Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Men lät personalen hästen stå ute och skaka? Jag tycker det börjar bli väldigt spekulativt nu.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag kan ju inte styra över hur andra tänker med andras hästar...mkt möjligt att det är som Magica skriver, att personalen inte vill hamna i gräl med TS igen. Vet inte bakrunden till tjaffset, men jag kan bara utgå från hur JAG gör med våra inackorderingar.
Jag vet bara att jag aldrig skulle stå och säga att det inte är min sak.
Mina inackorderinagr är i alla högsta grad min sak.
Och jag skulle heller aldrig skälla ut någon för att ha glömt lägga fram täcke.
Ligger dte mer bakom så är dte läge att tala om det och kanske istället säga upp hästägarens boxplats då det inte verkar fungera i övrigt heller.
Inte börja gnabba som på dagis
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

tyvärr tror jag inte alla tänker så. tror en hel del hänger upp sig på sånt som varit innan. har någon varit otrevlig mot personalen kan tyvärr personalen vara sånna att de låter det gå ut över framtida situationer.Tydligen har Ts varit rejält snäsig mot personalen flera gånger. om man nu utgår från den andra tråden. därav mitt förstai nlägg att Ts nog inte ska klaga på om inte personalen kontaktar Ts ang täcken mm...

Ja du mindes det uppenbarligen och upplyste andra om det om de missat och när du inte fick någon reaktion så tog du upp det igen. Särbehandlar personalen henne och låter det gå ut över hästen så har hon all anledning att klaga och personalen borde få en skarp varning, det är dock inget som TS tagit upp.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Detta kan ju även den personen tänka på som skickade mitt inlägg till min stallägare och även sprider rykten om att nämnda stallägare har ofodrat regntäcke på sin helklippta häst i -20. Så är det INTE. Vad jag skrev handlade inte om stallägarens häst öht.

Pleeeease säg att du skämtar.. säg att det är ett skämt :eek:
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Men så stod det väl i TS första inlägg?
Hur skulle personalen annars sett att hästen frös?

Ska gå till början å dubbelchecka, men jag tror det stod så

Ja hästen stod och frös i hagen ( hur skulle de annars kunn uppmärksamma det ) men det framgår inte om de gjorde något åt det eller inte, så att säga att de med säkerhet lät hästen frysa är fel utifrån de uppgifter som finns.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Ja hästen stod och frös i hagen ( hur skulle de annars kunn uppmärksamma det ) men det framgår inte om de gjorde något åt det eller inte, så att säga att de med säkerhet lät hästen frysa är fel utifrån de uppgifter som finns.

Det har du helt rätt i! Där drog jag för snabba växlar i att tolka det TS skrivit efter egen maskin. Ber om ursäkt.

Hade varit bra om TS kunde rätta ut några frågetecken.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Ja det är handlar ju lite grann om referenser. Stallvärden som var innan var absolut inte sån. Stallet sköttes, men helt "mekaniskt" hästar ut, hästar in, täcke på täcke av, sen om hästarna frös som fasen inne för att ett täckte läckt eller ngt lags inget torktäcke på "för det ingick inte i servicen" eller tagit av täcken om det plötsligt blivit jättevarmt en dag "det ingick nämligen inte heller i servicen" . Det skulle inte fallit henne in att tempa hängiga hästar flera gånger om dagen "det ingick inte i servicen" och hon hade ju teoretiskt rätt, men jag föredrar alla dagar i veckan den som bryr sig om djuren.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

*kl*

Efter vad jag lärt mig om hästmänniskor är att de kan ha vitt skiljda åsikter om hur deras hästar ska skötas så ta några egna initiativ är inte att rekommendera. Det blir alltid fel ändå. Först kontakt med hästägare för godkännande.

En stallchef i ett stall jag stod i var sanslöst nöjd med sig själv efter ha klippt öronhåren på min häst en dag. Hon hade absolut ingen förståelse för min upprörhdet. Så olika kan det vara.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Alexandras häst har täcke på sig . Läs .

Det är nog inte rocket science att man inte helklipper och inte har räcke . Folk är inte idioter . Tacticus är ute och cyklar så det är Isåfall dit du bör rikta fokus då det är helt absurt att hänvisa till en studie men missa halva och dessutom ha noll förståelse för vad bortklippt päls innebär och säga att det löser sig med mat .

Eh...

Antar att du tog det smarta beslutet att tro att jag inte täckade min shettis samtidigt som jag klippte av pälsen??

Jag täckar (hualigen) ALLA hästar även de oinridna unghästarna!

Förstår faktiskt inte ditt inlägg om det nu var riktat till mig för jag har inte skrivit något om vare sig mat eller att man inte skulle täcka, snarare tvärtom!
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Som mackan redan sagt, min shettis har täcke på sig. Däremot har han inte så tjocka täcken på sig som fiorano t ex tyckte en klippt behövde. Helt enkelt för han inte behöver det. Han klipps för han får sån hemsk vinterpäls att han dels får fukteksem - pälsen är på tok för varm och tät för svensk normalvinter, och han blir trött och slö av pälsen. Busar han minsta i hagen blir han ju svettig.

Så han helklipps, och får täcke - men ganska tunna täcken, just för att slippa bli för varm. Betydligt tunnare täcken än t ex Fiorano tyckte helklippta skulle ha. Och det du citerade var mitt svar kring det, att täckade hon min helklippta shettis så tjockt skulle han bli kokt. Täckad är han däremot, men hela poängen med honom är att INTE ersätta all den avklippta pälsen med täcke, utan en del av den avklippta pälsen. Så han får det drägligare och slipper flåsa omkring klädd för sibirisk snöstorm i svensk mesvinter ;)

(Fast är det vindstilla och solsken går han naken även i minusgrader, och stortrivs)

Jag skrev delvis *kl*

;)
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Som jag skrev tidigare, om ngn hästägare missat en gång och en häst jag vet aldrig går utan täcke ute, inte har ngt täcke så självklart sätter jag inte ut den naken och skiter i det ! Men det hör somsagt till ett undantag i det fallet.

Jag tänkte väl att du inte var hundraprocentigt hårdhjärtad! ;)

Det är ungefär i den typen av läge jag "tänker själv" och agerar på egen hand. En annan typisk situation är när en hästägare har plockat fram ett nytvättat täcke och så visar det sig när hästen kommer in efter en dag i spöregn att impregneringen inte funkar längre och hästen är jättekall. Då försöker man ju se till att hästen får på sig så att den blir varm.

Men självklart ska det inte vara så att en hästägare ska komma undan gång efter gång med att slarva med att förbereda för hästen och informera på ett tydligt sätt. Då blir jobbsituationen ohållbar. Men någon miss ibland är mänskligt att göra.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

ja det är det. om man följde förra tråden. vissa trådar sätter sig på mitt minne rätt bra ;) tycker den tråden är rätt bra som bakgrundsfakta till denna tråden. men det är väl bara jag som tycker det verkar det som ... tycker den tråden förklarar personalens agerande rätt bra ;)
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Även om hästen är helrakad så är -10 inga problem för en häst att vara helt utan täcke utomhus, förutsatt att dom är torra och har ordentligt med grovfoder.

Hästar har en bättre grundkonstruktion än människor med mindre hudyta i förhållande till "kött" vilket gör att dom förlorar mindre värme och samtidigt har dom förmågan att jäsa cellulosa i grovtarmen och frigöra värme på det sättet.

Så förutsatt att hästen är torr och har fått ordenligt med grovfoder, kraftfoder har inte alls samma effekt så det räknas inte, så kan du säga åt stallpersonalen att dom är mesar som kan äta skit... fast det är nog bra om du kan linda in det lite och framföra det lite mer diplomatiskt :D

hästar är ju individer... ditt påstående hade inte funkat på ngn av mina hästar..
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag tror nog som du att det spelar en viss roll vad vad TS har för inställning till stallpersonalen och hur deras relation varit hittills..
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag tycker det är stor skillnad på om det är anställd personal som jobbar varje dag i stallet och inte? I vårt stall, som är ett kollektivstall, har man utsläpp en gång/antal hästar i stallet, (ca 20 st). Då blir det svårt att begära att den som har utsläppet så pass sällan ska ha koll på alla andras hästar, vem som är frusen av sig, vem som brukar ha tjocka täcken vid kallt väder och inte etc.

Personal som arbetar i stallet dagligen har iaf en lite större chans att veta både vilka hästar som funkar hur och hur deras ägare fungerar från tidigare "incidenter", samtidigt som man kanske bör ha lite mer förståelse för att ett undantag kan bli för många för den som har det här som jobb i längden, precis som några andra har uttryckt här i tråden redan tidigare...

För mig spelar det också stor roll vilken information om täcken etc som fanns på din box vid det givna tillfället?

Vi har som ABSOLUT KRAV på hästägaren att det ska finnas en enkel skriftlig instruktion på boxen om täcken/temp/nederbörd och grimma på/av i hagen etc. Trots detta blir det ändå fel lite nu och då och det är då man märker hur olika människor är och reagerar:
En del skäller på den som haft utsläppet, andra säger ingenting till rätt person men gärna en hel del till alla andra om hur dåligt det var och nån annan står istället en stund vid sin EGEN boxdörr och försöker klura ut hur hen själv kan bli MER TYDLIG för att undvika felet nästa gång.

Vi har löst problemet med "vilket täcke hör till vilken häst" i vårt torkrum genom att varje box har en egen täckeshängare i torkrummet, så där KAN man verkligen bara gå och hämta täcket om det har hängt på tork över natten och det sker också regelbundet utan att någon klagar på rutinen.

När JAG har stallet försöker jag så gott jag kan och räknar iskallt med att få skit om nåt blir fel. Försöker då att inte ta åt mig när det händer, vilket säkert kan störa en del det med.. :grin: När ANDRA har stallet påpekar jag sällan eller aldrig andras misstag, men det har hänt att jag frågat den som hade utsläppet hur denne tolkat informationen på boxen för att se om det är något med just min information som är otydlig på något vis.

Vet inte riktigt om jag svarat på TS fråga eller inte, men vill ändå avsluta med hur det kan bli fast man försöker vara tydlig?
På min box står det: Ingen grimma i hagen. Täcke på OM det hänger ett på boxen. På min box hänger det ALDRIG mer än ETT täcke och det är det täcket jag själv hängt fram dagen före och det är det täcket som SKA på. Låter ju som att det inte KAN bli fel, eller hur? ;)

Men vid mer än ett tillfälle har den som haft utsläppet (jag har inte kollat vem eller ens om det är samma eller olika personer) valt att istället för att lägga på det täcke som hänger framme, gå in i torkrummet och hämta ett annat täcke och lagt på det istället. Nu har det varit väldigt likvärdiga täcken så jag har inte brytt mig om att kommentera det alls, det spelade ju praktiskt ingen roll för varken mig eller min häst vilket täcke som är på. Enda gången jag övervägde att säga nåt var när täcket från torkrummet åkte på när jag med flit INTE hängt fram något täcke (jag ville alltså ha ut min häst naken den dagen egentligen). Förvirrande.

Men... det får mig ändå att inse hur olika vi är som människor och att vi tänker väldigt olika. Det tycks helt enkelt inte gå att förutse hur någon annan ska tolka en given information? Så - min lösning får nog bli att lite mer rak kommunikation och lite mindre gnäll om inte allt med den egna hästen blir exakt enligt plan nån dag nu och då kanske vore en bra idé generellt över hela vårt avlånga land? :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Pleeeease säg att du skämtar.. säg att det är ett skämt :eek:

+mackan

Nepp, helt sant. Bor i en liten by och tydligen är både jag och stallägaren intressanta att sprida rykten om. Måttligt obegåvat skulle jag tycka att tro att min enda referensram i vad jag tycker och skriver om här på Buke skulle vara min nuvarande stallägare och hästarna där. Jag lägger mig inte i hur folk täckar sina hästar i "mitt" stall, alla får göra som dom vill lika mycket som jag får ha en åsikt.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 049
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp