Upprop angående kortnosar

Carlin är det franska ordet för mops, så det lär handla om mops-pinscherblandningar.
Ja, mops är det, frågan är om det är dvärgpinscher. Jag hittade text om Carlin som sa att det var miniature pinscher fast samtidigt verkade den korsningen kallas Muggin.

Carlin var iaf väldigt söta, de avlas på black and tan så de såg ut som minirottweiler.
 
Senast ändrad:
Det hade kunnat vara underbart om det skett i samarbete med någon FCI ansluten kennelklubb.
Kan inte hitta att de inte är det? Tycker fortfarande det är underbart att det finns en utveckling till hälsosammare hundar som kan komma slippa lida av andningsproblematik :)
Om de inte är anslutna så skulle det bara bli än bättre om de blev såklart.
 
Kan inte hitta att de inte är det? Tycker fortfarande det är underbart att det finns en utveckling till hälsosammare hundar som kan komma slippa lida av andningsproblematik :)
Om de inte är anslutna så skulle det bara bli än bättre om de blev såklart.
Om det hade skett i ett projekt som samarbetar med landets kennelklubb så hade de nog framgått ganska synligt. Nu verkar de mest vända sig till okunniga köpare som tror att dom bidrar till avel av hälsosamma mopsar. Så länge som avkomman inte tillhör genpoolen så tillför de inte aveln någonting, annat än uppfödarens plånbok.
 
Om det hade skett i ett projekt som samarbetar med landets kennelklubb så hade de nog framgått ganska synligt. Nu verkar de mest vända sig till okunniga köpare som tror att dom bidrar till avel av hälsosamma mopsar. Så länge som avkomman inte tillhör genpoolen så tillför de inte aveln någonting, annat än uppfödarens plånbok.
:heartheart:heart
 
Hittade en video på mops som håller på att somna sittande. Den vill alltså inte ligga ner för då får den inte luft. :cry:
 
70% av FMs hundar håller inte MH-kraven så den forskningen faller platt. Att en hund ljudar av förväntan behöver nödvnindigtvis inte vara stress. Vi pratar hundar med väldigt mycket motor nu.
På våran klubb är ca 20 brukschäfrar, 2 risen och 2 dobbis. Ingen ljudar mer än den andra.

Glöm inte att ta med i beräkningen att Fm inte MH-testar sina hundar.

Till och med min lilla Diva som inte skallt mer an 6-8 ganger sedan jag fick henne (utanfor IPO klubben) "ljudar" och skaller :eek: (i och for sig sa later hon som en ekorre, men hon gor sa gott hon kan :cautious:) nar vi ar pa klubben.
Mycket motor och forvantan far aven en medioker IPO hund att skalla av forvantan. De som verkligen har motor ar svara att tysta ... aven om Rottisar ar WAY enklare an Schafer. Tack och lov. :grin:
 
Jag ar inte helt ense med manga har om "stress level" hos hundar. Mest, tror jag, for att jag inte skulle ha fatt "avla" om man forde bok pa manniskors "stress level". Jag sags vara "speedad" eller som maken sager, "intensiv":love:. Sjalv tycker jag att jag ar hogst normal, jag har inga halso problem ... jag bara ror mig fort, garna och mycket. Det ar helt enkelt hur jag ar. Och hur min mamma var.

Min lilla Princess Diva ar lika dan. Hon har svart att koppla av pa dagen om hon inte har en bur att ligga i. Da det ar svart just nu nar vi bor i husvagnen (fast den ar stor som en mindre Stockholms lagenhet) och inte ens lagligt med bur nar vi ar i Sverige sa sover hon inte annat an pa natterna (i buren), men da sover hon verkligen.
En "speedad" liten rottis som alskar att jobba och rora pa sig ... som maste fa nya utmaningar ganska ofta ... och som ar en aldeles underbar liten jobbar tjej.:heart
 
Jag ar inte helt ense med manga har om "stress level" hos hundar. Mest, tror jag, for att jag inte skulle ha fatt "avla" om man forde bok pa manniskors "stress level". Jag sags vara "speedad" eller som maken sager, "intensiv":love:. Sjalv tycker jag att jag ar hogst normal, jag har inga halso problem ... jag bara ror mig fort, garna och mycket. Det ar helt enkelt hur jag ar. Och hur min mamma var.

Precis samma argument används av oseriösa uppfödare. "Jamen lite HD gör väl inget, jag har ju både det ena och det andra, menar du att jag inte ska få skaffa barn då?!", "ja han är lite ljudkänslig, men det är ju bara så han är? Hans mamma var likadan".

Jämförelse avel människa - hund funkar sällan, om inte aldrig.

Jag är helt med på att man definitivt bör övervaka stress hos hundar och hur detta nedärvs och påverkar hunden. Många hundar har jag träffat där stressen blir övermäktig och resulterar i flås och hög puls, ofta med konstant ljudande och myror i kroppen. Det är något man bör beakta.
 
I
Precis samma argument används av oseriösa uppfödare. "Jamen lite HD gör väl inget, jag har ju både det ena och det andra, menar du att jag inte ska få skaffa barn då?!", "ja han är lite ljudkänslig, men det är ju bara så han är? Hans mamma var likadan".

Jämförelse avel människa - hund funkar sällan, om inte aldrig.

Jag är helt med på att man definitivt bör övervaka stress hos hundar och hur detta nedärvs och påverkar hunden. Många hundar har jag träffat där stressen blir övermäktig och resulterar i flås och hög puls, ofta med konstant ljudande och myror i kroppen. Det är något man bör beakta.
Iofs, men tittar man på trådar på senior o på föräldrar så är det många som faktiskt avstår att skaffa egna biologiska barn pga anlag för genetiska anlag/sjukdomar. :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 460
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp