Utländska veterinärer i Sverige

Daff

Trådstartare
Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit till Sverige och inte pratade svenska. Jag vet att iaf den ena kliniken även har två veterinärer till som kommer från Polen, dom är ett par som flyttat hit tillsammans.

Är det vanligt i hela Sverige med veterinärer som kommer från andra länder? Vad beror det på?

Vilka länder är det vanligast att de kommer ifrån?

Obs - har inga problem med utländska veterinärer även om det kan vara lite svårt med språket ibland men det har löst sig smidigt.
 
Jag har erfarenhet av Ukraina o Holland, men inte frågat varför de flyttat hit, en anledning kan vara att de gjort utbildning och praktik här o tyckt landet är bra o stannat.
 
Det var svårt att komma in på veterinär-linjen liksom läkar-linjen i Sverige när de som är medelålders nu var unga.

Fortfarande sker ett underutbildning för att täcka aktuellt behovet och Sverige är och var så fräcka att de litar på att andra länder ska utbilda våra läkare och veterinärer.

Varför det är så vet jag inte men som läkarlinjen är den dyraste utbildningen så är det väl liknande problematik med veterinärlinjen antar jag.
 
Ja, det är vanligt. Jag antar att de blir hitlockade på ett sätt eller annat. Vanligaste landet vet jag inte men inom Europa skulle jag gissa, annars gäller väl inte deras utbildning från hemlandet.
 
Det verkar som att fler veterinärer slutar än som kommer till via den svenska utbildningen. Bristen på veterinärer i Sverige är stor.

Att få in utländska veterinärer hjälper ju oss djurägare med vård, även om vi kanske har svårt att helt förstå dem i bland.

Men sannolikt kan väl dessa veterinärer engelska i alla fall?
 
Där jag bor (sydvästra Sverige) är det vanligt med danska veterinärer, har också träffat på djursjukvårdare från Polen. Samtliga har pratat bra engelska, och jag förstår också danska rätt bra, så ingen särskild språkförbistring 😊
 
Där jag jobbar är det fler polska än svenska veterinärer... Någon enstaka som inte heller kan engelska annars så får kommunikationen ske på engelska och sköterskor tolkar och översätter journaler vid behov.
Vanligast är Polen just nu iaf men finns även från andra länder.

Betydligt bättre lön för veterinärerna i Sverige än Polen även om man tar hänsyn till olika levnadskostnader och på visst sätt bättre arbetsförhållanden.

Företagen rekryterar aktivt från Polen.

Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit till Sverige och inte pratade svenska. Jag vet att iaf den ena kliniken även har två veterinärer till som kommer från Polen, dom är ett par som flyttat hit tillsammans.

Är det vanligt i hela Sverige med veterinärer som kommer från andra länder? Vad beror det på?

Vilka länder är det vanligast att de kommer ifrån?

Obs - har inga problem med utländska veterinärer även om det kan vara lite svårt med språket ibland men det har löst sig smidigt.
 
Ja, det är vanligt att veterinärer från andra länder rekryteras till Sverige. Utan dem skulle läget vara katastrofalt i Sverige. Har jobbat med veterinärer från Norge, Danmark, Island, Ukraina, Syrien, Finland, Polen, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland, Färöarna mm.
 
Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit till Sverige och inte pratade svenska. Jag vet att iaf den ena kliniken även har två veterinärer till som kommer från Polen, dom är ett par som flyttat hit tillsammans.

Är det vanligt i hela Sverige med veterinärer som kommer från andra länder? Vad beror det på?

Vilka länder är det vanligast att de kommer ifrån?

Obs - har inga problem med utländska veterinärer även om det kan vara lite svårt med språket ibland men det har löst sig smidigt.
Hunden hade en engelsktalande veterinär från Italien under hennes cancerbehandling - fungerade jättebra. Däremot var det lite svårare att hänga med när det kom in en dansk vikarie som pratade snabb svenska med dansk brytning och lite danska ord inblandade - det var enklare att hänga med i engelskan hos den vanliga veterinären :o
 
Jag har haft veterinärer från flera olika länder. Vissa kan svenska, andra pratar engelska. Dock känns det liiite osäkert när man kommer till en veterinär som frågar ”är det en Pointer”? Om min dalmatiner.. Och sedan förklarar att han inte kan så mycket om hundar för han var ko-veterinär i hemlandet.. :o den veterinären åker jag bara till för typ vaccination, avmaskning och såna saker..

Bild på den inte så pointerlika hunden i fråga, som varenda 3åring ser att det är Marshall.. :grin:
IMG_9656.jpeg
 
Stött på dansk, tysk, britt, norsk, bosnisk utöver svenskar. Den danska och britten var svårast att förstå. Båda pratade sitt modersmål och även om jag kan engelska så är det svårt med medicinska termer.
 
Träffat en veterinär från Storbritannien, en från Tyskland och en, tror jag, från USA. Tror i alla fall en var från USA pga av brytningen/uttalet. Pratade svenska med samtliga men även lite engelska med ena, men det var nog för vi (jag/min familj) har en benägenhet att flyta över till engelska om någon kommer från engelsktalande land.
 
Jag har mött många veterinärer med utländsk utbildning, när jag var 20-25 kände jag dessutom mer än en svensk som pluggade i annat EU-land för att det var så svårt att komma in på veterinärutbildningen i Sverige.

Häromkring har vi haft flera danska och tyska framförallt, och det ska vi väl vara glada för med tanke på hur få veterinärer vi har i landet...
 
Det som jag tycker är svårt är exaktheten i språket. Jag är bra på vanlig engelska men inte på veterinärengelska, jag behöver stöd i översättningen för att vara säker på att jag uppfattat rätt.
En utländsk veterinär som gjorde hembesök i stallet hade franska som modersmål och min stallägare hade bott i Frankrike och talade flytande, där fungerade det perfekt.
 
Det som jag tycker är svårt är exaktheten i språket. Jag är bra på vanlig engelska men inte på veterinärengelska, jag behöver stöd i översättningen för att vara säker på att jag uppfattat rätt.
En utländsk veterinär som gjorde hembesök i stallet hade franska som modersmål och min stallägare hade bott i Frankrike och talade flytande, där fungerade det perfekt.
Ja precis, mina kunskaper i veterinärengelska är bristande och det blir lite bökigt innan jag är helt säker på att jag har förstått helt rätt.
 
Där jag jobbar är det fler polska än svenska veterinärer... Någon enstaka som inte heller kan engelska annars så får kommunikationen ske på engelska och sköterskor tolkar och översätter journaler vid behov.
Vanligast är Polen just nu iaf men finns även från andra länder.

Betydligt bättre lön för veterinärerna i Sverige än Polen även om man tar hänsyn till olika levnadskostnader och på visst sätt bättre arbetsförhållanden.

Företagen rekryterar aktivt från Polen.

Jag undrar om inte ena besöket var i dina hemtrakter? Jag var till Luleå eftersom Skellefteå inte har någon kvällsöppen klinik, fick träffa en väldigt trevlig man och sköterskan var väldigt duktig på att översätta när vi inte riktigt förstod varandra 🙂
 
Jag kanner flera Svenskar som utbildat sig till veterinarer eller lakare i andra EU lander, flera i Romania ... for det utbildas for fa i Sverige. De kom senare hem till Sverige och fick job direkt. Varfor skulle det vara svarare for de lander's innevanare, dar de utbildat en mangd Svenska veterinarer (som far job i Sverige) att sjalva fa job i samma Land?
 
Jag bor i Sthlm, och blir nästan förvånad när jag träffar veterinärer som har svenska som modersmål. Alla har kunnat svenska, men många väldigt knackigt och haft svårt att förklara många saker på ett bra sätt på svenska. Som tur är så har jag inga problem med engelskan, så jag kör ofta hela veterinärbesöken på engelska.

Gissar att det ändå går bra för de djurägare som inte frågar så jättemycket när de pratar svenska, men det blir lätt väldigt detaljerade diskussioner för mig (och jag får nästan varje gång frågan om jag själv jobbar inom sjukvård när jag träffar ny veterinär, det gör jag inte).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 507
Senast: a1agnlju
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 138
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp