Bukefalos 28 år!

Sv: Upprörd!

Jag ska hålla mig kvar på tråden, inget säga om ovan, för att se vad eller om, du får för reaktioner på detta.

När man "kapar" halva meningarna som Du gör (mest hela tiden tyvärr) blir det inte riktigt samma mening som när man använder HELA meningen... Ska Du citera kan Du väl åtminstone se till att ta med HELA meningen - att travsporten alla anhängare ägnar sig åt sporten enbart för att vinna och tjäna pengar (vilket Du antyder när Du kapar av halva hethajja's inlägg) är fel. Visst finns det alltid de som är ute efter ENBART det. Men långt ifrån alla. Som fethajja skriver så handlar det om den andra delen av meningen Du precis kapade;

fethajja skrev:
men framförallt för att det är roligt, både för häst/kusk/vårdare/ägare m.m
 
Sv: Upprörd!

Följande är utdrag ut motivationen på det hårda straffet från överdomstolen (resten finns att läsa på travsport.se)

"Göran Wahlman har upplyst att Bergh den 23 maj 2007 kallats till sammanträde med STC:s disciplinnämnd. Sammanträdet var bland annat påkallat med anledning av att Bergh under året vid ett stort antal tillfällen dömts för drivningsförseelser. Vid sammanträdet erinrades Bergh att han vid fortsatta drivningsförseelser riskerade strängare påföljd än vad som rekommenderas i STC:s mall för påföljder. Bergh har efter den 23 maj 2007 fram till den 8 november 2007 vid elva tillfällen dömts för drivningsförseelser."

"Abenius vill framhålla att det ur djurskyddssynpunkt är synnerligen angeläget att värna om travsportens legitimitet i förhållande till allmänheten. Detta kan bland annat ske genom att ingripa med stränga påföljder mot drivningar av nu aktuellt slag."

"Genom utredningen finner överdomstolen visat att Bergh cirka 1.100 meter före mål börjat driva hästen och att han därefter fram till strax före mål utan avbrott utsatt hästen för cirka 30 spöslag, ett flertal slag med slaka tömmar, ryckningar i munnen samt drivning vid svansen. Bergh har härigenom i hög grad överträtt tävlingsreglementets bestämmelser om drivning och han har utsatt sin häst för en onormal press. Det saknar betydelse om skador påvisats eller ej. Överdomstolen bedömer förseelsen som synnerligen grov. "



Jag måste nog ändå säga att det är rätt dömt, flera kuskar har varit under luppen enligt äldre notiser i travronden och de flesta, för att inte säga alla, har skärpt till sig. Om nu den här kusken fått en varning redan, och dessutom dömts för ett stort antal drivningsförseelser som det står i översta tillägget, DÅ ska han givetvis ha ett kännbart straff... Jag tror och hoppas att även andra kuskar som har fått så många förseelser på kort tid kommer att åka dit på samma sätt. Det är trots allt att skada sportens anseende (se många inlägg ovan) och är självklart inte schysst ur djurskyddssynpunkt heller, oavsett om hästen lider av det eller inte...

Hade kusken ifråga inte haft så många förseelser som han nu uppenbart har haft, tror jag dock inte det hade blivit samma utfall, då hade han kanske fått ett par veckor och böter men inte med direkt utfall. Eller vad tror ni andra (för att återgå till ämnet ;) )?
 
Sv: Upprörd!

Fast det var det jag menade. Om jag hade skrivit som fethajja, inget fel i det, hade risken varit stor, överhängande t.o.m att det hade blivit kapat som jag gjorde.
 
Sv: Upprörd!

Hade kusken ifråga inte haft så många förseelser som han nu uppenbart har haft, tror jag dock inte det hade blivit samma utfall, då hade han kanske fått ett par veckor och böter men inte med direkt utfall. Eller vad tror ni andra (för att återgå till ämnet ;) )?

Där tror jag, även om jag är okunnig att, du har rätt.
Fast eftersom han haft många förseelser tycker inte jag det var fel att statuera exempel.
 
Sv: Upprörd!

jag är mycket väl upplyst om "Robert Bergh-fallet" det har jag inga synpunkter på överhuvudtaget förutom att det är onödigt att bete sig sådär då han är en så pass bra kusk, egentligen.

Då jag själv har egna travhästar så har jag ingenting emot att kusken ger hästen några extra rapp (missförstå inte detta, nu menar jag 3-4 rapp på upploppet) för det finns ingenting bättre än att vinna ett travlopp, och det är inte kul alls om hästen "stannar" 100 innan mål. det tror jag inte att jag är ensam om att tycka.
 
Sv: Upprörd!

Jag håller helt med dig på den fronten som jag skrivit i tidigare inlägg (jag är verkligen inte nolltolerant mot drivning) och mitt inlägg var väl riktat till diskussionen i stort, inte meningen att du skulle ta åt dig.
 
Sv: Upprörd!

Jag tycker oxå att det är givet att en kusk som en eller flera gånger är speciellt varnad för drivningsförseelser skall ha ett kännbart straff.

Just fallet Bergh har jag undvikit att uttala mig om då jag inte har alla fakta i målet och får hoppas och tro att de beslutande i det här fallet (och andra) bedömmer situationen rätt.

Jag anser inte heller att man ska ha nolltolerans - men det ska se "snyggt ut" - eller snarare inte ovårdat, givet skall inte hästarna få men av det hela heller, men det är därför vi har banveterinärer osv eller??! :)
 
Sv: Upprörd!

Det kan jag inte hålla med om. Finns inget värre än att se kuskar jaga på en kall häst. Nu kanske inte du menade en trött häst, men stannar den 100 kvar är den nog lite trött i alla fall;)
 
Sv: Upprörd!

Kanske det, men jag tycker inte man har "rätt" att driva mer för att man har en oärlig häst. Oärliga hästar håller oftast farten i och med att de inte är så trötta egentligen, så då borde de inte stanna "på några steg" 100 kvar, utan bromsa lite hela tiden när det börjar ta emot, och sparar sig själva. :D
 
Sv: Upprörd!

Jo, visst lite drivning är väl ok, men i det här fallet handlade det väl inte om "lite" drivning?

Det jag menade är ju att man ska inte behöva slå en häst för att den ska springa, samma som jag menade att om man måste piska en häst framför varje hinder för att få den att hoppa...

Sen om man manar på hästen lite för att få den att ge det där lilla extra är ju en annan sak.

Men att behöva piska en häst för att den ska springa fort, när den uppenbarligen inte vill är inte rätt, då handlar det bara om människans vinnar vilja.

Lite svamligt, men det jag menar är att det är skilnad på att driva för att uppmana hästen att ta i och att driva för att tvinga hästen att ta i!

Hoppas någon förstår hur jag menar:smirk:

MVH Russin8
 
Sv: Upprörd!

Jag tycker oxå att det är givet att en kusk som en eller flera gånger är speciellt varnad för drivningsförseelser skall ha ett kännbart straff.

Just fallet Bergh har jag undvikit att uttala mig om då jag inte har alla fakta i målet och får hoppas och tro att de beslutande i det här fallet (och andra) bedömmer situationen rätt.

Jag anser inte heller att man ska ha nolltolerans - men det ska se "snyggt ut" - eller snarare inte ovårdat, givet skall inte hästarna få men av det hela heller, men det är därför vi har banveterinärer osv eller??! :)

JA!!! Ni det händer nog mycket på våra travbanor under INTE bara travdagar här i Sverige ska NI veta....:cry:

Speciellt under inkörningar fyyyy faaaaaan kan man säga....:eek:

Ingen nämn ingen glömd (eller va säger man)
 
Sv: Upprörd!

Självklart kör man in hästar under de mest vidriga former för att få förtroende (och för att få sitt företag/levnadssätt/sporten man brinner för så långlivat som möjligt) från både den och ev. hästägaren som köpt in hästen för en stor summa pengar!

På så sätt får man ju hästen så underbart inställd till "sitt kall"!
Det måste ju vara en suverän metod att nå framgång på även om man inte tycker om hästar till trots..:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Upprörd!

Självklart kör man in hästar under de mest vidriga former för att få förtroende (och för att få sitt företag/levnadssätt/sporten man brinner för så långlivat som möjligt) från både den och ev. hästägaren som köpt in hästen för en stor summa pengar!

På så sätt får man ju hästen så underbart inställd till "sitt kall"!
Det måste ju vara en suverän metod att nå framgång på även om man inte tycker om hästar till trots..:smirk:

Oki??:angel:
 
Sv: Upprörd!

Självklart kör man in hästar under de mest vidriga former för att få förtroende (och för att få sitt företag/levnadssätt/sporten man brinner för så långlivat som möjligt) från både den och ev. hästägaren som köpt in hästen för en stor summa pengar!

På så sätt får man ju hästen så underbart inställd till "sitt kall"!
Det måste ju vara en suverän metod att nå framgång på även om man inte tycker om hästar till trots..:smirk:

Ja precis.. Sparkar piskar o skriker är det vanligaste... Elchocker är rätt vanligt det med! :cool::smirk:
 
Sv: Upprörd!

elchocker?? sparkar. Förekommer inte vad jag har SETT där jag håller till.
 
Sv: Upprörd!

Tycker att denna diskussion börjar spåra ur. Håll er till ämnet, Robert Bergh och hans drivning. Påhopp hjälper ingen. Det är tur att vi alla har olika åsiker, annars skulle livet bli trist....
:bump:
 
Sv: Upprörd!

kl*

Jag tror att vi kan anta att vissa här inlägg är skrivna med ett stort mått ironi....... vilket är totalt bortkastat på vissa.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 190
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 192
Senast: Heulwen
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 481
Senast: Görel
·
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 318
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp