Bukefalos 28 år!

Sv: Upprörd!

En del är flåridna, en del gör det för att det är modernt med vissa bett.
Tycker dock det är lika vidrigt med all denna gramanridning, få tänker på att det bettet blir väl så skarpt i hästens mun.

Det jag ändå tycker är mest konstigt är att hästar/ ponnyer får pisk om de vägrar av en del ryttare. Gillar inte det kan jag säga, stämmer inte överens med att de gör det för skoj skull och för att de vill.

Så att man använder aldså skarpt bett enligt dig bara för att för att det är modernt?
Det visar din okunskap inom både trav och hoppning.

Vad menar du med flåridna? Svår ridna?
 
Sv: Upprörd!

Det jag ändå tycker är mest konstigt är att hästar/ ponnyer får pisk om de vägrar av en del ryttare. Gillar inte det kan jag säga, stämmer inte överens med att de gör det för skoj skull och för att de vill.

Näe och precis som människor är hästar av naturen lata (rör inte mer än nödvändigt på sig). Det är jobbigt att springa ibland, det är jobbigt att hoppa ibland, det är jobbig att gå i form ibland. Det är skillnad på att slå hästen och mana på hästen och/eller snärta till den anser jag. Om jag inte piskade mig själv (visserligen bildligt, men då och då skulle jag nog behöva någon som snärtade till mig på riktigt...) ibland så skulle jag aldrig komma ut och springa mina kilometrar som jag ska springa i veckan för att hålla konditionen. Jag behöver oxå styrketräning för att orka det jag ska osv, men ibland har jag helt enkelt inte lust. Önskar faktiskt att någon kunde säga till mig att det var på allvar då...

Jag är inte på något vis FÖR att slå en häst - men det är STOR skillnad på hur man kan använda ett spö, vi har de i grund och botten inte för att slå hästen utan för att göra en tillrättavisning eller tala om att det är allvar. Vi ber om att den skall ta i lite till, även om det är jobbigt.

Och ja, det finns de som använder redskapet spö på fel sätt men det innebär inte att det är allt det används till.
 
Sv: Upprörd!

Vad menar du med flåridna? Svår ridna?

Jag antar att h*n menar att de är ridna utan tanke, utan att gå i rätt form och gärna fort - något man skulle kunna tänka att små barn och ungdomar gör - för att de tycker det är lite kul att rida fort. Det är iaf vad vi kallar det i Värmland ;)

Flåridning har ingenting med svårridna hästar att göra. Däremot kan hästarna bli svårridna om de ofta "flå-rids" ofta och/eller mkt.

Kan säga att jag i min ungdom flå-red vid något enstaka tillfälle, dels för att farten var rolig, (rid-) hästarna gillade till synes att "tävla" med varandra, dels för att det inte var tillåtet. :smirk: Inget jag är direkt stolt över men jag lärde mig ändå en del... Speciellt när man for av... :angel:

Om det inte var det ginnies menade så ber jag om ursäkt :bow:
 
Sv: Upprörd!

Så att man använder aldså skarpt bett enligt dig bara för att för att det är modernt?
Det visar din okunskap inom både trav och hoppning.

Vad menar du med flåridna? Svår ridna?
Nej du, kalla mig gärna okunnig vad gällande trav, det gör mig inget.
Ja, det finns ryttare som stoppar bett, skarpa, i munnen på hästar fast de inte behöver det. Och flåridna. Hästar och ponnyer som springer runt som skjutna ur en kanon, där de inte är vare sig utbildade eller vänligt hanterade.
 
Sv: Upprörd!

Jag känner den aktuella hästen väl och ägarna är extremt noga med den vad gäller veterinära undersökningar, behandlingar och skötsel. om hästen farit illa av drivningen skulle de nog ha varit en smula upprörda, men de skrattade mest bara åt att de har en så lugn och slö häst att Bergh var tvungen att hålla igång den hela vägen.
Hemma är den lika flegmatisk men de är snälla med den och tränar i de tempon den trivs i.

Det är inte kul med tvång, men nog kan jag tycka det är värre med alla ofräsha hästar som springer på ren stress och smärta i kroppen, mot en tuff drivning på en bortskämd, trög och lattjande häst. Den tog inte saken på allvar och tog i och kom tvåa då den blev tillsagd att försöka.

Får hoppas den inte surade ihop efter detta och blir riktigt ovillig utan svarar framåt i lopp så ingen kusk känner att de behöver höja pisken igen för att få utdelning!
Kanske inget travhästämne annars, utan skogsmulle i jätteformat...
Det får framtida lopp utvisa. För den lär inte behöva plågas iaf!

Om en häst måste drivas så hårt för att prestera så tycker jag inte att den ska var på en trav bana! Den har då helt klart och tydligt visat att den inte vill springa...
Det är som man måste piska en häst framför varje hinder för att den ska hoppa, den hästen har inget på en hopp bana att göra heller.

Jag tar ingen ställning till hurhuvida domslutet var rätt eller fel då jag inte sett loppet. Jag reagerade bara på att en häst måste piskas fram för att springa:)

MVH
Russin8
 
Sv: Upprörd!

KL

För att förtydliga!
Det som upprörde mig var inte Bergs straff utan att det finns värre drivningar som inte bötläggs alls.
 
Sv: Upprörd!

Sant, så sant. Och det är givetvis förjävligt. Alla ska vara lika inför lagen. Kanske blir det en ändring nu?
 
Sv: Upprörd!

Nej du, kalla mig gärna okunnig vad gällande trav, det gör mig inget.
Ja, det finns ryttare som stoppar bett, skarpa, i munnen på hästar fast de inte behöver det. Och flåridna. Hästar och ponnyer som springer runt som skjutna ur en kanon, där de inte är vare sig utbildade eller vänligt hanterade.

Tycker att du verkar okunnig över lag vad det gäller hästar!
 
Sv: Upprörd!

kl*
Jag har personligen varit lite emot tungband, men kommer nu i kväll faktiskt sätta på ett på vår dam under tävling. Anledningen är att hon nu som 5 åring börjat lägga tungan över bettet och storknar nästan av att hon inte får luft....... Så, jag gör (i mina ögon) det enda rätta för att damen inte ska dö eller fara illa och sätter på tungbandet.
 
Sv: Upprörd!

Vad får dig att tycka det? Kanske andra inlägg utöver dessa?

Kunskapen när du argumenterar är mycket bristfällig och ibland är det bara påhitt... sånt du har läst i Ridsport eller Travronden. Du har ingen "upplevd" kunskap dömt på ditt sätt o skriva.
 
Sv: Upprörd!

Kunskapen när du argumenterar är mycket bristfällig och ibland är det bara påhitt... sånt du har läst i Ridsport eller Travronden. Du har ingen "upplevd" kunskap dömt på ditt sätt o skriva.
I just den här tråden eller alltid överlag?
Jag tar gärna något/ några exempel på mycket bristfälligt argumenterat.
 
Sv: Upprörd!

I just den här tråden eller alltid överlag?
Jag tar gärna något/ några exempel på mycket bristfälligt argumenterat.

Det där kan vi ta över PM. Din omogenhet ska inte låta den här tråden få spåra ur.

ON TOPIC.

Får hoppas att dom skarpare tagen mot "busarna" i loppen ger resultat!
 
Sv: Upprörd!

Det där kan vi ta över PM. Din omogenhet ska inte låta den här tråden få spåra ur.
För min del får du gärna förklara öppet här på tråden om både min okunnighet och nu omogenhet, jag tror inte andra misstycker.

Sedan kan man tycka vad man vill om trådurspårning, men jag har inte medvetet fört över tråden till något annat utan svarat eller ifrågasatt svaren till mig, och faktiskt flera gånger under resans gång gått tillbaka , basic, och förklarart att jag svarade om Berghs bestraffning.

Annars får du för min del gärna skicka PM.
 
Sv: Upprörd!

*kl*

hej igen, sitter här och läser och vet inte vad man ska säga om allt detta.

En hård drivning på upploppet är inte så ovanligt, men man måste ju också tänka på att det inte är allt för konstigt. om man tävlar i trav gör man det för att vinna & tjäna pengar, men framförallt för att det är roligt, både för häst/kusk/vårdare/ägare m.m. Samma sak med dressyr eller hoppning. Det är klart att man driver hästen för att få vinna, Att få uppleva lycka & bekräftelse över att man har lyckats & att alla timmar man tränat, selat, mockat & vårdat hästen inte varit förgäves.

travsporten är idag och kommer alltid att vara hårdare än hoppning och dressyr, men sammtidigt tror jag inte att det finns någon hästsport som är så påkostad. All utrustning, transporter, behandlingar, skötsel, foder och dylikt. då är det inte så konstigt att man kör som en blå-dåre på upploppet! hästar är inte gratis.
 
Sv: Upprörd!

*kl*


En hård drivning på upploppet är inte så ovanligt, men man måste ju också tänka på att det inte är allt för konstigt. om man tävlar i trav gör man det för att vinna & tjäna pengar

travsporten är idag och kommer alltid att vara hårdare än hoppning och dressyr
Jag ska hålla mig kvar på tråden, inget säga om ovan, för att se vad eller om, du får för reaktioner på detta.
 
Sv: Upprörd!

Om en häst måste drivas så hårt för att prestera så tycker jag inte att den ska var på en trav bana! Den har då helt klart och tydligt visat att den inte vill springa...
Det är som man måste piska en häst framför varje hinder för att den ska hoppa, den hästen har inget på en hopp bana att göra heller.

Jag tar ingen ställning till hurhuvida domslutet var rätt eller fel då jag inte sett loppet. Jag reagerade bara på att en häst måste piskas fram för att springa:)

well, där håller inte jag med dig. hästar är lata av naturen och för att springa och använda all kapacitet kan hästarna ibland behöva lite drivning. det betyder inte att de inte tycker det är kul eller far illa utav det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 190
Senast: mackan
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 192
Senast: Heulwen
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 481
Senast: Görel
·
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 318
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp