Bukefalos 28 år!

utställning

pellemojj

Trådstartare
Jag undrar om det går att ställa ut min katt som jag inte har fastställt rasen på? Eller går inte det?

Min katt är dock väldigt " ädel " och ingen vägkorsning :P

Tacksam för svar snart!
 
Sv: utställning

Du kan ställa ut huskatt också!! Du måste gå med i en kattklubb och skaffa huskattbevis (gratis) till katten innan. Men sen är det bara att köra på :)

OBS! Jag pratar SVERAK-regler nu, det är dom som har flest utställningar. Finns flera förbund, men då med färre utställningar.
 
Sv: utställning

Tillägg: den måste vara vaccinerad, id-märkt och om den är vuxen även kastrerad.

För att ställas ut som raskatt måste en katt ha godkänd stamtavla (och vara registrerad!). Alla oreggade katter, oavsett hur de ser ut eller vad man "vet" om deras ursprung, är huskatter.

Parentes: I de flesta förbund är det bara uppfödaren som kan registrera (och i alla situationer måste uppfödaren ha alla papper iordning), tyvärr är det många som blir "pålurade" en huskatt med orden "den är en äkta NN, får ni för er att ni vill ställa ut kan ni regga den sen". Så funkar det inte, och människor som ljuger om den biten kanske man inte ska lita på gällande resten heller...
 
Sv: utställning

Jag undrar om det går att ställa ut min katt som jag inte har fastställt rasen på? Eller går inte det?

Min katt är dock väldigt " ädel " och ingen vägkorsning :P

Tacksam för svar snart!

Hur vet du att det inte är en "vägkorsning" om du inte har stamtavla på den? En raskatt har som sagt stamtavla, andra katter är huskatter. De är inte stöpta i en form, direkt. Snarare är det så att huskatter finns i precis alla modeller. :) Som MissFideli säger går det utmärkt att ställa ut en huskatt. :D
 
Sv: utställning

Håller med de andra men tillägger att huskatter ställs ut i två grupper lång- och korthårig. Gå in på tex Sveraks sida och läs om utställningar så kan du se vad som gäller.
 
Sv: utställning

Hur vet du att det inte är en "vägkorsning" om du inte har stamtavla på den? En raskatt har som sagt stamtavla, andra katter är huskatter. De är inte stöpta i en form, direkt. Snarare är det så att huskatter finns i precis alla modeller. :) Som MissFideli säger går det utmärkt att ställa ut en huskatt. :D

för hon ser inte ut som någon " hittekatt " menar jag ^^
 
Sv: utställning

Tillägg: den måste vara vaccinerad, id-märkt och om den är vuxen även kastrerad.

För att ställas ut som raskatt måste en katt ha godkänd stamtavla (och vara registrerad!). Alla oreggade katter, oavsett hur de ser ut eller vad man "vet" om deras ursprung, är huskatter.

Parentes: I de flesta förbund är det bara uppfödaren som kan registrera (och i alla situationer måste uppfödaren ha alla papper iordning), tyvärr är det många som blir "pålurade" en huskatt med orden "den är en äkta NN, får ni för er att ni vill ställa ut kan ni regga den sen". Så funkar det inte, och människor som ljuger om den biten kanske man inte ska lita på gällande resten heller...

att den ska vara vaccinerad förstår jag,(sjukdomar) och ID märkt men kastrerad? min kisse är en hona och går på ppiller..
 
Sv: utställning

Inget förbund som registrerar raskatter (det är dessa som också anordnar utställningar) tillåter avel på huskatter. Så ja, ska du ställa ut måste du kastrera din huskatt.
 
Sv: utställning

Inget förbund som registrerar raskatter (det är dessa som också anordnar utställningar) tillåter avel på huskatter. Så ja, ska du ställa ut måste du kastrera din huskatt.

F*n också! Jag vill avla på henne när jag vet rasen.. :( hon har ju ett underbart temperament..
 
Sv: utställning

Hur vet du att hon är en renrasig katt då? Hittekatter är sällan det, utan huskatter eller möjligtvis blandraser. Vilket räknas som huskatt även det i förbundens register.

Avel på raskatter består av mer än en katt med bra temprament, sånna finns det hundratusentals av.
 
Sv: utställning

F*n också! Jag vill avla på henne när jag vet rasen.. :( hon har ju ett underbart temperament..
Är hon inte registrerad och har stamtavla är det ändå ingen raskattavel. Man kan inte avla på alla katter som har bra temperament. Efterfrågan på huskatter är redan långt mindre än tillgången.
 
Sv: utställning

Det ska ju vara om hon redan har en stamtavla någonstans. Men då ska man ju hitta den också, och är katten inte märkt är det nog mer eller mindre omöjligt om det inte handlar om väldigt speciella kännetecken. Så att TS ska kunna ta en renraskull på sin katt håller jag för ganska osannolikt. Även om den är renrasig, innebär ju inte det automatiskt att den har en stamtavla heller.
 
Sv: utställning

P-piller ökar risken för cancer hos katter. Om du vill katten väl så bör du kastrera henne. Även om du tar kull på henne betyder det inte att ungarna får samma temperament och utseende. Avel är inte kloning ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Joel
·
Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
599
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp