Bukefalos 28 år!

Ute dygnet runt?

L

ledarskapsfokus

Min gamla NF-ponny, drygt 20 men jättepigg, älskar att vara ute i hagen. Han går ute med kompisar 6-9 timmar per dag. Nu har han fått erbjudande från en Islandsfröken att gå ut dygnet runt redan nu - annars brukar han komma ut i maj och gå i hagen till september. Han rids dagligen men inte i någon hård träning. Han har mycket päls, har gått otäckad hela vintern. Vi bor i Mälardalen och just nu blir det inte särskilt kallt under nätterna. Törs jag släppa ut honom? Jag tror han skulle älska det men är det OK?!
 
ja de tycker jag.. har han gått otäckad hela vintern bör han ju ha mycket päls att hålla sej med... vi människor överdriver det här med att hästar skulle frysa.. dom gör inte det!! våra utehästar kan gå ut i en snöstorm o bara stå där mitt ute på gärdet fastän dom kan stå under taket o äta gott.... och eftersom det är en ponny är inte åldern särskilt hög heller... dom tål ju lite mer..!

lycka till!

// :devil:
 
har också en NF, på 24 år som älskar att vara ute. Han och hans kompis står endast inne ca 6 timmar/dygn.

Det finns några saker du bör tänka på innan du släpper ut din dygnet runt..

- det är inte lagligt att släppa ut dem redan nu dygnet runt utan vindskydd

- kan ha fri tillgång på hö/hösilage?

- vad gör ni om det kommer en period med mycket regn? bara kyla klarar hästarna lätt, men om det blir regn och blåst är det inte lika kul längre.

- finns det nån box så han kan komma in och vila ibland?
 
Tack för svar! Självklart har vi box och blir det busväder kan han ställas in några timmar eller en natt då och då. Bra att Du nämnde detta med vindskydd, vi får kolla det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp