Bukefalos 28 år!

Upphittad katt som vill gå ut

gulkiwi

Trådstartare
Tog hem en katt för en månad sedan som gått runt utanför jobbet under en tid, han var frusen och vid tillfället var det -20 grader... Han var tunn och väldigt hungrig, hade mask och sådär.

Han verkar stormtrivas och är världens mysigaste, men han har ett par gånger dom senaste nätterna krafsat på dörren och verkar vilja gå ut. Men vi vågar inte riktigt släppa ut honom, tänk om det händer något? Om han inte hittar hem igen osv. Vi bor ju på landet, så av den anledningen ska det väl inte vara några problem, men jag blir lite orolig.

Sen har det varit lite problem med att han varit lös i magen ganska mycket, borde nog prova något annat foder. Men har lite svårt att komma fram till någon vettig sort, någon som kan råda mig lite?

Han verkar vara en äldre, kastrerad hane.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Har också en hittekatt. Den var lös i magen ganska länge från början, inget verkade funka förräns en här på Buke tipsade om morotspuree ;). Nu var denna katt så snäll så den slaffsade glatt i sig pureen, och hux flux var magen som ny igen. Veterinären gav mig Diarsanyl, men det funkade inte alls. Morotspuree, det är grejjer det. Prova det. Man köper på barnmatsavdelningen i affären, kostar inte många kronor. Ang maten, vad ger du nu ?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Han har fått mjau köttgille, torrfoder.

Ang. morotspuren, blandar man den i fodret eller ska den ges bara som den är?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Du kan prova att ge puren som den är annars kan du blanda med lite rå lamm/nöt-färs.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Skippa Mjau torrfoder. Jag gav det till mina 3 katter samt hittekattens ungar när dom väl började äta mat (hittekatten fick ju 5 ungar en kort tid efter hon kom till mig). Eftersom det gick åt massor med mat och jag hade svårt att ta mig till djuraffär köpte jag mjau nere på Hemköp. ALLA katter blev jättekonstiga i magen, dom sket jätteäckligt och mycket. Mjau burkmat är helt annat. Det är bättre än torrfodret.

Några år senare provade jag faktiskt Mjau torrfoder igen (jag hade tyvärr glömt hur det var första gången), men det blev samma visa. Bajjade jättemycket och som det luktade. Köper det aldrig igen...bara burkmaten lite då och då.

Morotspureen kan du ju bara kolla om katten äter det som det är. Jag testade att bara lägga upp lite i en skål..och den katten åt utan att klaga ;)...mycket smidigt. Ärligt talat, hon var ganska galen i den pureen.
 
Senast ändrad:
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Jag hörde något om att mjau skulle vara bra, så jag valde det när jag lite hastigt och lustigt var tvungen att köpa på mig massa kattgrejer i lite halvpanik. Men då är det alltså blötmaten som är lite bättre.

Finns det något mat som duger på tex maxi eller bör man ge sig iväg och köpa foder på riktiga djurbutiker, typ eukanuba eller liknande?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Och vågar jag släppa ut katten, eller ska jag ta koppel och gå ut med honom så han inte ger sig iväg? :D
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

En dum fråga om ni hittade katten utan för jobbet så hoppas jag ni anmält den upphittad till tex polisen?:crazy:

Om katten är dålig i magen så skulle jag först utesluta parasiter, ni hade avmaskat katten men har ni uteslutit parasiter som inte försvinner lika lätt: giardia och tritrikamona? Dessa parasiter orsakar också diarré och det räcker inte att avmaska.

Om katten är fri från parasiter och de ev är fodret skulle jag först "svälta" katten 12-24 timmar beroende på åldern(givetvis tillgång till vatten) sedan ge skonkost för att sakta introducera ett bra skonsamt foder. skulle skippa helt mjau-torrfoder av flera anledningar även blötmat.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Jag hade väntat så länge det bara går med att släppa ut katten och iallafall tills du får ordning på magen. Jag har samma erfarenhet av mjau torrfoder som de andra, katterna blir jättedåliga i magen.

Prova att bara ge burkmat ett tag och se om magen mår bättre av det och hjälper inte det så ta till skonkost. Endel katter blir dåliga i magen av burkmat också så du får helt enkelt prova dig fram vad just din katt mår bra av.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Tog hand om en liten hittekatt före jul, han höll sig kring huset i flera dagar o när temperaturen började gå mot -20-25 så tog jag in honom. Katten öronmärkt o kastrerad men fanns inte registrerad. En bild på FB löste mysteriet och nu är han vår :)
Kom genast överens med våra två andra hankatter och han har varit ute hos oss från dag två och kommer in och går ut som de andra grabbarna.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Nopp, det har jag inte och har inga planer på det heller. Om människan som "tappat" bort katten inte ens bryr sig om att sätta upp lappar eller lägga ut annonser på diverse ställen ser jag ingen anledning att denna människa bör ha katt heller.

Ni kan inte komma med något förslag på foder som duger i stället då?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Nopp, det har jag inte och har inga planer på det heller. Om människan som "tappat" bort katten inte ens bryr sig om att sätta upp lappar eller lägga ut annonser på diverse ställen ser jag ingen anledning att denna människa bör ha katt heller.

Ni kan inte komma med något förslag på foder som duger i stället då?

Hur vet du att de ej har de..har du kollat efter sådanna lappa mm? Du kan väl åtminstone kolla om den har ID märkning med mickrochip. Fö de antar jag att du inte ens gjort?:crazy: De finns katter som kan gå vilse och vandra långt speciellt som fertil.

Jadu skulle valt ett foder från veterinären eller djuraffären...kolla efter ett foder som är skonsamt...Det finns en del del foder att välja på..men om katten är mager kanske ett recoverfoder skule vara bra... men först borde du utesluta giardia speciellt om katten har flytande diarrér som luktar vedervärdigt.

En katt med dålig mage skulle jag inte släpa ut, inte heller en fertil katt eller en som inte är märkt.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Nopp, det har jag inte och har inga planer på det heller. Om människan som "tappat" bort katten inte ens bryr sig om att sätta upp lappar eller lägga ut annonser på diverse ställen ser jag ingen anledning att denna människa bör ha katt heller.

Ni kan inte komma med något förslag på foder som duger i stället då?

Tänk om ägaren har anmält katten försvunnen till polisen då. Tycker absolut att du ska säga till polisen att du har hittat en katt!

Angående foder så ger jag min katt Mjaus torrfoder och det funkar superbra.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Värst vad du antar saker då.. Självklart har jag kollat efter lappar, letat igenom hela nätet efter annonser och kollat alla tidningar!
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Fast många ringer bara Polisen, så minst dit bör du ringa. Dessutom blir den ju "lagligt" din efter 3 månader om ingen hör av sig. Kan kanske vara värt samtalet?
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Värst vad du antar saker då.. Självklart har jag kollat efter lappar, letat igenom hela nätet efter annonser och kollat alla tidningar!

Den kan ju komma långt ifrån... Inte allt för ovanligt att katter "liftar" med bilar, lastbilar och flyttbilar till exempel. Om man har ansträngt sig nog för att kastrera sin katt så är man ju inte helt hjärtlös.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Är inte helt säker på att han är kastrerad faktist.. Men nu var det ju inte alls detta tråden handlade om så håll er till ämnet!
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Är inte helt säker på att han är kastrerad faktist.. Men nu var det ju inte alls detta tråden handlade om så håll er till ämnet!

Då är de väl ännu större anledning att hålla katten inomhus...tänk om han "sticker" från dig också;) Fertila djur vandrar, hanar flera mil pga löphonor..

kollade en snabbis bara på blocket..sök tex på efterlysing...där finns många upphittade och efterlysningar på försvunna katter... vissa har försvunnit vid jul andra längre tillbaka, kanske är just en av dessa ägaren till den upphittade katten som är hos dig.
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

Ja, jag vågar ju som sagt inte riktigt släppa ut honom...

Håller koll dagligen och har kollat annonser ifrån långt tillbaks, även andra städer osv...
 
Sv: Upphittad katt som vill gå ut

tritrikamona?! Inte en enda träff när jag sökte, förutom den här tråden då.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 392
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 608
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 186
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp