Utländska veterinärer i Sverige

Jag är i princip tvåspråkig (svenska och engelska) så språkproblem upplever jag inte. Hittills har de utländska veterinärer (och läkare och tandläkare) som jag har stött på ingivit stort förtroende och verkat ha stor kunskap. Jag misstänker nästan att man i vissa länder har bättre veterinär-och läkare-/tandläkarutbildning än i Sverige så jag ser inga problem alls med en icke-svensk vårdpersonal.
 
Senaste veterinären jag träffade pratade jag engelska med, var iofs bara en rutinkontroll så inga problem alls språkmässigt.
 
Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit till Sverige och inte pratade svenska. Jag vet att iaf den ena kliniken även har två veterinärer till som kommer från Polen, dom är ett par som flyttat hit tillsammans.

Är det vanligt i hela Sverige med veterinärer som kommer från andra länder? Vad beror det på?

Vilka länder är det vanligast att de kommer ifrån?

Obs - har inga problem med utländska veterinärer även om det kan vara lite svårt med språket ibland men det har löst sig smidigt.
Jag har använt mig av Strömsholms djurklinik ett antal gånger de senaste åren och träffat väldigt få med svenska som modersmål men det har sällan varit några problem. Vid ett tillfälle tog det en stund innan veterinären förstod men det var mest mitt fel som inte kom på rätt ord för vildsvins. Wild pig fick henne att tänka på vilda tamgrisar och hon kunde inte förstå varför han var blöt. Vi hade då jagat i ösregn och han hade fått ett sår av ett vildsvin. ;) Men vi löste det och han fick toppenbra vård. :)
 
Jag undrar om inte ena besöket var i dina hemtrakter? Jag var till Luleå eftersom Skellefteå inte har någon kvällsöppen klinik, fick träffa en väldigt trevlig man och sköterskan var väldigt duktig på att översätta när vi inte riktigt förstod varandra 🙂
Vi var nästan stammisar i Luleå på slutet med Skrället och träffade bara utländska veterinärer. Samtliga hade en good enough eller mer än good enough svenska för att vi skulle kunna kommunicera om hans rätt omfattande besvär. Bemötande och kompetens har det absolut haft allihopa!
Har tidigare tänkt att det verkar ha skett en ganska stor förändring på några få år, men jag är tacksam att dom lyckas rekrytera så att vi har ett dygnet runt öppet djursjukhus här uppe i norr :)
 
Vi har en på distriktet som inte pratar svenska, osäker på vilket modersmål hon har men det är inte engelska. Hon kan inte alla hästtermer på engelska men det är ju inte svårare än att man använder alternativa ord. Hon är trevlig och duktig och alla gånger hon varit ute för mig har jag varit supernöjd men jag har märkt att en del andra hästägare blir obekväma med att prata engelska i den situationen.

Just som ambulerande veterinär utan ytterligare personal på plats som kan hjälpa till med att översätta ser jag att det kan bli lite problematiskt, till exempel om veterinären inte lyckas förmedla instruktioner om eftervård eller liknande.

Överlag är jag glad och tacksam över att vi har veterinärer som kan komma ut när det behövs, oavsett vilket språk de är bäst på.
 
Vi har en på distriktet som inte pratar svenska, osäker på vilket modersmål hon har men det är inte engelska. Hon kan inte alla hästtermer på engelska men det är ju inte svårare än att man använder alternativa ord. Hon är trevlig och duktig och alla gånger hon varit ute för mig har jag varit supernöjd men jag har märkt att en del andra hästägare blir obekväma med att prata engelska i den situationen.

Just som ambulerande veterinär utan ytterligare personal på plats som kan hjälpa till med att översätta ser jag att det kan bli lite problematiskt, till exempel om veterinären inte lyckas förmedla instruktioner om eftervård eller liknande.

Överlag är jag glad och tacksam över att vi har veterinärer som kan komma ut när det behövs, oavsett vilket språk de är bäst på.
Nu insåg jag att denna låg på hund 😅

Men det är ju lite relevant ändå
 
Min förra veterinär var antingen från Indien eller Pakistan och kunde knappt svenska och var inte så bra på engelska. Jag bytte veterinär då jag inte kände mig förstådd samt att jag inte förstod henne så bra. Min nuvarande är ursprungligen från Tyskland men pratar helt OK svenska med tysk brytning, hon är toppen och hon är även chefsveterinär där jag går med min hund!
 
Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit till Sverige och inte pratade svenska. Jag vet att iaf den ena kliniken även har två veterinärer till som kommer från Polen, dom är ett par som flyttat hit tillsammans.

Är det vanligt i hela Sverige med veterinärer som kommer från andra länder? Vad beror det på?

Vilka länder är det vanligast att de kommer ifrån?

Obs - har inga problem med utländska veterinärer även om det kan vara lite svårt med språket ibland men det har löst sig smidigt.
Här är det inte vanligt iallafall. Den enda utländska veterinären jag stött på har varit från danmark vilket jag tyckte var otroligt jobbigt för jag kan verkligen inte danska. Jag förstår verkligen ingenting nästan. Men gissar att det inte är så konstigt att flytta hit av olika anledningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 507
Senast: a1agnlju
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 138
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp