Bukefalos 28 år!

utrustning e- och d-klass (wras)

Seabaz

Trådstartare
Såg nu på wras hemsida att utrustning kan skilja i D-klasserna samt E-klasserna. Är det nytt eller? Har för mig att man måste ha haft westernutrustning i D-klass senaste åren? E-klass är fritt.

Tidigare när det inte fanns E-klass så var det även "fritt" i D-klasserna men att det ändrades när man la till E-klass? Eller är jag ute och cyklar?


MEN
Min fråga gällde, får man rida barbacka?
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Nope. Sadel och huvudlag ska det vara :) Vad jag vet är det westernutrustning f.r.o.m D-klass!
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

på wras hemsida nu står det under E-klass "samma regler som D-klass" och under D-klass står det "Vid D- tävling gäller WRAS regelbok men avvikelser får göras beträffande westernutrustningen."
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Man frågar dommaren innan "är det ok att jag har detta?"
så gjorde jag en gång när jag behövde bakbensskydd på hästen.
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Man frågar dommaren innan "är det ok att jag har detta?"
så gjorde jag en gång när jag behövde bakbensskydd på hästen.

jo men nu handlar det om "måste jag ha detta", det är lite skillnad ;)

Dessutom tänker jag inte bada hästen och anstränga mig att köra dit den om det sedan visar sig att jag inte får rida utan sadel :p

Jag misstänker dock att det är som Elanor skriver att man måste ha någon form av sadel...
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

I E-klass får man rida i t ex engelsk utrustning om man vill, fr om D-nivå är det westernutrustning som gäller.
Sadel är obligatorisk, uta i Freestyle reining;)
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

I E-klass får man rida i t ex engelsk utrustning om man vill, fr om D-nivå är det westernutrustning som gäller.
Sadel är obligatorisk, uta i Freestyle reining;)

Nej fr o m C-klass är det westernutrustning om man läser på wras hemsida. Som jag skrev i inlägget ovan. Så det måste vara ändrat! (Jag har ej nyaste regelboken)


Och jag har fått svar från den tävlingen jag hade tänkt åka till, man måste ha någon typ av sadel förutom i freestyle reining där man får rida utan...
Så då blir det ingen tävling för mig :p
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

du har ingen barbacka sadel då? :idea:


hade också för mig att det var westernutrustning från D-klass och upp
har nya regelboken kommit ut än?
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Jag tycker det är precis samma sak, maila tävlingsledaren o fråga
om du får rida utan sadel, så får de fråga dommaren isåfall.
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

horn ska det väl vara från C och uppåt iom att man inte behöver ha westerutrustning på lägre nivåer..?

tänkte mest att barbackasadel faktiskt är "någon form av sadel" ;)
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Jag kan inte hitta någonting om bomlöst längre...
:confused:
Det har säkert diskuterats men jag kommer inte igåg det:p

I alla klasser skall hästarna visas i westernsadel och huvudlag. Westernsadel är av tradition en arbetssadel med en stor, synlig ’fork’ med ett horn, ett högt bakvalv och stora ’skirts’.

Fr om D-klass är det traditionell utrustning, alltså enligt ovan.

I E-klass är det valfri sadel som gäller, vet dock inte om barbackapad kan räknas som sadel, har svårt att tänka mig det.
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

nu var jag inte sådär superseriös i mitt förslag :p

men om det är westernutrustning från d eller c verkar ju vara lite otydligt...
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Jag kan inte hitta någonting om bomlöst längre...
:confused:
Det har säkert diskuterats men jag kommer inte igåg det:p

I alla klasser skall hästarna visas i westernsadel och huvudlag. Westernsadel är av tradition en arbetssadel med en stor, synlig ’fork’ med ett horn, ett högt bakvalv och stora ’skirts’.

Fr om D-klass är det traditionell utrustning, alltså enligt ovan.

I E-klass är det valfri sadel som gäller, vet dock inte om barbackapad kan räknas som sadel, har svårt att tänka mig det.


Var läser du detta? Gamla regelboken? För jag har citerat wras hemsida ovan och där står det att utrustningen kan skilja i både E- och D-klass.


Jag har pratat med tävlingsansvarig nu och det är sadel som gäller. Barbacka är big no!
Fick även samma svar från WRAS och där undrade dom varför jag inte ville rida med sadel.
Jag svarade att det finns ingen sadel som passar mig och min häst till 100% så vi rider och tränar barbacka och nu börjar pållen bli så fin så jag skulle vilja ha honom bedömd men se det gick ju inte då... tyvärr
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Det är två år sen reglerna om utrustning började gälla från D-nivå. Det var väl också då E-klasserna kom vill jag minnas, och de är ju menat för de som är helt gröna
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Men utom tävlan borde du få vara, fråga om det, då kan du ju få en muntlig bedömning efteråt.
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Det är två år sen reglerna om utrustning började gälla från D-nivå. Det var väl också då E-klasserna kom vill jag minnas, och de är ju menat för de som är helt gröna


Ja men det är ju det jag menat. :) Då har dom nog ändrat tillbaka fr o m i år. Jag har som sagt inte nya regelboken.

Westernryttaren: Ja det hade man nog fått kanske men nu känns det inte så viktigt längre så struntar nog i det ;)
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Vilket menar du har ändrats tillbaka?:confused:

OBS, inte ironiskt, men jag fattar inte....
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Ja alltså jag skrev ju i mitt första inlägg att jag trodde det ändrades i samband med när E-nivån kom till. Alltså westernutrustning fr o m D-klass.

MEN nu på WRAS hemsida står det westernutrustning fr o m C-klass. Så jag undrade om det var ändrad fr o m i år med nyaste regelboken...


Men egentligen rör det mig inte i ryggen då jag inte är intresserad av att rida med sadel öht för tillfället och då får man inte vara med på tävling. :)
 
Sv: utrustning e- och d-klass (wras)

Ja du har helt rätt!

Det ändrades då, är nog helt enkelt WRAS hemsida som inte hängt med:p.

Ska påminna om att de ska ändra det!;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 576
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp