Bukefalos 28 år!

Upprop angående kortnosar

Tax, vorsteh, riesen, border terrier...

Tax är väl skapligt uppdelad.
De normalstora taxarna som avlas för jakt får ju ibland problem i skogen (svårt att ta sig fram, skavsår hos framförallt hanarna på könet osv), så de mindre modellerna lär ju ha ännu större problem. Det är ju en ras som är rejält uppdelad i storlek där det lätt kan diffa 10kg på individerna, och de mindre modellerna är ju en ren utställningsprodukt.

Långhårig vorsteh går ju inte heller att jämföra med den strävhåriga rent jaktmässigt, t ex.
 
Långhårig vorsteh går ju inte heller att jämföra med den strävhåriga rent jaktmässigt, t ex.

Fast den strävhåriga funkar väl bra både på utställning och i skogen? Överlag tycker jag att det finns rätt bra exempel på jaktraser där utställning åtminstone ännu inte förstört funktionaliteten, t ex drever.
 
Tax är väl skapligt uppdelad.
De normalstora taxarna som avlas för jakt får ju ibland problem i skogen (svårt att ta sig fram, skavsår hos framförallt hanarna på könet osv), så de mindre modellerna lär ju ha ännu större problem. Det är ju en ras som är rejält uppdelad i storlek där det lätt kan diffa 10kg på individerna, och de mindre modellerna är ju en ren utställningsprodukt.

Långhårig vorsteh går ju inte heller att jämföra med den strävhåriga rent jaktmässigt, t ex.
Finns det nån som jagar med långhårstaxar överhuvudtaget?
 
70% av FMs hundar håller inte MH-kraven så den forskningen faller platt. Att en hund ljudar av förväntan behöver nödvnindigtvis inte vara stress. Vi pratar hundar med väldigt mycket motor nu.
På våran klubb är ca 20 brukschäfrar, 2 risen och 2 dobbis. Ingen ljudar mer än den andra.

Glöm inte att ta med i beräkningen att Fm inte MH-testar sina hundar.
1) Förväntan=stress. Stress betyder att kroppen bereder sig på förväntade insatser. Så länge förberedelsen är ändamålsenlig handlar det om positiv stress. Att stressnivån blir så hög att hunden ljudar för att den snart ska utföra några vanliga lydnadsmoment på appellplan är inte ändamålsenligt, och en anledning till att pip och gnäll drar ned betyget vid tävling.

Jag tycker att du går i samma fälla som plattnosuppfödarna. De säger att hundarnas andningsljud beror på att hunden vill kommunicera eller prata med matte eller husse. Du använder positivt laddade ord som "förväntan" och "motor" för att ursäkta stressbeteenden och stressavel. Det finns tysta brukshundar med enorm motor. De använder 100% av sin energi på arbetsuppgiften.

Sedan måste jag framföra att jag är imponerad av att du hinner läsa i genom en avhandling med referenser, och avfärda den på rekordkort tid. Får man fråga vilka akademiska kvalifikationer du har, och hur bekant du är med forskningsmetodik?
 
Fast den strävhåriga funkar väl bra både på utställning och i skogen? Överlag tycker jag att det finns rätt bra exempel på jaktraser där utställning åtminstone ännu inte förstört funktionaliteten, t ex drever.

Både och, de jaktavlade taxarna är ju i regel lite större även bland strävhåren. De får även gå jaktklass på t ex ett anlagsprov i viltspår, och det tycker jag säger en hel del om uppdelningen..... Det finns ju många strävhårstaxar som föds upp för rent sällskap, precis som med de korthåriga.
De långhåriga finns ju knapp några riktiga jaktlinjer öht.

Ja, det finns ju en del :)
De olika stövarna, älghundarna (jämte, gråhund, hälleforsare, vit älghund osv), de olika laikorna, wachteln, de olika viltspårhundarna, kopoven, tyskterriern i viss mån, de olika griffonena och även drevern som du säger. Men t ex taxen, där det finns en tydlig sällskaps-/utställningsavel, tycker jag inte platsar där.
 
Både och, de jaktavlade taxarna är ju i regel lite större även bland strävhåren. De får även gå jaktklass på t ex ett anlagsprov i viltspår, och det tycker jag säger en hel del om uppdelningen..... Det finns ju många strävhårstaxar som föds upp för rent sällskap, precis som med de korthåriga.
De långhåriga finns ju knapp några riktiga jaktlinjer öht.

Ja, det finns ju en del :)
De olika stövarna, älghundarna (jämte, gråhund, hälleforsare, vit älghund osv), de olika laikorna, wachteln, de olika viltspårhundarna, kopoven, tyskterriern i viss mån, de olika griffonena och även drevern som du säger. Men t ex taxen, där det finns en tydlig sällskaps-/utställningsavel, tycker jag inte platsar där.

Sorry, jag var otydlig - menade strävhårig vorsteh. :D
 
Sorry, jag var otydlig - menade strävhårig vorsteh. :D

Oj, det var nog jag som läste dåligt :D
Jag är inte så insatt i Vorsteh, men de har ju problem med att de blir större och större. Mellan hårtyperna är det ju dock ganska stor skillnad... Korthårig och strävhårig är nog relativt lika, men hoppet till den långhåriga är ju stort.
 
Oj, det var nog jag som läste dåligt :D
Jag är inte så insatt i Vorsteh, men de har ju problem med att de blir större och större. Mellan hårtyperna är det ju dock ganska stor skillnad... Korthårig och strävhårig är nog relativt lika, men hoppet till den långhåriga är ju stort.
De har väl helt olika ursprung också om jag inte missminner mig? Fast de alla går under namnet vorsteh.
 
De har väl helt olika ursprung också om jag inte missminner mig? Fast de alla går under namnet vorsteh.

Alla de tre hårlagen har olika RAS-dokument, så de är till viss del skilda, som jag förstått det.

Sedan ingår ju Kleiner Münsterländer, Grosser Münsterländer och Viszla i vorstehklubben.
 
Ett problem är ju att för de flesta raser finns inget bra alternativ till utställningar om man vill "meritera" sin hund. En brukshund eller jakthund kan prövas i det de ursprungligen avlades fram för, men en mops - eller mina egna dvärgpudlar - som avlats för sällskap så länge de funnits?
Det är en intressant fråga. Men mopsuppfödarna har ju lyckats hyggligt med den mentala biten. De flesta mopsar är okomplicerade, orädda, glada och socialt kompetenta med människor och hundar, kort sagt perfekta sällskapshundar. Många som är aktiva här gillar ju mopstemperamentet skarpt, även om de upprörs av andningsproblemen. Känner bara en dvärgpudel, men den är trevlig.

Ett litet mentaltest är väl ändå en utställning, stök, ljud, främmande människor och hundar. En hund som trivs och fungerar på utställning med en förstagångshandler är inte kass mentalt. Tyvärr kan ju en erfaren handler precis som en erfaren hundförare dölja brister med sin skicklighet.

Vad säger du om BHP som test?
 
Alla de tre hårlagen har olika RAS-dokument, så de är till viss del skilda, som jag förstått det.
Absolut, men vad jag menade var att långhårig vorsteh har ett annat ursprung än den strävhåriga och korthåriga. Det är alltså inte så konstigt att de skiljer mellan raserna.

Från Wikipedia (världens bästa källa :angel:)

"Den är av spanieltyp, till skillnad från övriga tyska stående fågelhundar som delar beteckningen vorsteh på svenska, som är av braquetyp. Långhårig vorsteh påminner närmast om en grosser münsterländer, som den är nära besläktad med, men är något högre samt mer muskulös."
 
Absolut, men vad jag menade var att långhårig vorsteh har ett annat ursprung än den strävhåriga och korthåriga. Från Wikipedia (världens bästa källa :angel:)

"Den är av spanieltyp, till skillnad från övriga tyska stående fågelhundar som delar beteckningen vorsteh på svenska, som är av braquetyp. Långhårig vorsteh påminner närmast om en grosser münsterländer, som den är nära besläktad med, men är något högre samt mer muskulös."

Det kan säkert stämma, jag är dåligt insatt i vorsteh :)

Hittade i deras raskompedium nu att alla de tre vorstehraserna ska betraktas som tre skilda raser. Sedärja, alltid lär man sig något nytt :D
 
Ett litet mentaltest är väl ändå en utställning, stök, ljud, främmande människor och hundar. En hund som trivs och fungerar på utställning med en förstagångshandler är inte kass mentalt. Tyvärr kan ju en erfaren handler precis som en erfaren hundförare dölja brister med sin skicklighet.

Vad säger du om BHP som test?
Det handlar nog snarast om "system overload" av alla intryck.
 
Det extremavlas tyvärr inte bara på exteriör. Se t. ex. den aktuella avhandlingen där det visas att Försvarets schäfrar selekteras på hög stressnivå. I testerna som används hamnar hundarna med högst halt av stresshormoner i topp.
http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/vikten-av-tidiga-erfarenhet.html
Jag tycker nog inte att nivån av stresshormoner är den viktiga, utan hur hunden reagerar på stressen. Har den bra nerver har den inga problem med att belastas hårt, och det tror jag hänger ihop med att de hundar som klarar testen har höga nivåer. De hundar som har sämre nerver borde "balla ur" tidigare och därmed inte komma upp i lika höga stresshormonnivåer. L-testet är ju inget standardiserat test som MH och MT, utan belastningsgraden ändras efter hunden. Men jag har inte läst artikeln, kanske har de korrigerat för detta?

Många av dagens tävlingshundar har inte supernerver och ligger ganska högt i stress dock. Man hade kunnat tänka sig att det beror på att fel hundar premieras på nya korningen, men eftersom det går att hitta samma trend hos icke bruksraser så tror inte jag att det stämmer. Utan att de känsliga hundarna är mer lättstyrda och att domarna i de olika grenarna premierar hundar med mycket fart och fläkt framför de något sävligare.
 
@Liran skrev: "Vad säger du om BHP som test?"

BHP tycker jag är jättebra!

Men det som saknas är ju alternativ till utställningar som utvärdering och marknadsföring och inte minst hobby.
 
Isf tycker jag att ett hälsoregister är bättre. Där fastställda sjukdomar som kräver livslång behandling/medicinering registreras. En hund kan ju leva ett helt liv med klåda och dö av ålder och då inte komma med i registret.
Här tycker jag att de olika rasklubbarna skulle kunna vara mer aktiva och bidra med en viktig del! Jag tänker att det är enklare att göra hälsoregister över en ras snarare än alla. (Och då också presentera hälsa hos individer som har problem än de vanligaste inom rasen, som det finns en handlingsplan för. Tex allergier i en ras där det bara finns handlingsplan för HD)
 
Jag tycker nog inte att nivån av stresshormoner är den viktiga, utan hur hunden reagerar på stressen. Har den bra nerver har den inga problem med att belastas hårt, och det tror jag hänger ihop med att de hundar som klarar testen har höga nivåer. De hundar som har sämre nerver borde "balla ur" tidigare och därmed inte komma upp i lika höga stresshormonnivåer. L-testet är ju inget standardiserat test som MH och MT, utan belastningsgraden ändras efter hunden. Men jag har inte läst artikeln, kanske har de korrigerat för detta?

Många av dagens tävlingshundar har inte supernerver och ligger ganska högt i stress dock. Man hade kunnat tänka sig att det beror på att fel hundar premieras på nya korningen, men eftersom det går att hitta samma trend hos icke bruksraser så tror inte jag att det stämmer. Utan att de känsliga hundarna är mer lättstyrda och att domarna i de olika grenarna premierar hundar med mycket fart och fläkt framför de något sävligare.
Är inte ense med dig om det första stycket, däremot det andra.

Rent fysiologiskt är det ju visat bortom alla tvivel att höga halter av stresshormoner sliter onödigt på organismen, och orsakar död, förtida åldrande och olika sjukdomar. Slitaget sker även om individen med god nervkonstitution inte visar sig påverkad utåt. Avel på hundar med höga stresshormonnivåer är alltså sjukdomsavel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 747
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 477
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp