Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Tack :)

Som vanlig när man är med jämtar på utställning så ser det ut så här ungefär all annan av deras vakna tid :D

2-jag.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2011

Då var debuten avklarad. Vi fick 1:a, HP och BIR, och sedan fick vi vänta, och vänta och vänta... I 6 ½ timme... Gruppfinalerna skulle dra igång vid 13, men det dröjde till 15.30 innan vi skulle in. Jag frågade lite överallt men alla verkade tyvärr ha ganska dålig koll på när och hur :(. Eftersom vi var först i grupp 1, så höll jag mig och valpen redo från kl 13, så vi var rätt slut när det äntligen var vår tur att gå in. Ungefär då upptäcker jag också att valparna inte går gruppfinal enligt sina rasgrupper utan man har delat in alla valpar i två grupper á 15 valpar. Ganska bökigt och det blev ännu mer väntan för valpis i ringen... Vi åkte hur som helst ut i gruppen och det var väl lika bra det. Helt ärligt kände jag att nej det där var nog inte vår grej.

Kritiken var dock rätt bra tycker jag? Välgående valp av utmärkt typ, bra huvuduttryck, utmärkt överlinje, bra kors. Aningen rak överarmsvinkel, utmärkt vinklad bak. Bra päls, rör sig bra från sidan och bak, ännu lite ostadig fram.
 
Sv: Utställningstråden 2011

kl

Precis anmält Pinan till Tvååker INT...
I övrigt så är det för året planerat:

Svenstavik 6-7 aug
Sandviken 17-18 sept
Sundsvall 8-9 okt
Växjö 4-6 nov

EV. beroende på ett antal faktorer så är Helsingfors, Herning och Stora Sthlm inte avskrivna från listan, men vi får se!
 
Sv: Utställningstråden 2011

Då var debuten avklarad. Vi fick 1:a, HP och BIR, och sedan fick vi vänta, och vänta och vänta... I 6 ½ timme... Gruppfinalerna skulle dra igång vid 13, men det dröjde till 15.30 innan vi skulle in. Jag frågade lite överallt men alla verkade tyvärr ha ganska dålig koll på när och hur :(. Eftersom vi var först i grupp 1, så höll jag mig och valpen redo från kl 13, så vi var rätt slut när det äntligen var vår tur att gå in. Ungefär då upptäcker jag också att valparna inte går gruppfinal enligt sina rasgrupper utan man har delat in alla valpar i två grupper á 15 valpar. Ganska bökigt och det blev ännu mer väntan för valpis i ringen... Vi åkte hur som helst ut i gruppen och det var väl lika bra det. Helt ärligt kände jag att nej det där var nog inte vår grej.

Kritiken var dock rätt bra tycker jag? Välgående valp av utmärkt typ, bra huvuduttryck, utmärkt överlinje, bra kors. Aningen rak överarmsvinkel, utmärkt vinklad bak. Bra päls, rör sig bra från sidan och bak, ännu lite ostadig fram.

Det är det värsta med inofficiella utställningar. väldigt vanligt med sjukt lån väntetid och lite allmän oreda. Officiella utställningar är mycket bättre på den fronten.

Jättefin kritik :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Vi har varit i Norge på deras rasspecial och det gick verkligen uselt! Camaro åkte ut med grönt band!! :eek::o

Kritiken ligger fortfarande nerpackad, men det var inte så rolig läsning iallafall..

Tror jag ger upp det här med utställning för hennes del och satsar på valpen istället - hon har mkt bättre förutsättningar.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Jag och Doris var på Vännäs Int. i helgen och hejade fram ett par av hennes äldre syskon. Hanen fick excellent med mycket bra kritik. Han blev också bästa hane och plockade till sist med sig Cacib och blev BIM. Tiken fick excellent med mycket bra kritik hon också, dock gick hon inte vidare.

Nu letar vi efter någon inoff. som vi kan åka på!
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Fick PM till Avesta igår.
Enbart 7 hundar är anmälda både med de vita och huskies!
Är det bara jag som tycker att det verkar som intresset för utställningar minskat?
Personligen tycker jag också att det blivit betydligt sämre för oss utställare med de nya reglerna:crazy:

Ska hur som helst bli riktigt spännande att se hur det går för lilla Storm på lördagen:D
Och nästan ännu mer spännande hur Troja ska stå sig nu när hon för första gågngen ställs i championklass! Av de vita är det enbart två tikar anmälda och det är två svampar.. Troja och hennes mamma!:D
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*


Är det bara jag som tycker att det verkar som intresset för utställningar minskat?
Personligen tycker jag också att det blivit betydligt sämre för oss utställare med de nya reglerna:crazy:

Inte vad gäller min ras jag ställer nu, där är det full rulle.. Men håller med om att det blivit sämre. Eller jag vet många som inte tycker det men jag tycker det.
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Vi har varit i Norge på deras rasspecial och det gick verkligen uselt! Camaro åkte ut med grönt band!! :eek::o

Kritiken ligger fortfarande nerpackad, men det var inte så rolig läsning iallafall..

Tror jag ger upp det här med utställning för hennes del och satsar på valpen istället - hon har mkt bättre förutsättningar.

Tycker det är så upp o ner det där, min ena åkte ut med skitkritik en lördag för en domare o blev liksom BIR dagen efter för en annan. Medan min andre fick rätt ljummen kritik o very good ena dagen o EXC med CK dan efter. Varje gång jag får en konstig bedömning av nån domare så funderar jag på att skita i den här himla godtyckliga "sporten" och börja med ngt där man inte är beroende av folks åsikter, men efter varje lyckad dag så får jag upp ångan för iaf 5 misslyckade till.. :angel:
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Fick PM till Avesta igår.
Enbart 7 hundar är anmälda både med de vita och huskies!
Är det bara jag som tycker att det verkar som intresset för utställningar minskat?
Personligen tycker jag också att det blivit betydligt sämre för oss utställare med de nya reglerna:crazy:

Ska hur som helst bli riktigt spännande att se hur det går för lilla Storm på lördagen:D
Och nästan ännu mer spännande hur Troja ska stå sig nu när hon för första gågngen ställs i championklass! Av de vita är det enbart två tikar anmälda och det är två svampar.. Troja och hennes mamma!:D

Jo det har minskat inom min ras också..
Håller med dig ang de nya reglerna. Det är ju mkt hårdare nu vilket gör att det går dåligt oftare.. Hur kul är det då?
Visst, för de med riktigt bra hundar så går det ändå bra. Men jag som har något av en medelmåtta får uppleva många nederlag..

Tycker det är så upp o ner det där, min ena åkte ut med skitkritik en lördag för en domare o blev liksom BIR dagen efter för en annan. Medan min andre fick rätt ljummen kritik o very good ena dagen o EXC med CK dan efter. Varje gång jag får en konstig bedömning av nån domare så funderar jag på att skita i den här himla godtyckliga "sporten" och börja med ngt där man inte är beroende av folks åsikter, men efter varje lyckad dag så får jag upp ångan för iaf 5 misslyckade till.. :angel:

Ja klart att det inte alltid kan gå bra. Men min hund är liksom ingen superstjärna så vi har lite oddsen emot oss. Valpen däremot har jag stora förhoppningar på :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*Lite KL*

Men.. varför skulle det vara dåligt med de nya reglerna om det innebär att det blivit hårdare bedöming? Varför ska tex en medelmåtta gå bra i utställningsringen? En hund som "bara" är okay ska ju "bara" få ett okay omdöme också. Vad är fel i det?


Nu har jag i alla fall anmält till årets för oss första utställning. Årets största för vinthundar. Brukar väl komma ca 200 salukis (på andra utställningar kommer det sällan mer än 30-60st, på vissa färre än så). Blir väl den och stora sthlm för oss i år. Blir bara vädret okay så kommer det nog bli en finfin utställningsdag :)

Ska framförallt bli intressant att se vad domaren tycker om min tant. De flesta har tyckt att Wahidah är bra, men inte mer. Men tanten, tja, de tycker antingen att hon ska komma sist i sin klass eller så blir hon finast av alla :p

Har aldrig ställt ut med de nya reglerna heller, så det gör det väl lite extra spännande. Fem spänn på att jag kommer gå runt och inte fatta ett smack av någonting :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Det är ju bara för att resultaten med det nya överlappar varandra som många tycker det är hårdare nu, men i själva verket (enligt mig då) är det så att gränsfallen får ett mer rättvist resultat nu mot förr.

Sedan spelar som vanligt dagsformen in otroligt mycket!
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Har nu fått utställningsPMet inför helgens inoff.
53st hundar anmälda varav 5st staffar.
Spännande att se vilka de andra 4 är. :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Kom på att jag glömt att berätta om vår senaste utställning i Tånga Hed förra helgen.

På lördagen ställde jag min Khaki (15 månader) på Svenska Vinthundsklubbens utställning. Resultatet blev excellent men oplacerad i konkurrensen.

Söndagen gick det bättre med excellent och 4a i juniorklassen, men utan CK. Regnet öste ner hela dagen, men han skötte sig ändå jättebra och fick fin kritik. Jag är nöjd och hade framförallt en väldigt mysig helg.

Fotat dagen innan på hemmaplan!
DSC_0002.jpg


Några av mina familjemedlemmar var där och skulle ställa sina salukitikar på Salukiringens inoff på söndagen. Jag hjälpte dem lite och min mammas tik blev 3a i ÖKL tikar och hennes kullsyster 4a. Jätteskoj med en placering på deras första utställning och även min första saluki-handling.

Såhär kul var vädret :D
DSC_0265.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Idag kom PM:et inför Borås. Det är ganska många dvärgpinnar med = skitkul! :D
På lördag är det rasspecial också, men än så länge har jag inte fått något PM till det...
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag kommer bara att påminna dig om att lördagens väder var helt perfekt :angel:. Sol med lite stackmoln och alldeles lagom temperatur :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Dåligt och dåligt. Klart att det är bra att bedömningen är mer nyanserad..
Men jag tycker det är tråkigt med de nya reglerna, för det innebär mindre framgång = mindre morot för att fortsätta.
För min egen del som inte direkt har någon stjärna innebär de nya reglerna att vi åker ut oftare än förut, och att det blir mindre placeringar. Det tycker jag är trist.
Jag tycker utställning är himla kul men det var roligare förr när det var större chans till iallafall lite småplaceringar..
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Dagens utställning (inofficiell), som var vår första någonsin, gick helt OK!
Var 5 staffar anmälda, varav 3 hanar och 2 tikar.
Vi blev 1:a, fick HP och blev sen BIM.
Helt nöjd med kritiken också.
"Bra hanne av utm typ, bra ögon & huvud, bra skuldra, rygg, bakben, bra vinklad fram och bak, rör sig mycket bra."
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 053
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 619
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 951
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp