Bukefalos 28 år!

Utekatter?

Sv: Utekatter?

Det är just den myten som inte stämmer. Lika lite som att en hona måste haft en kull innan man kastrerar den.
Många katter (inte alla) trivs precis lika bra inne. Men det är klart, det krävs ju en hel del. Man får offra/skaffa en hel del saker och det krävs lite fantasi från ägaren. Har man inte det, så ska man heller inte ha innekatt.

Du är så välkommen hit och titta på mina och säg att dom vantrivs. Förresten, du vet väl att en katt som inte trivs visar det? Det går inte att tvinga en katt till nått. Det är ingen myt och nåt som alla lite mer pålästa kattmänniskor vet.
 
Sv: Utekatter?

Alla katter oavsett om de lever ute, innen eller både och kan ha bra liv om vi ser till att de har det.
Våra stall/ladugårdskatter, 3 vuxna och 8 halvvuxna ungar, bor endast i stallet. De har stora ytor att röra sig på, får mat och vatten på regelbundna tider, avmaskas när det behövs men har inget uppvärmt ställe att gå in i. De verkar absolut inte vara i behov av det eftersom de oftast ligger i halmen i en stor hög och trivs. Sticker man in handen i mitten så är det väldigt varmt och gott. De är alla väldigt glada och lekfulla och de vuxna samt att par av de yngre jagar effektivt. Jag tror inte att vår gård är något favotitställe för möss/råttor att bo på precis.
Jag vill påstå att de lever ett väldigt bra kattliv. De blir ompysslade, är runda och fina samt att ungarna kommer att kastreras inom kort och de är alla väldigt tama och sociala.
För tillfället har jag faktiskt en av ungarna hemma eftersom den olyckligtvis blev trampad av en häst under strömavbrottet när hästarna var lite stirriga, och har ont i ett framben. Egentligen tog jag bara hem henne för att de andra inte skulle leka med henne när hon har ont (hon är normalt den mest lekfulla av dem).
Jag tror nog att vissa katter kan trivas som innekatter, men likväl kan katter trivas bra utomhus om de har ett lämpligt ställe att bo på. Däremot tycker jag att många innekatter verkar frustrerade av att sitta i fönster och se allt härligt utomhus (fåglar mm) utan att få komma dit. Jag skulle inte må så bra om jag aldrig fick frisk luft eller solsken på mig tex. Till viss del kanske det kan ersättas med en rastgård eller promenader i sele, men att vara helt hänvisad till ett liv inomhus kan inte vara nyttigt i längden. Om man har innekatt får man ha högre tolerans för att de "stökar och racar" runt lite mer, man får ägna lite mer tid åt att stimulera katten och till viss grad tillfredsställa jaktinstinkten genom att leka med dem.
Vi har en hemmakatt också. Han går ut och in som han vill genom en kattlucka och trivs bra med det.
 
Sv: Utekatter?

Jag ser det inte som nått problem att behöva ha en massa leksaker eller klätterträd.
Och nått osm är viktigt är att aldrig jämföra djur med människor. Skulle du själv må bra av att få bo ute utan att ha nånstans att gå in? Det fungerar liksom inte, vi är på helt olika nivå, så jämförelser är bara onödiga/omöjliga.

Som jag skrev tidigare, en katt som inte trivs går inte att ha inne.
 
Sv: Utekatter?

Näru...MINA katter lever det optimala kattlivet...Jag bor avsides..dom har en egen lucka nere i källaren så dom kan komma o gå som dom vill...dom har alltid mat och vatten, det finn miltals med skog o åter skog...hur många träd som helst att klättra i, en höskulle som dom fyndar i...och en halmbod som dom kan ligga o gona på halmen( det är något dom VÄLJER )...alla 3 ligger i min säng på nätterna..det finns råttor o möss, det finns öppen spis dom kan ligga framför..om MINA katter skulle få välja liv...så skulle dom förmodligen välja att bo här..dom skulle ALDRIG välja det liv dina katter har...och det kan jag garantera....

Jag förstår inte hur du kan säga att dina katter har det optimala livet..bo på 62 kvadrat kan väl ingen önska...om man får välja ...
 
Senast ändrad:
Sv: Utekatter?

men bara för att dom är utekatter så betyder det ju inte att dom inte får mat :eek:

Mina har fri tillgång på torrfoder ( de två gamla äter heller inget annat än torrt)
 
Sv: Utekatter?

Min katt lever ett kattliv som är optimalt för honom. Han har alltid mat och vatten, kan springa och klättra som han vill i lägenheten, sova och gömma sig var han vill, värma sig vid ett element eller jaga någon av sina otaliga leksaker. Dessutom har han en människa som leker med och passar upp honom närhelst det passar herr'n.

Om min katt skulle få välja liv skulle han välja att bo här, inomhus. Det kan jag garantera. :)
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Jag ser det inte som nått problem att behöva ha en massa leksaker eller klätterträd.
Och nått osm är viktigt är att aldrig jämföra djur med människor. Skulle du själv må bra av att få bo ute utan att ha nånstans att gå in? Det fungerar liksom inte, vi är på helt olika nivå, så jämförelser är bara onödiga/omöjliga.

Som jag skrev tidigare, en katt som inte trivs går inte att ha inne.

Jag skrev ju att vissa katter säkert kan trivas som innekatter, men likväl att de kan trivas att alltid vara ute. Jag tror dock fortfarande att alla levande varelser behöver frisk luft för att trivas, men att det kan tillgodoses i rastgård eller liknande.
Jag skrev heller inte att det är ett problem att ha klätterträd och leksaker, det har vår inne/utekatt också, men att som innekattsägare måste man vara beredd att lägga lite mer tid på sin kisse. Jag vet tyvärr många innekatter som avlivats pga att ägarna inte orkar med att de far runt och leker våldsamt i hemmet. Katter som går ute är oftast lite lugnare när de vistas inomhus. Har man innekatt måste man ha förståelse för att det är ett litet rovdjur med dess instinkter man har i huset. En del gör tyvärr inte det.
Katter som lever utomhus får päls som är anpassad till det livet, men en innekatt som plötsligt blir hänvisad det livet lider säkert av kylan. Jag märker att den lilla kissen jag har hemma nu, som egentligen är stallkat, är väldigt varm nu när den är inne i rumstemperatur.

Jag har förståelse för både de som har innekatter och de som har utekatter och jag anser att bägge kan ha ett utomordentligt liv.

Mvh Jarrah som älskar katter :love: och som är mån om att även stallkissarna ska ha ett bra liv.
 
Sv: Utekatter?

Men hur bedömer man det? Jag skrev ju i mitt inlägg att de utekatter jag haft som levt "det optimala kattlivet" inte varit lyckligare än de katter jag har idag. Dina katter skulle givetvis inte uppskatta att bo inomhus eftersom de är vana vid utelivet, men om man redan från början vänjer sina katter vis inomhuslivet och vid kontrollerad utomhusvistelser mår de inte ett dugg sämre än utekatterna.

Ytterst få tamdjur lever det liv de själva skulle välja om de fick och jag förstår inte varför katten särbehandlas. Optimalt för alla tamdjur vore ju att människan inte lade sig i deras liv, vilket ju är orealisktist eftersom människan är en förutsättning för tamdjurens existens och de därmed inte har något naturligt element.

Men vi kanske skall sträva efter att alla tamdjur skall få välja själva vart och hur de vill leva?
 
Sv: Utekatter?

det finns hästar som aldrig varit utomhus knappt, bara sett ett stall o en manege...som till synes ser ut att må bra...så det är ju relativt...OM dina katter fick välja..OM dom kunde få gå ut o in när dom själva ville..vad skulle dom välja då tror du?

Det är väl fantastiskt att en del katter KAN välja och får göra det...mina har den möjligheten och jag tror faktiskt att dom har en nästan optimalt liv...mina hundar har det också...dom går lösa jämt...och på sommaren står dörren öppen och dom väljer vart dom vill vara...dom väljer oftast att vara där jag är...men kan även ligga inne/ ute själva...förr hade man djuren "på skogen"..idag finns inte utrymme för sånt...men det måste väl ändå vara det optimala???

Du kan aldrig få mig att tycka att en innekatt har det bättre på 60 kvm....dom vet inget annat...så enkelt är det.
 
Sv: Utekatter?

martha skrev:
OM dina katter fick välja..OM dom kunde få gå ut o in när dom själva ville..vad skulle dom välja då tror du?
Dörren har stått vidöppen vid ett par tillfällen och katten valde att stanna inomhus. :)
 
Sv: Utekatter?

Bevisar ingenting förutom att djur är många gånger riktigt korkade.

Om du tar en flock beteshästar med föl vid sidan och flyttar dom till annat bete så stannar 9 av 10 föl vid grinden och vänder sedan tillbaka till gamla hagen..detta trots att mammorna går iväg..
Och detta trots att grinden är öppen.

Enligt ditt resonemang skulle det bevisa att föl är smarta nog att inte kunna tänka sig ett bättre bete???
AM
 
Sv: Utekatter?

Nej, mina katter som är ute hela somrarna vet förstås inte någonting om hur det är utomhus :smirk: Läser du mina inlägg så står det klart och tydligt att mina katter får vara ute, men under kontrollerade former. De vet allså mycket väl vad utomhuslivet har att erbjuda och de tar del av båda delarna, de får bara inte vara ute utan uppsikt. De vistas ute i långlina, vi går på promenader och de får vara ute i rastgård. De jagar, nosar... "upptäcker världen" eller vad man skall kalla det.
 
Sv: Utekatter?

korna får också vara ute på sommarn....det jag inte förstår är att du så förnekar att utekatter har det bra...att just DINA katter mår så bäst..OM dina fick välja...skulle dom då inte välja att slippa linan/rastgården alt att få gå ut NÄR dom vill...och inte bara när du kan eller på sommaren??
Eftersom dom är så lycklo på sommaren när dom får vara ute mer...så borde dom ju uppskatta upptäckarglädjen och att ha gräs under fötterna....
 
Sv: Utekatter?

Sol skrev:
Jag förstår definitivt inte varför man har katt om de inte ens tillåts vara inne i bostaden. Visst, de är bruksdjur i stall och djurgårdar, men är det enbart därför man har dem?
Nej, men hos oss var det så att jag hade tre innekatter som inte accepterade henne hos mig. Mina mamma som också bodde där är allergisk mot kissar (blivit på senare år). Därför var hon inte tillåten att vara inne. Hade inte kissen följt med gården så hade vi troligen inte skaffat katt.

Klappad blev hon i alla fall kan jag lova. Och hon fick ibland gå in - mamma kunde inte låta bli att släppa in henne nån gång ibland med konsekvenser som inte var så bra för henne själv.
Sol skrev:
Som princip anser jag att katter (likt alla andra tamdjur) skall få vistas utomhus endast under kontrollerade former dvs antingen i koppel eller i en rastgård. Brukskatterna undatagna dock, de kan ju inte sköta sitt jobb om de inte tillåts vara lösa MEN "at the end of the day" tycker jag att de gjort sig förtjänta av att komma in till ett varmt hem med människor som pysslar om den.
Jag är nog av ungefär samma mening. Men jag tycker dock inte att en katt "lider" av att inte ligga på just en soffa. Även filtarna i stallet och klappar där är nog skönt!
 
Sv: Utekatter?

Jarrah skrev:
Jag har förståelse för både de som har innekatter och de som har utekatter och jag anser att bägge kan ha ett utomordentligt liv.
SKönt!! Tänk att allt alltid ska vara antingen eller i dessa diskussioner! Som jag berättat har jag själv haft innekatter (större delen av deras liv. När vi bodde på landet fick de gå ut själva, dock bara när jag var hemma och kunde ha lite mer "koll") två rexar och en bondkatt. Dessa kissar bodde i princip hela livet i lgh och i samhälle tycker jag inte det är lämpligt att släppa ut kissar (av orsaker jag nämnt förut). Jag bryr mig dock inte ett dugg om mina grannar eller bekanta gör det även fast de bor i samhälle. JAG skulle inte välja det, men de gör sina val. Däremot skulle jag INTE gilla om andras katter kom in till mig om jag hade hus och valt att inte ha katt själv (som det troligen kommer bli, sambon är allergisk) eller om de ligger i mina solstolar osv.

Vi har också bott på landet och haft utekatt som bara bodde ute. Jag anser inte att någon av katterna nämnda "led" mer än någon annan. Alla djur var "ägda" och beroende av oss människor för omvårdnad i någon form.

Både och är okej!!

Jag är övertygad om att en av mina rexar hade trivts bra som utekatt (mer än vad han varit) - han blev jägare på äldre dagar på landet. Men samtidigt är jag lika övertygad om att han inte levde ett liv av lidande när han var innekatt. Han var glad o pigg och älskvärd då också!
 
Sv: Utekatter?

martha skrev:
Det är väl fantastiskt att en del katter KAN välja och får göra det...mina har den möjligheten och jag tror faktiskt att dom har en nästan optimalt liv...mina hundar har det också...dom går lösa jämt...och på sommaren står dörren öppen och dom väljer vart dom vill vara...dom väljer oftast att vara där jag är...men kan även ligga inne/ ute själva...förr hade man djuren "på skogen"..idag finns inte utrymme för sånt...men det måste väl ändå vara det optimala???
Men.... om man nu ska hårddra så VORE väl det i så fall bäst även för hästarna?! Hagar är ju lika begränsade som en rastgård är för kissarna. Jag håller med den som skrev att alla husdjur ju ÄR begränsade i och med att vi ÄGER dem och har dem för vår egen skull. Visst vill man ge dem ett så bra liv som möjligt, men för vissa är det faktiskt inte optimalt bra liv att katten går ute fritt, eftersom det finns vissa risker med DET också.

En katt på 62 kvm yta med lämpliga lekasaker och klättermöjligheter har ju faktiskt proportionerligt ganska mycket yta jämfört med en häst på 16 kvm yta (stor box). Den kan dessutom få utlopp för SINA beteenden på ett bättre sätt än en häst i box/liten rasthage.

Jag vet inte; jag tycker inte det är så enkelt som att säga att alla katter som får gå ute fritt mår "bäst". Speciellt inte som man samtidigt aldrig skulle släppa ut sina kaniner, hästar, marsvin eller andra djur fritt springande hur som helst. En stor orsak till att hästar inte går lösa i skogarna är ju naturligtvis lagstiftningen, men en annan är ju just säkerheten - jag som ägare vill inte riskera att mitt djur blir påkört eller skadat av vilda djur. Vissa djurägare resonerar helt enkelt likadant när det gäller deras katter!
 
Sv: Utekatter?

Den kattungen som blev ihjältrampad blev 9 veckor gammal, alltså tillräckligt gammal för att kunna raca med sin bror i stallet. Kattungen som dog blev 12 veckor gammal. Jag ordnade en fin låda som hon kunde föda i, men av tillfällighet så var jag och min man i stallet när hon skulle föda och min man hjälpte henne att få ut kattungarna, något hon inte verkade klara utan hjälp. Han hjälpte även dem att komma till mjölken så att hon accepterade dem. Allt gick bra, men de växte och ville inte vara inne i sin låda så länge, så jag satte in kattburen utan grind till dem och bädda fint i den. De flyttade in där när de sov, annars lekte de fint i stallet, klättrade lite och busade. Jag har bara ett litet stall med två ponnyboxar och en storhästbox så de fick dela stall med hästarna. Vi har inget drag i stallet och definitivt inte minusgrader och kattungarna fick inte gå ut förrän de var ca 7 veckor gamla och då endast en liten stund om dagen när vi bevakade dem. Att djur blir förkylda förvånar mig inte, men att mina katter inte har varit sjuka alls förvånar mig faktiskt. Vad kattungen drabbades av vet jag inte, jag vet bara att den var fullt frisk ända tillsden var 11 veckor och 6 dagar, då den blev lite hängig, sov mest. -vi tog in den, gav den mat och vatten för att se om den ville äta eller dricka och det gjorde den faktsikt. Dock lämnade den ganska mycket kvar och drack inte så mycket, så jag har ju inte direkt låtit den svälta ihjäl. Den piggnade till lite under dagen, men var hela tiden vid dörren och jamade så jag släppte ut den i stallet igen där den bodde och där lekte den lite med sin mamma. Dagen efter på morgonen när jag skulle släppa ut hästarna var jag lite sen så jag kom dit klockan 8 ungefär. Då hittade jag kattungen i sin bur och sprang in till min man som sedan ringde en veterinär och han rådde oss att komme till honom med katten. Vi har två barn som vi snabbt satte ut i bilen, men när jag skulle hämta katten var den död. Jag vet inte själv alls vad det var för fel på den, men anser mig inte ha någon skuld i dens död.
Jag har valt att mina katter ska få p-piller, eftersom jag har en katt jag vill ha en kull ungar efter. Sedan hade jag tänkt kastrera dem.
 
Sv: Utekatter?

Om katten själv får välja... Whiskas :d Har jag inte skrivit att jag tror att ALLA djur antagligen skulle må bäst om de själva fick bestämma över sina liv? Det innebär dock inte att jag tycker att det är lämpligt att låta dem göra det. Om ett barn själv fick bestämma skulle det antagligen leva på sötsaker, det innebär ju inte att det är lämpligt. Om mina katter fick bestämma vad de skulle äta skulle de leva på tonfisk vilket absolut inte är lämpligt.

Jag anser inte att mina katter är de som är bäst lämpade för att bestämma vad som är bäst för dem. Jag tror inte heller att kossorna är de som bäst avgör vad som är bäst för dem, inte efter att ha sett stora flockar av kossor stå och dröna på trafikerade vägar.
 
Sv: Utekatter?

nej, men jag har inte heller sagt att hästarna mår som bäst i våran vård....FÖRR gick dom på skogen...Mina katter blir inte heller ihjälkörda, dom behöver aldrig gå till vägen, och gör det heller inte...jag har heller inte sagt att innekatter mår jättedåligt, men jag förstår inte varför utekatter skulle göra det...mina katter går ut o in som dom vill...dom är i perioder mycket inne...men alltid går dom ut på nätterna...några timmar.

det optimala för en katt är väl att bo på landet och få göra som den vill, utan risk för att störa grannar eller att bli påkörda...jag skulle aldrig välja att ha katt om jag bodde så dom inte kunde vara det....
 
Sv: Utekatter?

Mitt resonemang vadå? :smirk:

Jag resonerar inte. Jag svarade på en fråga från martha med en observation jag gjort av min mycket intelligenta innekatt. När valmöjligheten gå ut/stanna inne har uppkommit p g a. mindre försiktiga människor som inte har vett att hålla dörren stängd har han valt att stanna inne, för inomhus har han det bäst och bekvämast o s v.

Hästar (lojala vanedjur) och katter (självständiga och spontana) är väl knappast rätt djur att jämföra? :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 583
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp