Bukefalos 28 år!

Utekatter?

Sv: Utekatter?

Sassy skrev:
Era katter har ju mat och tillgång till tak över huvudet. En ettåring som levt under sommaren i en familj och blir utkastad på hösten har varken vana eller fysiska resurser att klara vintern. En katt som är svårt parasitangripen klara inte heller minsta påfrestning. Det är ju inte ens "så väl" att de dör direkt, utan ofta hinner de sätta nya hemlösa katter till världen.

ja men då ska man ju inte säga att dom fryser ihjäl...för att klimatet är fel....dom svälter ju ihjäl, eller för att dom ingen mat har så har dom dåligt immunförsvar o cirkulation....
 
Sv: Utekatter?

Det var inte tänkt som en ursäkt. Bara ett inlägg för att visa att det inte alltid behöver vara oönskade och övergivna katter på katthem. På det katthem jag talar om så utgår man tyvärr alltid från det värsta.
Jag har gynnat dem flera gånger genom att besöka deras "Öppna hus" och även köpt två katter där, varav en var min egen... :)
Det vore orealistiskt att tro att folk skulle kosta på att id-märka stall/ladugårdskatter. Man kan tycka väldigt mycket om sina djur även om man inte id-märker dem, även om det vore det bästa. Det går helt enkelt inte till så på landet.
Jag respekterar ditt sätt att hålla katt, men jag tycker faktiskt att du respekterar andra sätt än innekatter dåligt. Det finns MÅNGA stall och utekatter som har det väldigt bra och som får mycket omvårdnad och som trivs bra med sitt liv. Jag blir lite småstött över din antydan till att jag skulle strunta i mina kissar. De är nog de mest bortklemade och bortskämda stallkatterna i vårt grannskap :smirk:

Vänligen Jarrah :)
 
Sv: Utekatter?

Hur kan jag respektera det dåligt när jag har en utekatt själv?
Jag respekterar däremot inte människor som inte kan tänka sig kosta på sin katt/sina katter en ID-märkning. Det är eventuellt på väg en lag om att alla ska vara ID-märkta, en lag som jag verkligen hoppas kommer. Vill man inte kosta på sin katt dom 200-500:- det kostar att ID-märka, så tycker jag inte man ska ha katt heller.

Att ha utekatt är inget fel. Men är man tillräckligt mån om sin katt så ser man till att den bor säkert, sköts prima och är ID-märkt. Att ha en katt som inte har tillgång till ett rumstempererat utrymme tycker jag inte är att respektera katten. Katten är från början en ökendjur, och är fortfarande en mycket värmetörstande varelse.
 
Sv: Utekatter?

Varför är det orealistiska att anse att alla katter (även stallkatter) borde ID-märkas? Någon skriver att folk drar slutsatsen att katter är hemlösa alldeles för snabbt - en ID-märkning löser det problemet. Katter som är omärkta och som "kan antas vara förvildade/hemlösa" får avlivas och/eller avlivas. Man får banne mig skylla sig själv om man håller sig med omärkta utekatter och den blir intagen på ett katthem och/eller avlivad. Och det är skitsnack "att det inte går till så på landet", kanske inte i dina bekantskapskretsat men på vischan där jag är uppfödd kastrerar man katterna OCH ID-märker dem så det ligger ingenting orealistiskt i det resonemanget. Kommer jag inte ihåg helt fel kommer det en ny lag 2007 som säger att alla katter också skall vara ID-märkta och registrerade (som dagens tvång att ID-märka hundar alltså). Har något med EU att göra tror jag.

En ID-märkning kan lätt göras i samband med kastrering eller vaccinering. Kastrerar man kan man tatuera katten i örat (min f d veterinär gör det kostnadsfritt), vid en vaccination kan man sätta in ett chip i nacken.

Och nej, katthemmen gör inte alltid rätt, men de skall ha cred för att de räddar liv och hittar nya som gamla hem till katter de lyckas fånga in. Vore det inte för katthemmen skulle vi ha betydligt fler hemlösa katter än vi har i Sverige.

martha: Kombinationen kyla och dålig tillgång till föda leder till att katter fryser ihjäl. Det krävs nämligen isolerande fett för att de skall kunna hålla värmen. Vanliga bondkatter som är vana att vara ute fryser ihjäl och svälter ihjäl om de övergivs helt av sina ägare. De tål inte hur mycket som helst.
 
Sv: Utekatter?

Jag antar att ditt inlägg var menat till mig.

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att id-märka katterna, men eftersom de bor på en gård med stora marker så är risken inte så stor att de ska komma bort. Historien med katthonan som hamnade på katthem lär troligen inte upprepas. Historian slutade ju ändå lyckligt och katten fick komma hem igen. Det är dock ingen som har rätt att ta en katt från vår mark och lämna in den på katthem.

Jag håller ändå fast vid att det är orealistiskt att tro att varenda bonde skulle id-märka sina ladugårdskatter. Det finns inte på världskartan och det är bara att inse. Några kanske, men lååångt från alla. Jag vet att det inte bara är i mina trakter det går till så. Jag tror tyvärr inte att en lag förändrar det nämnvärt.
Det soom fler borde lägga ut några kronor på är att kastrera sina katter för att hindra inavel.

Katthemmen ska ha tack för det de gör och jag har själv gynnat dem flera gånger eftersom jag tycker mycket om katter.

Alla kan inte tycka lika och alla gör så gott de kan. Så länge mina katter trivs och har det bra så är jag nöjd.
 
Sv: Utekatter?

martha skrev:
nej, men jag har inte heller sagt att hästarna mår som bäst i våran vård....FÖRR gick dom på skogen...Mina katter blir inte heller ihjälkörda, dom behöver aldrig gå till vägen, och gör det heller inte...jag har heller inte sagt att innekatter mår jättedåligt, men jag förstår inte varför utekatter skulle göra det...mina katter går ut o in som dom vill...dom är i perioder mycket inne...men alltid går dom ut på nätterna...några timmar.

det optimala för en katt är väl att bo på landet och få göra som den vill, utan risk för att störa grannar eller att bli påkörda...jag skulle aldrig välja att ha katt om jag bodde så dom inte kunde vara det....
Jag har aldrig sagt att utekatter mår jättedåligt! Jag har sagt att jag tror båda sätten att hålla katter är bra, i samhälle/tätort är innekatt dock något bättre om man vill ha en levande katt och inte störa sina grannar.

Du säger att du inte tror att innekatter mår jättedåligt, sen avslutar du med att du anser att det optimala är utekatt på landet och att du aldrig skulle välja ha katt i annan form. Dvs indirekt verkar du ändå ge sken av att tycka att innekatter är "plågade".... men det kanske bara är min tolkning.
 
Sv: Utekatter?

JAG skulle inte välja att ha katt om den endast skulle behöva vara inne pga att man bor så att dom inte KAN gå ut..... JAG själv skulle må dåligt av att behöva låsa inne mina katter....Jag har aldrig varit i den situationen( jo, EN dag när dom var nykastrerade) och jag kommer aldrig att hamna i den situationen heller( utan vid kastration då)

...så indirekt har du väl rätt, men det är vad jag tycker..nu har jag fördelen att bo som jag gör....visst finns det faror..t ex i stallet...men det finns faror inomhus också....

Men folk får väl ha sina katter inne om dom vill det, men frågan är ju om dessa bodde som jag gör...skulle dom släppa ut sina katter då?? Det tror jag faktiskt..och då är det ju relativt vad man väljer....
 
Sv: Utekatter?

Och när de ändå får sina katter kastrerade kan de lika gärna få dem ID-märkta också eftersom många veterinärer tatuerar gratis eller till halva priset om det görs i samband med kastrering ;)

Har man inställningen att det är omöjligt att ändra människors attityd är det klart ingenting kommer att hända. Vi får komma ihåg att de som är bönder idag kommer pensioneras en dag och en ny generation kommer ta över deras gårdar. Förhoppningsvis är den yngre generationen bätter informerad vad gäller kastrering, vaccinering, ID-märkning och eventuellt även avel än sina äldre kollegor.
 
Sv: Utekatter?

Visst finns det många raskatter som far illa och/eller behöver omplaceras. Jag har själv tagit hand om tre siameser som kostade flera tusenlappar i veterinärvård, den ena fick de dra 13 tänder på och hon hade psykiska problem som nu rättat tills sig. De andra två fick också tänderna fixade + en operation pga felläkt gammalt benbrott som inte täcktes av försäkringen. Min enda raskatt som inte är omplacerad är min hanne som jag har nu, han köptes som kattunge. I övrigt har det varit bonnkatter och när jag skaffar gård blir det bonnkatter igen. :love:
 
Sv: Utekatter?

Jag fick en kattunge en gång ( av min egen katta) som såg ut som en siames....så "nån" miss måste ju det ha varit nånstans( hade en granne med siameshane)Sen är det ju inte ovanligt med blandningar av skogskatt heller...så nog papar sig raskatter "hejvilt" också....
detta inlägget är inte menat till dig utan mer allmänt...

mera allmänt :D

Tänk om man kunde få distriktarna att kastrera billigt på gårdarna...för det är väl mera där problemet ligger, att bönder som har både stordjur, åkerbruk och skogsbruk sällan har tid att åka till "stan" för att kastrera en katt....men distriktare har dom ju alltid då o då....idag är det ju så förbannat dyrt att ha distriktare, så nån subvention borde ju finnas..

..och det går utmärkt att kastrera(iallafall hanarna) hemma...det gjorde en kompis till mig ( hästvet) här på köksbordet en gång :D
 
Sv: Utekatter?

Det är därför jag är för tidig kastrering. Tyvärr är det mycket svårt att få till det idag, eftersom det är vad jag vet bara en veterinär som kastrerar så tidigt som vid 12 v.

Fast sen måste jag ställa mig mycket skeptisk till att skogisar är inblandade i så många blandingar. Den allmänna tron bland mer okunniga huskattägare är att såfort katten är långhårig så är den hälften skogis. Såfort den är lite med ädel så är det siames i osv.
Det enda som verkligen till 100% säkerhet visar att det rör sig om raskatter inblandade är om ungarna är maskade. Elle rom den är lockig. Allt annat är oftast bara gissning.
 
Sv: Utekatter?

Bodde jag som du kanske gör (dvs hus på landet med minst 2 km till väg där det är möjligt att köra fortare än 50 km/h) så skulle jag likväl ha innekatter. Ute, ja, men enbart på en innätad tomt.
 
Sv: Utekatter?

Alexandra_W skrev:
Måste man använda ord som 'optimalt', 'idealt', 'bäst' etc? Innan vi fått katterna att prata MÄNNISKOSPRÅK så kan faktiskt ingen avgöra vad katten anser skulle vara optimalt. Jag kan inte säga min utekatt skulle tycka HON levde ett optimalt liv. Visst hpn får gå ut och in som hon vill osv. Men jag kan sätta en femhundring på att hon skulle anse det optimala vore att istället för torrfoder få makrill eller burkmat, att det vore optimalt med mer möss och råttor att jaga, och att såfort hon så önskade kom det en människa och var beredd att klia henne. Hon skulle nog vilja ha en kattlucka med så hon kunde gå in och ut HELT som hon ville.

:D Men mina lever ju ett optimalt liv :D

Dom HAR kattlucka...gammelkattorna vill BARA ha torrfoder, och det får dom, lillen vill bara ha burkmat och då olika sorter varje gång, å det får han...dom ligger PÅ mig och sover när DOM vill...när dom vill ha kärlek kommer dom, annars så låter dom bli, och jag låter bli dom...möss finns så det räcker till o blir över...det enda som är dåligt är när man skall avmaska dom...det är inte det optimala...men nödvändigt, jag har ingen aning om vad dom gör när dom inte är hemma, men jag vet heller inte vad JAG skulle kunna aktivera dom med för att dom skulle få ett "bättre" liv...köpa en pipmus kanske :rofl: :rofl: och springa o dra runt på golvet i ett snöre ;) Näää, jag tror bara dom skulle undra va f-n som hänt me morsan :rofl:
 
Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Det är därför jag är för tidig kastrering. Tyvärr är det mycket svårt att få till det idag, eftersom det är vad jag vet bara en veterinär som kastrerar så tidigt som vid 12 v.

Fast sen måste jag ställa mig mycket skeptisk till att skogisar är inblandade i så många blandingar. Den allmänna tron bland mer okunniga huskattägare är att såfort katten är långhårig så är den hälften skogis. Såfort den är lite med ädel så är det siames i osv.
Det enda som verkligen till 100% säkerhet visar att det rör sig om raskatter inblandade är om ungarna är maskade. Elle rom den är lockig. Allt annat är oftast bara gissning.

min "siamesunge" var både maskad o blåögd..inte liten o ädel.....
 
Sv: Utekatter?

jag har 400 meter till vägen, där får man köra 70....men katterna går inte ditåt..för det finns inget att gå "åt"..för sen är det bara älven.......åt alla andra väderstreck är det nästan bara skog......å nåt hus....det är inte natiurligt för dom att gå till andras hus...utan det finns så mycket annat intressantare att utforska...hus det har dom här hemma.
 
Sv: Utekatter?

Det finns många andra raser som är maskade: Britten, Perser/Exotic, Birma, Ragdoll, Siames och Balines, Cornish Rex, Devon Rex.
 
Sv: Utekatter?

Håller med om att distrikarna skulle kunna göra en enorm skillnad, men det har de väl inte resurser för. I byn där jag bott under mina tonår kom distriktsveterinären till travstallet minst en gång om året och då passade resten av byn att pallra sig dit med katter och hundar som skulle vaccineras och/eller ID-märkas och det funkade ju utmärkt.

Hankatter är ju inga problem att kastrera på plats så kastrering hemma på gårdarna skulle antagligen minska antalet fertila utekatter drastiskt.
 
Sv: Utekatter?

Min huskatt skulle garanterat gå till huset eftersom hon älskar människor. Men hon skulle nog trivas allra bäst mitt i Örebro på Drottninggatan där hon kunde gå i affärer, gå på fik och bli petad på och klappad av alla människor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 534
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 557
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 955
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp