Bukefalos 28 år!

Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Ja, då har du ju i alla fall fått tillbaka din mysiga häst! :)
Men hur halt är hon då, syns det när hon går i hagen sa du?

När min tränare var har och vi skritta och trava lite I ca 30 min så såg man att hon “tappa” bakbennet.
Men det syns inte i hagen utan det är i trav och skritt när jag ridigt en stund.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jane_Done skrev:
Blev det någon longering?

/Undrar Jane

Vet hade mycket att göra men ska ringa idag.
Ska ringa hem om ca 1 tim och se om hon ringt..
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
När min tränare var har och vi skritta och trava lite I ca 30 min så såg man att hon “tappa” bakbennet.
Men det syns inte i hagen utan det är i trav och skritt när jag ridigt en stund.

Okej. Det ordnar sig nog. Är det på gång att ni får tid nästa vecka eller?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Okej. Det ordnar sig nog. Är det på gång att ni får tid nästa vecka eller?


Ska ringa hem snart när vi har rast och höra om vet har ringt.
Sen har jag tid till en duktig kiopraktiker nästa fredag(har vänte tid i 1år igentligen:o)
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Det hoppas bra mycket mer än 5 språng på framhoppningen inför en stor klass. Så mycket trodde jag faktiskt att du visste.
Stod och tittade på framhoppningen inför WC i söndags innan de ens gått banan och alla som hoppade hade hoppat minst 5-10 språng då och ingen var ännu uppe på full höjd....
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Hehe:D

Hoppas att få en tid till Djursjukhuset innan bara..

Fast jag har faktiskt lyckats (kanske) få lite lyx jag med. Shettisen som vi ska köpa har en ägare som är hästmassör! :) Heheh.

Ja, det kanske är bäst att fara dit först. Så de kan uttala sig.
Förresten, under de här 7 månaderna, har du fått någon orentlig diagnos? Jag blir förvirrad när jag försöker på rätsida på just det. ;)
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Fast jag har faktiskt lyckats (kanske) få lite lyx jag med. Shettisen som vi ska köpa har en ägare som är hästmassör! :) Heheh.

Ja, det kanske är bäst att fara dit först. Så de kan uttala sig.
Förresten, under de här 7 månaderna, har du fått någon orentlig diagnos? Jag blir förvirrad när jag försöker på rätsida på just det. ;)


Okej bra med lyx:)
Min ponnys nya ägare är lädermakare och gör grimmor m.m;)

Jo precis känns trygare så..
Dom dignoser jag fått är Låsningar(ryggskott), 2 Knäledsinflamationer och en inflamation i en led i ryggen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utömd som ridhäst?

Minelli skrev:
Det hoppas bra mycket mer än 5 språng på framhoppningen inför en stor klass. Så mycket trodde jag faktiskt att du visste.
Stod och tittade på framhoppningen inför WC i söndags innan de ens gått banan och alla som hoppade hade hoppat minst 5-10 språng då och ingen var ännu uppe på full höjd....


Då räknar jag INTE småhindret. Och jag vet att man inte brukar hoppa speciellt många språng på framhoppningen eftersom man vill spara dem till banan.

Peder hoppade fram tex Collen för två veckor sedan i Dagstorp till 130 endast två språng på det lilla och ett språng vardera på räcke och oxer!

Du behöver inte hoppa fram hästen på framhoppningen för att lära den, det skall den kunna när den kommer dit.

Jag vet också att Roffe (även om många blir förtretna när jag nämner honom här tydligen) inte hoppar mer.

Stod du på allvar och räknade sprången på varje ryttare? Eller gissar du nu att det ca var så många språng? Och vilka ryttare var det? De som låg bland top ten?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Dom hoppar mer än 5 språng på Falsterbo.(Har jobbat på framhoppningen 4år i rad nu)
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Okej bra med lyx:)
Min ponnys nya ägare är lädermakare och gör grimmor m.m;)

Jo precis känns trygare så..
Dom dignoser jag fått är Låsningar(ryggskott), 2 Knäledsinflamationer och en inflamation i en led i ryggen.

Jo, det kan man alltid ha nytta av :d

Jo, och det kanske kan vara till hjälp det de säger på kliniken sedan. Finns det någon koppling mellan knäledsinflammationerna och problemen i ryggen?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Jo, det kan man alltid ha nytta av :d

Jo, och det kanske kan vara till hjälp det de säger på kliniken sedan. Finns det någon koppling mellan knäledsinflammationerna och problemen i ryggen?


Ja Käledsinflamationen kom ifrän ryggen.


Till Alla:

Vi ringde till Djursjukhuset och hon som vi snacka med ska lägga en ny lapp till Vet.
Hon är svår att få tag i då hon bara jobbar halva dagar.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Alltså, jag menar att du skulle longera och lägga ut en film. Jag är intresserad av det tappade benet.

/Jane
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jane_Done skrev:
Alltså, jag menar att du skulle longera och lägga ut en film. Jag är intresserad av det tappade benet.

/Jane


Jag har inte gjort det men har en film där jag rider där man ser det lite.
Har du Msn?

Hade kunnat skicka den där senare idag för jag sitter i skolan och har inte möjlighet till att skicka den nu..
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Dom hoppar mer än 5 språng på Falsterbo.(Har jobbat på framhoppningen 4år i rad nu)

Så du räknar också då?

Jag har hoppat fram med de flesta och där hoppas det inte fler än 5 språng på räcke oxer, om du då räknar det lilla hindret vilket jag inte räknar som språng så blir det kanske så som du säger fler än 5 st.

Tror nog inte att de vill slita mer på hästen än vad som behövs.

Dessutom så brukar man inte hoppa fram dem fören det är 5st kvar och hinna med mer än runt 5 språng så får man hopppa utav bara den.

Mitt inlägg i framhoppningen syftade på höjden:

Hopphästar som går 160 brukar inte hoppa speciellt många språng på den höjden på träning om de ens träningshoppas mellan tävlingarna. Där brukar man träna mer på lydnaden i den dagliga träningen än själva höjderna. För just dessa höga språng sliter för mkt på dem. Se på framhoppning där hoppas det nog inte mer än kanske 5 språng innan de går in på banan just för att spara på hästen. Du kan aldrig träna en häst till att hoppa högre än vad den har i sin kropp och det är där kapaciteten kommer in.

:smirk: Alltså höjden, inte de små hindrena
 
Senast ändrad:
Sv: Utömd som ridhäst?

olgaklara skrev:
Så du räknar också då?

Jag har hoppat fram med de flesta och där hoppas det inte fler än 5 språng på räcke oxer, om du då räknar det lilla hindret vilket jag inte räknar som språng så blir det kanske så som du säger fler än 5 st.

Tror nog inte att de vill slita mer på hästen än vad som behövs.

Dessutom så brukar man inte hoppa fram dem fören det är 5st kvar och hinna med mer än runt 5 språng så får man hopppa utav bara den.


Ja vissa räknar jag för står man där hella dagarna så har man inget roligare för sig :smirk: :p

Helena lundbäck kommer jag ihåg hoppade 13 språng(kommer ej ihåg med vilken häst.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Ja vissa räknar jag för står man där hella dagarna så har man inget roligare för sig :smirk: :p

Helena lundbäck kommer jag ihåg hoppade 13 språng(kommer ej ihåg med vilken häst.

13 språng på höga eller totalt
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Åh jag är så trött på era inlägg som inte har med Fladdes egentliga fråga att göra. Allt kan missuppfattas när man skriver eftersom man inte har samma möjlighet med att prata i olika tonfall beroende på om man är arg, glad eller använder ironi.

LÄGG NER ERA DISKUSSUIONER OCH HÅLL ER TILL ÄMNET! ´
Det blir ju bara löjligare o löjligare! Och då menar jag inte bara dig olgaklara utan ALLA som inte diskuterar ämnet som frågan handlade om...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 268
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 277
Senast: Sesca
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp