Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag tänkte väl att du inte var hundraprocentigt hårdhjärtad! ;)

Det är ungefär i den typen av läge jag "tänker själv" och agerar på egen hand. En annan typisk situation är när en hästägare har plockat fram ett nytvättat täcke och så visar det sig när hästen kommer in efter en dag i spöregn att impregneringen inte funkar längre och hästen är jättekall. Då försöker man ju se till att hästen får på sig så att den blir varm.

Men självklart ska det inte vara så att en hästägare ska komma undan gång efter gång med att slarva med att förbereda för hästen och informera på ett tydligt sätt. Då blir jobbsituationen ohållbar. Men någon miss ibland är mänskligt att göra.

He he nä det är jag inte jag lovar (ang hjärtat ) ;)
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Nä jag läste vad du skrev . Det framgår tydligt att du täckade din häst . Däremot förklarade du för Alexandra att "klippta hästar behöver täcken" vilket blev absurt eftersom Alexandras hästar har täcken vilket även framgår .
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Nä jag läste vad du skrev . Det framgår tydligt att du täckade din häst . Däremot förklarade du för Alexandra att "klippta hästar behöver täcken" vilket blev absurt eftersom Alexandras hästar har täcken vilket även framgår .

Och därför skrev jag också delvis *kl* :idea:
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

För mig är det självklart att man som hästägare ska aktuella täcken framme, annars ringer man eller åker till stallet själv.

Men sen förstår jag inte heller varför man ska skälla ut folk, man kan faktiskt ta upp saker i en mer vettig ton.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Har jag också undrat men fick inget svar ;) tror TS försvann när man inte höll med henne...
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Tycker det är lamt av stallpersonalen att inte ta egna beslut. Om jag hade sätt en häst stå ute och frysa hade jag ringt och frågat om det var okej att sätta på ett extra täcke eller vintertäcket. Dock hade jag redan haft vintertäcket på min häst vid det här laget :).
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Varför tog de inte bara det halvtjocka utetäcket i torkrummet? Snacka om att göra en höna av en fjäder.
När ni tar in hästarna så läggs ju täckerna där sen va? För att torka upp om de är blöta. Annars kan de ju hänga utanför om man har nån sån anordning (det har inte vi).
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Organisation är viktigt. Jag vill inte ha en täcken och annat direkt utanför boxen. Stallgången ska vara prydlig. Inackorderade har varsin täckeshängare i separat rum där det även torkar bättre.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Och andra kan vara lika noga med organisationen men vilja ha det annorlunda, i det här stallet ville de uppenbarligen ha ett torrt täcke hängande utanför boxen. Rätt eller fel rent organisatoriskt är oväsentligt, man följer reglerna i aktuellt stall (eller flyttar).
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fick veta av länsstyrelsen att man inte skulle ha täckeshängare utanför boxen pga risk för att fastna (har aldrig varit med om detta och undrar om någon har). Men ja försäkerhetsskull då.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Länsstyrelsen får in skadestatistik från djursjukhusen, och flera hästar knäcker käken varje år på täckeshängare. De står lugnt och tuggar på dem, men blir de rädda rycker de bakåt och kan då fastna, varvid käken kan knäckas.

Det har även förekommit att hästar fastnat med benen i täckeshängare när man lett dem eller haft dem uppställda i gången. Oftast har då en annan häst stuckit ut huvudet i gången, och hästen i gången har då försökt sparka, men fastnat i en täckeshängare.

Kan man förebygga skador så ska man ska göra det, i detta fall genom att inte ha täckeshängare som är nåbara för hästar, eller i gångar där hästar ska stå eller gå.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Är du intresserad av att diskutera säkerheten i stall så rekommenderar jag att starta en ny tråd, det hör inte riktigt hit. TS placerade inte lämpligt täcke på överenskommen plats utan ett annat och blir sur för att stallpersonalen inte gissade att hon egentligen ville ha ett annat. Hon fick sedan en tillsägelse som hon med rätta eller felaktigt tolkade som en utskällning. Är det då rimligt att svara, "då placeringen av täckena inte är säker så valde jag att inte lägga ut det rätta utan ett annat och utgick från att ni på grund av att det är dålig säkerhet i stallet ska gissa att det är täcket i torkrummet som ska på" eller vad vill du framföra egentligen?
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag tycker det är märkligt att bli utskälld för en sådan sak. Ser man att hästen fryser så säger man till ägaren. Att skicka ett sms tar inte många sekunder. Hon får väl åka ut till stallet och kolla till hästen ta in å lägga på täcke.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Vissa anser att det är att bli utskälld att få ett SMS där någon vänligt påpekar något, andra rycker på axlarna och anser att "det var väl inget" när någon står och skriker åt dem i 5 minuter. Vi vet inte hur utskällningen gick till här, det framgår inte.

TS visste rimligen att det varit ett väderomslag och vilka täcken hon lagt fram och kunde göra något åt det om hon så önskade men gjorde uppenbarligen inget.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag fattar inte utskällningen. Tycker faktiskt man kan tänka till 2 steg till ang varför inget täcke hängde framme. Är täcket blött kvällen före så givetvis skulle då inte jag hänga fram ett blött täcke utan hänga det på tork.

Fast det finns människor till allt. När jag hade stalltjänst en gång så var jag i valet och kvalet att täcka på morgonen för det var gränsfall ang temperaturen vad folk skrivit när dom skulle ha täcken. Men jag täckade alla 'ändå, för troligtvis hade man väl fått skäll om hästarna INTE vart täckade, sen när jag var klar åkte jag hem. När jag kom tillbaka hade det givetvis blivit omslag i vädret och det var väl rätt så varm..då fick man en utskällning att jag täckat hästarna i detta varma väder, fast jag egentligen gjort helt rätt enligt lapparna när jag var där på morgonen. Hästmänniskor gillar att gnata och strida har jag märkt om högst obetydliga saker. Och har inte stallpersonal lite jäkla tåga i sig och kunna handla lite på egen hand. Måste allting vara mitt framför näsan för att dom ska kunna ta egna initiativ ?
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Lobelia har en poäng + att ts tidigare varit rätt otrevlig mot personalen. De kanske var lite vassare i tonen än vad de brukar just p.g.a. det.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 049
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp