Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid och semester

Magiana

Trådstartare
Enligt mitt anställningsavtal har jag 3 månaders uppsägningstid. Kan det påverka byte av jobb negativt? Finns det något jag i så fall kan göra för att det inte ska påverka så negativt?

Jag brukar ha semester i juli, vilket jag tycker är den bästa månaden att vara ledig. För min nuvarande arbetsgivare är det perfekt eftersom det är då vi har minst att göra på jobbet. Om jag byter jobb före juli, missar jag det årets ledighet då eftersom jag inte jobbat ihop någon semester på det nya jobbet?
 
Enligt mitt anställningsavtal har jag 3 månaders uppsägningstid. Kan det påverka byte av jobb negativt? Finns det något jag i så fall kan göra för att det inte ska påverka så negativt?

Jag brukar ha semester i juli, vilket jag tycker är den bästa månaden att vara ledig. För min nuvarande arbetsgivare är det perfekt eftersom det är då vi har minst att göra på jobbet. Om jag byter jobb före juli, missar jag det årets ledighet då eftersom jag inte jobbat ihop någon semester på det nya jobbet?

Generellt har man alltid rätt till semester, om den är betald eller inte beror på ditt avtal.
 
Generellt har man alltid rätt till semester, om den är betald eller inte beror på ditt avtal.

Generellt kan man också säga att innestående semester skal/bör tas ut hos den arbetsgivaren du lämnar.

Den nya arbetsgivaren har ingen plikt att låta dig ta ut semesterdagar du intjänat hos din förra arbetsgivare, utan enbart ge dig obetald semester i sin organisasjon.

Vad du kan göra helt lagligt, är att ta ut dina dagar hos förra arbetsgivaren med rätt antal dagar innan sista arbetsdag, och sedan ta 4 veckor obetald semester hos nya arbetsgivaren under dennes inplanerade semester.
 
Hur är det om man saknar uppsägningstid och schema men arbetar varje dag?

Då jobbar du antigen svart, är anställd på viss tid eller har ett jobb som inte kräver schemaläggning. Uppsägningstiden är från arbetsgivares sida alltid 3 mnd och uppsägningstid från arbetstagare är 1 mnd om inget annat står i kontraktet.
 
Du menar att din semester blir indragen om du säger upp dig, trots att du är anställd hos gamla AG när semestern infaller - om det skulle bli så.

Det kan vara en nackdel att ha lång uppsägningstid, när du söker ny tjänst. Behöver de ha någon relativt omgående, är det en nackdel om du kan först om tre månader (ett kvartal). Ofta kan man förhandla om detta, det gynnar inte någon att ha en person på jobbet som egentligen inte vill vara där och är på väg därifrån.

Om du säger upp dig och slutar innan din semester infaller, får du helt enkelt höra med den nya arbetsgivaren hur denne ser på att du vill ha semester i juli. Går det att ordna?
 
Uppsägningstiden är från arbetsgivares sida alltid 3 mnd och uppsägningstid från arbetstagare är 1 mnd om inget annat står i kontraktet.

Nej, det är inte sant.
---

Uppsägningstid
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av

  • - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
  • - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
  • - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
  • - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
  • - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.
---
https://lagen.nu/1982:80
 
Då jobbar du antigen svart, är anställd på viss tid eller har ett jobb som inte kräver schemaläggning. Uppsägningstiden är från arbetsgivares sida alltid 3 mnd och uppsägningstid från arbetstagare är 1 mnd om inget annat står i kontraktet.
Uppsägningstiden från arbetsgivaren är enligt avtal men minimum enligt lagen. Vanligen är den mellan 1-6 månader men avvikelser kan förekomma.
 
Om du inte har tagit ut din semester när du slutar hos den gamla arbetsgivaren så får du ju ut det i pengar när du slutar där. Då kan du spara de pengarna tills du tar ut obetald semester hos den nya arbetsgivaren och leva på de pengarna då. Semesterns förläggning får du givetvis komma överens om den nya arbetsgivaren med.
 
Du menar att din semester blir indragen om du säger upp dig, trots att du är anställd hos gamla AG när semestern infaller - om det skulle bli så.

Det kan vara en nackdel att ha lång uppsägningstid, när du söker ny tjänst. Behöver de ha någon relativt omgående, är det en nackdel om du kan först om tre månader (ett kvartal). Ofta kan man förhandla om detta, det gynnar inte någon att ha en person på jobbet som egentligen inte vill vara där och är på väg därifrån.

Om du säger upp dig och slutar innan din semester infaller, får du helt enkelt höra med den nya arbetsgivaren hur denne ser på att du vill ha semester i juli. Går det att ordna?

Jag får skylla mig själv om jag väljer att sluta innan semestern infaller. De är nog inte så pigga på att ändra det.

Egentligen är jag inte så pigg på att söka nytt jobb, men jag blir ju tvungen om jag ska flytta till en annan ort. Min arbetsgivare vill nog inte bli av med mig av flera skäl.

Just nu försöker jag samla mod till att dra härifrån.
 
Enligt mitt anställningsavtal har jag 3 månaders uppsägningstid. Kan det påverka byte av jobb negativt? Finns det något jag i så fall kan göra för att det inte ska påverka så negativt?

Jag brukar ha semester i juli, vilket jag tycker är den bästa månaden att vara ledig. För min nuvarande arbetsgivare är det perfekt eftersom det är då vi har minst att göra på jobbet. Om jag byter jobb före juli, missar jag det årets ledighet då eftersom jag inte jobbat ihop någon semester på det nya jobbet?

Normalt har man som arbetare 1 månads egen uppsägningstid (tjänstemän kan ofta ha 3 månaders egen uppsägningstid). Det negativa för dig är just att du inte kan sluta förrän efter 3 månader... Om du väljer att sluta tidigare så kan AG i vissa fall kräva dig på skadestånd....
Med stor sannolikhet missar du din sommarledighet på det nya arbetet eftersom du inte har några intjänande semesterdagar hos din nya arbetsgivare. Har du kollat hur man lägger semestern på din nya arbetsplats! Du kan ju naturligtvis försöka förhandla fram några dagar ledigt, men det lär ju bli utan ersättning om de inte är villiga att betala ut semesterdagar i förskott...
 
Jag förstår inte riktigt din ursprungliga fråga om semester. Menar du pengarna eller menar du ledigheten? Har du överskjutande intjänade semesterdagar när du slutar, får du ut dessa i pengar. De pengarna kan du använda till att vara ledig på nästa jobb, om de beviljar någon ledighet.
 
Jag förstår inte riktigt din ursprungliga fråga om semester. Menar du pengarna eller menar du ledigheten? Har du överskjutande intjänade semesterdagar när du slutar, får du ut dessa i pengar. De pengarna kan du använda till att vara ledig på nästa jobb, om de beviljar någon ledighet.

Jag menade ledigheten. Jag hade koll på att jag kunde få pengar från gamla AG för intjänad men ej uttagen semester, men det var ju ledighet jag ville ha. Däremot hade jag inte koll på att jag kunde bli beviljad ledighet hos ny AG, även när jag inte tjänat in några semesterdagar. Att använda semesterersättningen från gamla AG för ledighet hos ny AG var alltså något jag inte hade koll på.
 
Alltså, du får ju pengarna utbetalda från gamla AG, sätter dem på kontot och använder till den obetalda semester du eventuellt får hos nya AG. Det är ju inte så att gamla AG sätter över pengarna till nya AG. Det är dina pengar på ditt konto.

Nya AG behöver inte bevilja dig någon sommarledighet om det inte är utlagt enligt deras interna regler. Säg att den du ska ersätta (som slutar) har haft sina fyra veckor i början på juni, då vill de ju inte gärna att den som tar över tar semester fyra veckor i juli, så stolen är tom i totalt åtta veckor.

Å andra sidan är väl många arbetsgivare så smidiga att man försöker få till en bra situation för ny personal. Alltså något att diskutera om det blir tal om anställning (absolut inte på intervjun!).
 
Alltså, du får ju pengarna utbetalda från gamla AG, sätter dem på kontot och använder till den obetalda semester du eventuellt får hos nya AG. Det är ju inte så att gamla AG sätter över pengarna till nya AG. Det är dina pengar på ditt konto.

Ja, så långt hängde jag med.
 
Såhär är det: en arbetstagare har rätt till 25 dagars semester varje semesterår. Detta gäller oavsett om du byter anställning och inte har tjänat in någon semesterlön, dock med förbehållet att om du byter efter 31 augusti, har du bara rätt till 5 dagar.

Har du påbörjat en ny anställning och inte har tjänat in någon semesterlön, så har du ff rätt att ta ut obetald ledighet. Man kan dock komma överens om att arbetstagaren får förskottssemester, och då brukar man sköta det så, att om arbetstagaren slutar inom 5 år, så blir man återbetalningsskyldig för den skulden som uppstått. I realiteten brukar denna skuld då helt eller delvis kvittas mot den inarbetade, men inte utbetalda semesterersättningen.

Däremot så är det så att om du haft tex 10 dagar semester hos din första AG, så får du bara ta ut 15 dagar hos din nya AG. Rätten till 25 semesterdagar är alltså totalt hos alla AG under året. Din första AG kan inte tvinga dig att ta ut semester under uppsägningen. Detta gäller semester som inte varit utlagd innan du säger upp dig (en del AG vill att man tar semester så de slipper betala ut innestående semesterersättning).

@Lovisaleonora har alltså fel i att du inte har rätt till semester hos nya AG. Det har man, däremot vill man kanske inte ställa sig i dålig dager och därför låter bli att ta ut semester första året. Du har dock rätt till det, men den är då obetald (om ni inte kommer överens om förskottssemester).
 
Angående uppsägningstid: När jag hade vikariat hade jag 14 dagars uppsägningstid från min sida (ag försökte lura mig att det var en månad men jag hade kollat upp det :angel: ville sluta så snart som möjligt...)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 053
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 809
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp