Bukefalos 28 år!

Upphittad katt som vill gå ut

Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Framförallt för att det funnits många katter i området som gått lösa, jag misstänker att någon släppt ut ett helt gäng med katter.
Och om någon nu råkat släppa ut dessa katter eller någon katt anser jag att man som kattägare borde anstränga sig och sätta upp lappar överallt, ta hjälp av någon som kan lägga ut annonser på nätet om man själv inte har möjlighet och lägga ut annonser i tidningar, men jag har som sagt inte sett något sådant. Och ja, jag har fäst mig vid katten och den verkar ha fäst sig vid oss också. Får vi tag i någon ägare via chippet eller via annons tar vi självklart kontakt med den ägaren!

Tog kontakt med en tjej som hade suttit upp en lapp på en anslagstavla i området som hade hittat en katt som på beskrivningen lät precis som den katten jag hittat, hon hade i alla fall tagit kontakt med polis utan napp. Bad henne höra av sig om hon fick tag i någon ägare men det har varit tyst, hon var också lite inne på min linje att någon släppt ut ett par katter med avsikt.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Det jag inte förstår är bara hur stor ansträngning det skulle vara att lyfta på luren för att rätt ägare ska hitta rätt katt bland de andra sakerna som du redan gjort.

Men man ska väl vara tacksam att det finns människor där ute som tar in en katt som mår så dåligt och gör allt det du redan gjort också :grin:


*kl

Och vilken människa skulle släppa ut katter i det här vädret med flit?! :eek:
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Finns människor till allt...

Det står ju dessutom titt som tätt i tidningen om folk som skaffar sig oändligt många katter och missköter dom. :S
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Jag hoppas att min katt inte råkar hamna i en bil och blir körd hem till dig, för då får vet man med säkerhet att man inte får tillbaka den :cool:

Du har i princip stulit katten. Det är inte jättesvårt att ringa till polisen you know.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Ja, för sannolikheten att en katt körs hem till mig bara sådär är ju så himla stor. Då kan ju du som kattägare göra lite större ansträngning än att BARA anmäla till polisen så skulle det lösa sig ändå ska du se :)
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Ja, för sannolikheten att en katt körs hem till mig bara sådär är ju så himla stor. Då kan ju du som kattägare göra lite större ansträngning än att BARA anmäla till polisen så skulle det lösa sig ändå ska du se :)

Det spelar ju ingen roll om kattägaren i det här fallet BARA ringde polisen eftersom du själv inte ringer dit...

Har du verkligen kollat ALLA lokaltidningar? Inom hur stor radie har du kollat ALLA anslagstavlor?

Sannolikheten att en katt liftar med ett fordon och hamnar hos dig bara så där är faktiskt inte särskilt liten alls.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Hur i hela fridens namn kan du bedöma att kattens tidigare ägare inte har någon rätt att få tillbaka katten, men du själv har inte ens tagit dig tiden att ta katten till veterinär för att ta reda på om den är eller inte är kastrerad. Har du ens hälsoundersökt katten hos veterinär? vaccinerat? chippat?

OM du har rätt och tidigare ägare inte bryr sig om katten så är det ju väldigt enkelt. Du gör en anmälan till polisen att du hittat en katt och om ingen vill ha den får du ju behålla den.

Och om du letat i alla lokala medel som finns efter kattens ägare gör ju faktiskt ingen som helst skillnad som kattens rättmätiga ägare bor 20 mil bort och inte har internet.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Ja, för sannolikheten att en katt körs hem till mig bara sådär är ju så himla stor. Då kan ju du som kattägare göra lite större ansträngning än att BARA anmäla till polisen så skulle det lösa sig ändå ska du se :)

Det kan väl visst hända. Katter hoppar in i lastbilar, trailers, osv och körs långt. Hade min katt försvunnit hade jag satt upp lappar, annonserat på internet och i tidningen OCH ringt polisen. Har du verkligen kollat ALLA lokaltidningar i hela landet?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

HUR kan du bestämma dig för att kattens ägare är ett pucko som endera får skylla sig själv för att du inte sett ngn annons, eller att den är ett pucko som medvetet släppt ut katten själv?

jag blir mörkrädd! Ring polisen, ta katten till veterinär och kolla chippet. samtliga tre.

anser du dig kapabel att döma människor rent allmänt, som du inte ens känner eller har koll på vilka de är?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Att man ringer polisen är prio ett då det systemet är perfekt , ringer någon in om en försvunnen katt och folk som har hittat katter riger in så löser polisen det sen.Även fast katten är försvunnen i skåne och upphittat i norrbotten brukar polisen fixa det.

Tänk er om alla gjorde så,vad lätt det skulle vara att hitta sin älskling ! Men tyvärr är det många folk som är idiotiska nog att inte göra de och det blir jätte svårt att hitta den om det nu skulle vara så att det är flera mil imellan ! Alla har inte kanske möjlighet att leta i hela sverige genom internet och hoppas på att någon ringer polisen om den hittar den( kanske därför sytemet finns ) ! Vi ringer alltid polisen om vi hittar något. Oftast brukar de som har förvunna djur ringa polisen. så hör ingen av sig om den katten till polisen så kan du med gott samvete behålla katten .
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Jag tror du menar knapplån och att detta svaret knappast var till mig?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

ja :) Tryckte bara på snabb svar på närmaste ;)
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Ursäkta men vad är det för fel på dig?? :crazy:

Det första man gör när man tappar bort ett djur/hittar ett djur är att ringa polisen!

Jag körde förbi en schäfer som sprang ensam på vägen i somras, stoppade in den i bilen och ringde polisen. En timme senare var han i sin ägares bil på väg hem. Just för att dom ringt polisen och även så gjorde jag.

Det kanske är någon äldre som äger katten som inte har någon koll på att man kan annonsera om sådant på nätet och har satt upp lappar, i sin lokala affär. Katter kan springa långt.

Hur du så kallhjärtat bara kan skita i att ringa polisen för din egen egoism (du vill ha katten) är ju helt otroligt. Du tänker inte på att någon kan sakna detta djur och må dåligt av att inte veta vad som hänt?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

När jag läser sånt här blir jag ännu mer bestämd över att aldrig mer släppa ut min katt.

Förjävligt är det!
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Du kan ju fråga Millus här på Buke hur många mil hon körde för att hämta hem sin katt som liftat med grannens flytt-transport.
Om hennes kisse hamnat hos dig hade hon alltså inte fått tillbaka den?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Men alltså SJÄLVKLART måste du ringa polisen och tala om att du hittat en katt! Vad är det som är så jobbigt med att göra det?
När jag hittade en katt för många år sedan ringde jag Polis, Katthem, satte upp lappar och la ut annonser för att hitta ägaren!

Våra katter sticker ibland iväg på längre turer och det har hänt att vi inte sett dom på en månad eller två.. jag antar att det är någon som du då som tagit in katten.. och om du sen vägrar släppa ut eller gå till polisen så lär de ju aldrig få tillbaka sin katt!
Jag tycker det är STÖLD ifall du inte ens kan tänka dig att ringa polisen eller själv sätta ut annons.. Oftast är det ju någons katt!
Ute på landet är det inte så vanligt att man sätter upp lappar som det är i städerna.. Man är nämligen rätt van vid att katterna sticker iväg på lite äventyr! Vill katten ut så tycker jag du ska släppa ut den så får den avgöra om den vill stanna hos dig eller gå hem..

Sen, om katten INTE hade haft en ägare så hade den förmodligen varit väldigt väldigt skygg och det hade inte gått så lätt att ta med denne hem så förmodligen finns det en ägare som faktiskt längtar efter sin katt!

Våra grannar har tex en katt just nu som är på rymmen.. det är deras sons katt och han är jätteledsen..
Vill du ha en egen katt så kan du ju börja med att se till att denna kommer till sin rätta ägare och sen köpa en egen billigt på blocket! Finns hur många katter där som helst som är i akut behov av en omtänksam ägare!
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Vill katten ut så tycker jag du ska släppa ut den så får den avgöra om den vill stanna hos dig eller gå hem..

Till TS:
Det tycker jag INTE att du ska göra, inte förrän katten är i gott skick och magen är som den ska. Vill också säga Bra Gjort till dig för att du tog dig an den så att den slapp frysa och bli sämre utomhus.

Även jag tycker också att du ska slå en signal till polisen. Du har helt rätt i att de allra flesta omkringvandrande katter inte har något hem att gå till, har blivit utslängda eller ifrånflyttade eller... listan kan göras hur lång som helst. Men det FINNS också de som gått vilse eller kommit bort på något annat sätt. OM det nu finns en ägare som bryr sig, och OM den ägaren nu ringt polisen vore det ju synd om katten inte skulle få återförenas med den.

Jag rekommenderar att du tar katten till veterinär omgående så att du får utrett ungefärlig ålder, kastrerad eller inte och ev. chip/tatuering + avläsning av detta. Sen har du lite på fötterna att lämna till polisen.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Sluta att gnälla! Hon har ju tagit hand om katten. Skulle det varit bättre att strunta i att ta in den?:confused:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 392
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 608
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 186
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp