Upprop angående kortnosar

Jag syftade på mh i inlägget jag citerade.
Fast MH tycker jag inte är tillräckligt. Det är ett av momenten och väldigt generella kriterier för siffrorna.
Självklart är det bra att det finns, men tycker inte det kommer fram tillräckligt. Vet inte vad man skulle göra åt saken dock. MT har jag sämre koll på.

Arbets-/fysprov (med avseende på andning) som någon föreslog tidigare i tråden var väl ett jättebra förslag.
 
Artikel i sydsvenskan idag. De där uppfödarna lurar verkligen sig själva. "Men jag lovar dig att han kan springa som vilken hund som helst, oavsett ras. Okej, kanske inte en vältränad stövare, men …". Sagt om en hund som bara har smala streck till näsborrar :(

http://www.sydsvenskan.se/sverige/nosen-som-hamnat-i-blasvader/

Prioriteringarna kom verkligen fram där. :(
Vore ju bra om hundarna kunde andas, men då vinner man ju inte på utställning så...
 
Artikel i sydsvenskan idag. De där uppfödarna lurar verkligen sig själva. "Men jag lovar dig att han kan springa som vilken hund som helst, oavsett ras. Okej, kanske inte en vältränad stövare, men …". Sagt om en hund som bara har smala streck till näsborrar :(

http://www.sydsvenskan.se/sverige/nosen-som-hamnat-i-blasvader/
Vilket bra reportage!

Den där uppfödaren tyckte säkert att hon försvarade aveln på ett bra sätt. Men jag ser mer att hon fick repet och hängde sig själv.

Det här ur rasstandarden reagerar jag på: "Näsborrarnas riktning samt den uppåt-svängda nostryffeln måste ändå tillåta en normal andning genom nosen.”

"Ändå". Jag läser "De ska se ut på ett sätt som motverkar fri andning men de ska kunna andas ändå". Fan vad dåligt!
 
I trubbnosgrupper är finns det många bilder på trötta hundar som sitter i stället för ligger och sovställningar där det är smärtsamt tydligt att hunden placerat sig så att andningsvägarna ska vara så fria som möjligt. Eftersom det också finns bilder på trubbnosar som ligger beter sig normalt i dessa situationer så har jag väldigt svårt att se varför man tycker att tecken på lidande är gulligt, charmigt och till och med rastypiskt.
 
I trubbnosgrupper är finns det många bilder på trötta hundar som sitter i stället för ligger och sovställningar där det är smärtsamt tydligt att hunden placerat sig så att andningsvägarna ska vara så fria som möjligt. Eftersom det också finns bilder på trubbnosar som ligger beter sig normalt i dessa situationer så har jag väldigt svårt att se varför man tycker att tecken på lidande är gulligt, charmigt och till och med rastypiskt.
:cry:
 
Intressant! Ja det känns onekligen troligt att man behöver ta till utkorsning för åtminstone mopsarna om de ska kunna få okej andningsvägar inom överskådlig framtid. Bland frallorna i Sverige känns det som det finns lite mer variation i typen som man skulle kunna använda (@dobbis har nog koll?). Framförallt bland "blocket-frallorna" tycker jag mig ha sett lite längre nosar.

Jag har funderat lite på det där med vilka raser man skulle kunna korsa in i mopsen utan att utseendet blir allt för olikt och framförallt utan att mopsens goda temperament går förlorat. Det känns som de vanligaste korsningarna internationellt är mops x JRT (s.k. 'retromops') samt mops x beagle, men det borde finnas bättre raser att korsa in... Själv har jag funderat på tibetansk spaniel, påminner en del om mopsen utseendemässigt men är sundare. Har förstått det som att de kan ha ett visst humör men det känns ändå mer som en ren sällskapshund än t.e.x. JRT. Vet också att någon på buke nämnt dvärgpinscher som förslag tidigare.

Någon som har fler idéer? Det är kul att spåna även om det tyvärr känns som det skulle krävas ett rejält uppvaknande innan rasklubben börjar fundera på ett sånt projekt... Det känns något troligare i såfall att SKK till slut faller för påtryckningarna och ställer hårdare krav på uppfödarna, liknande vad som skett för shar-pei och neapolitansk mastiff.
 
Jag tycker detta är väldigt intressant! Och såklart jättebra!

Jag har själv en Engelsk bulldog som en ytlig bekant hörde av sig till mig om då hon fick liv att minska hundantalet efter separation och flytt. Hon kontaktade mig och frågade om jag visste någon som letade hund, och på den vägen är det. Hon har bott granne med min mamma så jag har känt till hunden sen hon var strax över året (4 vid omplaceringen). Jag var väldigt väldigt osäker och rädd, men jag gillade ju hunden, så vi bestämde oss för att prova.

Jag har ärligt talat inte märkt av något alls! Vi går långa promenader, joggar, hon busar järnet med mammas hund, hon är lös i skogen och far som en propeller, och i somras/höstas var vi ute från morgon till kväll i skogen, och aldrig aldrig har hon fått svårt att andas. Mammas "långnos" snarkar betydligt mer än min.

Dock har hon ett extremt underbett, och tandraderna sitter säkert 3,4 cm fel mellan över och underkäken. Hon äter normalt, både torrfoder och färskfoder, så verkar inte besvära henne, men det är ju verkligen inte så det ska vara!

Jag är verkligen supernöjd över henne, och det är den absolut trevligaste hund jag stött på, och hon passar mig som handen i handsken. Vill vi ligga på soffan en hel dag så är det skitkul, vill vi ut en timme och jogga så är det lika skitkul det med. Och så snäll och kärvänlig mot sonen så det finns inte, och hon visar oss så otrolig värme och tillgivenhet varje dag. Klipsk är hon inte, men fullproppad med humor. Full av energi och en riktig glädjespridare. Hon skulle offra sitt liv för oss om det vore så, utan att tveka.

Sen förstår jag såklart att alla inte haft sån tur, och jag tycker att aveln på dessa hundar är sjukt! Jag hoppas verkligen att det blir ändring, men jag hoppas inte att rasen försvinner, då jag är helt frälst och kan aldrig tänka mig en annan ras igen.

En hund ska kunna vara hund, dvs röra sig långa sträckor, leka och busa, äta, föda valpar, och andas UTAN bekymmer.
 
Jag tycker detta är väldigt intressant! Och såklart jättebra!

Jag har själv en Engelsk bulldog som en ytlig bekant hörde av sig till mig om då hon fick liv att minska hundantalet efter separation och flytt. Hon kontaktade mig och frågade om jag visste någon som letade hund, och på den vägen är det. Hon har bott granne med min mamma så jag har känt till hunden sen hon var strax över året (4 vid omplaceringen). Jag var väldigt väldigt osäker och rädd, men jag gillade ju hunden, så vi bestämde oss för att prova.

Jag har ärligt talat inte märkt av något alls! Vi går långa promenader, joggar, hon busar järnet med mammas hund, hon är lös i skogen och far som en propeller, och i somras/höstas var vi ute från morgon till kväll i skogen, och aldrig aldrig har hon fått svårt att andas. Mammas "långnos" snarkar betydligt mer än min.

Dock har hon ett extremt underbett, och tandraderna sitter säkert 3,4 cm fel mellan över och underkäken. Hon äter normalt, både torrfoder och färskfoder, så verkar inte besvära henne, men det är ju verkligen inte så det ska vara!

Jag är verkligen supernöjd över henne, och det är den absolut trevligaste hund jag stött på, och hon passar mig som handen i handsken. Vill vi ligga på soffan en hel dag så är det skitkul, vill vi ut en timme och jogga så är det lika skitkul det med. Och så snäll och kärvänlig mot sonen så det finns inte, och hon visar oss så otrolig värme och tillgivenhet varje dag. Klipsk är hon inte, men fullproppad med humor. Full av energi och en riktig glädjespridare. Hon skulle offra sitt liv för oss om det vore så, utan att tveka.

Sen förstår jag såklart att alla inte haft sån tur, och jag tycker att aveln på dessa hundar är sjukt! Jag hoppas verkligen att det blir ändring, men jag hoppas inte att rasen försvinner, då jag är helt frälst och kan aldrig tänka mig en annan ras igen.

En hund ska kunna vara hund, dvs röra sig långa sträckor, leka och busa, äta, föda valpar, och andas UTAN bekymmer.

Just engelsk bulldog verkar ha gått åt rätt håll det senaste åtminstone i Storbrittannien. Jag kollar ibland på Around the dog world på YouTube som visar brittiska utställningar (just för att jag tycker såna här frågor är intressanta). År 2016 har en bulldog varit med på topplistan över vinstrikaste hundar där och den ser långt mycket bättre ut än de paddliknande hundar man har kunnat se på t.ex. Crufts bara ett par år tidigare. Den hässjar visserligen ibland när den springer runt i ringen men har inga biljud från luftvägarna och studsar runt i ringen. Den har inte jättestort underbett heller för den delen. Sen ser troligtvis inte alla bulldogar i Storbrittannien ut som den, men jag ser det som ett väldigt bra tecken att en sån hund premieras i ringarna. Antagligen lär den även gå i avel och föra sina gener vidare :up:
 
Det finns ju den som kallas Old english bulldogg. Den verkar ju i alla hänseenden ha bättre hälsa en den vanliga varianten (har dock ingen koll på ledststistiken, de vanliga dras väl med en hel del problem).
Om den får reggas eller räknas som blandras har jag ingen koll på.
De jag har träffat har i alla fall haft betydligt bättre andningsvägar, atletisk kropp och mindre hudveck.
 
Det finns ju den som kallas Old english bulldogg. Den verkar ju i alla hänseenden ha bättre hälsa en den vanliga varianten (har dock ingen koll på ledststistiken, de vanliga dras väl med en hel del problem).
Om den får reggas eller räknas som blandras har jag ingen koll på.
De jag har träffat har i alla fall haft betydligt bättre andningsvägar, atletisk kropp och mindre hudveck.

Faktist, hon som jag tog över min ifrån har här om dagen skaffat en OEB. (Hon behöll mamman och bror till min hund när hon flyttade, omplacerade min och en till, nu är mamman gammal och har blivit dålig och kommer tas bort, och brorsan till min har aldrig varit ensamhund, därav hon köpt en till) Det ska bli intressant att se vad det blir för något av den. :) Kanske det kan vara ett alternativ i framtiden annars om det inte blir någon förändring. Det är ju svårt att köpa valp och jag vet faktist ärligt talat inte om jag skulle våga köpa en trubbels då, en vuxen hund kan man ju få lite mer information om. Ser till arbetskollegan som köpte en fransk bulldog, tycker hon åker skytteltrafik till veterinären. Är allergier, klåda, något i munnen, tänderna osv. Och den är inte ens året än..

Och det gör ju så förbaskat ont i hjärtat (och plånbok) när det inte fungerar som det ska, man vill ju att ens pälsklingar ska vara friska och må bra!

Min är 4 år nu, jag hoppas iallafall vi får minst 4 år till.... Hon är iaf inte den där jättegrova (feta?) typen, och således inte allt för tung, så jag hoppas skelett och leder håller..Hon motioneras iallafall som en "vanlig" hund, och i perioder mer än det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 460
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp