Utökad B-behörighet eller E kort??

Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

KL

Äntligen har jag fått ett riktigt svar från Transportstyrelsen. Det tog bara två veckor och flera omfrågningar innan dom slutade svamla om annat och svarade på min fråga...

Man kommer delvis att få köra på bruttovikten me den utökade B-behörigheten, t ex om bilens totalvikt är 2500 kg och släpets totalvikt är 1750 kg (=totalt 4250 kg), men dragkroken bara får ta 1500 kg, då får man köra så länge släpets bruttovikt inte överstiger 1500 kg. Men man får däremot inte koppla på ett släp som har totalvikt 1760 kg eller mer, oavsett om det är helt tomt eller inte.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Ok. Och dragkroksbegränsningen är den som kallas Max släpvagnsvikt idag?

Jag skiter nog i BE ändå...
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Med ditt svar i bakhuvudet blev jag lite fundersam när jag fick reg beviset på min nya bil i fredags. Jag har faktiskt trott att den där siffran skulle tas bort, precis som jag tolkar Trafikverkets svar till dig.

Men såhär står det på reg beviset:

Högsta totalvikt på släpet för B-körkort/B utökad, kg
1260

Dvs ingen förändring (mer än att man får ha totalt 4250 ist för 3500 då på B)?

Blir knäpp på det här snart, bara att ta sitt BE antar jag.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Högsta totalvikt på släpet för B-körkort/B utökad, kg
1260

Dvs ingen förändring (mer än att man får ha totalt 4250 ist för 3500 då på B)?

Blir knäpp på det här snart, bara att ta sitt BE antar jag.

Ja totalvikten blir 4250 istället för 3500. Men vad som står i regbeviset beror ju lite på vad din bil får dra, vad står det att den får dra med e-kort? Och så beror det ju på totalvikten på din bil.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Ja det förstår jag.

Jag mailade Transportstyrelsen och fick svar, jag hade rätt och de hade fel ;).

(läses uppifrån och ner för att få rätt kronologi)

Fråga: Hej

Vi har stött och blött den här frågan fram och tillbaka och jag trodde jag förstod hur det blir, men icke.

Som jag utläser det på er hemsida så kommer regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt att tas bort.

Jag har en VW Passat med tjänstevikt 1684 kg. Dock är släpvagnsvikten begränsad till 1260 kg (pga lastvikten på bilen?). Denna trodde jag skulle bli ändrad nu i och med de nya reglerna?

Men i mitt nya reg bevis från er så står det ”Högsta totalvikt på släpet för B-körkort/B utökad, kg 1260.

Detta innebär då att jag ändå inte kommer att få dra mitt släp med en totalvikt på 1400 kg med den här bilen, även med utökad B-behörighet? Är i så fall den enda skillnaden att den totala tågvikten får vara högre (4250 kg jf 3500) med utökad B-behörighet?

Detta skapar mycket stor förvirring!

Mvh


Svar: På ditt registreringsbevis finns inte något värde angivet för hur stor totalvikt du får dra med utökad B-behörighet. Detta beror på att den nya körkortslagen ännu inte har trätt i kraft.

Med utökad B-behörighet kommer du att få dra ett släp med en totalvikt av högst 2010 kg, men du får inte lasta släpet så att det vid något tillfälle väger mer än 2000 kg kopplat till den här bilen. Orsaken till att du inte kan utnyttja den utökade B-behörigheten fullt ut, är att tillverkaren av bilen satt en begränsning på högst 2000 kg släpvikt för bilen, och en sammanlagd bruttovikt för bil och släp på högst 2240 kg.

Fråga: Hej igen

Jag hoppas det är som du säger. Men på reg beviset står det uttryckligen:

Högsta totalvikt på släpet för B-körkort/B utökad, kg 1260.

Jag ska inte ta nån hänsyn till att det står B utökad där alltså??

mvh


Svar: Helt korrekt. Det är ytterst olyckligt att denna text har påförts registreringsbeviset redan nu, då den börjar gälla först lördag den 19 januari 2013.

Du ska alltså helt bortse från texten B utökad, kg - då det inte finns något värde i kilo angivet där idag. När man beställer ett nytt registreringsbevis från och med den 19 januari 2013 kommer det att finnas ett värde i kilo för B utökad.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 085
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: angelo
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 620
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 811
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp