Uppfödarfråga!

V

Vaccan

Till du som är uppfödare ,vilken ras föder du upp och varför ?
Vad fastnade du för i just den rasen och vad driver dej vidare i aveln ?
*fundersam* :)
 
Föder upp Brittiska Korthår för att jag tycker det är en mysig och framförallt himla söt ras.
Det jag fastnat för är väl egentligen utseendet, sättet i sig har på mina varit precis som en katt ska vara tycker jag nog.
Vad som driver mig vidare i aveln... Tjaa du... Jag har mina såikter om hur rasen ska se ut och vill gärna avla fram sånna katter. Det är ju iofs svårt att få bra kattungar, men hittills har jag haft tur.
Britten börjar få en del defekter och sjukdomar, och jag vill gärna vara en öppen och "duktig" uppfödare som kan visa att jag verkligen testar mina djur och visar att jag vill ha bort dom.

Annars vet jag inte egentligen, har en del andra raser på lut också som jag skulle vilja ha, men med 2 ragator så blir det nog inga nya förrän dom har vandrat vidare på regnbågsbron.
 
Jag föder upp ragdoll. Anledning att jag överhuvudataget skaffade ragdoll var lite olika orsaker. Jag ville ha katt, och eftersom min sambos förra katter hade varit helvilda så var hans krav att det skulle vara en lugn kattras. Så då kikade jag lite på ragdoll, som ju är kända för att vara lugna och godmodiga. Jag slogs på en gång av hur snygga de var! En blick på en brun bicolor-ragdoll och jag var såld. En sån skulle jag ha. Det blev en hona, och så småningom växte tanken på avel fram. Avel och uppfödning har alltid intresserat mig, så tanken låg ju inte långt borta.

Idag, en kull erfarnarare och långt mer insatt i ragdollens avelsarbete, så är det som driver mig framförallt att få fram en mer stabil och enhetlig typ av ragdoll i sverige. Jag drömmer om att importera en kisse från danmark, av en uppfödare som jag verkligen fastnat för. Hon har dessutom lyckats få fram riktigt bra choklad- och lilamaskade ragdolls, något som är väldigt sällsynt i sverige än så länge.
Men då det visat sig att min sambo är allergisk mot katter, och inte tål att leva med ett alltför stort kattbestånd (vi har nu endast två katter hemma) så vet jag inte om jag någonsin kan uppfylla min importdröm... :(
 
Det kommer 2 el 3 raggisar med icke godkänd färg hit till utställningen. Ska bli väldigt spännande att se, en svartpadda, en svartpadda med vitt och en blåaugoti. Svartpaddorna är jag väldigt nyfiken på !! :bump: :bump: :bump:
 
Kul!
Själv är jag inte så jätteförtjust i paddorna. Undantaget är vissa f 03 och g 03, eftersom vitfläck gör att sköldpaddsfärgen kan se rätt häftig ut!

Men tabbysarna är däremot underbara! :love:

Förresten så lär det inte dröja länge förrän de nya färgerna bli godkända. En godkännandeutställning hölls i Holland i höstas, och alla domarna röstade ja för att godkänna färgerna, så nu ligger frågan hos Fifé att beslutas om. :)
 
Jag valde devon rex delvis p g a den
s k "allergivänligheten" men även p g a temperamentet. Jag råkade ha en väldans tur att köpa en honkatt av "god stam" och utseendemässigt väldigt bra så hennes uppfödare peppade mig att ta en kull på henne och på den vägen är det.

En drivkraft är ju att folk lockas till rasen och den växer i popularitet, jag vill dela med mig av denna underbara ras. Rasen har unika drag, både utseendemässigt som temperamentsmässigt och det är egenskaper värda att bevara, tycker jag.
 
Köpte min första skogkatt på annons i tv4, efter att ha pratat med uppfödaren som var mycket trevlig och sett kort på underverket var beslutet inte svårt,han var MIN!
Han gick bra på utställningar vilket var en kul grej och hans sätt var fantastiskt, så småningom blev jag sugen på en egen kull,,,en kull fick jag innan jag miste honom i en olycka,, efter några år i sorg tänkte jag starta om och vände mig till samma uppfödare och köpte 2 brorsbarn till min förra katt, sen tillkom 2 skogisar till och nu väntas första kullen om ca 1 månad.
Har man en gång haft en sån fantastisk katt så vill man inte vara utan igen!
Mina skogisar är uppfödda för att passa på utställningar och vara underbara familjekatter med ett kanon psyke.
 
En av x-raggisarna är min ;) En blå tabbypojke.. ingen padda men dock så söt ändå :love:
 
Föder upp Ragdolls, ska ha min första kull nu i sommar, har bara haft avelshanar tills nu.

Har ungefär samma motivering som loveponies ;)
 
Efter några år med huskatter ville jag ha en katt att tävla mer med.
Valet föll på Turkisk Van.
Hösten-87 kom min första hane hem från uppfödaren.

Efter jul-88 kom min första hona i samma ras.

Väntar min senaste kull om ca 3 veckor.


Under åren har jag även skaffat med en Scottish Fold hona.

Hon har fått 1 kull än så länge.
Ska dock para henne igen till hösten.

Vill dock bara ha 1 kull itaget, det blir annars för jobbigt, tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 659
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 504
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 926
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp