällskap?
Hon går ensam, hon har varit skadad och det finns ingen lämplig för henne att gå med, men vi har möjlighet att släppa ut två-tre hästar i samma sandhagar, för att det finns så pass stora sandhagar

Hur ofta fodras den och hur mycket?
Hon fodras kl. 06.00 med hö utblandat i lite halm, sedan går hon ut så snabbt som möjligt, promeneras en stund innan hon går ut i hagen.
Sedan så sprider jag ut ca 0.5 kg halm i hennes hage som hon kan gå och peta med, sedan så har hon pinnar osv att gnaga på.
ca. kl 11.00 får hon lunch i hagen ca. 1 kg hö med lite halm.
hon går in vid 15.00, bland de första för annars så kan hon börja springa och det får hon inte för skadans skull.
Då får hon 1 kg hö och lite halm. Jag kommer och ger henne själv lite halm och 1 kg lucernhack vid 17.00, sedan så fodras hon på kvällen igen med en större giva.

har du upplevt någon risk med sandkolik?
Självklart finns det risk för sandkolik om hästen äter sand, men min kolikhäst har fått betydligt mindre anfall sedan hon började stå på sand.

Hur beter sig din häst på bete jämfört med i grushagen?
Hon beter sig i princip precis lika dant som i sin stora gräshage (i förra stallet vi stod i) som i sin lilla sand/grushage.
Hon är dock mer lugn och harmonisk för att hon behöver inte oroa sig över att hennes hagkompisar vandrar för långt bort,
utan att de är nära hela tiden, hon ligger tom ofta ner i hagen numera och sover och solar sig :)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

I min värld finns det två saker som är helt naturligt för en häst - rörelse och
att äta gräs. Att ta ifrån den möjligheten att 1. "Ströva fritt" och 2. helt ta bort möjligheten att äta gräs - då har jag skaffat mig fel djur helt enkelt.


Så då bör jag avliva mitt djur, som på grund av sin egen välfärd inte får äta gräs?

Oavsett om jag eller någon annan äger henne så skulle hon inte må bra av att stå på gräs, jag är ingen omöjlig människa som alltid vill ha henne på grus,
men nu när hon är fet och inte får röra på sig så ska intaget av mat reduceras utan att hon ska behöva svälta över natten för att hon vräkt i sig så mycket i hagen.

För mig får andra göra som de vill men för mig finns bara en gång jag skulle ställa en häst konstant i grushage och det skulle vara om jag hade en akut/kronisk fånghäst eller en häst med stor risk för fång. Skulle grushagetillståndet bli bestående skulle jag dock fundera både en och två gånger om det är ett värdigt liv för min häst.

Jag ser en risk i alla feta hästar - att dessa ska få fång, då är sandhage tills den är smal
ett mycket mer lindrigt alternativ än att hästen skall få fång innan man gör några åtgärder.

För mig är det inte självklart att en häst inte kan vara häst, bara för att den t ex tävlar och ska hållas "fit", då det t ex är ett vanligt argument för att hästar inte kan äta gräs.

När min häst är "fit" då kan hon gå på gräs, när hon tävlade nationellt i dressyr så gick hon på gräs, nu när hon är fet går hon inte på gräs.


Så länge hästar och ryttare är lika trimmade så stör det mig inte ett dugg, men de gånger det kommer slimmade hästar som jag vet lever ensamma liv i små hagar just för att hållas i trim, och i grimskaftet hänger deras feta ägare med noll kondis. Det ser jag ganska ofta ute tyvärr :cool:

Det kan jag hålla med om, själv håller jag ständig koll på min vikt så att jag håller mig smal.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ja de har faktiskt fått vara ute på korta promenader redan, just för att röra på den gamle mannens fläsk o för att även röra på fölisen som inte har världens busigaste hagkompis ;) Men mer blir det till våren när hon blivit ett :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp