Bukefalos 28 år!

Utekatter?

Sv: Utekatter?

Men finns det då egentligen nåt optimalt liv? En katt som inte vet nått, mår ju säkert prima ändå. Den är oftast lika lycklig som en katt som är ute.

Så du kan ju egentligen inte säga att dina mår bättre, det är bara ett antagande DU har som DU tror. Mina raskatter verkar inte må sämre än huskatten jag har. Huskatten är utekatt, kommer och går som hon vill i den mån det är möjligt i en hyreslägenhet. Raskatterna är endast inne, med tillgång till balkongen när det är tillräckligt varm att ha dörren öppen. Trots detta är huskatten den som jag skulle tippa är olyckligast, eftersom hon inte är rumsren.
 
Sv: Utekatter?

Såg faktiskt 2 mycket håriga kaniner hoppa runt ute i det fria nu ikväll. Hur länge dom klarar sig är en annan fråga. Detta var i ytterkanten av centrala Örebro och 50-vägar överallt.
 
Sv: Utekatter?

Nej, jan g menar väl inte egentligen att just mina katter m¨r bäst..men för att möta sol som tycker att just hennes katter lever optimalt så var jag tvungen att svara....din icke rumsrena katt måste det ju vara nåt fel på..det har säkert inte med att den är ute att göra...jag har aldrig haft nån katt som inte varit rumsren...t om lillen nu gör mindre på lådan...han gör det mesta ute...och målet är ju att han skall göra allt ute ( nu kanske han kissar 2 ggr på dygnet på lådan...)
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Men finns det då egentligen nåt optimalt liv? En katt som inte vet nått, mår ju säkert prima ändå. Den är oftast lika lycklig som en katt som är ute.

Så du kan ju egentligen inte säga att dina mår bättre, det är bara ett antagande DU har som DU tror. Mina raskatter verkar inte må sämre än huskatten jag har. Huskatten är utekatt, kommer och går som hon vill i den mån det är möjligt i en hyreslägenhet. Raskatterna är endast inne, med tillgång till balkongen när det är tillräckligt varm att ha dörren öppen. Trots detta är huskatten den som jag skulle tippa är olyckligast, eftersom hon inte är rumsren.

Det där med vilken katt som är lyckligast tycker jag är VANSKLIGT att ge sig på.

Jag har tre katter.

En huskatt - går ut och in som hon vill. Hon är införskaffad av TVÅ anledningar, sällskap och att hålla stallet (och huset) råttfritt. Hon är i 9 fall av 10 ute på nätterna (hon ska ut klockan tio punkt slut liksom, får hon inte så börjar hon gapa).

En siameshona - går ut och in som hon vill dagtid sommartid. På nätterna och vintern får hon inte vara ute för matte har lite klena nerver *s* Om dörren står öppen på sommaren så går hon gärna ut och in. Är ute många timmar i taget.

En siameshane - världens mest korkade katt och en fegis. Han får gå ut med övervakning sommartid. Han går nämligen GÄRNA ut men väl ute sviker nerverna och det slutar med att man får hämta honom under någon buske. Han saknar också HELT förstånd ang hur man beter sig ute. En gång hoppade han ut genom fönstret (på BV så helt okej så, katterna brukar gå in och ut genom det). Sen började det regna. Då lägger sig katten platt på backen och väntar på att någons ka rädda honom. När jag hittade honom var han genomvåt och stelfrusen och skakade. Lärde han sig något? Nä. Hade han en meter till buske där han ahde kunnat hålla sig torr? Ja. Gick han dit? Nej. :crazy:

Bondkatten blir uppenbart olycklig om hon inte får gå ut. Siameshonan vill gärna gå ut på vintern med, men accepterar att hon inet får utan att vara minsta olycklig vad det verkar.
Siameshanen spenderar ändlösa timmar med att titta på 'fågelTV', dvs sitta i fönstret och titta på fåglarna på fågelbordet. Han verkar inte olycklig över att inte kunna komma ut men jag kan sätta ganska mycket pengar på att fick han VÄLJA skulle han gå ut och kolla på fåglarna IRL, med matte som bodyguard i bakgrunden (dvs som kan bära in honom när nerverna sviker).

Samma sak med ensamma katter vs sällskap. Jag har i många år haft ensamma katter och de har verkat trivas utmärkt. Sen har de fått kompis och jag har sett vilken ENORM skillnad det gjort. Från att trivas bra till att trivas utmärkt. Det är liksom skillnad på bra och bättre, men oftast ser man inte skillnaden förrän man provat med bättre liksom.

Så säga om en katt är så lycklig den kan vara eller ej, eller ens säga om den är lycklig eller bara tycker det är helt okej ska man nog vara försiktig med. Det vi märker är oftast inte förrän de mår dålig, inte att de mår okej men skulle kunna må bättre.

Sen, precis som du säger, har de inget att jämföra med. Och en katt som verkar må bra mår med största sannolikhet bra. Men man ska akta sig för att säga att den inte kunde må bättre.
 
Sv: Utekatter?

Jag har inte sagt att mina katter lever "det optimala kattlivet". Jag har skrivit att mina UTEKATTER (dvs katter jag haft tidigare) har levt det s k "optimala kattlivlivet". Observera hartassarna som sitter där de sitter just för att utelivet ofta utmålas som "det optimala kattlivet" men även för att det är ett vanskligt område att ge sig in på.
 
Sv: Utekatter?

Och jag kan då inte sluta fundera på varför ni har ofullständigt vaccinerade kattungar utomhus :confused: Eller varför du sätter flera katter på p-piller när det endast är en du vill ha kattungar på :crazy:
 
Sv: Utekatter?

Jag behöver inte försvara det sätt jag håller katter på (dvs inne och kontrollerad utomhusvistelse) eftersom jag anser att det är det optimala och det lider ingen nöd på mina katter

Detta tolkade jag som att du tycker att just dina katter lever det optimala kattlivet....och att alla som inte har som du lever alltså inget optimalt liv....
 
Sv: Utekatter?

Sol skrev:
Och jag kan då inte sluta fundera på varför ni har ofullständigt vaccinerade kattungar utomhus :confused: Eller varför du sätter flera katter på p-piller när det endast är en du vill ha kattungar på :crazy:

spelar det nån roll om dom är inne eller ute vid vaccination?? de katter som finns på gården finns ju där ändå...små kattungar är inte vidlyftiga och går hemifrån....eller hur menar du?

Är det inte ok att ge p piller till katterna??
 
Sv: Utekatter?

Måste man använda ord som 'optimalt', 'idealt', 'bäst' etc? Innan vi fått katterna att prata MÄNNISKOSPRÅK så kan faktiskt ingen avgöra vad katten anser skulle vara optimalt. Jag kan inte säga min utekatt skulle tycka HON levde ett optimalt liv. Visst hpn får gå ut och in som hon vill osv. Men jag kan sätta en femhundring på att hon skulle anse det optimala vore att istället för torrfoder få makrill eller burkmat, att det vore optimalt med mer möss och råttor att jaga, och att såfort hon så önskade kom det en människa och var beredd att klia henne. Hon skulle nog vilja ha en kattlucka med så hon kunde gå in och ut HELT som hon ville.
 
Sv: Utekatter?

Kattungarna fanns i stallet där endast kattmamman fick komma in. Dessa ungar skulle vaccineras veckan efter den äldsta dog, alltså när de var 12 veckor gamla. Jag ringde veckan innan den dog och fick en tid, för när den var vaccinerad och vet.besiktigad så hade den ett nytt hem att komma till. Dessa kattungar fick gå¨ut i trädgården ibland den sista tiden, men enbart när vi var ute, sedan fick de vara i stallet igen. Vi stängde in dem i transportburen när vi hämtade och lämnade hästarna i hagen, men den som blev ihjältrampad blev det på natten för att den klättrade in i boxen.
Jag sätter flera katter på p-piller eftersom jag ännu inte vet hur det blir med att ta fler kullar på dem. När jag har fattat det beslutet så kastrerar jag dem. Varför är det så förbannat fel? Då borde ju alla som tror sig haft tillräckligt med barn steralisera sig istället för att gå på p-piller eller liknande, är det lika fel?? Jag vet att det inte är bra att låta katterna gå på p-piller FÖR LÄNGE, men 1-2 år borde inte skada dem.
Sluta få det att låta som om jag plågar mina katter!!
Jag har utekatter av TVÅ anledningar;
1. Vår hund accepterar inte katter.
2. Jag är allergisk.
Jag kan ta medicin mot min allergi så att de kan vara inne, men jag kan inte ha mina djur i skillda rum bara för att katterna "mår bäst" inne! Vi har varken kallt i stallet eller i källaren - jag kan arbeta i t-tröja mitt i vintern på båda ställena! De kan välja när de vill vara ute och inne. Jag påstår inte att mina katter mår bättre än alla andra. Men mina katter är vanliga bondkatter ( två med röda ränder, en beige och en grå) och inte sönderavlade raskatter som inte har en susning om hur man jagar. Jag är helt övertygad om att dina raskatter mår bäst inne- de skulel ju svälta ihjäl ute. Bondkatter är till för att hålla hus och stallar musfritt och alla vi som har utekatter av olika anledningar är väl för 17 inte mer djurplågare än alla raskattsägare som håller sina katter med bortavlade jaktinstinkter instängda i en lägenhet! Det är lika "fel" och lika "rätt" tycker jag. Eftersom jag vill ha en jaktkatt så skaffade jag bondkatter och inte raskatter. Jag gillar det vilda och naturliga hos djur.
Men vi har helt olika åsikter. Dina katter mår definitvt bäst så som du har dem, mina mår inte ett dugg sämre så som jag har dem. Men de är också helt olika individer.
 
Sv: Utekatter?

Kattungar som inte är fullvaccinerade har inte ett fullgott skydd så de drar lätt på sig sjukdomar. De behöver inte heller lämna gården för att dra på sig sjukdomar. Kattpestviruset kan överleva 7 år i miljön så det räcker med att en kattpestsmittad katt gick över gårdsplanen för 7 år sedan för att kattungarna skall dra på sig kattpest. Kattsnuva är något många katter är symptomfria bärare av så även om snuva (detta kan givetvis även hända inomhus men utomhus finns ju alltid risken för att kattungen träffar främmande katter) till synes inte finns på gården/i hemmet kan kattungarna smittas av det. En kattunge har inte ett fulgott skydd förrän 7 dagar efter att den sista sprutan getts dvs vid 12-13 veckors ålder (beroende på när sista sprutan givits).

Smittorisken är givetvis större utomhus än inomhus eftersom utomhusmiljön inte städas och eftersom det utomhus rör sig t ex vilda djur som kan lämna smitta efter sig.

P-piller är inte nyttigt, nej. Långvarigt bruk av p-pilleranvändade kan orsaka juvertumörer. Det är inte heller 100 % säkert utan en ganska osäker p-metod. Det räcker med att en katt spyr upp en hårboll straxt efter att den knaprat i sig pillret för att skyddet skall minska drastiskt.

Vad gäller "det optimala kattlivet" så skrev jag att jag anser att mina katter lever optimalt, men jag kanske måste tillägga: under givna omständigheter (dvs beroende på att vi lever i den värld vi gör) och det är fortfarande så att jag är helt med på notorna att det optimala kan innebära lösgående utomhus MEN jag anser fortfarande INTE att det är lämpligt, därmed är det enligt många "optimala kattlivet" inte tillämpbart hos mig. Och återigen, vad som är optimalt kattliv kan man diskutera i all oändlighet och vi kommer aldrig nå en någon sanning för helt ärligt så är det bara katterna själva som kan svara på det och jag tror inte ens att katterna är överens på den punkten.
 
Sv: Utekatter?

Mina övriga katter är faktiskt vaccinerade. och ungarna skulle bli vaccinerad.
 
Sv: Utekatter?

Det är uppenbart att du inte kan mycket om raskatter eller om mig. Jag har både raskatter och bondkatter och alla är de innekatter :smirk: Raskatters instinkter är inte bortavlade, så mycket cred ska vi inte ge bara några decenniers selektiv avel. Bondkatter är, till skillnad från vad många tycks tro, inte mer "ursprungliga" i sitt beteende än raskatter.

Vad gäller kattungarna och vaccinationer hänvisar jag till föregående inlägg. Smittorisken utomhus (ja, jag är dum nog att räkna stallet som utomhusmiljö) är större än inomhus och kattungar som inte är fullständigt immuniserade löper därmed större risk att dra på sig sjukdomar.

Angående p-piller så ber jag om ursäkt. Jag fick intrycket av att p-piller var den valda p-metoden, punkt. Något som tyvärr inte är ovanligt. Känner allt för många honkatter som får p-piller alldeles för länge.
 
Sv: Utekatter?

men då torde ju kattmamman kunna dra IN viruset lika gärna inomhus som utomhus....eller de andra katterna som kanske finns i familjen...Nää, jag tycker att det är överbeskyddande att hålla på o jamsa om sånt där....samma med hästar...vi vaccineras ihjäl en vacker dag...då finns inget vaccin som hjälper längre..ALLA unger borde få chansen att kunna utveckla ett eget immunförsvar..det är inte konstigt att både folk o fä har alla de sorters sjukdomar nuförtiden...vaccin kan man ge för sjukdomar som det GARANTERAT hjälper för...ex stelkramp..

Hur ska man kunna utveckla ett immunförsvar om man aldrig utsätts för något? Ingen blev gladare än mig när vårat vaccineringstvång på travarna blev upphävt....mina hästar har fått sitt eget försvar..och det har tydligen hjälpt dom mycket då dom aldrig blir sjuka...FAST jag har hög omsättning på hästar här hemma.... Off Topic :D

Å nej....jag vaccinerar inte katterna heller(hemskt va )...och jag har aldrig haft nån kattsnuva heller nångång...men avmaskas o kastreras, det görs.....
 
Sv: Utekatter?

Då har jag gjort en miss, visste inte att de skulle vaccineras tidigare än 12 veckors ålder. Det står jag för, trots att en bekant faktiskt sa att man gör som med hundvalpra ( som jag har mer erfarenhet av ).
Jag är trots det övertygad om att jag inte orsakade kattungens död. Mina övriga katter är fullt friska så någon pest tror jag inte på.
För den delen var jag faktiskt i källaren precis och slängde in en maskin tvätt OCH passade på att klappa lilla Svinto, som nöjd och glad som han alltid är hoppade upp och satte sig på min axel och började spinna.
 
Sv: Utekatter?

Jag är egentligen också mot vacinationer och vaccinerar bara min hund vart annat år istället för varje av just den orsaken. Hästarna är vaccinerade mot stelkramp och katterna får sina vaccinationer för att de andra ägarna har gjort det och en av dem ville att katten skulle fortsätta bli vaccinerade.
 
Sv: Utekatter?

Nej, jag kan inte ett dugg om raskatter, mer än det folk har berättat om sina guldklimpar. Tex Alexandra W om sin siameshane. Jag har läst en del här på detta forumet och har förstått att för en raskattägare så är inte en bondkatt något värd.
 
Sv: Utekatter?

Så glömmer vi inte att det är MINST lika viktigt att vaccinera innekatter som utekatter. Innekatter utsätts inte för lika mycket smitta och får sämre motståndskraft mot en hel del smittor. Innekatter ska dessutom vaccineras mot kattpest, eftersom du kan dra in kattpesten med skorna.

Så visst är det större smittrisak ute men vi ska inte försöka få det till att det inte är någon smittrisk inne.
 
Sv: Utekatter?

Enya skrev:
Nej, jag kan inte ett dugg om raskatter, mer än det folk har berättat om sina guldklimpar. Tex Alexandra W om sin siameshane. Jag har läst en del här på detta forumet och har förstått att för en raskattägare så är inte en bondkatt något värd.

Min siameshane är ett synnerligen KORKAT exemplar. Jag har faktiskt aldrig - oavsett ras - mött en så stendum katt. De glömde skicka med honom hjärna helt enkelt och det är INTE en rastypisk grej för siameser, det är en individmiss. (hans tvärdumhet gör honom dock tll den raraste, gulligaste katt man kan tänka sig, men det gör honom totalt olämplig som utekatt, han bara ber om att få stryk, bli sjuk och dö).

Men ta inte EN individ som representant för en hel ras. Och du glömde läsa om siameshonan (som de skickade med hjärna, dvs hon är som siameser brukar vara) som har alla de kattegenskaper som krävs för att klara sig ute. Om än inte PÄLS för att klara längre stunder i svenskt vinterkimat.

Men ta inte hanen som en representant för siameserna, de brukar komma MED hjärna ;)

Dessutom har jag haft bondkatter som inte kunnat stava till jaga, som varit fega som gud vet vad och inte lämpade för utomhusliv heller. Men de är lika lite representativa för bondkatter i allmänhet som siameshanen är för siameser i allmänhet.

Och som sagt väldigt intressant - jag skrev om en bondkatt och TVÅ siameser. Du väljer att dra slutsatser om siamesen som ras på vad jag skrev om EN av individerna.. Det kallas btw fördomar ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 578
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 955
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp