Bukefalos 28 år!

Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Varför skulle det vara säkrare att ha träns på hästen? Jag förstår verkligen inte det? Vad är det som gör tränset säkrare?

Tyglar är kortare än grimskaft, och visst, man kan ha grimskaft och delta på tränset, men man måste inte det. Vid närmare eftertanke så behöver man nog inte ens ha tyglar...?


Fio, Om du läser vart jag bor så vet du att jag har flygplatser rätt nära, militärhelikoptrar och flygplan åker här över både nu och då, hästarna vinklar inte öronen. Har stannat på rastställen vid motorvägen x antal ggr, hämtat folk med häst och vagn vid tågstationen osv osv, ingen av hästarna har någonsin reagerat på något av det.

Vissa av mina hagar gränsar direkt till motorvägen så det krävs inte speciellt mkt jobb för detta, men oavsett så tycker jag att det är en självklarthet att om jag säger till hästen att skärpa te sig så ska den göra det.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det är både beprövat och allmänt vedertaget sedan länge att man får ökad kontroll på en häst med träns.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det var inget svar på frågan. Bara för att den stora massan tror en sak så betyder det inte at det är rätt. Vi kan ta en sådan sak som att alla trodde att jorden var platt, eller att mörkhyade och ljushyade inte skulle vara samma art, eller att "allt" är judarnas fel, ja listan kan göras hur lång som helst!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det är inte frågan om tro. Det är fakta. Med träns ökas kontrollen över hästen. Punkt.

Likväl som att ha hjälm på huvudet så minskas risken för huvudskador vid ev avfallning.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det är inte frågan om tro. Det är fakta. Med träns ökas kontrollen över hästen. Punkt.

Likväl som att ha hjälm på huvudet så minskas risken för huvudskador vid ev avfallning.

Du har fortfarande inte gett någon anledning, och utan det så är det inte fakta.

Anledningen till att det är säkrare att ha hjälm är för att hjälmen skyddar, tar upp stötar när vi landar på skallen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Vet att kravet på huvudlag var borta nåt några år men återinfördes pga fler lösa hästar och då framförallt på lägre nivå.

Fakta eller inte, avgör själv.

Kram
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fast här måste jag nog lägga mig i lite...

Man får ju som bekant inte lasta ur hästen i grimma tex, man får inte ens vistas på tävlingsplatsen i grimma i de vanliga grenarna. Men i distans får man det, så det kan ju inte vara att de ser en fara i att byta utrustning, för i så fall skulle man ju inte få ha grimma i viloområdet i distans. Och för er som tror att viloområdet är instängslat så kan jag tala om att jag har iaf aldrig varit med om det!

Är det då skillnad på de olika ryttarna? Har distansryttare mer koll på sina hästar? Eller är det lättare att ha koll på den vanligaste distanshästen (en arab oftast) än den vanligaste dressyr/hopphästen?

Jag bara undrar, för tydligen så är det någon skillnad nånstans...
Jag personligen har mer kontroll på mina hästar i grimma än i träns när jag är på marken.

Eftersom det oftast är otroligt mycket hästar, ryttare och publik i hoppning rör det sig om en ren säkerhets åtgärd. Tycker att det är märkligt att detta inte gäller distans.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag tror att största risken är i bytet, när man byter från grimma till träns, inte när man väl leder hästen, förutsatt att hästen är väluppfostrad.

Men i distans får man byta hur många ggr som helst på en tävling, och trots detta har jag bara en enda gång sett en lös häst. Eller igentligen är det felaktigt, lösa hästar har jag sett massor ggr, oftast står de och äter med grimskaftet liggande på marken medans en person sitter brevid och tuggar på en macka eller liknande.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Eftersom det oftast är otroligt mycket hästar, ryttare och publik i hoppning rör det sig om en ren säkerhets åtgärd. Tycker att det är märkligt att detta inte gäller distans.

Vad är det för märkligt med det? Distans har väl knappast någon direkt publik, dom rör sig över mkt större ytor och är väl sällan så koncentrerade på en så liten yta som dom är i hoppningen. Hoppningen kan ju lätt ha 400 starter per dag på en stor tävling och i Distansen kan det väl max vara 10-20% (?)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det var inget svar på frågan. Bara för att den stora massan tror en sak så betyder det inte at det är rätt. Vi kan ta en sådan sak som att alla trodde att jorden var platt, eller att mörkhyade och ljushyade inte skulle vara samma art, eller att "allt" är judarnas fel, ja listan kan göras hur lång som helst!

Hur menar du nu? Om något skulle hända har du bättre kontroll med bett i munnen. Det håller de allra flesta med om. Att ändra TR för att du och några fler tycker annorlunda verkar lite långsökt.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag tror att största risken är i bytet, när man byter från grimma till träns, inte när man väl leder hästen, förutsatt att hästen är väluppfostrad.

Tror gör man i kyrkan :laugh:
Man skall inte förutsätta att alla har väluppfostrade hästar.

Kram.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har varit med om 100 starter på en och samma dag, kanske något mer, men visst det är färre. Det borde dock vägas upp av det faktum att alla i samma klass startar samtidigt och att hästarna då är väldigt laddade, många sätter av i full galopp, och häpna och hör, folk klarar fortfarande av att hålla sina hästar i bara grimma.
Jag har bara varit på mindre hopp och dressyrtävlingar, och andelen människor har då varit ungefär den samma.

cannelia: Ah fast nu har du glömt en viss liten detalj här. Ingen har sagt något om bett! Bett måste man inte ha nämligen, och man får väl om jag har tolkat reglerna rätt (?) tillomed lasta ur i ett träns för att sedan byta till ett annat.

Och dessutom, varför i hela friden skulle du ha bättre kontroll med bett? Jag har det inte, utan tvärtom har jag haft flera hästar där man faktiskt har haft bättre kontroll med grimma, även när man rider.

Det jag opponerar mig emot är att reglerna är ologiska! Jag har inget emot massor regler om de bara kommer ur logik. Men ni andra ser tydligen någon logik som jag missar, så jag blir jätte glad om ni upplyser mig, med riktiga argument då oxå, inte bara "för att det är fakta".
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Vad är det för märkligt med det? Distans har väl knappast någon direkt publik, dom rör sig över mkt större ytor och är väl sällan så koncentrerade på en så liten yta som dom är i hoppningen. Hoppningen kan ju lätt ha 400 starter per dag på en stor tävling och i Distansen kan det väl max vara 10-20% (?)

Dessutom har en distanshäst efter X antal mil rastat av sig det värsta och är ganska belåtna med att äta och dricka istället för att "jönsa runt".

Jag ser ytterst sällan distanshästar utan huvudlag faktiskt. Man använder sig istället av bettlöst alternativt träns där man knäpper upp/bort bettet så hästen kan äta och dricka er obehindrat.

Skulle bara ta väldigt onödigt med tid och kraft att ta av/på grimma, träns hela tiden i varenda vetgate.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej det vägs inte upp av det eftersom det är utomhus och på betydligt större ytor än vad 20 laddade hopphästar har att röra sig på oftast 20x50 i vårt framridningsridhus mindre yta därtill på samma yta skall det samtidigt gå en hel drös med hästar och hästskötare och en hel drös med människor som skall stå längs hela långsidorna och helst i 2 led OCH samtidigt så är det vet.besiktning i samma ridhus..
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Anledningen är att det ska bli mindre lösa hästar.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har varit med om 100 starter på en och samma dag, kanske något mer, men visst det är färre. Det borde dock vägas upp av det faktum att alla i samma klass startar samtidigt och att hästarna då är väldigt laddade, många sätter av i full galopp, och häpna och hör, folk klarar fortfarande av att hålla sina hästar i bara grimma.
Jag har bara varit på mindre hopp och dressyrtävlingar, och andelen människor har då varit ungefär den samma.

cannelia: Ah fast nu har du glömt en viss liten detalj här. Ingen har sagt något om bett! Bett måste man inte ha nämligen, och man får väl om jag har tolkat reglerna rätt (?) tillomed lasta ur i ett träns för att sedan byta till ett annat.

Och dessutom, varför i hela friden skulle du ha bättre kontroll med bett? Jag har det inte, utan tvärtom har jag haft flera hästar där man faktiskt har haft bättre kontroll med grimma, även när man rider.

Det jag opponerar mig emot är att reglerna är ologiska! Jag har inget emot massor regler om de bara kommer ur logik. Men ni andra ser tydligen någon logik som jag missar, så jag blir jätte glad om ni upplyser mig, med riktiga argument då oxå, inte bara "för att det är fakta".

Du har misstolkat TR. Har varit på distansritter och här har de flesta bett i truten eller hackamore. Vid återhämtningen kopplas bettet oftast bort.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Du har rätt i detta. Distansen har fotast flera större ytor att sprida ut sig på.
Även om det kan vara nog så laddat i själva starten ibland så behöver man yttersta sällan trängas i någon större utsträckning.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ser precis likadant ut på distanstävlingarna. Ofta finns det inte någonstans att rida fram alls mer än på parkeringen

Älgen: Mjo, men hur motverkar tränset det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 945
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 092
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 217
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp