Bukefalos 28 år!

utställning

Sv: utställning

Är detta ett stort problem bland vissa kattraser? Att jag frågar är för att det är ett problem inom aveln bland t.ex. hundar och kor. Där har man ju avlat fram djur som inte kan föda naturligt. Vissa bulldoggar och Belgian Blue kor t.ex.


Bland vanliga bondkatter har jag aldrig varit med om att man behövt ta till kejsarsnitt. I denna tråd verkar ju det ses som en hyfsad stor risk. Själv tycker jag att det i så fall betyder att avelsarbetet varit en katastrof.

Grejen är väl den att ofta övervakar man inte förlossningarna lika noga med huskatter, och jag (som knappt känner några huskattägare som tar kull) känner åtminstone till ett par stallkatter som strukit med pga förlossningskomplikationer.

Man räknar med att det är ett par procent som behöver snittas, något fler blad raserna med bredast huvud men oftast är problemet för gamla förstföderskor om det nu blir problem. (Jag har inga statistiska källor på det, det var vad veterinären på vårt stora djursjukhus sa när jag snittade)

Jag har en ras som normal sett är väldigt lättreproducerade. De uppfödare jag samarbetar med har fött upp i mer än 30 år och aldrig snittat, likadant för de flesta jag pratat med. Ändå åkte "jag" på ett felläge och ett akutsnitt en lördagnatt. Den honan är tagen ur avel nu, hennes mamma, mormor osv har haft snorlätta förlossningar. Shit happens liksom, och då måste man vara beredd på det.
 
Sv: utställning

Tycker du gör alldeles rätt. Finns tillräckligt många huskatter i Sverige ändå. Tycker du är ansvarstagande som inte parar din hona faktiskt :)
En försäkring kostar runt 50 kr/månad.
 
Sv: utställning

Hon är ju redan otroligt kelsjuk och underbar på alla vis, ( får inte duscha ifred längre :D )
så jag vill inte " förstöra " henne, är rädd att hennes goa personlighet försvinner.. Det vill jag inte :(

Jag kastrerade min katt när hon var 2 år, hon hade fått p-piller fram tills dess men jag insåg att jag varken hade tid, ork eller råd att hålla på med utställningar och avel. Hon förändrades inte ett dugg personlighetsmässigt och är fortfarande densamma 10 år senare. :love: Dessutom slipper jag oroa mig för t ex livmoderinflammation, så jag ser bara fördelar med en kastration.
 
Sv: utställning

Förstöra gör du nog inte, tänk dig själv att tvingas gå runt pilsk dygnet runt :o :p P-piller stuvar ju undan hormonerna temporärt, en kastrering gör det permanent. Andra fördelar med kastrering är att katten blir mindre allergiframkallande (om du själv eller har vänner som är allergiska).

Ring runt bland olika veterinärer och fråga om pris, det skiljer sig väldigt mycket mellan olika kliniker. Oftast är det ju större klinik desto dyrare blir det, så ring runt bland mindre kliniker. Priset ligger nog från 750-950kr men ibland så finns det paket man kan köra med. Typ kastrering och vaccinering eller id märkning för samma pris som kastreringen utan tilläggen.
 
Sv: utställning

Tycker du gör alldeles rätt. Finns tillräckligt många huskatter i Sverige ändå. Tycker du är ansvarstagande som inte parar din hona faktiskt :)
En försäkring kostar runt 50 kr/månad.

50 kr är inte så farligt, får skaffa försäkring snart då :)
 
Sv: utställning

Hon förändrades inte ett dugg personlighetsmässigt och är fortfarande densamma 10 år senare. :love:

Jag har kastrerat båda mina avelshonor, och bara en månad efter den sista kan jag lätt säga att det bara varit till det bättre för dem. Tidigare charmiga och sällskapliga, nu ännu mjukare, mer lekfulla och avspända. :love: Jag fattar inte varför folk håller fertila katter om de inte måste, när uppfödare bara längtar efter dagen de kan pensionera sin katt och äntligen ha den där genomhärliga kastraten.
 
Sv: utställning

Förstöra gör du nog inte, tänk dig själv att tvingas gå runt pilsk dygnet runt :o :p P-piller stuvar ju undan hormonerna temporärt, en kastrering gör det permanent. Andra fördelar med kastrering är att katten blir mindre allergiframkallande (om du själv eller har vänner som är allergiska).

Ring runt bland olika veterinärer och fråga om pris, det skiljer sig väldigt mycket mellan olika kliniker. Oftast är det ju större klinik desto dyrare blir det, så ring runt bland mindre kliniker. Priset ligger nog från 750-950kr men ibland så finns det paket man kan köra med. Typ kastrering och vaccinering eller id märkning för samma pris som kastreringen utan tilläggen.

Ja, att vara lite pilsk dygnet runt blir nog lite jobbigt :D hur kan katten bli mindre allergiframkallande?
 
Sv: utställning

Är detta ett stort problem bland vissa kattraser? Att jag frågar är för att det är ett problem inom aveln bland t.ex. hundar och kor. Där har man ju avlat fram djur som inte kan föda naturligt. Vissa bulldoggar och Belgian Blue kor t.ex.


Bland vanliga bondkatter har jag aldrig varit med om att man behövt ta till kejsarsnitt. I denna tråd verkar ju det ses som en hyfsad stor risk. Själv tycker jag att det i så fall betyder att avelsarbetet varit en katastrof.

Det är inte ett stort problem, men man bör vara beredd på det värsta. Jag känner en uppfödare som fött upp över 100 kattungar (30 kullar någonting) under 10-15 år och hon har behövt snitta en gång. Jag själv har aldrig behövt snitta, men jag har tyvärr varit tvungen att dra ut kattungar för att få ut dem levande. I ett sådant fall fortsätter man självklart inte att avla på honkatten.

Bondkatter "försvinner" ju ibland och det går inte att utesluta att det ibland beror på att en hona dör under en förlossning. Jag har sett livmoderframfall på en ung bondkattshona och hade hon inte hittats hade det inte gått något vidare för henne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Joel
·
Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
599
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp