Utekatter?

Sv: Utekatter?

Sassy skrev:
Om folk ID-märkte sina katter skulle man slippa det problemet, det ligger ju knappast i katthemmens intresse att ta hand om katter som redan har ett hem, när det finns så många hemlösa.

Jag kan hålla med om att många katthem satsar pengarna konstigt, det är "liv till varje pris" som gäller, trots att man med samma resurser som det tar att rehabilitera en svårt skadad katt (som ändå får men för livet) hade kunnat fånga in och kastrera många fler katter.

Ja det där är svårt. Vem kan avgöra vad ett liv är värt? Hur kan man säga "den katten räddar vi, den katten är inte värd att rädda" Hos oss så låter vi veterinärer avgöra det, tycker de att katten bör avlivas så gör den det annars så kämpar vi självklart för att den ska bli bra, oavsett pris. Det är inte pengarna som ska avgöra. Och även om pengar skulle ha räckt till 15 andra katters plats på katthemmet så är det inte det som är det största problemet utan det är att hitta nya, bra hem.
 
Sv: Utekatter?

Vi bor ensligt på landet med stora egna marker. Normalt går inte katterna så långt att de är på annans mark, förutom nämnda katt som gjorde regelbundna påhälsningar i alla sommarhus.
Faktum är att jag frågade en bekant som arbetar hos lokala polisen om de hade fått in någon anmälan om en påkörd eller upphittad katt. Eftersom det var svamptider (mycket folk i markerna) så hade hon ju kunnat smita in i någon bil och hamna på avvägar, men inte sjutton hade jag en tanke på att efterlysa katten 7 mil hemifrån.
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Fast det finns ju katter som är födda ute och som har levt många år ute och vars föräldrar är vilda. Alla är inte förrymda tamkatter.

Jaa? Även dessa katter riskerar ju att frysa ihjäl, skada sig, bli påkörda, matas med glykol eller krossat glas eller misshandlas av sjuka människor. De är ju lika mycket värda som andra katter och är lika berättigade till hjälp. Även dessa katter blir tama, även om en del inte blir knäkatter med det finns det ju även "normalt" födda katter som inte är. Jag har själv haft katt som är född ute med vilda föräldrar som blev tam. Inte tog det länge heller men det är ju individuellt. Tycker inte det finns någon anledning att "strunta" i dessa katter, tyvärr blir de ju inte färre :(
 
Sv: Utekatter?

..och hur många poliser bryr sig övht??? Jag hade en hund som försvann...jag fick ringa TRE ggr..innan dom övht satt in efterlysningen...om "glömde" det alltså 2 ggr....nu hände detta för 2 år sen och jag har fortfarande inte hittat min hund...men tänk om nån de första dagarna hade hittat honom, ringt till polisen och där hade dom ingen sån efterlysning, eller skiter i att sätta upp hunden som upphittad???

Om dom gör så med en hund...vad gör dom då inte med en katt??
 
Sv: Utekatter?

Jag bor ju på gård och har fn 3 katter, som får vara både ute och inne. Dessa katter har jag skaffat själv. Dvs, fått eller köpt.

Men vart enda år, så får jag hit en eller två katter som flyttar in i stallet. Jag vet inte var de kommer ifrån, om 70 % är skygga för människor. Ett par har varit totalt utmärglade.

Jag kan inte ta fullt ansvar för dessa katter. Då skulle jag bli ruinerad.

Däremot så lägger jag ut torrfoder till dem. Har några filtar liggande på loftet, och vatten finns i stallet.

De kommer och går, de flesta är okastrerade och vissa blir handtama med tiden. Jag har hittat några överkörda på vägen utanför, vissa har bara försvunnit, och vissa har varit här i flera år.....

Jag tror dessa små liv ändå har fått ett värdigt liv. Deras medellivslängd är inte som innekatters, men de får mat och ett ställe att sova på...
 
Sv: Utekatter?

Men så länge dessa ägarlösa katter springer omkring lösa ute kommer de bidra till det ökade beståndet hemlösa katter så jag tycker faktiskt att du antingen skall kontakta ett katthem som kan ta över ansvaret över katterna eller till kommunen. Kommunen är skyldig att gripa in och få dem avlivade.

Du skall givetvis inte behöva ta ansvar för andras katter (eller ingens katter) men du kan kontakta sådana som iaf kan se till att dessa katter inte ynglar av sig och ökar på det redan stora beståndet hemlösa (ägarlösa kanske är ett bättre namn eftersom du verkat ha öppnat ditt hem för dem) katter.
 
Sv: Utekatter?

Sol skrev:
jag tycker faktiskt att du antingen skall kontakta ett katthem som kan ta över ansvaret över katterna eller till kommunen. Kommunen är skyldig att gripa in och få dem avlivade.

Kommunen är skyldig, men är du säker på att de tillämpar? I större lantbrukskommuner är det inte något som de direkt prioriterar. Jag hittade en med brutet ben, och de ville inte ens komma ut och skjuta den, det fanns ingen som jobbade, eller hade möjlighet under en helg. Det löste sig ändå, vi fick ta tag i det själv helt enkelt.

Jag har upprepade gånger varit i kontakt med kommunen i frågan, och som sagt, inne i staden, så är det kanske ett mer prioriterat problem, men inte i denna lantbrukskommun, de rekommenderar att man ska fånga in katterna och åka iväg till vet själv, och stå för kostnaderna.

De flesta katter man ser häromkring, har flyttat in på gårdar med djurbestånd, folk lägger ut lite mat, och de verkar klara sig rätt så bra trots allt, fast de inte får vara inne i 20 graders värme (det har vi inte ens inomhus för oss själva :eek: )
 
Sv: Utekatter?

Jag håller med sol. Jag förstår att du bara vill väl. Men jag tror tyvärr att du gör katterna en otjänst. Inte de enskilda individerna då, de får det säkert jättebra, men sett ur ett större perspektiv.
Så länge man hjälper såna katter utan att ta steget fullt ut och kastrerar dem och vaccinerar dem och försörjer dem som sina egna katter, så kommer problemet att bestå. Har man inte möjlighet att göra detta, så får man nog se till att de blir avlivade. Eller i alla fall infångade och ivägskickade till någon som kan ta hand om dem.

Man säger att de kommer och går. Var tror du de tar vägen när de går och varifrån de kommer när de anländer? De kommer och går säkert från/till någon annan i grannskaper också lägger fram varma filtar och mat åt dem och på så sätt försörjer man tillsammans, utan att tänka på det, en koloni av ägarlösa katter.

Tillägg: Detta inlägg var menat att det skulle vara ett snäpp upp egentligen, men det blir nog bra här också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utekatter?

Jag tror att dom har en större chans att klara sig. Mot en frånflyttad katt. Jag hör jämt om katter i stort behov av vård (alltså pga sjukdom eller annat) som inte får plats på katthemmen, så nånstans måste man ju prioritera. Eller?
Jag jobbar inte på nått katthem på nått vis, så jag är inte insatt. Men när man läser om katter som är så enormt skadade och på samma ställe att man inte har plats och inte pengar, är det inte då bättre att satsa på en katt som är någorlunda frisk?

Det finns över 100.000 hemlösa katter idag, hur duktiga katthemmen är så kan man inte rädda livet på alla. Varför då inte satsa på dom som kan få ett nytt hem fortast? För det man (väl) eftersträvar på ett katthem är väl en omsättning, inga katter som sitter i år och inte får nått hem. Då kan man hjälpa fler katter under kortare tid.

Tycker jag alltså !
 
Senast ändrad:
Sv: Utekatter?

Om kommunen inte bryr sig skall man ringa till Djurskyddsmyndigheten i Skara och påtala detta. Det har ordförande (heter det så) för Djurskyddsmyndigeten själv sagt till mig.

Om inte annat kan man ringa till jakträttsinnehavaren direkt och fråga om han/hon kan avliva katterna (de har rätt att göra det). Fick själv en förvildad katt avlivad på det sättet i somras. Jag bad min mamma (som känner jakträttsinnehavaren) ringa och be honom avliva katten eftersom han 1.) är fertil och kan sätta fler katter till världen 2.) Hade ett skadat bakben.

Det tog ca 2 veckor innan de lyckades få katten på kornet, men sedan lyckades jägaren avliva katten.
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Jag tror att dom har en större chans att klara sig. Mot en frånflyttad katt. Jag hör jämt om katter i stort behov av vård (alltså pga sjukdom eller annat) som inte får plats på katthemmen, så nånstans måste man ju prioritera. Eller?
Jag jobbar inte på nått katthem på nått vis, så jag är inte insatt. Men när man läser om katter som är så enormt skadade och på samma ställe att man inte har plats och inte pengar, är det inte då bättre att satsa på en katt som är någorlunda frisk?

Det finns över 100.000 hemlösa katter idag, hur duktiga katthemmen är så kan man inte rädda livet på alla. Varför då inte satsa på dom som kan få ett nytt hem fortast? För det man (väl) eftersträvar på ett katthem är väl en omsättning, inga katter som sitter i år och inte får nått hem. Då kan man hjälpa fler katter under kortare tid.

Tycker jag alltså !

Nja, enligt min åsikt så klarar de sig inte bättre, har sett allt för mycket för att tro det. Tillräckligt med plats kommer det aldrig finnas på katthemmen förrns kattens status höjs och folk slutar se de som en slit och släng pryl. ID-märkning är ett stort steg på vägen och även den nya lagen från i år. Vårat katthems mål är inte i första hand att ha en hög omsättning utan att hjälpa katter. Sen sätter inte vi något värde i vilken katt det är. Även de som behöver lite (eller mer) tid har lika stor rätt att bli räddade. I Sthlm finns det så många katthem som inte ens vill ta i dessa katter med tång. Hos oss är det katt som katt. Och självklart finns det en hel del katter som suttit länge och som också kommer göra det ett tag till men de har ju lika stor rätt till platsen som en annan katt. Men som sagt, det är många som inte delar den åsikten och det märks också på katthemmen i Sthlm. Men hos oss är alla liv lika värda. Vi tar tex inte heller, i stort sett, emot omplaceringar utan det får kattägarna ta på sitt ansvar för. Dessa katter har inte så mycket på katthemmen att göra, för de har ju ändå ett hem.
 
Sv: Utekatter?

Nej ur vaccinationssynpunkt spelar det ingen roll, parvovirus är mkt resistent o man kan lika gärna själv dra in det i huset med skorna.
Själv har jag en stallkatt som inte får komma in i huset,det funkar inte med hundarna, i stallet har han en egen låda med värmelampa o kattlucka, han är ute o aktiv när han vill o inne i värmen när han vill. Inte fri tillgång till mat, vill inte byta till hundlucka!
PL
 
Sv: Utekatter?

Det där du skrev om att vissa inte anser att katter är värda mer än en kul, det känner jag igen! Min svärfar gav mig en rejäl utskällning för att jag matade mina katter, han ansåg att eftersom de ska fånga möss så ska jag inte ge dem mat. Det tyckte jag var lite grymt och fortsatte med det i alla fall trots hans protester. Min man och hans familj värderar djur lågt. De är inte värda mer än en kula i huvudet om det blir problem med dem. Jag har tagit emot en hund på 4 månader som påstods vara aggressiv av min svägerska som haft hunden i två veckor. Hon ville att vi skulle köra hunden till en släkting som skulle skjuta den. Jag vägrade och hade hunden hos mig tills vi hittade ett nytt hem. Hunden var inte alls farlig, bara valpig. Samma kvinna skaffar en massa djur till sina barn och så tröttnar de och då hamnar djuren hos mig. Nu senast var det två kaniner oich en fågel. Fåglen påstods skrika alltid, och nu är de mäkta förvånade över att den låter så trevlig när den pratar. Jag försöker påbverka min man att djur ska behandlas väl, men det är inte så lätt alltid. Anledningen till att de också ska gå på p-piller är att jag inte vill att det föds en massa ungar som han ska slå ihjäl. Egentligen vill han inte att de ska ha p-piller heller- det är ju så lätt att ta död på kattungar, men han har nu gått med på det. Jag ska försöka övertyga honom om att det är bra att kastrera dem, men under tiden jag bearbetar honom så får de käka p-piller.
 
Sv: Utekatter?

Ja, du har ju säkert en bättre koll på det där än jag. Ärligt alltså, inte ironiskt !!

Med omsättning menar jag att det är ju bra att kunna ha katter inne så kort tid som möjligt. Då kan man rädda fler, vilket jag tycker borde vara viktigt. Även dom måste ju vara lika mycket värda som dom ni har inne?

Jag är helt med på det där med omplaceringar, vissa katthem verkar bestå av 50% omplaceringar och så enkelt ska det inte vara tycker jag. Men visst beror allt på statusen och att det är för enkelt att få tag på billiga kattungar idag !
 
Sv: Utekatter?

Jösses! Din mans släktingar låter riktigt otrevliga i mina öron avseende inställningen till djur. :eek: Men behöver du verkligen hans tillåtelse eller medgivande för att kastrera katterna? Om det är dina katter som du tagit hand om och ansvarar för så bestämmer du väl själv om de ska kastreras eller inte? :confused:
 
Sv: Utekatter?

Riktigt så enkelt är det inte. vi har ju gemensam ekonomi och då vill jag inte gå bakom ryggen på honom. Men vi pratade om det nu på morgonen och han tycker att det är synd att det är så dyrt att kastrera honkatter. Dessutom tyckte han inte att vi skuylle göra det på den yngsta honan; han tyckte att hon var för fin för det. Men han tyckte att vi skulle ge dem p-piller och till hösten kastrera i alla fall den äldre honan.
I slutändan får jag alltid som jag vill ändå =)!
Hans släktingar har en hemsk syn på djur. Bara för ett par dagar sedan sa jag till hans syster 10 åriga dotter att säger hon en gång till att deras häst ska sjutas så att jag hör det så får hon en örfil. Jag är så trött på det. De har en unghäst som kan bli jättetrevlig, men de kan inte hantera honom och då pratar mamman om att avliva honom och köpa en annan. Deras nyköpta hundvalp har ett sjuhelsikes humör och de retar den och skrattar åt den när den hugger efter dem. Efter ett tag sa de att han skulle avlivas om han inte slutar bita. Återigen kunde inte jag hålla tyst.
Slutligen anser jag att fåglen verkar nöjd med sin nya tillvaro. Han skriker inte mer utan låter som en nymf parakit ska. Och det retar dem.
Nej, jag ryser också ibland när jag hör vissa uttalanden från dem.. tack och lov har jag lyckats omvända min man en hel del.
 
Sv: Utekatter?

Nää tycker bissar som kan ska få vara ute så mycket som möjligt. Bara de har fri tillgång på mat, färskt vatten och en torr och dragfri liggplats. Samt givetvis får kel och gos.
Mina bissar är ute från morgon till kväll året runt, men på kvällen vill de in och sova säng med "mamma". :D
 
Sv: Utekatter?

Tyvärr tror min hund att hon har äganderätt på min säng så jag har inte plkats åt mina 4 kissar!
 
Sv: Utekatter?

Jag tycker det känns som du skämtar när du berättar om din situation. :cry:
Hur är din sambo egentligen....om min sambo eller nån annan skulle ens skämta om att ha ihjäl djur av ren snålhet för det är onödigt/dyrt att skydda dem eller sterilisera katterna skulle den personen vara ruskigt inaktuell i mitt liv i den stund yttrandet kom! :devil:
Och vadå dyrt.....det är väl ändå en utbildad vetrinär som gör ingreppet samt att det behövs väl narkos och instrument sedan är det väl moms på kalaset också.
Jag har nyss frågat härinne vad det kostar samt läst lite gamla trådar och jag är uppriktigt förvånad,jag trodde det rörde sig om tusenlappar per katt.
Har man gemensam ekonomi så måste väl det innefatta alla i familjen även katterna. :idea:
Vi brukar också kolla med varandra om vi har lust att shoppa loss,men inte när det gäller nödvändigheter.

Sen ett råd i all välmening som inte har med djur att göra.Akta dig för snåla män.Akta dig även för män som tillåter deras pappa att skälla på dig. :eek:

// Åsa
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 097
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp