Bukefalos 28 år!

Upprop angående kortnosar

@Voff Kom och tänka på vår diskussion ang extriörlinjer vs brukslinjer i dobermann, men kollar man på BIR hunden så ser du kanske lite skillnad på den hunden vi har som gemensam bekant :)
Det är ffa smalare huvud på "bruks" plus att de överlag är mindre.
 
Vad jag tänker? Jag tänker i alla fall inte stå till svars för någon form av extremavel, för det ägnar jag mig inte åt. Fråga dem som gör det istället. Utställning eller ej, så tror jag att vissa människor dras till det extrema som hamnar i blickfånget. Och det är ju inte utställningars i sigs fel, även om det är en arena där hundar visas upp och görs reklam för.

Utställning är faktiskt både avelsutvärdering, kvalitetsbedömning och konkurrenstävling. Jag säger inte att det är det bästa alternativet att sköta saker på, men det är fakta. För min del så skulle konkurrensbedömningen kunna tas bort.

Självklart ska man vifta med det personliga ansvaret och djurskyddslagen, eftersom det är upp till den enskilde att följa den. Och det är det vi ser nu, att man börjar försöka tillämpa den och utröna vad den egentligen står för. Det är mycket bra!
Fast extremavel finns ju bara inom utseende.
Hundar som klarar sitt jobb extremt bra är ju knappast extremavel. Det är ju att uppnå fullt avelsmål eller hur?
Eller ska alla hundar vara mediokra?
 
Men vi utvecklas, och det är det som är poängen med inlägget.

Antingen kan man kritisera företeelsen "BIR-vinnande hunden på utställningen X", och länka till en bild därifrån. Då blir kritiken mer riktad gentemot tävling och domslut i sig.

Eller så kan man ta en gammal bild på hunden och använda den som ett typexempel. Då blir kritiken mycket mer personligt riktad gentemot hunden/uppfödaren och man diskuterar plötsligt HUNDEN och inte TÄVLINGSFÖRFARANDET, om du förstår hur jag menar.
Varav det första känns onödigt men det andra nödvändigt, om du frågar mig.
Hunden ser ju ut som den gör, det går liksom inte att komma ifrån. Sedan kan detta vara ett avelsresultat som uppfödaren är nöjd med, eller mindre nöjd med. Det vet inte vi, och det är inte heller det som diskuteras. Utan att domaren har belönat en hund som inte följer rasstandarden med avseende på nostryffelns utformning.
 
Ett problem är ju att för de flesta raser finns inget bra alternativ till utställningar om man vill "meritera" sin hund. En brukshund eller jakthund kan prövas i det de ursprungligen avlades fram för, men en mops - eller mina egna dvärgpudlar - som avlats för sällskap så länge de funnits?
 
Ett problem är ju att för de flesta raser finns inget bra alternativ till utställningar om man vill "meritera" sin hund. En brukshund eller jakthund kan prövas i det de ursprungligen avlades fram för, men en mops - eller mina egna dvärgpudlar - som avlats för sällskap så länge de funnits?

Det finns ju andra grenar att tävla i om det är just tävlingsbiten man är ute efter, men du har ju helt rätt i att det inte blir någon rasmeritering direkt att ha en freestylemops eller noseworkpudel. Det är väl bara det att utställningars status som "merit" är ju minst lika absurd egentligen? Skillnaden är bara att det är så många som tävlar i det att det blir en jämförelse inom rasen.
(Plus att den grenen kräver mindre från föraren...)
 
Ett problem är ju att för de flesta raser finns inget bra alternativ till utställningar om man vill "meritera" sin hund. En brukshund eller jakthund kan prövas i det de ursprungligen avlades fram för, men en mops - eller mina egna dvärgpudlar - som avlats för sällskap så länge de funnits?
Borde finnas någon form av "fitnestest" beroende på ras, där hunden testas att den har en någorlunda fysik och kanske ihopbakat med något enklare mentaltest där de vanligaste rädslorna avslöjades.
Kan äta min dvärgschnauzer till middag på att flera av dessa utställningshundar inte skulle orka springa 1 km utan att andningen havirerade eller att de inte skulle ta sig runt en enklare hinderbana.
 
Ett problem är ju att för de flesta raser finns inget bra alternativ till utställningar om man vill "meritera" sin hund. En brukshund eller jakthund kan prövas i det de ursprungligen avlades fram för, men en mops - eller mina egna dvärgpudlar - som avlats för sällskap så länge de funnits?

BPH tillsammans med något fystest? :)
Och absolut, en exteriörbedömning men utan tävlan. Kanske med bedömningarna ej godkänd, godkänd och väl godkänd och motivering/utlåtande? :)

Jag tror dock inte att utställningar kommer sluta finnas. Inte inom en snar framtid. Och jag KAN förstå det roliga i att åka runt på utställningar, träffa folk, se hundar ich prata hund. MEN om det ska få finnas kvar så måste ju vissa drastiska (!) förändringar ske.

Jag tror personligen att om man lägger till fler tester som hunden måste få för att få sina utställningsmeriter och få gå i avel är ett steg i rätt riktning. Tex BPH och fystest. Det tillsammans med utställningsresultat borde ge en ganska komplett bild av en sällskapshund.
 
BPH tillsammans med något fystest? :)
Och absolut, en exteriörbedömning men utan tävlan. Kanske med bedömningarna ej godkänd, godkänd och väl godkänd och motivering/utlåtande? :)

Jag tror dock inte att utställningar kommer sluta finnas. Inte inom en snar framtid. Och jag KAN förstå det roliga i att åka runt på utställningar, träffa folk, se hundar ich prata hund. MEN om det ska få finnas kvar så måste ju vissa drastiska (!) förändringar ske.

Jag tror personligen att om man lägger till fler tester som hunden måste få för att få sina utställningsmeriter och få gå i avel är ett steg i rätt riktning. Tex BPH och fystest. Det tillsammans med utställningsresultat borde ge en ganska komplett bild av en sällskapshund.
Och att arbetande hundar ska ha bevis på att de kan arbeta för att få ut utställningschampionat. Där har utvecklingen gått bakåt.
 
Jag är SÅ glad över BCns utställningsbegränsning och WKs utställningsförbud!
Förstår det. När de tog bort kravet på jaktmeriter på tex retriever var det ett stort misstag.
I min egen ras kan jag tycka att ett anlagsprov i gryt borde alla klara. Skulle bli tungt för andra grythundar dock. Finns nog inte en foxterrierhane som får plats i grytet. :(
 
När det gäller raser med kända förlossningsproblem så skulle det kanske ha en självsanerande effekt om man slog ut avelstikar efter FÖRSTA kejsarsnittet? Antingen det eller avelsförbud på alla avkommor från tikar som fått två kejsarsnitt.
Att (förutom sällsynta undantag ) kunna föröka sig på naturlig väg utan att dö känns som en grundläggande förutsättning.
Då borde man kunna få vettiga skallar på köpet...
 
Ett problem är ju att för de flesta raser finns inget bra alternativ till utställningar om man vill "meritera" sin hund. En brukshund eller jakthund kan prövas i det de ursprungligen avlades fram för, men en mops - eller mina egna dvärgpudlar - som avlats för sällskap så länge de funnits?

Mops och dvärgpudel skulle kunna tävla rallylydnad. Flera gör det också, roligt nog! Att ta sig runt en bana med (till en början) enklare moment, där allt ska vara kul för hunden och kontakten med människan belönas... det borde ju vara perfekt för dem? Det gör dem inte till arbetande raser. Skulle folk försöka avla fram "perfekta rallylydnadshundar" så skulle det bara vara glada hundar som gillar att göra saker med sin människa, vilket bara borde vara en fördel för sällskaphundar.

Så ja, jag själv tror att rallylydnad + BPH och lämpliga hälsoundersökningar vore utmärkta för att meritera sällskapshundar. Sedan går det ju att ha exteriörbedömning utan tävlingsmoment för den som oroar sig för att en mops ska börja se ut som en fransk bulldogg och tvärt om :)
 
När det gäller raser med kända förlossningsproblem så skulle det kanske ha en självsanerande effekt om man slog ut avelstikar efter FÖRSTA kejsarsnittet? Antingen det eller avelsförbud på alla avkommor från tikar som fått två kejsarsnitt.
Att (förutom sällsynta undantag ) kunna föröka sig på naturlig väg utan att dö känns som en grundläggande förutsättning.
Då borde man kunna få vettiga skallar på köpet...

Det beror väl på VARFÖR man gör snitt på tiken??? Om det är för att hon inte kan klämma ut dem, eller om det finns andra orsaker.

Min egen tik tex fick inga värkar pga lågt kalkvärde, och det är ju sånt som kan hända. Öppningsfasen gick enligt skolboken, sen såg jag en värk och sen var det hellugnt i många timmar. 8 timmar senare var valparna ute via snitt, några värkar sågs aldrig förutom den där första, och en enda minivärk i kön till veterinären.

I övrigt är jag helt med på det du föreslår :)
 
När det gäller raser med kända förlossningsproblem så skulle det kanske ha en självsanerande effekt om man slog ut avelstikar efter FÖRSTA kejsarsnittet? Antingen det eller avelsförbud på alla avkommor från tikar som fått två kejsarsnitt.
Att (förutom sällsynta undantag ) kunna föröka sig på naturlig väg utan att dö känns som en grundläggande förutsättning.
Då borde man kunna få vettiga skallar på köpet...
Enligt RAS för engelsk bulldog har 70% avtikarna någon form förlossningsproblem och 66% förlöstes med kejsarsnitt.
Det är vidrigt!
 
Enligt RAS för engelsk bulldog har 70% avtikarna någon form förlossningsproblem och 66% förlöstes med kejsarsnitt.
Det är vidrigt!
Fyfan.
Och sedan finns det väl problem med i princip allt annat som en hund kan ha problem med utöver förlossningsproblemen?
Just Engelsk bulldogg är en ras som jag faktiskt inte förstår hur den kan vara godkänd att avla på. FINNS det några som är sunda (och registerade i rasklubb med stamtavla, inte "frisk och sund utan stamtavla")?
 
Satt bredvid en tjej med fralla en gång på tåget sthlm - Alvesta. Hunden "snarkade" i varje andetag och det tog en stund innan min hane slappnade av för han trodde att hunden satt och morrade åt honom..

Förutom det hade hunden även foderallergi.
 
Det var ett rätt stort reportage om ämnet i finska hundklubbens medlemstidning. Nu har jag skummat igenom artikeln, så kommer inte ihåg nåt på rak arm, men det är verkligen intressant.

Helt OT, men det var tal om Kelpie tidigare i tråden. Finska kennelklubben har nu ändrat i PEVISA så att man för Kelpie bör röntga ryggen (utlåtande för lumbosakral övergångskota). @Milosari
Här går det att titta närmare på villkoren fr.o.m. 2016 ifall någon är intresserad över hur det ser ut i Finland
 
Det var ett rätt stort reportage om ämnet i finska hundklubbens medlemstidning. Nu har jag skummat igenom artikeln, så kommer inte ihåg nåt på rak arm, men det är verkligen intressant.

Helt OT, men det var tal om Kelpie tidigare i tråden. Finska kennelklubben har nu ändrat i PEVISA så att man för Kelpie bör röntga ryggen (utlåtande för lumbosakral övergångskota). @Milosari
Här går det att titta närmare på villkoren fr.o.m. 2016 ifall någon är intresserad över hur det ser ut i Finland
De har väl röntgat ryggar länge i Finland? Vet att det diskuterats i Sverige också men man verkar inte anse att det är nödvändigt. Som sagt så röntgar vi armbågar och kollar patella också (de som vill) men det är väldigt ovanligt att man hittar något. Vissa hundar ögonlyses också innan avel. Jag tycker dock att screenings av det här slaget är mycket bra, för OM man gör fynd så kan man förhoppningsvis göra det i ett mycket tidigt stadium innan det blir spritt i rasen!
 
De har väl röntgat ryggar länge i Finland? Vet att det diskuterats i Sverige också men man verkar inte anse att det är nödvändigt. Som sagt så röntgar vi armbågar och kollar patella också (de som vill) men det är väldigt ovanligt att man hittar något. Vissa hundar ögonlyses också innan avel. Jag tycker dock att screenings av det här slaget är mycket bra, för OM man gör fynd så kan man förhoppningsvis göra det i ett mycket tidigt stadium innan det blir spritt i rasen!
Det har varit en rekommendation, såvitt jag förstår, men nu sattes det alltså in i PEVISA-programmet fr.o.m. 1.1.16. Dock bara LTV. Som rekommendation finns dock ännu VA.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 789
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 489
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp