Utekatter?

Sv: Utekatter?

det är möjligt, men dom är ju raskatter dom med...och min var vanlig släthårig...så g ut som en bondkatt, men maskad och blåa ögon...och eftersom "grannen" hade siames så ligger ju det ganska nära....eller???
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Min huskatt skulle garanterat gå till huset eftersom hon älskar människor. Men hon skulle nog trivas allra bäst mitt i Örebro på Drottninggatan där hon kunde gå i affärer, gå på fik och bli petad på och klappad av alla människor.

:D Du får väl ge henne mera kärlek så hon inte törstar så då......
även om mina är sociala, så skiter dom i folk som inte känner...svartkatta hemma är det bara jag som duger för....alla andra kan slänga sig i väggen...
 
Sv: Utekatter?

Men då borde ju staten subventionera lite då...eller dom kanske inte tycker att det är ett problem??
jag menar om man vet att distriktarn kommer till en gård, så kan man ju ta djungeltelegrafen och se till att folk kommer o kastrerar...om det inte är längre än så att åka och man kanske kan få sig en kopp kaffe o ljuga lite så var det säkert många som tog tillfället iakt.....fast det är klart....dom får ju inte vara osams då :angel:
 
Sv: Utekatter?

Hur enkelt är det när hon är ute mest hela tiden? Inne ligger hon bara och sover *tråkkatt*
Hon har alltid varit på gränsen till för social. När hon var liten och jag och en kompis delade lägenhet och hade en hel del fester, så var det allra roligaste när gästerna drog runt henne i lägenheten på en matta. Speciellt över trösklarna var kul :smirk:

Men hon är olika mot mig och mot andra. Mot andra är hon ytlig, medans hon för mig berättar allt. Eller hur man ska förklara. Hon är som en öppen bok att läsa, tydlig i sitt kropps-språk och sina miner. Jag ser direkt om nått är konstigt elle rom nått hänt som gjort henne upprörd.

Hon är väldigt speciell, det är väl det som gör att hon fortfarande lever efter 7 års icke rumsrenhet.
 
Sv: Utekatter?

Staten är inte intresserad, tror jag. Dom subventioner som varit för kastreringskampanjer och annat har i många fall varit från kattklubben eller i vissa fall kommunen.
Dom lägger hellre ner pengar på att skjuta katten än att bidra med del till kastreringskostnaden. Det borde vara billigare, men jag vet inte vad en jägare tar för att skjuta av kattbeståndet.
 
Sv: Utekatter?

Att dne är släthårig säger inget. En ragdoll som parar sig med en korthårig huskatt kan få korthåriga ungar som bär på maskfärgen. Sen kanske en birma parar sig med en annan korthårig huskatt och där kan det också komma korthåriga avkommor som bär på maskfärgen. Parar sig dessa eller 2 avkommor från dom så kan ungarna bli maskade.

Visst låter det troligt, men garantier finns aldrig.
 
Sv: Utekatter?

Tror tyvärr inte att staten har någon intresse av att subventionera kastreringar. Det de egentligen borde göra är ju att sänka momsen på djursjukvård (som idag ligger på 25 %) till iaf hälften. Då kanske veterinärerna själv har råd att ta initiativ till kastreringskampanjer och dylikt.
 
Sv: Utekatter?

fast för bönder har ju momsen ingen betydelse, för den drar man ju iallafall....( nu pratar jag om "distriktsdriver" men problemet är väl inte störst på landet...jag har då aldrig sett en hemlös katt häromkring.
 
Sv: Utekatter?

Inte jag heller. Vi alla här omkring har katt, men vi har inga problem med dem alls. Den dag det blir lag att id-märka katter så gör jag det, men som det ser ut nu så väljer jag att inte göra det. Jag tycker inte att det behövs än så länge.

Att mina katter mår bra är det ingen tvekan om. Och det där om rumstemparerat utrymme- de kan gå in både i stallet och i källaren där det är ganska många plusgrade. Kanske inte 25 grader, men 15 grader. räcker inte det? De får mat varje dag, har en skål med torrfoder från RC och en skål med färskt vatten swom jag byter varje dag. I stallet har de en skål med torrfoder och vatten. På trappan vid ytterdörren serverar jag dem matrester och godsaker. I dag fick de makaroner, sås och köttbullar och det försvann ganske fort!! Så jag tycker att de har de ok.
 
Sv: Utekatter?

Vad tråkigt! Vet om ett par liknande fall men vet även om människor som åker och dumpar katter hos min mor "Känd kattälskare i bygden där"

Fick du inte en rejäl lektion att man minsann ska sköta en katt si och så också ;)
 
Sv: Utekatter?

Ja, vissa har lite annorlunda metoder. Det finns ju inget rätt och fel i nått det gör, bara olika åsikter. Men jag anser att det idag finns så himla många katter som verkligen behöver hjälpen först, vildkatter klarar sig ju oftast så dom kan vi ta när det andra är avklarat.
 
Sv: Utekatter?

Jag tycker ju inte att det är så vansinnigt dyrt att kastrera en katt. I alla fall inte relativt vad det kostar att göra motsvarande ingrepp på en hund. DET är dyrt och dessutom ett ingrepp som jag undrar om det inte vore så dumt om det genomfördes i större utsträckning.

Apropå kastrering så när jag surfade runt lite om ämnet så hittade jag en norsk länk ang. kastrering av katter. Det verkar som om det är förbjudet att kastrera hundar där och har även varit förbjudet att kastrera katter tills för typ 10 år sedan (om jag nu förstått norskan rätt). Har det varit så här också?
 
Sv: Utekatter?

Dyrt, det beror ju på vart man bor och vilket utbud av veterinärer som finns. När jag kastrerade min huskatt Sol gick det på 690:- och då ingick ID-märkning så det var billigt, tycker jag. Att kastrera en hanhund går på 1500-3000:- (efter de uppifter jag har), en hankatt kostar runt 500:- vilket trots allt är väldigt mycket billigare. Priser på kastrering av honkatt varierar dock mycket, men jämför man med hundar är det ingen enorm kostnad. En tik är bra mycket dyrare att kastrera än en honkatt. Man får betänka att det är samma förfarande när det gäller kastrering av hund och katt. Det som skiljer mest är narkosdosen. Sedan får man ställa kastreringskostnaden i proportion till de kostnader som kan uppstå om man inte kastrerar (gäller främst honkatter). En livmoderinflammation som kräver kastrering går lätt på 5000:- (för katt), oftast mer. Juvertumör till följd av p-pilleranvändande kan innebära operation vilket säkerligen går upp i samma prisklass som en akut kastrering till följd av livmoderinflammation. Tyvärr är det väl dock så att många väljer att avliva i sådana "dyra" fall.

Om det varit olagligt att kastrera katter i Sverige någon gång vet jag inte. Vi har ju en djurskyddslag som säger att icke-medicinska kirurgiska ingrepp på djur är olagliga, kastrering undantaget. Så länge jag har levat har man iaf kastrerat katter (22 år). Hundar har det däremot varit olagligt att kastrera fram till... 90-talet?
 
Sv: Utekatter?

På en katt borde ju vara lite pillrigare att göra själva ingreppet dessutom efterssom katter i regel är mindre än hundar (borträknat undantag). Är något pilligare så känns det som det skulle bli dyrare också.
Jag tycker att det är lite knepigt att man får lägga flera tusen på att låta kastrera en hund när man klarar sig under tusenlappen för en katt (även honkatter väl? annars ligger min ekonomi risigt till när jag tar min kisse till veterinären)
Men som kattägare klagar jag verkligen inte. Hade jag ägt en hund och det var aktuellt för kastrering så hade jag nog gnällt lite.
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Ja, vissa har lite annorlunda metoder. Det finns ju inget rätt och fel i nått det gör, bara olika åsikter. Men jag anser att det idag finns så himla många katter som verkligen behöver hjälpen först, vildkatter klarar sig ju oftast så dom kan vi ta när det andra är avklarat.

Nu bara måste jag lägga mig i den här diskussionen :smirk:

Jag ser absolut inte felet i att fånga in en vildkatt för att sedan placera ut den i ett hem. De allra flesta katter som fångas på det här sättet blir utmärkta familjekatter som inte har en tanke på att gå ut.
Tyvärr så klarar sig inte vildkatterna särskilt bra. Jag vet inte hur många hemska öden jag har sett när vi varit ute på "jakt". Katter som fastnar i trånga utrymmen och svälter ihjäl, blir överkörda och liknande saker. Jag har fortfarande mardrömmar om saker jag sett, det är så otroligt fruktansvärt att det inte ens går att beskriva.

Det tråkiga är att det alltid är människor som orsakat dessa kattkolonier men ingen vill kännas vid problemet.
Dessa katter behöver vår hjälp mer än nån annan! Folk måste förstå att katter är domesticerade djur och de klarar sig inte alltid utan oss.
 
Sv: Utekatter?

Fast det finns ju katter som är födda ute och som har levt många år ute och vars föräldrar är vilda. Alla är inte förrymda tamkatter.
 
Sv: Utekatter?

Jarrah skrev:
Katthem i alla ära och jag stödjer dem ibland. Men det är inte alltid det går till på rätt vis.
En historia om hur det kan gå till på katthem.
För några år sedan fångade en av sommargästerna i närheten in vår gamla stallkatta ca 10 år. Hon var från början innekatt som ägaren inte stod ut med (livlig) och fick flytta till vårt stall. Hon var både inne och ute från början, men valde sedan själv att sluta att komma in. Hon hade ett stort revir och gick i sommarstugorna och tiggde mat och kelade. Nåväl, näs hösten kom så ägnade sommargästen ett antal helger till att vänta på att katten skulle komma igen och när hon väl kom, så körde han in henne till ett djurhem.
Oj, vad vi letade efter henne. Vi trodde inte att hon blivit överkörde eller tagen av ett annat djur, för detta var en smart katt som hade egna vägar vid sidan om den riktiga vägen.
Av en slump gick jag in på djurhemmet när de hade öppet hus för att köpa lite lotter och bidraga till verksamheten. Där, i en bur satt hon. Katten har en speciell teckning, men jag var ändå tvungen att läsa på skylten och se var hon var upphittad. Det stämde, men katten var en skugga av sitt stora kraftiga dominanta jag. Hon var lite och tunn och verkade helt apatisk. Först skulle jag inte få tillbaka katten, men då jag hotade att anmäla dem för stöld så fick jag ut henne genom att betala för vaccination och kastrering.
Hon fick aldrig tillbaka sin status i stallet och flyttade tillbaka in i huset sina sista år.

Jag tror nog att många av de katter som sitter på katthemmen saknas av sina ägare. Många drar alldeles för snabbt slutsatsen att katten är övergiven.
Min första tanke skulle nog inte vara att en katt är övergiven om den är välnärd, kelig och orädd. Jag skulle nog göra lite efterforskningar i vart fall.
I fallet med vår katt så hade det inte varit svårt att stanna till vid gården och fråga om det var vår katt. Vi känner dessutom personen ifråga.

Jag kan bara svara för hur vi gör på vårat katthem och som jag tror de flesta gör. När en katt kommer in så polisanmäls det självklart att den är upphittad. Som oroad ägare är det väl normalt att anmäla att katten är försvunnen till polisen lika så, eller det kanske inte tänks på.

I min värld är inte en välnärd, kelig, orädd, omärkt, okastrerad katt en som självklart har en ägare. Det finns inte mycket som tyder på det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 313
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp