Bukefalos 28 år!

Upprop angående kortnosar

Det är jättebra att man för in röntgenresultat för ryggar i Koiranet. Något annat som finns där som jag saknar i svenska Avelsdata är dödsorsak för hundar.
Det finns en fara i att registrera dödsorsak och det är i de fall där ägaren väljer att avliva hunden av diverse orsaker. Det kan se värre ut än vad det egentligen är. Jag vet flera fall där ägare valt att avliva en hund för att hunden inte håller måttet för vad ägaren vill ha ut av hunden eller andra skitsaker. Vet också fall där ägarens ensidiga träning orsakat förslitningsskador på tex höfter/rygg och då ser det ut som det beror på kass uppfödning. För att inte tala om alla dessa hundar som avlivas pga att de är "svåra" mentalt men egentligen har hamnat i händerna på klåpare.

På Svensk Bruksschäfer kan de som väljer att uppge sin statistik på hemsidan även uppge dödsorsak. På ett sätt ett bättre alternativ eftersom uppfödaren kan skriva i mer utförligt vad som är orsaken. Dock väljer många att inte fylla i för det kan lätt misstolkas.
 
En hund som inte har kapaciteten till att nå de högre klasserna inom sitt område är ett dåligt exemplar och det är dessa individer som förstör aveln och hålkar ut ras efter ras och gör dem till mellanmjölk. De har inget i avel att göra.

Kan inte komma på speciellt många raser som lyckas kombinera arbete med utseende. Nämn gärna några.
Tax, vorsteh, riesen, border terrier...
 
Tax, vorsteh, riesen, border terrier...
Risen kan jag VERKLIGEN inte hålla med om. Det är en oerhört delad ras idag där en hel del tyvärr inte håller bruksmåttet och dessutom börjar det bli en väldigt sjuk ras.
 
Det har varit en rekommendation, såvitt jag förstår, men nu sattes det alltså in i PEVISA-programmet fr.o.m. 1.1.16. Dock bara LTV. Som rekommendation finns dock ännu VA.
Såg att de tillåter parning med HD grad C i Finland. Hemskt onödigt tycker jag... Det finns ju gott om HD-fria hundar att använda så då tycker jag att alla belastade hundar borde strykas automatiskt!
 
Såg att de tillåter parning med HD grad C i Finland. Hemskt onödigt tycker jag... Det finns ju gott om HD-fria hundar att använda så då tycker jag att alla belastade hundar borde strykas automatiskt!

De tillåter parning med grad C hos korthårscollie också vilket är ännu onödigare. Ingen aning om varför.
 
Det finns en fara i att registrera dödsorsak och det är i de fall där ägaren väljer att avliva hunden av diverse orsaker. Det kan se värre ut än vad det egentligen är. Jag vet flera fall där ägare valt att avliva en hund för att hunden inte håller måttet för vad ägaren vill ha ut av hunden eller andra skitsaker. Vet också fall där ägarens ensidiga träning orsakat förslitningsskador på tex höfter/rygg och då ser det ut som det beror på kass uppfödning. För att inte tala om alla dessa hundar som avlivas pga att de är "svåra" mentalt men egentligen har hamnat i händerna på klåpare.

På Svensk Bruksschäfer kan de som väljer att uppge sin statistik på hemsidan även uppge dödsorsak. På ett sätt ett bättre alternativ eftersom uppfödaren kan skriva i mer utförligt vad som är orsaken. Dock väljer många att inte fylla i för det kan lätt misstolkas.

Det är förstås ett problem men jag tycker nog att nyttan av att kunna se vilka hundar som avlivas pga t ex klåda och epilepsi överväger.
 
Fast extremavel finns ju bara inom utseende.
Hundar som klarar sitt jobb extremt bra är ju knappast extremavel. Det är ju att uppnå fullt avelsmål eller hur?
Eller ska alla hundar vara mediokra?
Det extremavlas tyvärr inte bara på exteriör. Se t. ex. den aktuella avhandlingen där det visas att Försvarets schäfrar selekteras på hög stressnivå. I testerna som används hamnar hundarna med högst halt av stresshormoner i topp.
http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/vikten-av-tidiga-erfarenhet.html
 
Det är förstås ett problem men jag tycker nog att nyttan av att kunna se vilka hundar som avlivas pga t ex klåda och epilepsi överväger.
Isf tycker jag att ett hälsoregister är bättre. Där fastställda sjukdomar som kräver livslång behandling/medicinering registreras. En hund kan ju leva ett helt liv med klåda och dö av ålder och då inte komma med i registret.
 
Det extremavlas tyvärr inte bara på exteriör. Se t. ex. den aktuella avhandlingen där det visas att Försvarets schäfrar selekteras på hög stressnivå. I testerna som används hamnar hundarna med högst halt av stresshormoner i topp.
http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/vikten-av-tidiga-erfarenhet.html
Försvarets stenåldersavel är så usel att den inte ens kan jämställas med någon annan avel. Detta ämne har vi redan avverkat.
 
Isf tycker jag att ett hälsoregister är bättre. Där fastställda sjukdomar som kräver livslång behandling/medicinering registreras. En hund kan ju leva ett helt liv med klåda och dö av ålder och då inte komma med i registret.

Ja, det vore det ideala men skulle kräva mycket mer tid och administration. Inte minst för veterinärerna som ska rapportera in sjukdomar.
 
Det extremavlas tyvärr inte bara på exteriör. Se t. ex. den aktuella avhandlingen där det visas att Försvarets schäfrar selekteras på hög stressnivå. I testerna som används hamnar hundarna med högst halt av stresshormoner i topp.
http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/vikten-av-tidiga-erfarenhet.html

Fast det är ju inte avsiktligt. De tillåter ju tex studier som denna för att just utvärdera sin selektering och i framtiden förhoppningsvis utforma bättre tester!
 
Risen kan jag VERKLIGEN inte hålla med om. Det är en oerhört delad ras idag där en hel del tyvärr inte håller bruksmåttet och dessutom börjar det bli en väldigt sjuk ras.
Det finns friska utställningschampions i elitklass. Det finns friska utställningschampions med flera friska kullsyskon högt i bruksklasserna. Det finns friska högt korade utställningschampions, och friska, högt korade hundar med många BIR och BIM.

Ett problem med brukstävlande är att det är en oerhört tidskrävande aktivitet. Det räcker inte med att träna en halvtimma här och där som det kan göra med lydnadshundar. En hund i elitklass behöver köra i genom hela tävlingsprogrammet (skogsdelen, uppletandet och lydnaden) någon gång i veckan. Det tar nästan en heldag. Därför är det svårt för en heltidsarbetande att hinna med både utställningskarriären och brukstävlande.
 
Såg att de tillåter parning med HD grad C i Finland. Hemskt onödigt tycker jag... Det finns ju gott om HD-fria hundar att använda så då tycker jag att alla belastade hundar borde strykas automatiskt!
Ja, jag fattar inte heller. Verkligen. Dock måste ju den andra hunden i kombinationen ha A, så det går ju inte att kombinera c och c.
 
Försvarets stenåldersavel är så usel att den inte ens kan jämställas med någon annan avel. Detta ämne har vi redan avverkat.
Du kan inte avfärda resultat som motsäger dina påståenden så enkelt. Det här är ett exempel som inte handlar om exteriöravel. Personligen är jag helt övertygad om att samma samband kan visas i SKK-sanktionerad bruksschäferavel också.

Att forskningsobjekten kommer från försvaret beror nog mer på att det nästan är omöjligt att utföra samma undersökning bland privata uppfödare. Valparna måste ju ha behandlats på ungefär samma sätt för att resultaten ska hålla vetenskapligt.

Bara det faktum att stressljud som pip och gnäll är mer vanligt och väntat hos bruksschäfrarna på landets brukshundklubbar än bland andra bruksraser, visar på att det är troligt att sambandet ovan gäller den övriga bruksschäferaveln också.
 
Ja, det vore det ideala men skulle kräva mycket mer tid och administration. Inte minst för veterinärerna som ska rapportera in sjukdomar.
Blir det inte samma som att rapportera dödsfall? Det borde vara bättre att rapporterna kom in redan när en hund blir sjuk så det uppmärksammas tidigt.
 
Det finns friska utställningschampions i elitklass. Det finns friska utställningschampions med flera friska kullsyskon högt i bruksklasserna. Det finns friska högt korade utställningschampions, och friska, högt korade hundar med många BIR och BIM.

Ett problem med brukstävlande är att det är en oerhört tidskrävande aktivitet. Det räcker inte med att träna en halvtimma här och där som det kan göra med lydnadshundar. En hund i elitklass behöver köra i genom hela tävlingsprogrammet (skogsdelen, uppletandet och lydnaden) någon gång i veckan. Det tar nästan en heldag. Därför är det svårt för en heltidsarbetande att hinna med både utställningskarriären och brukstävlande.
70% av FMs hundar håller inte MH-kraven så den forskningen faller platt. Att en hund ljudar av förväntan behöver nödvnindigtvis inte vara stress. Vi pratar hundar med väldigt mycket motor nu.
På våran klubb är ca 20 brukschäfrar, 2 risen och 2 dobbis. Ingen ljudar mer än den andra.

Glöm inte att ta med i beräkningen att Fm inte MH-testar sina hundar.
 
Blir det inte samma som att rapportera dödsfall? Det borde vara bättre att rapporterna kom in redan när en hund blir sjuk så det uppmärksammas tidigt.

Dödsfall är en rapport vid ett enda tillfälle. Ingen risk för dubbelrapportering från flera veterinärer, ingen tvekan om huruvida när och om det är något som ska rapporteras(t ex vid klåda som kan ha många orsaker).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 789
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 489
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp