Bukefalos 28 år!

Uppsittning - knep!

Totola

Trådstartare
Dags att ta tag i uppsittningsträningen igen. För hästen alltså :angel: Gick bra ett tag med hjälp av godis, men är det för mycket att titta på eller mycket "spring i huvudet" skiter det sig, måste hitta en annan metod!
Inga problem att få honom stå stilla tills jag satt mig i sadeln - då är det fullt ös framåt. Visst han han ta nåt steg innan jag kommit upp också, men då är det ju lätt att korrigera jämfört med när man ska försöka få tag i stigbygel, sätta sig tillrätta och få tag i tyglarna för att återfå kontrollen..
One-rein-stop har jag testat men tyckte inte det funkade. Kusen är sån arbetsmyra att han mest tyckte jag var elak som fick snurra runt runt runt i evigheter, men fortsatte ändå (han fattade aldrig att syftet var att stå still! :p )

Har ni några knep?
Eller blir det till det klassiska - hålla kortare tyglar så man kan förhålla direkt om hästen går iväg och köra "bossig" stil? :angel:
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag ser till att tygeln är slak men inte längre än att jag snabbt kan korta den om hästen knallar iväg. Går de tre steg fram så backar vi tre steg tillbaka också och står still lite till. Såå kul brukar det inte vara att gå baklänges, då är det bekvämare att vänta tills jag säger att vi ska börja gå...
 
Sv: Uppsittning - knep!

Att slutföra något som du inte är nöjd med är ju jättekonstigt. Varje gång du hoppar upp i sadeln och sitter kvar där medans hästen går iväg så godkänner du det...

Detta är något jag tränar med alla hästar jag har. Stoppen är ju liksom A och O..

Lär hästen ett stoppkommando. Hästen ska stanna på det kommandot no matter what!
Just när man sitter upp är det många hästar som tar ett-ett par steg framåt, gör man inget åt det så kommer det till slut bli som det blivit för dig, fullt ös framåt direkt!
Det börjar med ett steg och sedan ett till och ett till för varje gång du sitter upp och inte gör nåt.

Säg stopp åt hästen, hoppa av och sitt upp igen.
Själv brukar jag sitta upp och ner från båda sidorna ett par gånger, man kan stå och väga i stigbygeln också.
Försöker hästen gå framåt, använd kommandot och ev. backa tillbaka hästen dom stegen den tog framåt.

För mig har detta tagit mellan 3-10 minuter att lära in hos en häst, max två dagar i rad att den ska stå still vid uppsittning.
Och det har varit allt från fullblod direkt från banan, till den snällaste ridskoleponnyn, till unghästar..

Var konsekvent, det funkar alltid!
 
Sv: Uppsittning - knep!

Ska prova det! :)
Har använt mig av ungefär samma metod (fast då tog jag uppsittningen så sakta och gradvis att jag liksom provocerade den rastlösa hästen att gå INNAN jag satt upp, det gör den som sagt inte normalt sett) = det höll tyvärr inte länge.
Men får försöka att vara ännu mer konsekvent. Inte rida om man inte är fokuserad och peppad på uppsittningsträning! :p
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag ser till att tygeln är slak men inte längre än att jag snabbt kan korta den om hästen knallar iväg. Går de tre steg fram så backar vi tre steg tillbaka också och står still lite till. Såå kul brukar det inte vara att gå baklänges, då är det bekvämare att vänta tills jag säger att vi ska börja gå...

Är lite skraj (ja, det här med uppsittningen sitter i mig :angel: ) för att använda ryggning som bestraffning vid ridning... Kusen har tydliga tendenser att resa sig när den blir stressad och ryggningen triggar ju det ännu mer...
Den har aldrig stregrat sig hittills (men man har känt att den liksom lättat fram och förberett sig för det) och vill gärna hålla det så :o
 
Sv: Uppsittning - knep!

travare?
ställ hästen med huvudet mot en vägg.Och stå kvar mot väggen tills du har allt i ordning uppe på ryggen.Beröm skritta i väg.A&O är att hästen står kvar mot väggen tills du ber den gå därifrån.
 
Sv: Uppsittning - knep!

ja det är en bra metod att börja med. är hästen väldigt stressad gör jag så. men dom ska lära sig att stå still överallt, så man får gå vidare till att stå andra ställen när det funkar med väggen.

är väl inte så svårt, bara att ta tag i tyglarna och säga "ståå". :p
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag ska verkligen prova den här metoden med pollen jag rider, då hon också har en tedens att vandra iväg. Speciellt när jag ska ändra stiglädrena.

Tack för tipset! :)
 
Sv: Uppsittning - knep!

travare?
ställ hästen med huvudet mot en vägg.Och stå kvar mot väggen tills du har allt i ordning uppe på ryggen.Beröm skritta i väg.A&O är att hästen står kvar mot väggen tills du ber den gå därifrån.

Ska prova den varianten också, men har inte gjort det tidigare pga trilla av-risken! :rofl: Matte får sluta vara klantig helt enkelt.
(när den inte kan gå framåt är risken att den går tvärt åt sidan istället mycket stor, och den är snabb i vändningarna :p )
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag tränade min häst mha en prispall:rofl: Klev upp till "första pris" och då kunde jag nästan bara kliva upp över hästen vilket gjorde att jag hade koll på tyglar osv hela tiden, när jag satt på hästen hade jag redan kontroll. Stigbyglarna behöver man ju inte i första läget, det går ju bra att sitta utan och sedan ta dom när man fått kontroll på det hela. Om man nu inte har en häst som stegrar och bockar, men då ska man nog kolla om den inte har ont istället.
Nu för tiden använder vi oss nästan alltid av prispallen, både hästen och jag tycker det är bekvämt och så sparar man ju sadeln samtidigt.
 
Sv: Uppsittning - knep!

är väl inte så svårt, bara att ta tag i tyglarna och säga "ståå". :p

Haha, nej det borde inte vara så svårt! ;)
Kusen vill iväg så snart som möjligt, och det känns som en inrotad ovana vid det här laget. Det är lättare att få stopp på en kuse när man INTE är i svinga sig över-fasen, och det vet kusen så det är då han börjar gå.

Ska testa lite idag iaf, tror inte det är något jätteproblem, men lite svårt just med det där att kunna behålla kontrollen trots att man själv inte har hunnit få balans.
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag tränade min häst mha en prispall:rofl: Klev upp till "första pris" och då kunde jag nästan bara kliva upp över hästen vilket gjorde att jag hade koll på tyglar osv hela tiden, när jag satt på hästen hade jag redan kontroll. Stigbyglarna behöver man ju inte i första läget, det går ju bra att sitta utan och sedan ta dom när man fått kontroll på det hela. Om man nu inte har en häst som stegrar och bockar, men då ska man nog kolla om den inte har ont istället.

Jag kör med pall! ;) Fast inte en så hög.
Ska försöka strunta i om jag har stigbyglarna eller ej, är nog lite för feg av mig. För visst, han bockar eller stegrar inte, däremot känner man i hästen att han bara vill explodera iväg :p
 
Sv: Uppsittning - knep!

Min var inte direkt sån att hon exploderade, hon mer sprang runt runt så jag inte kom upp, för hur länge kan man hoppa på ett ben utan att ge upp, då hjälpte pallen för jag kunde kontrollera henne MEDAN jag satt upp. Om den är lite väl het är det bästa nog att INTE vara feg (springer den bara iväg så behöver du ju inte vara feg, det är ju inte så farligt) och att klappa och prata lugnande, tids nog kommer vi ju iväg så varför så bråttom.
Alla hästar är ju olika och det gäller bara att man kommer överens om hur saker ska vara så brukar det lösa sig.
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag har den explosiva sorten av häst.bland har jag fortfarande problem vid uppsittning.Han har tidigare späntsför inne och sedan har det varit fullt ös ut genom stalldörren med vagnen på.Han spändes för som jag beskrev för dig mot en vägg när han spändes för utomhus och man fick ändå skynda sig i vagnen eller ha någon som höll i i framändan medans man gick bak och satte sig.
Min har jag kört just den där varianten att ha något framför som hindrar honom från att knata iväg vid uppsittning och det har hjälpt mycket.nu för tiden behöver jag inte väggen men i bland får man gå tillbaka till den när han blir för taggad (står på stället och trampar och lättar i framändan och kastar sig)Nu står han iof i 9 fall av 10 stilla tills jag satt fötterna i stigbyglarna och rätat till tyglar mm på lång tygel.Men det kryper fortfarande i honom så man får snabba sig lite så han inte tröttnar för då kan man få åka.
 
Sv: Uppsittning - knep!

Min var inte direkt sån att hon exploderade, hon mer sprang runt runt så jag inte kom upp, för hur länge kan man hoppa på ett ben utan att ge upp, då hjälpte pallen för jag kunde kontrollera henne MEDAN jag satt upp. Om den är lite väl het är det bästa nog att INTE vara feg (springer den bara iväg så behöver du ju inte vara feg, det är ju inte så farligt) och att klappa och prata lugnande, tids nog kommer vi ju iväg så varför så bråttom.
Alla hästar är ju olika och det gäller bara att man kommer överens om hur saker ska vara så brukar det lösa sig.

Ja precis, behöver fokusera mer på att "NU ska vi minsann jobba på det här!" utan att fega.
Den springer egentligen inte så mycket iväg heller, den ånglokar iväg så man måste hinna stoppa den på första steget innan den redan har gått iväg (jag använder ju också pall för att inte sadeln ska åka runt -bomlös- och när hästen väl gått ett par steg måste man börja om) och sen så lyssnar den mycket sämre om den väl hunnit gå något steg, den hinner spänna emot, stålsätta sig mot förhållningen som den misstänker kommer.

Kan säkert räcka att vara väldigt envis och se till att hästen inte får som den vill, frågan är om jag egentligen ÄR mer envis än hästen i det här fallet! :rofl: ska se till att skärpa mig ikväll iaf så vi får se hur det går.
 
Sv: Uppsittning - knep!

Jag har den explosiva sorten av häst.bland har jag fortfarande problem vid uppsittning.Han har tidigare späntsför inne och sedan har det varit fullt ös ut genom stalldörren med vagnen på.Han spändes för som jag beskrev för dig mot en vägg när han spändes för utomhus och man fick ändå skynda sig i vagnen eller ha någon som höll i i framändan medans man gick bak och satte sig.
Min har jag kört just den där varianten att ha något framför som hindrar honom från att knata iväg vid uppsittning och det har hjälpt mycket.nu för tiden behöver jag inte väggen men i bland får man gå tillbaka till den när han blir för taggad (står på stället och trampar och lättar i framändan och kastar sig)Nu står han iof i 9 fall av 10 stilla tills jag satt fötterna i stigbyglarna och rätat till tyglar mm på lång tygel.Men det kryper fortfarande i honom så man får snabba sig lite så han inte tröttnar för då kan man få åka.

Det där låter iofs betydligt mer extremt, så har det löst sig hyfsat för dig finns det ju hopp! ;)
Det är det där med att det spritter i benen. Att kusen tror att världen går under om man står still för länge. Det är ju inte bara vid uppsittning utan i övrigt också, men där har det förbättrats avsevärt.

Återkommer med rapport senare!
 
Sv: Uppsittning - knep!

Gick ganska bra ändå..
Den där reflexen att börja gå när man suttit upp visade sig såklart. Första gången jag testade hoppa upp så satte jag mig, bromsade direkt när jag kände att han började gå, klappad på halsen och hoppade av efter att han stått stilla en liten stund och började om. Testade ett par gånger. Han stod absolut inte still hela tiden någon av uppsittningarna, men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd! :p
Sen blir väl nästa grej att kunna stå stilla en stund innan man börjar gå för att kunna justera stigläder och lite sånt, men det får bli en annan historia. Kan han stå still så länge jag sitter still så känns det som ett framsteg...
Man märkte att han blev mer "trotsig" när man bromsade uppsuttet, började gå i sidled o dylikt. Vill inte pressa så mycket att jag får en häst som travar på stället så snart jag hoppat upp (vilket han faktiskt gör ibland med nya ryttare! eller snarare travar iväg... :p )

Resten av passet var en historia för sig. Men det hör inte riktigt till tråden.
 
Sv: Uppsittning - knep!

NEJ!! :eek: :crazy:

Sen vi började be om lite samling på förra träningen så har kusen lärt sig ett annat håll att komma undan med överskottsenergin - uppåt! :crazy: Så länge han är cool och samarbetsvillig så är ju det kalas, men när han börjar spänna sig och blir lite trotsig så är det skitsvårt att få honom lugn igen när förhållningarna leder till trav på stället - och han blir mer och mer "på tårna" ju jobbigare det blir! (Ändå var de där försöken till samling på träningen bara att få hästen samla sig lite i skritten genom böjning och flytta utåt på volt)
Vi behöver träna mer kommunikation och avslappning först tror jag! :p
 
Sv: Uppsittning - knep!

Det börjar sätta sig lite nu tycker jag! :)
Svårt att bli av med vanan att gå, men ju mer jag tränat nu desto mer blir det bara enstaka påminnelser, att den liksom vet vad som förväntas men ibland inte kan hålla sig! ;)

Övade i princip bara uppsittningar idag, hade jobbat pyttelite för hand först och hängde först över med kontroll på vänsterhanden där tyglarna var halvkorta för att snabbt kunna förhålla. Första två gångerna gick den iväg när jag hängde över med ena foten i stigbygeln, då stannade jag den, släppte stigbygeln, lät den stå en stund och sen hoppade jag av, fick göra det två gånger. Tredje gången la jag över benet och den stod faktiskt hyfsat stilla men är för rastlös för att göra det mer än en liten stund så jag fick bromsa rätt många gånger :angel: hoppade av igen när vi stått ett tag och repeterade.
Sen lät jag hästen gå ca ett halvt varv med bibehållen koncentration eller hur man ska beskriva det, att jag hade kontroll på hästen snarare än det klassiska bara knata iväg, och så stannade jag. Att stanna ur skritt och stå stilla är inte världens enklaste för oss! :angel: blev massor med sidosteppande, kuse som inte ville acceptera att förhållningarna betydde STÅ STILLA, utan att det säkert bara var matte som ville gå en skänkelvikning eller så! :rofl: men till slut stod vi, hoppade av och repeterade uppsittning + ett halvt varv i skritt åt andra hållet efter en stunds stillastående.

Tror poletten börjar trilla ner, även om det fortfarande är i ett bäbisstadie där vi lika gärna kan trilla dit igen vid minsta lilla inkonsekvens...
Vore guld som sagt att kunna ha kontroll redan från scratch och aldrig behöva tappa fokus under passet! Kunna rida kortare men mer fokuserade pass. Inte för att vi rider hysteriskt länge och ofokuserat nu, men ändå! :p


Tack allehopa för tips! :)
Behövde lite coaching även om det gick förvånansvärt bra (hittills) när man väl tagit sig i kragen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
L
Hästhantering Jag har haft min häst 1,5 månad och nu är hon som förbytt. Hon har ingen respekt för mig och jag har nu insett att hon har tagit...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 969
Senast: lobell
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: Curly
·
E
Islandshäst För ungefär 1 vecka sen var jag ute och körde med min islandshäst. Allt gick sjukt bra och hon var väldigt lugn och harmonisk som hon...
Svar
9
· Visningar
1 458
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp