Bukefalos 28 år!

Upphittad katt som vill gå ut

Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Är inte helt säker på att han är kastrerad faktist.. Men nu var det ju inte alls detta tråden handlade om så håll er till ämnet!

Nu är buke fortfarande ett diskussionsforum... Och är du inte säker på att han är kastrerad så ska (!) du inte heller släppa ut honom lös. Ta honom till vet så kollar de om han är kastrerad och chipmärkt på en och samma gång.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Nopp, det har jag inte och har inga planer på det heller. Om människan som "tappat" bort katten inte ens bryr sig om att sätta upp lappar eller lägga ut annonser på diverse ställen ser jag ingen anledning att denna människa bör ha katt heller.
Det var ju också en inställning ... :crazy:

Jag hittade en katt på en innergård när jag bodde i Sthlm innanför tullarna. Jag förstod att den tagit sig in när restaurangen i huset hade gårdsservering, men nu var serveringen stängd och hösten kommen. Jag antog att det var en hona och började lägga ut mat till henne. När regnen kom ordnade jag skydd och satte upp lappar i omgivningarna med beskrivning av henne och med mitt telnr. Den ende som hörde av sig var en kille som blivit av med sin katt, men det var en hanne och jag var sgs säker på att det här var en hona, tyvärr tog jag inte hans nummer vilket skulle visa sig var dumt.

När min mor var på besök så bestämde vi oss för att försöka fånga katten och vi gick ner på gården med en resbur och lite mat. Döm om min förvåning när hon för första gången sedan jag såg henne direkt kom fram till oss och lät sig fångas in. Hon avmaskades och kom överens med mina övriga katter men verkade väldigt deppad och ointresserad. Efter totalt en månad började jag fundera på katthem när en underlig kvinna ringde mig angående katten. Hon trodde det kunde vara hennes väninnas katt som försvunnit, problemet var bara att väninnan trodde sig ha hittat katten igen! :confused:

Varje gång hennes vänner tog upp ämnet att de trodde det var fel katt blev hon rasande och menade på att hon måtte väl känna igen sin egen katt som hon haft i fyra år, sedan den var kattunge. :mad: Utseendemässigt stämde katten med den saknade, men den uppförde sig annorlunda. När hon hade tagit den till veterinär för en undersökning så konstaterade veterinären att det var en hanne ... kvinnan blev förvånad men tänkte att hon tagit fel på kön, trots att hon själv varit till veterinären med den för en sterilisering(kastrering) och i alla år trott att det var en hona hon ägde. :grin:

Jag fick namnet på katten och den reagerade direkt, hon blev uppmärksam och intresserad och väninnan kom även och hälsade på och kände genast igen katten. Då var det lilla problemet kvar att få dit ägaren som vägrade tro att hennes katt fortfarande var försvunnen. Hur som så lyckades väninnan till slut få dit en mkt sur ägare som genast blev en omvänd när hon träffade sin lilla katt igen och kissen var överlycklig. :love:

Den hade hoppat ut genom ett fönster till deras egen bakgård, men måste ha slunkit ut när någon gått i porten och sedan inte kunnat ta sig hem igen och lockats in på min bakgård då det luktade mat. Jag fick inte en krona i ersättning för mat och avmaskningar men tyckte det var skit samma då katten iaf kom till rätta. Det tråkiga är bara att jag tror att den här kvinnan hade stulit katten från den förste som ringde och saknade sin hanne. Jag lyckades aldrig få tag på honom igen och kvinnan hittade ett nytt hem åt hankatten då hon inte ville ha kvar honom när hon fick hem sin hona. :(

"Din" katt kan mycket väl vara både älskad och saknad av någon även om du inte sett några lappar. Den kan ha kommit ut av misstag och inte lyckats ta sig hem igen av olika anledningar, så jag hade absolut själv annonserat ut att jag hittat en katt, men alla är vi ju olika. Själv hade jag varit överlycklig om en försvunnen katt kommit till rätta igen.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Katten trivs alldeles utmärkt här, och om dens ägare inte verkar göra sig besvär för att hitta den så är det ju synd. Den skall tas till veterinär och kollas upp lite och kolla om den är chipmärkt, och jag har inga planer på att lämna iväg den.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Katten trivs alldeles utmärkt här, och om dens ägare inte verkar göra sig besvär för att hitta den så är det ju synd. Den skall tas till veterinär och kollas upp lite och kolla om den är chipmärkt, och jag har inga planer på att lämna iväg den.

Hur vet du att ägaren inte har gjort sig något besvär, är du synsk...? :confused:
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Katten trivs alldeles utmärkt här, och om dens ägare inte verkar göra sig besvär för att hitta den så är det ju synd. Den skall tas till veterinär och kollas upp lite och kolla om den är chipmärkt, och jag har inga planer på att lämna iväg den.

Hur vet du de?:crazy: Du har ju inte ens ringt polisen och inte kollat märkningen ännu! Du vet inte om katten är kastrerad eller ej... Du verkar ha noll koll på de mesta:crazy:

Ring åtminstone polisen och anmäl den upphittad, hör ingen av sig blir det ju din på lagligt sätt...
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Katten trivs alldeles utmärkt här, och om dens ägare inte verkar göra sig besvär för att hitta den så är det ju synd. Den skall tas till veterinär och kollas upp lite och kolla om den är chipmärkt, och jag har inga planer på att lämna iväg den.

Ring polisen som sagt. Ägaren kan mycket väl ha anmält katten försvunnen..
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Med tanke på att jag inte sett någon annons eller liknande känns det inte så. :) Tycker inte att anmäla till polisen är direkt att anstränga sig!
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Med tanke på att jag inte sett någon annons eller liknande känns det inte så. :) Tycker inte att anmäla till polisen är direkt att anstränga sig!

Anmäla till polisen är det första jag har gjort när mina två katter försvunnit.
Sen har jag satt upp lappar och sedan satt upp nya lappar eftersom någon roade sig med att riva ner dem.
Sedan satte jag in en annons i lokaltidningen.
Sedan satte jag annons på de lokala katthemmens hemsidor på internet.

Men om din katt inte är lokal så hur ska du kunna veta att ägaren inte försökt? Utan att ens ringa polisen? Om katten är chipmärkt finns ägaren registrerad men det har du inte heller brytt dig om att kolla upp?
Katten kan ha varit borta i månader, till och med år. Ägaren kan vara en äldre människa som inte använder internet.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Har som sagt kollat runt mer så än lokalt. Sannolikheten att katten kommit långväga ifrån är ju inte så himla stor även om den finns.
Som jag skrivit ska katten kollas upp av veterinär.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Men hur svårt är det att kolla med polisen ?

Nu minns jag inte vem, men någon här på forumet blev av med sin kisse - den slank med i grannens flyttlass, typ från Värmland till Helsingborg. Nu blev matte och katt återförenade efter något år. Men det bevisar väl om något att det inte räcker att bara kolla lokalt.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Kollar inte bara lokalt som sagt var..
Det har hittats många fler katter i området, som dessutom varit väldigt lika den som jag hittade. Misstänker nästan att någon släppt ut ett gäng med flit...
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Jag förstår inte varför du vägrar ringa polisen? :confused: Vill du så gärna behålla katten själv?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Tycker absolut du ska ringa polisen. Katter kan förvilla sig långt, våran katt vi hade förvillade sig väldigt långt bort, det var ren tur vi fick hem den katten igen tack vare att dom ringde polisen dom som hittade den. Man tänker inte att katter faktiskt kan försvinna ganska så långt bort, vi hade väl förlorat våran katt för evigt om det var någon som resonerade som du.

Otroligt dålig stil att inte anmäla att du hittat katten, kan visst finnas omtänksamma ägare som letar efter den. Ge dom åtminstonde en chans att ta tillbaka katten.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Tycker din inställning att om ngn förlorat katten får de skylla sig själv typ, eftersom du inte sett ngn efterlysning på nätet, är hemsk.

förstår du hur det känns för en kattägare som älskar sin katt, att ha förlorat den och inte veta vart den är, hur den mår, om den är död eller levande, eller ö.h.t vad som hänt den? :cry:

skulle inte önska det på ens den värsta fiende - ngnsin :crazy:
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Nätet, tidningar, anslagstavlor osv..

Katten är bättre i magen nu! Tack för tipset om morotspuren :)
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Fast oavsett om det är både nätet, tidningar osv så har du ju bestämt dig för att ägaren är ett pucko som inte förtjänar att få ngn katt tillbaks. Fruktansvärt.

jag har inte tipsat om morotspuren .antar att du menar knapplån och inte vill lyssna på fler kommentarer om ngn som saknar kisse.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

*kl

Ofta man stjäl en katt sådär.
Nog för att jag tycker det är självklart att man ska ta in hittekatter, men det är ju minst lika självklart att man själv anstränger sig för att få tag på ägaren. Annars är det faktiskt inget annat än ren stöld.
Och det är knappast något som säger att katten har det bättre hos dig.....
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Nej, men då vet du ju med dig att du inte behöver ta åt dig om det tipset. Det var ett klapplån också ja.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Det är vänligt av dig att ta in katten när den verkade må så dåligt. Men jag kan inte låta bli att undra varför du tycker att det inte är värt att ringa polisen? Katten kan ha hoppat ut genom ett fönster utan att ägaren visste om det eller vadsomhelst.

För om något sådant hände min katt och så får jag veta att någon tagit hand om henne och medvetet låtit bli att ringa polisen skulle jag bli rasande :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 369
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 791
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp