Utekatter?

Enya

Trådstartare
Jag blev helt chockad när en bekant en dag sa att det är djurplågeri att ha katter som enbart utekatter, eftersom mina är just sådana. Hon ansåg att skaffade man katt så måste den pysslas om och motioneras och mycket mer som jag inte hörde, och det kan man inte göra om man har utekatter som aldrig får komma in i ens hem. Dessutom blev katterna sjuka av att vara ute så mycket.

Vad tycker ni? Vad jag vet så är det tillåtet enligt lag, och jag vet ju att mina katter är fullt friska och har det bra. De har ju tillgång till stall, källare, garage och ett eget dragfritt litet hus ( där kan de i och för sig bara vara en och en ). Jag fyller deras matskålar en gång om dagen och de har friskt vatten. De får motion flera gånger om dagen, dels genom att de får springa och gömma sig när vi släpper ut vår hund Enya :) , men också när de följer med och hämtar och lämnar hästarna eller går på promenad med oss. Det händer ofta att vi går ca 2 km och har följe med våra fyra katter. Och kelar dem går vi varje dag.

Mår våra katter dåligt för att de inte får komma inomhus?
 
Sv: Utekatter?

Jag skulle vilja säga att det är djurplågeri att tvinga in en katt i ett system som inte passar just den specifika katten. Era fyra katter skulle förmodligen inte bli speciellt glada om de tvingades inomhus att trängas med varandra och en massa människor. De är vana vid utelivet och vill inte ha det på något annat vis.

På samma sätt är min katt innekatt ut i morrhåren. Inomhus har han allt han behöver och han känner inte till något annat. Skulle jag öppna dörren och sätta ut honom skulle han inte bli speciellt glad och dessutom skulle han bli överkörd, gå vilse och få pisk av grannkatterna samtidigt.

I båda fallen blir resultatet olyckliga katter. :mad:

Om vi i stället låter våra katter vara som de är och leva som de gör så blir resultatet fem lyckliga katter. :idea:

Lyckliga katter lever längre. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utekatter?

Låt mig gissa, din bekanta har inga katter själv?
 
Sv: Utekatter?

Själv är jag fd innekattsägare (har inga kissar nu) Och jag tycker det är ett stort problem med många utekatter som missköts eller löper stora risker i miljön. MEN; då rör det sig om tätorter /samhällen jag tänker på. När vi bodde på landet under något drygt år, sista huset, 4 km grusväg ute i skogen så följde en stallkatta med gården. Hon bodde utomhus jämt, vinter som sommar. Hon fick ett litet hus av frigolit med filt i inne i foderrummet där vi alltid hade några plusgrader varmt. Hon fick mat varje dag och var kastrerad, vaccinerad och ompysslad i övrigt varje dag. Så; ha inte dåligt samvete! Jag tror varken rena innekatter eller rena utekatter lider mer än den andra GENERELLT. Dock tror jag utekatt i TÄTORT riskerar större lidande (pga elaka människor och risken för skador av trafik). Dessutom tycker jag inte man ska ha utekatt där av skälet att det kan skapa obehag för andra människor. Jag tycker katt i tätort ska ha lika mkt uppsikt som hund i tätort.
 
Sv: Utekatter?

Jag förstår definitivt inte varför man har katt om de inte ens tillåts vara inne i bostaden. Visst, de är bruksdjur i stall och djurgårdar, men är det enbart därför man har dem? Det känns som att man förminskar katten till bara ett bekämpningsmedel om de inte tillåts vara en del av familjen. Visst, katter är inte flockdjur som hundar men de mår definitivt bra av få vila ut på kökssoffan och bli klappad av matte/husse.

Som princip anser jag att katter (likt alla andra tamdjur) skall få vistas utomhus endast under kontrollerade former dvs antingen i koppel eller i en rastgård. Brukskatterna undatagna dock, de kan ju inte sköta sitt jobb om de inte tillåts vara lösa MEN "at the end of the day" tycker jag att de gjort sig förtjänta av att komma in till ett varmt hem med människor som pysslar om den.
 
Sv: Utekatter?

De katter jag har är fyra olika individer som har en specialitet på ett eller annat sätt. Två av dem är honor och två av dem är hanar. De äldsta är 6 år i år. Den äldsta honan är inte helt rumsren så hon fick tillbringa mycket tid ute när hon för lite mer än ett år sedan bodde i en lägenhet i en by ( ihop med flera andra katter ) och hon blev dräktig ganska ofta. Den äldsta hanen är kastrearad och bodde under hela sitt sexåriga liv inne ien lägenhet som delad inomhus och utomhuskatt. Han trivdes, men kunde dock vara borta långa tider i sträck. Han bodde i en mindre stad. De yngsta är en hona och en hane som är ungefär lika gammla. De blev ett år nu i höstas. Hanen var min lillasysters kattFLICKA, därav det rosa halsbandet, men hon kunde inte ha honom kvar och ville att han skulle vara ute mer än han fick. Alla 4 katter verkar trivas här. Visst smiter de in i bland när man öppnar dörren, men då får de också vara inne en stund. Tyvärr är jag allergisk, men tycker om katter och vill inte ha en massa möss i huset. Vi har hju det ändå, men vet att det kan begränsas med katt. Dessutom tycker min hund inte om katterna. Vi har faktiskt försökt att ha dem inne, trots min allergi, men det gick inte.

Jo, mina bekanta HAR katt, men den får inte gå in. De behandlar den som om den vore en baby. Det är definitivt lite mer glädje över mina katter jämfört med den stacfkaren som sitter i fönsterkarmen och jamar!
 
Sv: Utekatter?

JA, från början var det enbart därför vi skaffade katter! Vår hyresvärd hade det kravet att vi skulle ha katt för att minimera risken att få in så mycket möss. Och det hjälper, det kan jag tala om.
Vad vet du om katter egentligen?
Jag som inte är så beläst på just katter vet att de jagar när det blir mörkt, alltså på natten och inte dagen som du skrev.
Tror du en katt trivs om den rastas en gång om dagen i koppel? Inte mina i alla fall. Men så är katter individer, som slice skrev. Jag tror att det kan vara som med lösdrift till hästar- vissa individer tycker om det, andra hatar det och ytterligare fler älskar det och gvill inget annat.Men bara för att mina katter är utekatter så betyder inte det att de är mindre älskade eller får mindre kärlek. Jag hade tidigare problem med hullet på några av dem, men det löste sig precis som några här förutsåg att det skulle göra. Nu verkar de alla vid gott hull och har massvis med päls. Ded båda honkatterna ska inom det närmaste få gå på p-piller så att det inte produceras en massa kattungar. ville ha en kull kattungar och fick två jättesöta individer som tyvärr dofg. Den ena blev ihjältrampad av en hjäst och den andra dog i någon förkylning typ. Den blev hängid en dag och då fick den komma in i värmen och blev ompysslad. Men den vbille hellre vara i stallet där den bodde. Den blev bättre på kvällen, men dagen efter var den alldeles slapp i kroppen. Ringde veterinär som tyckte vi kunde komma in med den, men när jag gick ut i stallet så var den död. Det hela tog lite mer än ett dygn från första symptomet. Så det blir inga fler kattungar här.
 
Sv: Utekatter?

Katter i städer ska bo inomhus helst. Då slipper vi alla problem med djurplågeri och kiss och bajs i barnens lekparker. Men på landet har jag hela tiden tyckt att det är ok att ha utekatter. visst springer de till grannarna, och äter sig säkert mätta där en dag, men det är ok för oss och grannarna, deras katter gör likadant hos oss. Fast för det mesta så stannar katterna på gården märkligt nog.
 
Sv: Utekatter?

Vad jag menar med "at the end of the day" är inte ordagrant att katterna slutar jaga när dagen tagit slut utan det jag är ute efter är att när katterna har jobbat förtjänar de belöning i form av mat, värme och kärlek. De utekatter jag har haft/känner jagar både på dagar och kvällar, men under nätterna håller de sig hemma, men det beror väl huvudsakligen på att de ropas in till kvällarna. Katter jagar både dagtid och nattetid. Vad vet jag om katter? 10 års erfarenhet är det enda jag kan "stoltsera" med.

Jag vågar påstå att majoriteten av alla katter kan leva ett långt och lyckligt liv med kontrollerad utevistelse som enda utevistelse. De flesta försöker dock inte ens med det utan det är ju lättsammare att öppna dörren och släppa ut katten (om man tillåter katten att vara inomhus).

Eran hyresvärd kan knappast kräva att du skall ha husdjur. Det är tvärtom eran hyresvärds ansvar att se till att bostaden du hyr är fri från skadedjur, men det kanske han/hon inte brydde sig om att underätta dig om.

Och vad gäller honkatterna, skall du inte ha kullar rekommenderar jag kastrering. Långvarigt p-pilleranvändade kan orsaka juvertumörer och p-piller är inte 100 % säkert.

Sedan tänker jag vara så okänslig att säga att kan ni inte erbjuda en kattmamma en födsloplats inomhus där ni kan se efter kattungarna bör ni kanske inte ta kattungar. En kattmamma som tillåts föda sina kattungar ute eller vart helst hon behagar kan lätt gömma undan ungarna och så der man aldrig röken av dem utan de förvildas.

En kattmamma skall kunna föda sina kattungar i en säker omgivning, inte en där hästar kan trampa ihjäl ungarna eller där drag kan orsaka lunginflammation hos dem.
 
Sv: Utekatter?

Sol skrev:
Jag förstår definitivt inte varför man har katt om de inte ens tillåts vara inne i bostaden. Visst, de är bruksdjur i stall och djurgårdar, men är det enbart därför man har dem?

Vi har stallkatter de får inte komma in pga min sambos allergi. Men jag har hela gänget i hälarna när jag är ute och jobbar i stallet och på tomten. Inte ofta man är ute utan att man ägnar litet tid att klappa och gosa med MINST EN katt. Ofta har man en på axleln också.

Mina katter är glada, friska och sociala! Dom har träd att klättra i marker att härja och jaga på samt massor av utrymme inne i stallen.

Alltid fulla kattmatsskålar, vattenautomat samt veterinär och avmaskning vid behov.

Pga av att katterna rastar av sig utomhus så kommer dom till oss och söker kontakt när dom SJÄLVA vill!!!!

/KT
 
Sv: Utekatter?

"Pga av att katterna rastar av sig utomhus så kommer dom till oss och söker kontakt när dom SJÄLVA vill!!!!"

Menar du med detta att vi som har våra katter inomhus tvingar oss på katterna, at de inte kan komma ifrån oss hemska människor om de vill? Om du inte visste det så är det svårt att gosa med en katt som inte vill, det spelar liksom ingen roll om man snackar utekatt eller innekatt när det gäller den saken. En katt väljer att själv när/om den vill gosa. Kan man inte avläsa att katten inte uppskattar ens närmanden kanske det inte är så lämpligt att man har katt ;)
 
Sv: Utekatter?

Jag anser att ALLA katter ska ha tillgång till bra mat, friskt vatten och ett rumstempererat utrymme. Dvs ett utrymme med minst 20 grader. Katter är värmetörstande ökendjur. Få stall/ladugårdar kan erbjuda ett rum med den värmen i.

Sen är katten ett domesticerat djur. Jag tycker att katten ska ha möjligheten att välja själv om den vill vara inne eller ute.

Jag är inte riktigt lika emot utekatter som Sol är, men jag delar mycket av hennes åsikter angående detta och tycker också att har man inga som helst möjligheter/planer att ta in katten så den får vara inne så ska man heller inte ha katt.
Jag skulle aldrig någonsin sälja en katt till ett sånt liv, inte för nått pris i världen. För mig är katterna ett sällskapsdjur kombinerat med bruksdjur, inte bara ett bruksdjur.
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Jag skulle aldrig någonsin sälja en katt till ett sånt liv, inte för nått pris i världen. För mig är katterna ett sällskapsdjur kombinerat med bruksdjur, inte bara ett bruksdjur.


JAG skulle aldríg sälja en katt till någon som bor i en liten etta eller tvårumslägenhet i stan UTAN möjlighet för katten att gå ut lös ens litet grand.

En katt behöver stora ytor att rasta av sig på.

Kanske jag skulle sälja en katt om man har en RIKTIGT STOR lägenhet dock om man i övrigt också sköter om katten på ett bra sätt.

Jag har sett alldeles för många genomneorotiska katter som konstigt nog alla är instängda i små lägenheter.

Idealet är hus eller villa med stor trädgård eller åkrar och liknande omkring.

Jag tycker faktiskt också att idealet är att katten får vara både inne och ute. Men att katten inte far illa utomhus om den i övrigt skörs bra. Men på vår gård finns inte den möjligheten tyvärr. Och katter måste vi ha pga att det annars flyttar in råttor.

/KT
 
Sv: Utekatter?

Nja, behöver stora ytor... katter kan ju svänga och 62 kvm räcker alldeles utmärkt för mina innekatter (som f ö får vara ute men under kontrollerade former så de rasar av sig det mesta inomhus).

Det är inte främst golvytan som spelar roll. Katter lever både horisontellt och vertikalt så har man hyfsad golvyta (skulle själv inte ha katter på mindre yta än 40 kvm) och bra med klättermöjligheter så klarar de sig bra förutsatt att de erbjuds tillräcklig stimulans.

Att du har sett neurotiska innekatter tyder bara på en sak, att de innekatter du har träffat varit understimulerade vilket är oerhört tragiskt för många förstår inte att innekatter kräver stimulans.

Inne och ute är absolut optimalt, men jag anser dock inte att de måste vara lösa ute.

Jag kan fortfarande inte låta bli att tycka att det är en konstig inställning att man har katt som inte får komma in i bostaden.
 
Sv: Utekatter?

40 eller 62 kvm...spelar väl inte så stor roll egentligen..alt levande kan svänga, men det betyder väl inte att man skall endast ha svängradie åt dom??

Jag förstår att du försvarar dina innekatter.....men jag tror nog att en utekatt har det bättre, en katt på landet, vilket den får komma in eller har ett ordnat boende ute....
 
Sv: Utekatter?

Men samma sak gäller ju för ALLA djur, oavsett vilken tamdjursart vi pratar om. Jag ör övertygad om att ALLA djur mår bäst om de får råda över sig själva utomhus och att de själva får välja sina betesmarker/jaktmarker. Verkligheten ser dock ut på ett sätt som gör att det inte är lämpligt för alla våra tamdjur att springa lösa som de vill.

Men katten har ju fått någon slags särställning, det är tradition att ha katter på det viset.

Jag behöver inte försvara det sätt jag håller katter på (dvs inne och kontrollerad utomhusvistelse) eftersom jag anser att det är det optimala och det lider ingen nöd på mina katter. Det lustiga är att de utekatter jag haft inte varit det allra minst lyckligare än mina nuvarande katter trots att utekatterna levt enligt månge "det optimala kattlivet" :smirk:
 
Sv: Utekatter?

:bow:

Min innekatt är mycket lycklig, men skulle genast bli extremt olycklig om jag satte ut honom "bara för att katter ska vara ute". Att vara inomhus är det optimala livet för just honom.
 
Sv: Utekatter?

Det är ju knappast nått som går att säga generellt. Yoga skulle säkert trivas kanon ute, men hon skulle villa bort sig totalt på en gång, för hon har ingen koll.
Abbie skulle aldrig mer gå att få tag på och dö av svält. Hon äter inget annat än torrfoder (och remouladsås), inget av dom finns vad jag vet ute i det vilda. Yoga kanske skulle lära sig att jaga, som läget är nu fattar hon inte alls att dom djur Fia kommer in med går att äta. Yoga ser dom dom leksaker, enbart leksaker.
Skulle dessa må bra av att inte ha nått att äta? Jag tror knappast det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 199
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp