Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

vinkelina

Trådstartare
Fram till i torsdags har det varit + 6 grader ute dagtid och ungefär lika varmt i stallet nattetid. Trots att min är hellklippt har hon enbart gått med lätt fodrar regntäcke ute och klarar sig bra. Varit utan täcke i stallet.

Nu slog ju en köldknäpp till utan förvarning och det blev -10 på en natt. Följande dag blev jag utskälld för att min häst stått och skakat av köld i hagen då jag inte plockat fram vintertäcke åt henne.

MEN. På hennes boxdörr hängde ett fleecestalltäcke och i torkrummet ett halvtjockt utetäcke som använts som reserv då de regnat så mycket. Det heter att man själv skall lägga fram och att det bara ingår att de lägger på ett täcke. Men om nu personalen märker att det är nästan 10 grader kallare än utlovat, borde de kanske inte tänka själva då. Klart att de skall säga till men ny fanns det tillgång till alternativ.

Hur skulle ni resonera? Är van från tidigare stall att de tänker till lite själva. Alt skickar och frågar.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fast köldknäppen kom väl inte utan förvarning, de flesta hstägare jag känner håller rätt bra koll på väderleksrapporterna.
Och hur ska stallpersonalen veta vilket täcke som är ditt i torkrummet?

Men jag håller med dig, om att jag aldrig släppt ut en häst för att frysa.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Verkar som ett lite stelt resonemang, ja.
Nu har jag ingen egen häst, men varit medryttare på hästar som stått både på anläggning och i eget stall, och har aldrig varit med om att stallpersonal inte tänkt själva om det plötsligt kommit en köldknäpp. Om man inte hittar hästens vintertäcke är det väl inte så svårt att ringa och fråga? :confused: Eller som du sa själv, nu fanns det ju dessutom alternativ. Är ju lite drastiskt att ställa sig och skälla ut hästägaren.

Ägaren till en av mina tidigare medryttarhästar har däremot blivit uppringd vid insläpp och sagt att "din häst är skvatt galen att leda från hagen till stallet, du får åka hit och ta in skrället själv!" :D

Vad hade personalen tyckt varit bäst då? Att ringa dig, säga att det är minusgrader, och bett dig åka ut till stallet för att lägga på vintertäcke? Känns ju lite osmidigt liksom.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

konstigt att de inte ringde dig för att fråga? ditt nummer borde ju stå på stallboxen och de har mobil i fickan, så svårt är det inte.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

beror pa hur arbetsbelastningen ser ut for personalen... om det ar stelt resonemang alltsa.

lite personal + manga hastar = tidspress som kan gora att -allt- maste klaffa... att lagga 10-15 minuter pa att leta ett tacke om man bara har 45 minuter reserverat for utslapp kan sabba hela dagen. Rubbade rutiner ar det varsta som finns, de kan paverka hela dagen om man ar nagot underbemannade.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fjantigt..

Jag är av den sorten att jag aldrig bryr mig om vilket form av täcke en häst har eller inte har. För mig är det upp till varje hästägare att avgöra själv. Det finns ingen regel som gäller alla när det kommer till täcken.

Jag hade skickat en förfrågan till hästägaren (för att vara snäll) om hästen skulle ha annat täcke pga väderomslag - man kan ju inte förutspå allt.

Likaså om jag ser en häst stå och skaka..så gör jag något åt det. Då hämtar man ett täcke och lägger på, kanske meddelar "din häst frös så jag täckade på lite extra"..Sunt förnuft med hästen i fokus tycker jag, skulle jag veta med mig att en häst var jättefrusen och inte "rätt" täcke för dagen fanns framme skulle jag hämta ett för hästens skull och kanske påminna om att ha extra täcken framme.

Tycker inte man behöver göra så stor sak av allt, men en del tenderar till det..
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag fattar egna beslut utifrån vad som hänger på boxen. Men att leta upp täcken i torkrum/sadelkammare är inte aktuellt.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Vet ju inte hur stort stallet du står i. Men när jag +1 hade 25 hästar att släppa ut på morgonen så tog vi förgivet att det som hänger på boxdörren är aktuellt för just den hästen. Med så många hästar hade vi inte möjlighet att hålla reda på vilket täcke som tillhörde vilken häst och behöva gå och hämta dem någon annan stans än på boxdörren. Tänk att hämta 25 vintertäcken i torkrummet pga snabb och "oväntad" väderomställning, det tar sin tid. Hästägaren får se till att täcket finns tillhands, u december brukar vi ha minusgrader så jag hade haft ett i beredskap på boxdörren som försäkring.

Dock skulle jag aldrig släppt ut en heliklippt häst i bitande kyla med ett ofodrat täcke utan att ha dubbelkollat med ägaren en gång extra. Så jag tycker väl att de kunde åtminstone ringt. Eller eftersom de såg att hästen frös - gjort något åt saken.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Visste stallpersonalen vilket täcke som var ditt?

Själv tycker jag att man som hästägare har lite framförhållning, kollar vädret och ser om det ska bli någon snabb förändring, och ser till att rätt utrustning är framme. Hänger ett täcke på tork någonstans skriver man det tydligt så att den som ska lägga på täcket får en rimlig chans att göra rätt.
Jag begär inte att någon ska tänka själv och gör det inte heller själv, däremot ringer jag.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

De hade lovat minus tre till den dagen. Det blev minus tretton. Så beredskap fanns för den utlovade temperaturen. Och hängde ju ett i innertäcke på boxdörren som bara skulle ha varit att dra på. Svårt att planera för alla väder. Blir väl plus nu bara för att jag plockat fram tjockaste utetäcket. Det är -18 för tillfället

De är tre personer på 35 hästar men finns ingen direkt tid, utan utsläpp börjar 7:30 och tar den tid det tar. Anställda hästskötare dessutom.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag var en gång med om att en i stallet släppte ut min häst utan täcke i ca -15 och blåst. Anledningen, jo täcket hängde på tork och personen i fråga hade inte gått och tagit ett annat täcke från hästens hylla "för det ska man inte behöva göra".

Visst - täcket ska hänga på boxdörren om man kommit överens om det, men kan man inte tänka själv i en sådan situation så får man väl fråga ägaren tycker jag... inte bara släppa ut hästen och låta den frysa. Mao, de kan anmärka på att du inte hade hängt upp ett varmare täcke men att skälla ut dig för att hästen stod och frös är enligt mig absurt, iom att det fanns andra alternativ att tillgå.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Även om hästen är helrakad så är -10 inga problem för en häst att vara helt utan täcke utomhus, förutsatt att dom är torra och har ordentligt med grovfoder.

Hästar har en bättre grundkonstruktion än människor med mindre hudyta i förhållande till "kött" vilket gör att dom förlorar mindre värme och samtidigt har dom förmågan att jäsa cellulosa i grovtarmen och frigöra värme på det sättet.

Så förutsatt att hästen är torr och har fått ordenligt med grovfoder, kraftfoder har inte alls samma effekt så det räknas inte, så kan du säga åt stallpersonalen att dom är mesar som kan äta skit... fast det är nog bra om du kan linda in det lite och framföra det lite mer diplomatiskt :D
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Det stora felet är att skälla på dig för att hästen frös.

Men att det tunna täcket las på ser jag inte utefter det du säger i tråden som något fel. Det var-17 igår. Jag var rätt säker på att det var dags att täcka upp mina två klippta (den ena helklippt). De har 100-gramstäcken. Men när jag stoppade in handen vid intag igår kväll var båda varma och gosiga, ingen frös.

Så, om jag inte vetat din häst var en fryslort, hade jag klätt på det som hängde på boxen.

När jag stått i inackstall har vi haft en liten skylt på boxen med typ "vid plusgrader, det gröna täcket med röda kantband, vid minusgrader det blå täcket, vid ordentligt kallt (mer än -XX grader) dubbla täcken" eller "Inne: Rött täcke, Ute: Grönt täcke. Om kallt innetäcket kvar under"

Författat så kort som möjligt och ofta fanns ett max antal täcken man fick ha med, ofta 3 st. Dvs inte skriva romaner om "Vid 0 till-5 ditt täcke, vid -5 till -10 datt täcke, vid -10 till -15 si täcke osv"

Att hämta i torkrum osv gjordes bara om alla täcken varit blöta när hästarna togs in, men då hängde alla täcken i torkrummet.

Sen hände det ju vid köldknäppar att man endera ringde ägaren till den kända fryslorten och undrade - om inte ägaren till den kända fryslorten ringde själv, det var vanligast. Att ägaren när den vaknat på morgonen och insett temperaturen hörde av sig och tyckte "Kan du sätta på Brunte det lila, tjocka täcket" eller "Låt Brunte ha dubbla täcken"

Om någon häst frös häcken av sig togs den oftast in och ägaren meddelades om att "Brunte stod och skakade i hagen, han står inne nu".

Så jag förstår du är arg och ledsen för de skällde på dig för hästen frös och det tycker jag är jättefel. Men vad gäller att ingen kontaktade dig innan de släppte ut ser jag inte som något fel eller något bli arg för under de omständigheter du delger i tråden.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fast näää, det där stämmer inte... En häst som är helrakad, har ju ingen direkt päls att hålla kvar värmen med. Mina har fritillgång till hösilage. De oklippta klarar sig utan täcke även om det är -10 grader. Men dom två som är helklippta klarar sig definitivt inte utan. Och jag är ingen person som övertäckar mina hästar.

Dessutom stod ju faktiskt ts häst och skakade, vilket innebär att den fryser...
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Du ska självklart se till att ditt täcke hänger framme. Att stallpersonalen säger till tycker jag är jättebra, att de skäller är ju lite mer onödigt men å andra sidan ska ju du sköta det som du ska sköta. Det är ju inte på deras ansvar att plocka fram täcken till alla hästar och hade jag varit stallpersonal hade jag verkligen inte slängt på ett innetäcke om hästen ska ut? Alla hästar fryser ju liksom inte i 10 minus.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Det både stämmer och stämmer inte. VISSA helklippta klarar sträng kyla utan problem. Likväl som VISSA oklippta fryser så tänderna skallrar i samma kyla och behöver täcke.

Dvs vad ena hästen klarar har inget att göra med vad andra hästen klarar, även om hästar generellt har ett mycket stort temperaturspann där de upprätthåller kroppstemperaturen lika väl trots skiftande temperatur. Men det är individuellt var övre och under gräns ligger, och påverkas också mycket av yttre omständigheter (mat etc)

T ex finns ju NKT fastställt, nedre kritisk temperatur, den temperatur en häst klarar att upprätthålla kroppsvärmen utan 'hjälp'. Hjälpen består oftast i att äta mer, om de kan äta mer så sjunker NKT. Fint i teorin, i praktiken är det inte så att alla hästar klarar att äta den extramängd som krävs - eller ens är "smarta" nog att göra det.

Jag har haft en extrem fryslort som frös lika illa oklippt som helklippt, som inte gick in i lösdrift eller åt mer när han frös. Han stod som ett hjon och väntade på personalen. Jag har haft rena kaminhästen med som klarade sträng kyla oklippt, gick in i skydd när det var busväder och åt som ett expresståg när det blev kallare.

Att se på den ena och välja täcken till den andra mellan de två var totalt poänglöst oavsett vem man tittade på. Det som är viktigt att komma ihåg, hästar är individer och se på hästen, känn på hästen och se vad DEN behöver/inte behöver. Oavsett vad grannen gör.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Och jag som stallskötare har vid fler än ett tillfälle fått på skallen för att jag faktiskt "tänkt själv" och lagt på extra (ibland av mina egna täcken) just när det blivit snabba väderomslag.
Så hur man än vänder har man ändan bak men är det något jag lärt mig om inackorderingsstall är att man ska göra varken mer eller mindre än vad respektive hästägare bestämt sig för är rätt för just deras häst. Även om det är att lägga på 400g täcke med helhals i +15 och sol!
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Håller helt med och även AlexandraW.
Jag skulle ALDRIG ställa mig och ringa runt och fixa och dona på morgonen vid utsläpp. Det är varje hästägares ansvar att ha täcken framme som de anser ska användas. Vilka täcken det är/inte är lämnar jag helt upp till dem själva. Om det hade varit så extremt att en häst jag vet aldrig går utan täcke, inte hade ngt täcke så skulle jag inte släppa ut dem nakna utan då skulle jag väl tyvärr få stå och ringa och krångla, men det är verkligen enda läget och tack och lov har jag aldrig behövt göra det.

Däremot TS så blir det mkt galet att du får skäll.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag delar dina erfarenheter av att bli utskälld, det är därför jag har slutat att tänka själv. Hästägaren ska se till att det som ska användas hänger framme alternativt tydligt tala om att täcket i torkrummet ska användas (och inte skriva blått bucas när flera andra hästar har likadana utan sätta en lapp på sitt täcke och vara övertydlig).
Själv har jag som hästägare messat eller ringt alternativt själv åkt till stallet och ändrat så att det blivit som jag vill ha det.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 049
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp