Bukefalos 28 år!

Sv: Upprörd!

Räddast springer inte fortast - det är ledaren som är först, för det är han/hon som ska visa de andra vägen till en säker plats. Den som är räddast håller sig till flocken, helst närmast ledaren, medans ledaren är den som kan "gå ifrån" flocken för att finna bättre bete, rätt väg över bäcken/ån, en säker plats från rovdjur osv.
Fast vid rädsla och flykt handlar det inte i slutändan om att visa vägen.
 
Sv: Upprörd!

Har du funerat på varför dom flesta tävlingsryttarna som bettslar upp? klarar dom inte av att hålla hästen? Varför inte? ;)

Tror du förstår att du slår i luften i den här tråden. Stress finns överallt. Kanske att travfolk är bäst på att uppmärksamma o behandla bara!

Bara för jag nu skriver om trav betyder det inte att jag, som du här antyder, menar att det är bra med skarpa bett. Var har du fått det ifrån?
Och vadå inte klarar av att hålla hästen?. Jag har i en annan tråd fått förklarat för mig att de som pysslar med travare ( inte alla, men många) måste ha tungband för att kunna hålla sina hästar. Vad är skillnaden??
 
Sv: Upprörd!

Tungband för att hålla hästen?

Har läst tråden och ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag faktiskt att du ska ta reda på lite mer om trav!

Vi finns här för att frågas!:idea:
 
Sv: Upprörd!

Fast vid rädsla och flykt handlar det inte i slutändan om att visa vägen.

Inte? Mot faran eller från faran??? :angel:
Bara för att EN uppmärksammad fara uppstår betyder inte det att fler faror inte lurar runt hörnet... En rädd häst tänker inte - den springer över (hur många stalltjejer/killar har inte upplevt det på ett eller annat sätt i vår "hästbarndom"??). Ledarhästen MÅSTE tänka så att inte flocken springer ut över en ravin i flykten från "faran"...

Dock tycker jag att du "anmärker" på oväsentliga saker och undviker det som diskussionen egentligen handlar om genom att rikta uppmärksamheten åt saker som endast använts som exempel.

Vi är WAY OFF från sakämnet just nu...
 
Sv: Upprörd!

Bergh har blivit tillsagd, bötfälld otaliga gånger. Förstår inte hur en del kan försvara honom för det.

Jag har aldrig försvarat honom för det (???). Läste du ens hela mitt inlägg???

Men jag kommer inte, som du, dömma honom grundat på ett domslut. Hetsiga kan vi säkert bli allihop lite till mans/kvinns.

Hur man kan bli så fruktansvärt färgad av det man läser i media att man dömmer någon p g a det och inte bildar sig en egen uppfattning förstår jag inte. Hur skyldig eller oskyldig personen än må vara.
 
Sv: Upprörd!

Tungband för att hålla hästen?

Har läst tråden och ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag faktiskt att du ska ta reda på lite mer om trav!

Vi finns här för att frågas!:idea:
Många har förklarat för mig att de har tungband delvis av den anledningen att de annars tar tungan över bettet och sticker.
 
Sv: Upprörd!

Fast vid rädsla och flykt handlar det inte i slutändan om att visa vägen.

Vid rädsla eller flykt handlar det oim sken, en häst i sken kan du inte kontrollera. Jag har hittills aldrig behövt köra en travare i lopp som är okontrollerbar. Tack och lov.

Och tungband används inte för att kunna hålla hästen, du har fattat fel eller så har personerna förklarat fel. De har dock rätt i att den inte ska lägga tungan över bettet, gör den det blir det svårt att styra hästen och dessutom kan hästen när den lägger tungan över bettet (och det gäller även hästar som rids men eftersom de inte går de farterna händer det sällan) svälja tungan och kväva sig själv, en ren säkerhetsdetalj alltså. Och det är väl tur att det finns säkerhetsutrustning, vare sig det handlar om häst eller människa, hjälm eller tungband?
 
Sv: Upprörd!

Vid rädsla eller flykt handlar det oim sken, en häst i sken kan du inte kontrollera. Jag har hittills aldrig behövt köra en travare i lopp som är okontrollerbar. Tack och lov.

Och tungband används inte för att kunna hålla hästen, du har fattat fel eller så har personerna förklarat fel. De har dock rätt i att den inte ska lägga tungan över bettet, gör den det blir det svårt att styra hästen och dessutom kan hästen när den lägger tungan över bettet (och det gäller även hästar som rids men eftersom de inte går de farterna händer det sällan) svälja tungan och kväva sig själv, en ren säkerhetsdetalj alltså. Och det är väl tur att det finns säkerhetsutrustning, vare sig det handlar om häst eller människa, hjälm eller tungband?
Jodå, jag visste innan det här med att svälja tungan men har även fått förklarat av flera här på buke just detta om att lägga tungan över bettet.
Jag tror på dem, de har nog inte fel.
Jämföra hjälm och tungband, inte riktigt samma sak, tycker jag.
 
Sv: Upprörd!

Tycker Berghs straff var helt rätt. Han gör så många regelvidriga (med flera andra) saker som han klarat sig undan med en liten ynklig bot. Amatörer får högre böter. Kan någon förklara skillnaden för jag ser ingen skillnad förutom proffs VS amatör.
Anser också att fler domare runt om i landet ska haka på och bli hårdare i sitt dömande. Det behövs vad gäller slag, saxningar, kapningar halta hästar m.m.

Men skulle tro de behövs mest inom ridsporten där man ser många vidriga saker förekomma och ingen reagerar.

Tungband>>> ja har sett många och hört många konstiga förklaringar på det. Själv använder jag det som en säkerhets åtgärd så inte hästen ska svälja tungan i högre farter. Ingen vacker syn om de skulle göra det. Om de skulle lägga tungan över bettet så blir den svårstyrd kanske het. I vissa fall har det hänt att de stuckit säkerligen för att de blivit nypt i munnen på något sätt pga detta. Men inte ofta.

Ja jag vet vem Bergh är har träffat och sett många lopp live på hur han och även andra betett sig. Varit/är hästskötare. Håller fortfarande på med trav och ridning.

Ja jag tillbringar lite av min tid på att även åka och kolla på hoppning och dressyr m.m har även jobbat inom branchen.

Så jag har inte tagit något ur luften.
 
Sv: Upprörd!

Tycker Berghs straff var helt rätt. Han gör så många regelvidriga (med flera andra) saker som han klarat sig undan med en liten ynklig bot. Amatörer får högre böter. Kan någon förklara skillnaden för jag ser ingen skillnad förutom proffs VS amatör.
Anser också att fler domare runt om i landet ska haka på och bli hårdare i sitt dömande. Det behövs vad gäller slag, saxningar, kapningar halta hästar m.m.

Jag håller med dig helt och hållet angående straff och böter! Det ÄR, tyvärr, skillnad på kusk och kusk (även på tränare och tränare om vi nu ska hårddra det hela) i domarnas ögon - självklart ska ALLA behandlas lika i mitt tycke. Kanske till och med att det ska vara "mer fel" att vara proffs och begå misstagen - de kör så mycket lopp att de borde veta hur man beter sig! Men det är så på de flesta banor, man ser mellan fingrarna då proffsen gör något fel - allt för att inte väcka deras vrede... :mad:
 
Sv: Upprörd!

Bara för jag nu skriver om trav betyder det inte att jag, som du här antyder, menar att det är bra med skarpa bett. Var har du fått det ifrån?
Och vadå inte klarar av att hålla hästen?. Jag har i en annan tråd fått förklarat för mig att de som pysslar med travare ( inte alla, men många) måste ha tungband för att kunna hålla sina hästar. Vad är skillnaden??

Tungband eller tungfelssticka som man har i ridsporten, det är två olika men med samma verkan. Sen har det blivit lite mer att man ibland andvänder tungbandet för ofta fast än man inte ens behöver det. Men det var inte utrustning vi distuterar utan stress.

Back on track... Du undvek o svara.

Varför tror du att hoppryttare överbetslar sina hästar?

Är det för att dom är lugna & avstressade?
Just answer the question please!
 
Sv: Upprörd!

KL*

Tror inte att det egentligen är någon av oss "Travidioter" som anser att det är bra att "piska upp hästarna".
Om Berghs drivning var för hård eller inte.... Var och en har helt klart sin egen uppfattning, men han har i vilket fall som helst blivit avstängt och det är det som gäller helt oberoende på vad var och en anser. Om han är värre än andra eller om han bara är en i mängden av "taskiga" kuskar är också en fråga som det finns olika åsikter om. Grundtanken som jag ser det är att när man tänker på detta så ska man låta sunt förnuft råda: Kan det vara så "illa" att travfolket faktiskt piskar fram sina hästar (läs driver...) mer än vad tex. en hoppryttare med sporrar, spö och ett skarpt bett driver sin häst.

Vad det gäller min jämnförelse med Kapplöpningshundar kan jag tala om att de springer som dårar, vilket de är framavlade till att göra, även utan "pälsbit" (som oftast bara är en vit trasa...). De till och med leker i rasande fart..... Sen går de in och bäddar i soffan eller sängen och vilar, helt utan nervösa, stressade tendenser. Med andra ord är inte hög fart i lek eller tävling stressande för alla individer...
 
Sv: Upprörd!

Men du använder ju inte tungband för att kunna hålla hästen??? Som montéryttare skriver också, det används för att hästen inte ska lägga tungan över bettet, svälja den, kväva sig själv = rasa i loppet eller till och med dö, är inte det en ren säkerhetsgrej då? Åtminstone jag, och de jag har jobbat hos, har använt tungband till detta...

Förlåt att jag kapade tråden.
 
Sv: Upprörd!

Håller med!

Däremot om man får svansen över tömmen får man hålla i hatten!:D
 
Sv: Upprörd!

Varför tror du att hoppryttare överbetslar sina hästar?

Är det för att dom är lugna & avstressade?
Just answer the question please!

En del är flåridna, en del gör det för att det är modernt med vissa bett.
Tycker dock det är lika vidrigt med all denna gramanridning, få tänker på att det bettet blir väl så skarpt i hästens mun.

Det jag ändå tycker är mest konstigt är att hästar/ ponnyer får pisk om de vägrar av en del ryttare. Gillar inte det kan jag säga, stämmer inte överens med att de gör det för skoj skull och för att de vill.
 
Sv: Upprörd!

Men du använder ju inte tungband för att kunna hålla hästen??? Som montéryttare skriver också, det används för att hästen inte ska lägga tungan över bettet, svälja den, kväva sig själv
Förlåt att jag kapade tråden.

Du kapar väl inte tråden mer än någon annan?
Jag vet varför tungband används men fick även förklarat för mig att en del inte kunde hålla sina hästar utan det, de lade tungan över bettet och stack. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, men det låter inte otroligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 190
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 192
Senast: Heulwen
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 481
Senast: Görel
·
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 318
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp